Zakelijk verkopen via Bol - hoe winst halen uit product?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hallo,

Ik ben partner van zakelijk verkopen via Bol.
Er is mij iets niet helemaal duidelijk op de manier hoe bedragen worden vermeld.
Om het duidelijker te maken heb ik een screenhot erbij gedaan.
Via de Bol calculator kan je berekenen wat het kost/oplevert als je een product aan bied.
Mij valt iets op bij alle producten die ik te koop zet.
Om een voorbeeld te geven wil ik een puzzel aanbieden voor een prijs van 35,95.
In de verokopprijs zit de BTW verrekend van 6,24.
De kosten die ik aan Bol moet afdragen zijn 5,31.
Verzendkosten zijn 6,95 (deze kan ik niet afzonderlijk invullen want volgens Bol moeten de verzendkosten in de huidige verkoopprijs vermeld zijn)
Als ik de verkoopprijs - BTW - Bol kosten - verzendkosten moet afhalen kom ik uit op een marge van 17,45 euro.
De inkoopprijs van de puzzel is 19 euro.
Ik zou dus verlies maken.
Bij de 143 producten die ik heb gecontroleerd is dit allemaal het geval.
Uiteraard kan ik mijn prijs verhogen, maar dan kom ik boven de concurrent waardoor ik niks zal verkopen en dit ook niet ten goede is voor mijn account via Bol.
Hoe kunnen andere verkopers zo laag zitten en waarschijnlijk nog steeds winst maken op hun producten?
Bij een aantal concurrenten weet ik dat ze dezelfde leverancier hebben, dus ook dezelfde inkoopprijs hebben van dat product.
​​​​​​​Alvast bedankt voor de informatie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVMHF__Lou_Zot06IIfFB81cvyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIH2ZL5hH5LSRGOwpQLzvxhh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:45
Bol.com kosten en verzendkosten kunnen natuurlijk anders zijn bij je concurrenten. Btw is voor iedereen gelijk dus daar kan het niet aan liggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:18
De verzendkosten lijken mij veel lagere kostprijs te kunnen hebben. Als je dat 4 euro kost ipv 6.95 maak je 1.40 winst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:28
Omnia is gewoon race to the bottom.

Maargoed, je concurrenten sturen met DHL, is goedkoper dan PostNL. Kopen de puzzels elders in met grotere aantallen, inkoop lager. En sommigen hebben een speciaal contract met PostNL of DHL waardoor ze nog goedkoper kunnen versturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:56

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
0108daniel schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:08:

Bij een aantal concurrenten weet ik dat ze dezelfde leverancier hebben, dus ook dezelfde inkoopprijs hebben van dat product.
​​​
Hoe weet je dat zo zeker? Bij mijn werkgever betalen de klanten echt niet hetzelfde voor dezelfde dienstverlening / producten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:07
Hogere oplage inkoop en dus goedkoper? Betere afspraken leveranciers?
Goedkopere verzendkosten?

Andere factoren?

Er zijn een hoop dingen waardoor de concurrentie goedkoper kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:18
We Are Borg schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:18:
[...]

Hoe weet je dat zo zeker? Bij mijn werkgever betalen de klanten echt niet hetzelfde voor dezelfde dienstverlening / producten :)
En dit inderdaad. Als een kleine webshop inkoopt bij een distributeur betaalt ie aardig wat meer per product dan als mediamarkt bij ze aanklopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Zorg schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:16:
Bol.com kosten en verzendkosten kunnen natuurlijk anders zijn bij je concurrenten. Btw is voor iedereen gelijk dus daar kan het niet aan liggen....
Bol kosten zijn voor iedereen gelijk bij een bepaalde prijs.
De overige verkopers verzenden ook met PostNL zoals ik en volgens hun site betalen ze ook 6,95 verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:18:
Omnia is gewoon race to the bottom.

Maargoed, je concurrenten sturen met DHL, is goedkoper dan PostNL. Kopen de puzzels elders in met grotere aantallen, inkoop lager. En sommigen hebben een speciaal contract met PostNL of DHL waardoor ze nog goedkoper kunnen versturen.
De concurrenten sturen ook met PostNL net zoals ik.
We hebben dezelfde leverancier omdat er maar 1 leverancier is die deze specifieke producten verkoop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 12:29
0108daniel schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:30:
[...]

De concurrenten sturen ook met PostNL net zoals ik.
We hebben dezelfde leverancier omdat er maar 1 leverancier is die deze specifieke producten verkoop.
Het eerlijkste antwoord? Stop met bol en ga op andere manieren adverteren. De enige die wat aan die puzzel verdiend is bol en de eindklant weet niet eens dat ie met jou zaken heeft gedaan. Zelfs al zou je met je toeleverancier nog wat extra voordeel eruit krijgen onderhandeld (bijv. Grotere hoeveelheden aanachaffen) dan houd het nog niet over in de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
stylezzz schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:39:
[...]

Het eerlijkste antwoord? Stop met bol en ga op andere manieren adverteren. De enige die wat aan die puzzel verdiend is bol en de eindklant weet niet eens dat ie met jou zaken heeft gedaan. Zelfs al zou je met je toeleverancier nog wat extra voordeel eruit krijgen onderhandeld (bijv. Grotere hoeveelheden aanachaffen) dan houd het nog niet over in de marge.
De klant weet dat het van een partner is, dit staat bij het product aangegeven.
Tevens staat mijn naam van de webshop erbij als de klant het product koopt.
Vermoed dat het ook met naamsbekendheid te maken heeft.
De verliest op de kosten, maar wint er wellicht wel naamsbekendheid mee.
Dit omdat veel klanten via Bol kopen wegens het vertrouwen en hierdoor ook andere webshops zien staan.
Weet natuurlijk niet of dat zo is, maar zou ook een optie kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 23:34
stylezzz schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:39:
[...]

Zo zie ik het ook: de enige die wint is Bol.

Je berekening klopt verder volgens mij: ik zie in onze branche ook concurrenten die met verlies verkopen via Bol. Volgens mij hebben ze het niet eens door, maar goed is het voor niemand. Behalve Bol, want die pakt altijd (enorme) marges op de spullen waar jij verlies op maakt.

Vergeet niet dat het retourpercentage bij Bol doorgaans een stúk hoger is dan via je eigen verkoopkanaal, dat kost ook geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
0108daniel schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:42:
[...]

De klant weet dat het van een partner is, dit staat bij het product aangegeven.
Tevens staat mijn naam van de webshop erbij als de klant het product koopt.
Vermoed dat het ook met naamsbekendheid te maken heeft.
De verliest op de kosten, maar wint er wellicht wel naamsbekendheid mee.
Dit omdat veel klanten via Bol kopen wegens het vertrouwen en hierdoor ook andere webshops zien staan.
Weet natuurlijk niet of dat zo is, maar zou ook een optie kunnen zijn?
Geloof mij, 9 van de 10 klanten die iets via bol.com plaza aanschaffen zijn verrast als ze ineens een doos van 'puzzelkoning' (verzonnen naam ;) ) afgeleverd krijgen. Ze hebben het immers bij bol besteld is de gedachte....

Advies, verdiep je in marktplaats, google en zoek de internet hotspots voor puzzel liefhebbers op. Daar ga je hogere rendementen halen. Bol plaza is eigenlijk alleen interessant als je zelf een product maakt, en daardoor geen concurrentie op dat product hebt. Je kunt dan profiteren van de merknaam bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-04 21:05
0108daniel schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:29:
[...]

De overige verkopers verzenden ook met PostNL zoals ik en volgens hun site betalen ze ook 6,95 verzendkosten.
Betalen zij dat, of is dat wat de klant betaalt?

Je kan bij postnl ook afspraken maken natuurlijk, (een grote webshop betaalt echt geen 6,95 per pakket hoor) en de andere vragen zijn ook relatief simpel. (groter inkopen, rechtstreeks inkopen) Ik vraag ik me eigenlijk wel af of dit iets voor jou is.

De concurrentie is gewoon compleet idioot tegenwoordig, je moet wel een beetje de "trucjes" kennen. Anders kan je er gewoon beter niet aan beginnen.

[ Voor 16% gewijzigd door WEBGAMING op 21-05-2023 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom zou ik als consument bij Jan de speelgoedman kopen online, én E6,95 vzk betalen, en niet gratis kan retourneren ?
naamsbekendheid maak je niet via Bol.com, dan moet je zo groot zijn als Plutosport od. Die nu zelf op TV reclame maakt. Reken er maar op dat grotere hoeveelheden lagere verzendkosten hebben.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 10:56

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
[...]
Dat zij ook 6,95 rekenen voor verzenden, betekent niet dat hun kostprijs bij postnl ook 6,95 is. Je kunt met PostNL lagere kosten bedingen (mits voldoende volume).
0108daniel schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:30:
Nogmaals, dat zegt niks. Een leverancier kan prima differentiëren in zijn verkoop.

Kortom, staar je nu niet blind op dezelfde leverancier en PostNL :). Sowieso zou ik wat breder kijken: wat @stylezzz aangeeft spreek jij gelijk tegen, maar is ook mijn ervaring. Het kan er wel bij staan dat het een derde verkoper is, maar voor mij is kopen via bol allemaal 1 pot nat. Het is bol. Dus de tip die je daar krijgt van @stylezzz kan je je best eens in verdiepen :)

[ Voor 17% gewijzigd door We Are Borg op 21-05-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb de titel iets aangepast, zodat die iets duidelijker is.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:50

OMD

Verzendkosten in die calculator zijn wel ex btw. Je moet daar dus 5,74 invullen. Overige kosten zijn bijvoorbeeld verpakkingskosten. Iets wat door menig verkoper van Bol over het hoofd wordt gezien. Een doosje is al gauw €0,35 en gaan wel door tot € 1,50 of hoger. Verpakkingstape, electriciteit, huur etc etc. Dat is ook de reden dat veel verkopers het uiteindelijk niet redden via Bol.

Dit ruikt trouwens naar dropshipping. Elke tussen aanbieder zoals MyParcel rekent al een lager tarief dan 6,95. Met dropshipping vanuit een Nederlandse groothandel ga je niks bereiken. Je verliest van de grote jongens.

Daarnaast zijn er groothandels in Nederland die aan klantgroepen korting doen. Wij betalen bijvoorbeeld bij Groothandel x minder voor 1 product (zonder staffel) dan iemand die net begint. Wij brengen ook een hoop centjes die kant op en daar worden we voor beloond. Dus puzzel x kost voor ons 17 euro maar voor jou 21 bij wijze van spreken.

Dan zijn wij bijvoorbeeld nog voorraadhoudend met een eigen magazijn. Om je een voorbeeld te geven, wij kopen van 1 product bijvoorbeeld 1000 stuks voor een veel lagere prijs.

[ Voor 17% gewijzigd door OMD op 22-05-2023 14:09 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-04 11:13

ITsEZ

parttime all-rounder

[...]

Ook dat is een incorrecte aanname.

Er zijn eigenlijk maar een paar manieren om winstgevend te verkopen op marketplaces:
  • Je hebt een eigen merk/import waardoor je geen prijsconcurrentie hebt op listingniveau
  • Je hebt betere inkoopvoorwaarden dan de rest van Nederland/België en kan ook goedkoop verzenden
  • Je koopt restpartijen onder de reguliere inkoopprijs
Daarnaast kan het natuurlijk een manier zijn om naamsbekendheid te krijgen, maar dat is dus eigenlijk alleen van toepassing als je een eigen productlijn/merk hebt. Als je gebruikt maakt van een Nederlandse leverancier dan heb je veel concurrentie van andere wederverkopers, maar vervolgens is de kans groot dat de leverancier ook zelf op marketplaces gaat verkopen. Zeker als ze dropshipment aanbieden is dat een grote kans. Als wederverkoper of dropshipper voeg je geen enkele waarde toe aan het proces. Aangezien marges onder druk staan, zoals je ziet, gaan er steeds meer schakels uit die keten. Voeg je geen waarde toe, dan moet je een manier vinden om dat wel te doen.

What you see is always what you get.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 17:49
Naamsbekendheid? Als ik iets via bol koop en er staat "verkocht door XYZ" dan ga ik op zoek naar een ander product omdat in mijn ervaring issues met wederverkopers veel moeilijker op te lossen zijn dan direct kopen bij bol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
mjax schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:42:
Naamsbekendheid? Als ik iets via bol koop en er staat "verkocht door XYZ" dan ga ik op zoek naar een ander product omdat in mijn ervaring issues met wederverkopers veel moeilijker op te lossen zijn dan direct kopen bij bol.
Of wat ik soms doe: de website van de wederverkoper opzoeken en het daar bestellen zodat bol.com er niet aan verdient. Als je die niet hebt is dat een gemiste kans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
mjax schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:42:
Andersom kijk ik bij zo'n hit op Bol ook wel eens op de site van de verkoper voor een betere deal :)

Verder wel grappig dat iemand geld denkt te kunnen verdienen door zelf geen waarde toe te voegen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 17:49
Rukapul schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:51:
[...]
Verder wel grappig dat iemand geld denkt te kunnen verdienen door zelf geen waarde toe te voegen :P
Wie is iemand in deze zin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Als ik iets bij bol koop kijk ik niet eens wie de verkoper is. Het zijn allemaal inwisselbare dozen schuivers.

De waarde wordt toegevoegd door het bol platform- wil je iets verkopen kun je zelf een website beginnen en wachten totdat de bestellingen binnenkomen. Of je aansluiten bij het netwerk met een miljoenen bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Rukapul schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:51:
[...]
Als het over een standaard puzzel assortiment gaat word het inderdaad moeilijk om je te onderscheiden. Tip voor de ts.... wellicht zijn er bepaalde series exclusieve puzzels die niet op elke straathoek(of bol plaza partner) te krijgen zijn? Daarmee zou je meerwaarde kunnen bieden t.o.v. je concurrenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

[...]

Dat zetten ze inderdaad op hun site, maar ik kan je wel vertellen dat als je genoeg verzend via een vervoerder, je staffelkortingen krijgt. Zo ken ik een shipping software leverancier, die je ook kan laten verzenden voor 5,32 euro ex btw, op hun verzendcontract. Inclusief BTW kom je dan op 6,44 euro uit. Dat scheelt al 50 cent per verzending. En als je op den duur je eigen contract kun afsluiten, word het alleen maar goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Gropah schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:13:
[...]

Dat zetten ze inderdaad op hun site, maar ik kan je wel vertellen dat als je genoeg verzend via een vervoerder, je staffelkortingen krijgt. Zo ken ik een shipping software leverancier, die je ook kan laten verzenden voor 5,32 euro ex btw, op hun verzendcontract. Inclusief BTW kom je dan op 6,44 euro uit. Dat scheelt al 50 cent per verzending. En als je op den duur je eigen contract kun afsluiten, word het alleen maar goedkoper.
Zo ken ik er eentje die verstuurt met PostNL, DHL, UPS, Transmission en Cycloon. Is maar net welke goedkoper is of beter met een pakket omgaat. En zo nu en dan worden PostNL en DHL tegen elkaar uitgespeeld voor betere tarieven en afspraken qua aantallen.
Pagina: 1