Dak serre geluidsarmer maken.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-02 14:34
Hallo,

Wij hebben tijdens het bouwen van ons huis besloten om er een serre bij te bouwen.
De aannemer vond dit geen probleem echter is het resultaat voor ons niet naar wens.
Het hele huis heeft een isolatie waarde van 6.5 en de muren zijn dan ook 40cm dik (steen en beton) en alles is triple glas ook de serre. Dak is 3.60 bij 1.40.
Helaas heeft de serre maar 20cm isolatie en is het dak van hout.
Hierdoor merk je in de winter dat het kouder is en in de zomer warmer is als in de rest van de kamer.
Doordat het dak van de serre minder goed geïsoleerd is als de rest van het huis hebben we met regen en vliegtuigen veel last van geluid. Hier wil ik graag iets aan doen waarbij geluid is grootste probleem is.

Nou is mijn idee om rubber tegels met pen- en gat verbinding boven op de serre te leggen.
Deze zijn makkelijk op maat te maken hebben veel massa. En is nog redelijk betaalbaar.

Terug komend op mijn vragen:
1. Is dit een goed idee of zou het een beter idee zijn om het hele dak vol te leggen met wit grind. Dit is in ieder geval warmtewerend en is makkelijk toe te passen. Alleen minder massief als te tegels.
2. De tegels zijn er in verschillende diktes van: 5, 7.5 en 10cm. Welke is de beste optie? Kan het te zwaar worden voor het dak van de serre (1X10cm tegel is 13.5Kg)?
3. Kan ik de tegels tot aan de rand van het dak van de serre leggen of moet hier ruimte tussen zitten? Zo ja hoeveel?

Ik wil niet de serre aan de binnenkant verlagen. Ook is het volgens mij niet mogelijk om in de huidige situatie het dak van de serre nog meer op te vullen. Sedumdak is door de overkapping er boven ook geen optie meer.

Tegels zijn: slijtvast, schokabsorberend, vocht doorlatend en Weer- en wind bestendig.
I.v.m. warmte absorptie dacht ik lichtgrijze tegels te kopen.
Helaas zit de afwatering van de goot aan de verkeerde kant. Hierdoor blijft er normaal wel water in staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1T7hEChiJVLSVaad795-oEX4t0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k97Dfp8LFYKyxuWFD2e017cf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BY_P6jmviIlo0f8vCm85tLasKSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aROkylg0hQKQEwYobn3ux6fb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/156vQLbkR05MZ6ViEjt0mm299rA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RKWp4e6F4fJnkPI3x0y7wFYE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Dragonm8 op 23-05-2023 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:02
Het warm koud probleem zul je met het glas (triple glas/zonwering) moeten oplossen. Maar dat is geen budget oplossing.
Triple glas isoleert geluid ook beter.
Met geluidisolatie is het probleem echter dat deze zo goed is als je zwakste schakel.
Als het geluid van de regen het druppen op het dak is, dan kunnen die tegels iets uithalen omdat je daarmee het geluid dempt.

Heb je bouwtekeningen van de serre?

[ Voor 4% gewijzigd door Pejdref op 21-05-2023 13:40 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dragonm8 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:25:
Nu mijn vragen:
1. Is dit een goed idee? Of zijn er betere opties?
Als alternatief zou ik nog een sedumdak willen noemen :)

Regen hoor je niet meer, het houdt water vast, isoleert, heeft plantjes waar o.a. insecten profijt van hebben, mooier dan tegels of reguliere dakbedekking.

Bij zo'n klein oppervlak kun je aan sedumcassettes denken i.p.v. grote rollen. In 2019 heb ik dat ook zelf gedaan, klusje was in anderhalf uur voor elkaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 21-05-2023 14:00 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:50
Gizz schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Regen hoor je niet meer, het houdt water vast, isoleert, heeft plantjes waar o.a. insecten profijt van hebben, mooier dan tegels of reguliere dakbedekking.

Bij zo'n klein oppervlak kun je aan sedumcassettes denken i.p.v. grote rollen. In 2019 heb ik dat ook zelf gedaan, klusje was in anderhalf uur voor elkaar.
De isolatiewaarde van een sedumdak is te verwaarlozen, wel goed voor het koeler houden in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Qua temperatuur is het natuurlijk logisch dat die daar verschilt met de rest van je huis. Een grote raampartij en plat dak.

Je hebt het over cm isolatie maar heeft de bouwer niet aangegeven welke Rc waarde deze isolatie heeft?

En qua geluid kan dat al door de kleinste kier binnendringen, ik denk niet dat een paar speeltegels daar een verschil in gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jd2074256
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 31-05-2023
Denk dat het geluid aan het vele glasoppervlak ligt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:45
dak is waarschijnlijk met pir geïsoleerd, dat geeft geluid door als een gek. dat glas al ook niet helpen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
Pejdref schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:38:
Het warm koud probleem zul je met het glas (triple glas/zonwering) moeten oplossen. Maar dat is geen budget oplossing.
Triple glas isoleert geluid ook beter.
Met geluidisolatie is het probleem echter dat deze zo goed is als je zwakste schakel.
Als het geluid van de regen het druppen op het dak is, dan kunnen die tegels iets uithalen omdat je daarmee het geluid dempt.

Heb je bouwtekeningen van de serre?
Vergeten te melden. Het hele huis heeft triple glas. Zonwering zou zeker kunnen helpen maar het geluidsprobleem is groter als het warmte probleem.

Helaas geen bouwtekening omdat de aannemer de serre zelf heeft verzonnen tijdens de bouw.
Gizz schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Hier had ik ook nog aan gedacht. We hebben alleen problemen gehad met het hele huis en lees dat er lekkages kunnen ontstaan door sedum daken. Ook weet ik niet of de sedum in leven blijft aangezien het voor de helft bijna overdekt is en hierdoor bijna nooit water krijgt. Tevens vraag ik me af i.v.m. de diepe van de goot of dit wel mogelijk is.
Wolly schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:36:
Je hebt het over cm isolatie maar heeft de bouwer niet aangegeven welke Rc waarde deze isolatie heeft?

En qua geluid kan dat al door de kleinste kier binnendringen, ik denk niet dat een paar speeltegels daar een verschil in gaan maken.
Helaas ook niet niets over bekend. Als ik een spotje uit de serre haal en kijk lijkt het er op alsof het opgevuld is met glaswol.
Jd2074256 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:10:
Denk dat het geluid aan het vele glasoppervlak ligt
Ik heb meerdere keren geluisterd. Het geluid komt echt van het dak en niet via de ramen.

Terug komend op mijn vragen:
1. Is dit een goed idee of zou het een beter idee zijn om het hele dak vol te leggen met wit grind. Dit is in ieder geval warmtewerend en is makkelijk toe te passen. Alleen minder massief als te tegels.
2. De tegels zijn er in verschillende diktes van: 5, 7.5 en 10cm. Welke is de beste optie? Kan het te zwaar worden voor het dak van de serre (1X10cm tegel is 13.5Kg)?
3. Kan ik de tegels tot aan de rand van het dak van de serre leggen of moet hier ruimte tussen zitten? Zo ja hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:02
Ik vrees dat het weinig uit gaat maken omdat je altijd geluidslekken blijft houden.
Plafond eruit en de details in orde maken lijkt me de beste kans van slagen hebben, maar geen garantie. Het kan ook zijn dat de gaten voor je spotjes geluidslekken zijn.
Is het dakje 'zacht' of hard (beloopbaar) aam de bovenzijde. Hard is PIR, zacht is steen of glaswol. PIR isoleert beter tegen warmte, wol beter tegen geluid.

[ Voor 23% gewijzigd door Pejdref op 23-05-2023 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dragonm8 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:43:

Hier had ik ook nog aan gedacht. We hebben alleen problemen gehad met het hele huis en lees dat er lekkages kunnen ontstaan door sedum daken.
Dat lijkt me sterk bij een sedumdak op een nieuwe serre. Omdat je dakmateriaal niet meer blootgesteld wordt aan UV-licht gaat een dak normaliter juist langer mee zonder lekkages. Bij het gebruik van cassettes maak je de dakbedekking schoon, leg je er een zachte doek op en vervolgens plaats je de cassettes. Daarbij is de druk netjes verdeeld. Daarom is het schoonmaken ook belangrijk, zodat je geen scherpe steen die al op je dak lag in je dak duwt met de planten.
Ook weet ik niet of de sedum in leven blijft aangezien het voor de helft bijna overdekt is en hierdoor bijna nooit water krijgt.
Dat is wel een goed punt. Bij een mat zal dat beter gaan dan bij een cassette, omdat bij die laatste vorm het substraat minder goed verbonden is horizontaal (het zijn een soort planten in vierkante bakjes die aan elkaar vastzitten). Het water verspreid zich dan minder goed door de hele substraatlaag. Bij een mat zal dat beter gaan, maar ik weet niet of je zo weinig sedum op rol kan kopen voor dit kleine dakje :)

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 23-05-2023 14:22 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
Pejdref schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:12:
Ik vrees dat het weinig uit gaat maken omdat je altijd geluidslekken blijft houden.
Plafond eruit en de details in orde maken lijkt me de beste kans van slagen hebben, maar geen garantie. Het kan ook zijn dat de gaten voor je spotjes geluidslekken zijn.
Is het dakje 'zacht' of hard (beloopbaar) aam de bovenzijde. Hard is PIR, zacht is steen of glaswol. PIR isoleert beter tegen warmte, wol beter tegen geluid.
Ik begrijp goed dat geluid isoleren erg lastig is. Echter hoor ik het nu al 3.5 jaar aan en is niets doen ook niet meer een optie. Ik wil iets proberen ook al help het maar een klein beetje.
De bovenkant van het dakje is hard. Ik heb er even op geklopt en het klinkt als hout niet als een isolatie plaat. Hierdoor is nu de optie rubber tegels of wit grind.
Gizz schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:21:
Dat is wel een goed punt. Bij een mat zal dat beter gaan dan bij een cassette, omdat bij die laatste vorm het substraat minder goed verbonden is horizontaal (het zijn een soort planten in vierkante bakjes die aan elkaar vastzitten). Het water verspreid zich dan minder goed door de hele substraatlaag. Bij een mat zal dat beter gaan, maar ik weet niet of je zo weinig sedum op rol kan kopen voor dit kleine dakje :)
Dat is duidelijk. Ik denk niet dat sedum dan een goede optie is voor deze klus. Je kan het wel kopen per 1M² zag ik tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoe lang geleden is het gebouwd en hoe lang heb je garantie van de aannemer? Je zou het dan toch eventueel daarop kunnen gooien? Eventueel als eea non-conform de afspraken is.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 23-05-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
CH4OS schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:56:
Hoe lang geleden is het gebouwd en hoe lang heb je garantie van de aannemer? Je zou het dan toch eventueel daarop kunnen gooien? Eventueel als eea non-conform de afspraken is.
Nee dat gaat niet die is met de noorderzon vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
Bedankt voor alle reacties. 1 vraag blijft nog open staan.

Ik snap goed dat het niet al het geluid weg zal halen maar ik wil toch graag iets proberen.
Opties zijn dakje vol strooien met wit grind. Of dakje vol leggen met rubber tegels.

Welke van deze twee opties zal het beste zijn voor geluid en warmte wering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:21
Lijkt me sowieso een aardige klankkast. Je hebt natuurlijk al spots, maar een grotere akoestische hanglamp zou wellicht ook best interessant kunnen zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Inverted_World op 01-06-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
Even puur voor het geluid.

Grind kan weg waaien en de boel verstoppen.
Bij sedum zal er alsnog grind in de goten moeten en vanwege de overkapping zal er te weinig regen op komen en het meeste dood gaan ( ik ga het niet zelf water geven).

Enige optie is dan toch de rubberen tegels. Zitten hier nadelen aan?
Ik zou ze dan tot de helft van de rand op het dakje legen, over de goot heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-04 09:26
Misschien eens kijken bij de akoestiekwinkel voor Merfopol oid. Zij stellen dat de enige goede demping bereikt wordt met massa. Zelf hebben we voor waterleidingen en afvoerbuizen Merfolood gebruikt, en dat werkt prima. Erbovenop dan iets dat de regen breekt, sedum, rubbertegels, grind..
Toevoeging, grind van voldoende grootte gaat echt niet wegwaaien of de boel verstoppen. (Uiteraard rooster voor de afvoer)

[ Voor 17% gewijzigd door Tivo op 03-07-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
Tivo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:17:
Misschien eens kijken bij de akoestiekwinkel voor Merfopol oid. Zij stellen dat de enige goede demping bereikt wordt met massa. Zelf hebben we voor waterleidingen en afvoerbuizen Merfolood gebruikt, en dat werkt prima. Erbovenop dan iets dat de regen breekt, sedum, rubbertegels, grind..
Toevoeging, grind van voldoende grootte gaat echt niet wegwaaien of de boel verstoppen. (Uiteraard rooster voor de afvoer)
Ik weet dat het niet 100% zinvol is maar wil toch wat doen ook al is het alleen voor het regengeluid.
Daarom is mijn enige vraag nu of de rubberen tegels ook nadelen kunnen hebben als ik ze op dit dakje leg?

[ Voor 3% gewijzigd door Dragonm8 op 19-09-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:42

SeatRider

Hips don't lie

Je hebt waarschijnlijk niet zoveel aan dit antwoord, maar toch bekruipt mij de vraag wat je wilde bereiken met een serre van nog geen 3 m2. Kun je die niet beter helemaal wegtikken en vervangen door een schuifpui met triple glas?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001

paQ

SeatRider schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:20:
Je hebt waarschijnlijk niet zoveel aan dit antwoord, maar toch bekruipt mij de vraag wat je wilde bereiken met een serre van nog geen 3 m2. Kun je die niet beter helemaal wegtikken en vervangen door een schuifpui met triple glas?
Volleggen met zonnepanelen :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:12
Dit mag je ook geen serre noemen maar een erker. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:26

_Arthur

blub

Dragonm8 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:14:
Ik weet dat het niet 100% zinvol is maar wil toch wat doen ook al is het alleen voor het regengeluid.
Daarom is mijn enige vraag nu of de rubberen tegels ook nadelen kunnen hebben als ik ze op dit dakje leg?
Waarom heb je er nog geen rubber tegels op gegooid om het te proberen? Zo veel kosten die ook weer niet. Voor de warmte gaat het maar weinig opleveren, daarvoor moet je toch echt meer schaduw creëren.

https://www.marktplaats.n...klinkers/q/rubber+tegels/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-04 09:26
Dragonm8 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:14:
[...]

Ik zie zo geen nadelen. Alleen checken of er aan de onderkant niets hards zit wat het epdm zou kunnen beschadigen. Staan er genoeg op marktplaats voor een probeersel.

• Dragonm8
Dat was eerst het idee. Maar nu kan de eetkamer tafel half in de serre/erker staan. Hierdoor hebben we meer ruimte in het huis
Tivo schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:32:
[...]

Ik zie zo geen nadelen. Alleen checken of er aan de onderkant niets hards zit wat het epdm zou kunnen beschadigen. Staan er genoeg op marktplaats voor een probeersel.
Als het maar geen nadelen heeft kan ik het altijd proberen. Dank je wel.
Pagina: 1