Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Feedback over nieuwe gaming PC build gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jelmer_de_Lange
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-11 19:36
Hallo, even in het kort: Ik ben opzoek naar advies of suggesties voor mijn nieuwe gaming PC build. Ik heb zelf al een build bij elkaar gezocht, maar wil voordat ik het daadwerkelijk koop graag zoveel mogelijk inzichten om er zo zeker van te zijn of dit het beste is wat ik kan krijgen voor mijn geld. Ik bouw hem zelf en dit forum betreft alleen de desktop zelf.

Waar zal het systeem voor dienen?
Ik wil het gebruiken voor voornamelijk gamen. Ik speel veel verschillende games dus het moet eigenlijk een all-rounder worden, maar hier toch even een paar voorbeelden van de games/gamesoorten die ik wil gaan spelen: M&B II: bannerlord, Sea of Thieves, Single player world games, City building games. Verder wil ik misschien iets van edit- en fotoshop werk gaan doen, maar dat is niet waar het zwaartepunt ligt. Voor nu wil ik met een resolutie van 1080p gaan spelen, voornamelijk omdat ik momenteel een scherm van die resolutie heb, maar ik wil mijn systeem in de toekomst wellicht upgraden om in 4k te gaan gamen.

Het budget
Ongeveer €1700 - €1800 voor de desktop alleen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals eerder vernoemd heb ik al het een en ander bij elkaar gesprokkeld. Zie het lijstje onderaan. Verder zal ik mijn keuzes even toelichten. Ten eerste heb ik gekozen voor de nieuwe 7000 series amd processor: de 7600 om precies te zijn. Dit omdat deze met de nieuwe am5 socket, die voorlopig niet zal veranderen, ervoor zorgt dat ik mijn moederbord niet hoef te vervangen wanneer ik mijn processor wil upgraden bijvoorbeeld. Deze processor leek mij goed omdat gamen toch gefocust is om GPU en deze redelijk goedkoop is voor wat je krijgt. Dit samen met de 32 GB ddr5 RAM (32 GB is een vereiste) die in mijn mening niet heel duur meer zijn zorgt voor een goede basis. (Over moederborden heb ik niet heel veel verstand dus ik ben niet zeker of deze nog goed genoeg is als ik de pc in de toekomst upgrade.) Dan de videokaart: Ik denk dat de rtx 4070 een solide kaart is bij dit budget en heb hem om die reden ook gekozen. Ik heb ook nog gekeken naar de amd rx 6950, maar desondanks de kleine performance boost ben ik toch meer fan van nvidea videokaarten. (Je mag me natuurlijk proberen te overtuigen) De PSU is misschien een beetje overkill, maar de 750W is een tientje duurder dan de 850W en dit leek mij wel toepasselijk i.v.m. het upgraden in de toekomst. Tot slot het geheugen: 2tb is voor mij voldoende en met dit moederbord heb ik de mogelijkheid om dat uit te breiden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals hierboven vernoemd heb ik liever een amd 7000 series CPU en een nvidea GPU.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ga voor een zwart-witte look voor de build, dus ik zou graag componenten willen die een beetje in dat kleurenschema passen.

Ga je overklokken?
Ben ik niet van plan.

Kleine opheldering
Ik spreek een paar keer over dat ik mij PC in de toekomst wil upgraden, maar dit gaat eigenlijk alleen over de mogelijkheid daartoe. Ik heb zeker nog geen plan van hoe ik dat precies wil doen en naar welke componenten ik dan zou willen upgraden.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben op zoek naar een laatste professionele, of minder professionele, kijk naar mijn build voordat ik op de bestelknop druk, dus laat vooral suggesties weten. Mijn kennis van PC’s is ten slotte beperkt. Ik ben namelijk niet zeker of deze pc bijvoorbeeld zonder bottlenecks zit en als die erin zitten zou ik zelf niet kunnen uitvogelen waar die zitten. Ik ben redelijk onzeker of deze build de bang-for-my-buck PC gaat zijn, aangezien dit de eerste zal zijn die ik zelf ga bouwen. (Dus misschien heb ik wel alleen een beetje vertrouwen nodig.)
Tot slot wil ik jullie heel erg bedanken dat jullie de moeite hebben genomen om mij te helpen en mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Ik zal mijn best doen om ze zo snel mogelijk te beantwoorden. :D

Hier de lijst:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenGigabyte B650 GAMING X AX (rev. 1.0)€ 193,-€ 193,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 AERO OC 12G€ 749,-€ 749,-
1BehuizingenNZXT H5 Flow RGB Wit€ 119,90€ 119,90
1ProcessorkoelingNZXT T120 RGB Wit€ 47,20€ 47,20
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2D6000C36W€ 134,90€ 134,90
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 149,-€ 149,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 145,95€ 145,95
Totaal€ 1.757,95

Alle reacties

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-10 23:48

Eentje

houd van de vijver

aangezien je toekomst bestendig wil zijn en cpu upgrade wil doen is de nieuwere voeding uitvoering: Corsair RM850x SHIFT ATX3.0 een betere keuze. dit is een top segment voeding en heeft ook meteen een 12+4 pci 5.0 aansluiting die de door jouw gekozen videokaart nodig heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Eentje op 21-05-2023 16:09 ]

There eent no place like home

• Ludark
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-08 06:31
Je geeft wel erg veel uit aan een RTX 4070. Ik snap het witte thema maar ben dan je dan niet beter uit met bijvoorbeeld uitvoering: MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 3X 12G OC deze scheelt toch weer zo'n 80 euro.

Ik zou deze besparing dan gebruiken om een wat betere processor te kopen bijvoorbeeld uitvoering: AMD Ryzen 7 7700X Boxed

Verder je bent al in aan het gaan op witte componenten maar dan kies je voor een zwarte voeding. Ik bedoel het is jouw keuze. Maar voedingen kun je ook in het wit krijgen het kost zelfs minder uitvoering: Corsair RM850 (2021) Wit

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-10 23:48

Eentje

houd van de vijver

Ludark schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:25:
Je geeft wel erg veel uit aan een RTX 4070. Ik snap het witte thema maar ben dan je dan niet beter uit met bijvoorbeeld uitvoering: MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 3X 12G OC deze scheelt toch weer zo'n 80 euro.

Ik zou deze besparing dan gebruiken om een wat betere processor te kopen bijvoorbeeld uitvoering: AMD Ryzen 7 7700X Boxed

Verder je bent al in aan het gaan op witte componenten maar dan kies je voor een zwarte voeding. Ik bedoel het is jouw keuze. Maar voedingen kun je ook in het wit krijgen het kost zelfs minder uitvoering: Corsair RM850 (2021) Wit
de voeding zit onder een shroud dus zie je niet.

There eent no place like home