Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:09

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Topicstarter
Ik heb niet al te lang geleden een systeem gekregen met deze specs:
  • AMD Athlon 64 x2 4400+[/li]
    • Asrock AliveNF6P-VSTA
  • 2GB RAM
  • onboard GPU
  • 3 oude HDD's, 1x IDE-PATA en 2x SATA
  • een IDE/PATA DVD drive
  • 240W voeding
Welke ik heb vervangen met een enkele SATA SSD >:)
Nu heb ik een vervelend |:( probleem
Ik wil Windows 10 installeren vanaf een USB HDD met Ventoy op. Dit laadt in en ik kan een OS uitkiezen, maar kom niet tot aan het installatiescherm zonder te crashen.
Ik ben in de BIOS gegaan, maar het is een oud moederbord en een aantal dingen die hierin staan zijn mij onbekend. Kan iemand mij zeggen wat deze instellingen doen en wat ik zou moeten aan/uit zetten voor Windows 10?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWtFweBhQ9e6hJnshlQwzH9l5Y0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vy68ZCevb4qbwbnykTa6ZvDH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CknGR2L4sAASvMZH1WUrmn4LafI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrEEufpOUB75eKVV9QRDSE3a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajMW9eE8LMqMW2BXWisx1klDfa4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSbMGdTyiRlQwyNOSPEXaF1m.jpg?f=fotoalbum_tile

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-07 20:13
ik zou je vooral aanraden om niet op zo'n oud systeem windows 10 te installeren.

Voor het geval je het toch wilt doen, aangezien er een SSD in lijkt te zitten, dan raad ik je aan om de onboard sata op AHCI te zetten als dat mogelijk is, dat is onder het non-RAID gevalletje op de 2de image.

voor de rest de boot op USB/CD als eerste zetten. ligt er een beetje aan of je een DVD wilt gebruiken of een USB stick en of dat moederbord uberhaubt al USB boot ondersteund.

En ventoy gaat waarschijnlijk niet werken op zo'n oud moederbord, ik zou een usb opnieuw maken maar dan gewoon met het windows 10 hulpprogramma, dus via een andere pc de usb maken, en dan wegvinken dat het voor de huidige pc is.

[ Voor 19% gewijzigd door blamauci op 21-05-2023 14:54 ]

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ludwig005 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:49:
Ik wil Windows 10 installeren vanaf een USB HDD met Ventoy op. Dit laadt in en ik kan een OS uitkiezen, maar kom niet tot aan het installatiescherm zonder te crashen.
'k Zou gewoon een bootable USB stick aanmaken met de media creation tool: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Daarnaast is 2GB best krap, kijk of je die kan uitbreiden naar minimaal 4GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ludwig005 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:49:
Ventoy is niet compatibel met alle systemen/ISO's is mijn ervaring ook.,
Probeer het dus eerst eens met een normale USB Windows 10 installatie stick via het MS Media creation tool.
Mocht je Rufus willen gebruiken let dan op dat je het BIOS/MBR boot schema gebruikt.
Rufus FAQ: dual BIOS/UEFI mode

Met een SSD zal het ook met 2 GB nog wel ok werken.
Eventueel kan je Windows 10 32Bit installeren, dat scheelt weer wat geheugengebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Topicstarter
@Nielson De media creation tool wilt mijn ISO op de C schijf zetten.. Argh, die is er te krap voor.
Dan maar via RUFUS

[ Voor 9% gewijzigd door Ludwig005 op 21-05-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Topicstarter
Dit is goed?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6SDD2_3XrvljGM6t-FYswhUtCw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MZ9raasmSGZnqFA6BME5zeKY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
De Rufus instellingen staan goed (BIOS/CSM/MBR) ja.
Als het de bedoeling is dat station E: wordt gebruikt en dus (al een keer is) overschreven?
Een gewone USB stick is dan misschien wat efficiënter natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 21-05-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Q2RdRZ0kooG1DpPgq2cf9c4_n8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WprY0dCwAMPOppiX84mP82vO.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben tot in het installatiescherm beland, goed en wel, maar het duurt niet lang voordat ik op een foutmelding uitkom. Wat zou ik eraan kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Start je nu van een USB stick of van USB harde schijf, want die twee zijn voor Windows niet hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Topicstarter
Van een USB HDD. Zonder ventoy, maar met Rufus. Wat nu?

[ Voor 58% gewijzigd door Ludwig005 op 21-05-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Het zou zo ook van een USB HDD moeten kunnen werken.
Maar loopt de installatie nu op dezelfde manier vast als bij gebruik van Ventoy?
En welk moment precies gaat het fout?

Om allemaal oorzaken uit te sluiten, heb je geen traditionele USB stick bij de hand om daar Windows 10 USB installatie op te maken?

Verder kan het zijn dat de PC zelf een of ander probleem heeft natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Die foutcode zie je vooral bij bestandcorruptie, bijv. door een brakke harde schijf of geheugen.

M.a.w. probeer inderdaad een ander installatiemedium, liefst een USB stick.

Het is ook niet uitgesloten dat die onderdelen uit 2006-2008 inmiddels einde leven zijn.
Met 2GB geheugen ga je W10 64-bit ook niet fatsoenlijk lopend krijgen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 14:15
Ik vraag me af of de chipsets van zo een oud platform überhaupt ondersteund worden door de installer van windows 10.

Dan zou je de drivers in het installatie medium moeten slipstreamen mits deze beschikbaar zijn.

Weet niet wat de use case is maar zou er eerder ubuntu oid op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lachlan Osborn
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05-2023
Zorg ervoor dat u voldoende opslagruimte hebt om Windows 10 te installeren.

[ Voor 69% gewijzigd door Lachlan Osborn op 22-05-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Topicstarter
@nelizmastr Er kunnen vreemde problemen voorkomen, maar wil ook weten hoe ze dan op te lossen.
2GB laat het niet toe op zelfs de basis te doen in windows 10, maar door het installatiescherm geraken zonder crashen zou moeten lukken.
@Lachlan Osborn Ik heb genoeg opslag op mijn SSD en op de HDD die ik erbij heb genomen. Dus dat is nogal vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:30

SomerenV

It's something!

Waarom zou je überhaupt Windows 10 op een systeem willen zetten dat tegen de minimale benodigdheden aan hikt? Die Athlon is inmiddels zo'n 16 jaar oud, dus ik neem aan dat de rest van de hardware ook behoorlijk oud is (minus de SSD). Naast dat het oud en inmiddels traag spul is heb je ook het vergrootte risico op falende hardware.

Persoonlijk zou ik er niet teveel moeite in steken, al kan ik me ook ergens wel voorstellen dat het zonde is iets af te schrijven als het in principe nog werkt(e).

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-08 22:30
SomerenV schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:43:
Persoonlijk zou ik er niet teveel moeite in steken, al kan ik me ook ergens wel voorstellen dat het zonde is iets af te schrijven als het in principe nog werkt(e).
Dit dus... als ik door dit topic heen lees denk ik ook "waar begin je aan met zo'n mega oud systeem".

Ik heb hier nog een oude kast staan met een systeempje waar mijn dochter tot voor kort haar spelletjes op speelde. Sta op het punt deze naar het grof vuil te brengen maar volgens mij is het nog een stuk sneller dan waar jij nu mee aan t worstelen bent. CPU ben ik vergeten maar moederbord is een gigabyte Z68X en er zit nog 8GB DDR3 bij ook en een 520W corsair voedinkje (weliswaar oud). Zit alleen geen videokaart meer bij. Die heb ik al weggeven maar volgens mij wel een stukje moderner en in staat om win10 te draaien. Als je in de buurt woont mag je m zo op komen halen want anders gaat ie over 2 weken naar de stort (dan heb ik een weekje vakantie en wordt de zolder opgeruimd :) )

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Tja, Windows 10 (11?) installeren op zulke oude hardware is natuurlijk meer een kwestie van interessant omdat het nu eenmaal kan?
Toch zou het installeren gewoon moeten werken, op een belegen laptop (Acer Aspire 3100) met een Athlon 64 X2 installeert Windows 10 (22H2) hier gewoon zonder problemen.
Met een SSD werkt het ook nog "aanvaardbaar" met 2 GB geheugen. :P

Maar op welk moment het nu precies fout gaat is nog steeds onduidelijk?
Na de eerste herstart tijdens de installatie of tijdens het kopiëren van de installatiebestanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Topicstarter
The_Doman schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:55:
Tja, Windows 10 (11?) installeren op zulke oude hardware is natuurlijk meer een kwestie van interessant omdat het nu eenmaal kan?
Toch zou het installeren gewoon moeten werken, op een belegen laptop (Acer Aspire 3100) met een Athlon 64 X2 installeert Windows 10 (22H2) hier gewoon zonder problemen.
Met een SSD werkt het ook nog "aanvaardbaar" met 2 GB geheugen. :P

Maar op welk moment het nu precies fout gaat is nog steeds onduidelijk?
Na de eerste herstart tijdens de installatie of tijdens het kopiëren van de installatiebestanden?
Windows 7 tegenover 10 heeft een beperkt voordeel in snelheid, maar je levert in op software support.
Pagina: 1