Toon posts:

Plafond ingestort na lekkage badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grijpie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-05 11:45
Wij (man 36, vrouw 32, kind van 2 jaar en 30 weken zwanger) wonen in een normaal 3 verdiepingen rijtjes(koop)huis van 100 jaar oud en zijn dit weekend opgeschrikt door een vrij heftige lekkage waardoor het plafond in onze woonkamer naar beneden is gekomen. Gelukkig is niemand gewond geraakt.

Dit is de huidige situatie: Link naar foto

De lekkage komt uit de badkamer en komt of door een lekkage in het kitwerk, of lekkage in de afvoer. Oorzaak kitwerk is niet verzekerd, oorzaak afvoer is wel verzekerd. Zaterdagavond is er een aannemer via de verzekering komen kijken, hij kon toen niet veel doen, morgen komen ze weer en wordt de schade verder opgenomen.

Door het gat in het plafond is te zien dat er veel schimmel in het plafond zit en lijken ook de draagbalken helemaal doorweekt. Deze lekkage lijkt daarom al even aan de gang en we weten niet of wij op dit moment veilig zijn in ons eigen huis. December 2021 hebben wij ook een lekkage bij de douchebak gehad, toen hebben we het tegelwerk en alle kit opnieuw laten maken. Deze aannemer hebben we toen via werkspot gevonden en bleek achteraf een zzp’er die inmiddels geen klusbedrijf meer heeft en niet meer te bereiken is.

Wij hebben een klein eigen budget, en verwachten over 2 maanden ons 2e kind. Gelukkig zijn we door familie opgevangen, maar de situatie is niet ideaal.

Wat kunnen en moeten we doen om deze situatie aan te pakken? Alle tips over schadeherstel, tijdelijke woonopties en hoe we een situatie kunnen creëren om op korte termijn een veilige omgeving te creëren voor ons gezin en ons nieuwe gezinslid zijn welkom.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grijpie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-05 11:45

Acties:
  • +5Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:58
Das aardig stuk. Mooi kl#te! Verzekeringen inschakelen en schadeexpert laten komen. Eventueel stutten.

Eerste prio is denk ik zeker stellen dat het niet instort, dus met je verzekering in overleg over schade expert. Alhoewel enkele doorweekte balken niet gelijk een huisinstorting zoudenoeten veroorzaken proef ik dat je behoefte hebt aan zekerheid. Eventueel met stempels en houten balken de balken ondersteunen totdat er meer zekerheid is.

En ga alvast te rade waar je kan douchen: zwembad, werk, sportclub, buren, familie, of huur een doucheunit. Bespreek dit ook met je verzekering. Lijkt me een afvoer of het moet wel heel knullig gekit zijn, dit lijkt me veel water voor een lekkend kitrandje.

[Voor 78% gewijzigd door FitTiv op 21-05-2023 12:16]

Acties:
  • +18Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:49
Regel een kraamhotel, zodat je vrouw daar twee weken kan verblijven na de bevalling

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:14
Lijkt me toch wel iets meer water dan alleen een lekkende kitrand.

Overigens idd gewoon verzekering z'n werk laten doen. Die hebben vaak ook wel oplossingen voor tijdelijke huisvesting e.d. als dat nodig mocht zijn. En morgen meteen even goed de aannemer uitvragen over wat de risico's en tijdelijke oplossingen zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:11
Jeetje, wat een geluk dat er niemand gewond is geraakt! Ik zou hier de verzekering/aannemer even het werk laten doen en zorgen dat het huis veilig is en wordt hersteld.
Dat neemt ongetwijfeld enige tijd in beslag en die onrust wil je absoluut niet als je 30 weken zwanger bent. Dus ik zou inderdaad op zoek gaan naar tijdelijke woonruimte. Als dat bij familie/vrienden kan, heel fijn, anders zou je kunnen informeren bij makelaars in de buurt. In deze tijd is een recreatiewoning niet echt een makkelijk te regelen alternatief, maar informeren bij vakantieparken kan natuurlijk wel, beetje afhankelijk of die in de buurt zijn. Met wat geluk ben je er dan net voor het hoogseizoen weer uit.
Hopelijk valt het mee en hoeven de balken niet vervangen te worden. Als alleen het plafond vervangen moet worden (na fix van oorzaak lekkage) kun je er ook redelijk snel weer in wonen.
Sterkte.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:08
Nadeel van tijdelijke woonruimte die ingericht is, is dat het gruwelijk duur is.

Als de lekkage makkelijk te repareren is, zit dat plafond er in een weekend weer in.

Maar dan zit je nog met het zoeken naar een stukadoor.

Ik verwacht niet dat de balken rot zijn, dan moet het al echt heel lang lekken. Gipsplaat wordt vrij snel zacht en zwaar met water.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:17

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Verzekering, das de snelste, goedkoopste optie.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:21

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

De oorzaak van de lekkage (laten) verhelpen, de rommel opruimen en beschadigde gipsplaten eruit slopen. Dan het plafond weer dichtmaken met nieuwe gipsplaten. Dat is in een weekendje gepiept.

Dan de bevalling afwachten en daarna iemand zoeken om het weer af te werken (of zelf doen).

Mooi fout is niet lelijk

Acties:
  • +2Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Grijpie schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:05:

Door het gat in het plafond is te zien dat er veel schimmel in het plafond zit
Schimmel is slecht voor je, dus ga niet meer de woning in zonder beschermend mondkapje (FFP2). Er zit ook schimmel op de gipsplaten.

Beschimmeld hout kun je eenvoudig behandelen, maar als het hout is gaan rotten moet het worden vervangen (geheel of gedeeltelijk). Op de foto's kan ik de balken moeilijk beoordelen. Je kunt met een schroevendraaier prikken om te zien of er rot aanwezig is.

Als er geen rot zit, hoeft het allemaal niet veel te kosten en kun je veel zelf doen. Voorlopig is het belangrijk dat je meer gipsplaat weghaalt zodat je bij alle schimmel kunt en alles goed kan drogen, en dat de oorzaak van de lekkage wordt verholpen. Dan is het een kwestie van de schimmel behandelen, ventilator erop, en dan kun je volgend weekend weer je huis in.
Deze aannemer hebben we toen via werkspot gevonden en bleek achteraf een zzp’er die inmiddels geen klusbedrijf meer heeft en niet meer te bereiken is.
De verzekeraar zal waarschijnlijk onderzoek doen naar de oorzaak van de lekkage. Als je het snel wilt weten kun je met een emmertje water ook even zelf kijken. Nu het al open ligt, richt je daarmee weinig schade aan. Als de zzp'er slecht kitwerk heeft afgeleverd en daarvoor aansprakelijk kan worden gesteld, kun je hem waarschijnlijk toch wel opsporen.
December 2021 hebben wij ook een lekkage bij de douchebak gehad, toen hebben we het tegelwerk en alle kit opnieuw laten maken.
Als er toch houtrot is, hoe weet je dan dat die niet toen al is ontstaan? Die vraag zal de verzekering ook stellen.

beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-06 14:35

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Idd zo snel mogelijk contact op nemen met verzekering. Zijn die niet bereikbaar kan je bijv iets als https://www.eigenhuis.nl/...diensten/spoedklusservice proberen te bellen.

In principe (sla je polis er op na) zijn redelijke kosten die je maakt om meer schade (lees: instorting) te voorkomen gewoon gedekt en kan je prima eea zelf al in de gang zetten.

My Youtube Channel

Acties:
  • +3Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:16
Mattie112 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:57:
Idd zo snel mogelijk contact op nemen met verzekering. Zijn die niet bereikbaar kan je bijv iets als https://www.eigenhuis.nl/...diensten/spoedklusservice proberen te bellen.

In principe (sla je polis er op na) zijn redelijke kosten die je maakt om meer schade (lees: instorting) te voorkomen gewoon gedekt en kan je prima eea zelf al in de gang zetten.
Bereddingskosten heten die kosten. Om eventuele zoektocht door de polis te vergemakkelijken.
Succes in elk geval @Grijpie !

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:37
Altijd lastig om een oordeel te vellen van zo'n foto. Je kunt geluk hebben dat je met een stel nieuwe gipsplaten klaar bent wat ik persoonlijk zelf niet denk want als ik naar de balken kijk dan zal ook de rest van het plafond eruit moeten voor inspectie en je hebt een reeële kans dat zowel de balken als de vloer die erop ligt vervangen moeten worden (al zouden de balken nog draagkracht hebben, het is in elk geval verminderd en een aannemer zal niet snel zeggen "die balken gaan gegarandeerd nog en halve eeuw mee.." En dan nog de vraag of er leidingwerk in dat plafond zit en hoe dat eraan toe is, en of er vocht vanaf het plafond in de muren is gelopen, of dat schimmel ook in de muren is gaan zitten.

Aangaande je vrouw, tenzij de verzekering een erg fijn voorstel doet zou mijn optie zijn om bij familie in huis te gaan tot het huis weer fijn en rustig is. IS bij moeders een optie? (heb je ook geluk wat extra handen wat altijd fijn is met een pasgeboren kind)

Sterkte ermee in elk geval.

Acties:
  • +17Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:09
Kom kom, 30 weken zwanger is gewoon een fit en gezond mens van het vrouwelijk geslacht met wat extra bagage. Niet meteen drama van maken dus.

Situatie stabiliseren en stap voor stap oplossen.

Acties:
  • +20Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:11
Rukapul schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:05:
Kom kom, 30 weken zwanger is gewoon een fit en gezond mens van het vrouwelijk geslacht met wat extra bagage. Niet meteen drama van maken dus.

Situatie stabiliseren en stap voor stap oplossen.
Doe eens niet zo onaardig. Als je 30 weken zwanger bent kunnen de hormonen door je lichaam gieren en kan elk klein probleem al meteen groot voelen. En laten we wel wezen, een ingestort plafond en een onbegaanbaar huis zou ik als niet-zwangere ook een behoorlijk drama vinden. Ook al blijkt over drie dagen dat het allemaal meevalt.

[Voor 2% gewijzigd door Toke_gt op 21-05-2023 19:52. Reden: Ietsiepietsie genuanceerd]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Toke_gt schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:48:
[...]

Doe eens niet zo onaardig. Als je 30 weken zwanger bent gieren de hormonen door je lichaam en voelt elk klein probleem al meteen groot. En laten we wel wezen, een ingestort plafond en een onbegaanbaar huis zou ik als niet zwangere ook een behoorlijk drama vinden. Ook al blijkt over drie dagen dat het allemaal meevalt.
Ik denk dat zowel jij als @Rukapul een beetje generaliseren. Allemaal grijstinten in hoe dat gaat en ervaren wordt. Niet heel relevant wat betreft het oplossen van het probleem zelf denk ik zo.

In ieder geval, lekker opruimen, verplaats alvast wat meubels voor werkruimte, gooi alvast een lijntje naar in de buurt bekende aannemers uit voor een verzekeringsofferte. Het is geen leuke situatie, maar het is goed op te lossen. Ook op relatief korte termijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Super vervelend voor jullie. Enige wat ik je kan meegeven is: Zorg goed voor je vrouw (en kind)! Het komt bij haar vast nog harder binnen en ze heeft je nu hartstikke hard nodig.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:09
Toke_gt schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:48:
[...]

Doe eens niet zo onaardig. Als je 30 weken zwanger bent gieren de hormonen door je lichaam en voelt elk klein probleem al meteen groot. En laten we wel wezen, een ingestort plafond en een onbegaanbaar huis zou ik als niet zwangere ook een behoorlijk drama vinden. Ook al blijkt over drie dagen dat het allemaal meevalt.
Juist als een ander zich niet rationeel gedraagt dien je dat zelf des te meer te doen. Het zwanger zijn is simpelweg geen factor van belang in de actuele probleemsituatie en moet dus vooral ook niet in de weg staan bij het oplossen ervan.
FirePuma142 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:57:
In ieder geval, lekker opruimen, verplaats alvast wat meubels voor werkruimte, gooi alvast een lijntje naar in de buurt bekende aannemers uit voor een verzekeringsofferte. Het is geen leuke situatie, maar het is goed op te lossen. Ook op relatief korte termijn.
Precies, je doorloopt parallel drie paden:
• zelf
• verzekering
• vakmensen

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Groningerkoek
*snip* geen noodzaak om zo emotioneel te reageren.

[Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 22-05-2023 10:33]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Groningerkoek schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:10:
[...]

Nee en ze kon ook geen instorting gebruiken.
En toevallig hield het plafond daar geen rekening mee.

Of er nu iemand zwanger is of niet.
Het is pech hebben. Kan gebeuren.

Nu is het kwestie van goed herstellen.

Troep opruimen. Ruimte maken. En verzekering.
Misschien binnen de vrienden en kennis groep en vakman.

En misschien voor de komende dagen even een hotel boeken, zodat de puin stress een beetje op de achtergrond kan blijven.

[Voor 28% gewijzigd door Señor Sjon op 22-05-2023 10:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roger_s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:47
Dit moet drogen. De hele (aangetaste) vloer en plafond er uit.

En dan is het even de vraag of je voorlopig tegen het plafond wil aankijken. Of dat je nieuwe gipsplaten laat plaatsen en dan weer stucen en verven.

Ik zou eea afzetten tegen de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden.

Slopen
Drogen
Oorzaak zoeken en fixen
Schimmel aanpakken
Gipsplaten
Afwerken
Verven
Bevallen
Etc

En dan ergens een pauze inlassen zodat je vrouw rustig kan bevallen en in een droog en schoon huis komt.

Mbt het opsporen van de lekkage zelf. Je kan nu wel de douche aanzetten om te speuren waar het vandaan komt.

[Voor 9% gewijzigd door roger_s op 21-05-2023 22:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Je zou ook nog kunnen kijken naar een spanplafond. Geen ervaring mee maar het is dan direct afgewerkt en klaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Groningerkoek
NRJ020 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:59:
Je zou ook nog kunnen kijken naar een spanplafond. Geen ervaring mee maar het is dan direct afgewerkt en klaar.
Cosmetisch een snelle oplossing, maar je zult toch eerst alles wat rot is moeten verwijderen en dan de vraag beantwoorden: "Heeft de vloer op de bovenverdieping nog voldoende stevigheid en steun?"

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:49
NRJ020 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:59:
Wat ik begreep was er niet echt budget hiervoor. Zeker een spanplafond is dan geen optie. Nieuw gips en stucen is goedkoper.

Wat betreft de schade.

Plafond eruit
Lekkage vinden en fixen
Drogen drogen drogen drogen (kan wel paar week duren).

Kennis van mij had lekkage in de muur. Heeft 3+ weken lang overdag continu een bouwdroger moeten laten draaien....

Eventuele verrotte balken (laten) vervangen.
Schimmel behandelen laten indien aanwezig.

Laatste wat je wilt is te vroeg het nieuwe plafond erin zetten en dan het vocht opsluiten. Hier gaat dus helaas wel een paar weken overheen, niet echt waar je op zit te wachten maar is wel de realiteit :(

Acties:
  • +5Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-06 16:26
Praktisch:
-laten checken of de vloer nog stevig genoeg is
-evt bij twijfel een dwarsbalk onder de huidige balken en stempelen (liever niet, heb je een paal in je woonkamer staan)
-lekkage aanpakken
-aangetaste plafond eruit
-tijd nemen om de boel te laten drogen (waarschijnlijk weken)
En dan heb je tijd... Er hoeft natuurlijk niet direct een nieuw plafond in, dat is (in zekere zin) cosmetisch. Desnoods span je (als t droog is) zelf een wit doek tegen t plafond, niet mooi, wel praktisch.

En dan kijk je later eens rustig hoe de boel weer echt netjes wordt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Groningerkoek schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:10:
Rustig maar, de soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend. De situatie is vervelend, maar dat doet niets af aan de situatie at hand. Vervelend voor haar als moeder (en binnenkort voor tweede maal moeder). Maar dat betekend niet dat het moet afleiden van de ontstane situatie, ook die wil je gedegen oplossen. En juist dat is wat @Rukapul bedoelt. Maar dat betekend niet dat er geen impact is op de zwangere vriendin, die zal er best zijn, maar dat betekend niet dat de focus daarop moet liggen. Volgens mij moet eea zo spoedig en degelijk mogelijk opgelost worden; dat is voor de TS en zijn gezin het allerbeste.

[Voor 23% gewijzigd door Señor Sjon op 22-05-2023 10:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:19
Vervelend. De woning is op dit moment eigenlijk onbewoonbaar. Die troep in de woonkamer kun je wel opruimen, maar zolang je niet weet of de draagbalken zijn aangetast, moet je eigenlijk de bovenverdieping (en dus de douche) niet gebruiken om te voorkomen dat je straks naar beneden stort, met alle gevolgen vandien.

Wat ik een beetje mis: is het een koopwoning of een huurwoning? Indien huur: de verhuurder het z.s.m. laten oplossen. Als het een woningcorporatie of een wat grotere verhuurder is, dan hebben die wel klusjesmannen rondlopen en vast ook wel contacten met aannemers.

Indien koop, dan is het een wat groter probleem, omdat het op dit moment best lastig is om een aannemer te vinden die tijd heeft om de klus goed te doen. Je wilt natuurlijk geen half werk en over een halfjaartje weer met een kreupel plafond of verdiepingsvloer zitten. Misschien heeft de opstalverzekering wel contacten met aannemers, dus ik zou daar beginnen. Dat wordt een flink rondje bellen morgen. Ik zou in ieder geval er goed op toezien dat de oorzaak wordt gevonden en gerepareerd, om nieuwe schade te voorkomen. En indien nodig de draagbalken laten vervangen. Dan is het huis weer normaal bewoonbaar. Dat gat is het plafond repareren kan later wel een keer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-06 16:26
Overigens toch niet heel lastig om te kijken of de balken t nog doen. (De kans is groot dat ze t nog gewoon doen lijkt mij). Maar als je er zo met een schroevendraaier doorheen prikt is t no-go. Maar als dat niet zo is, dan prima. Bij elkaar stort zoiets niet snel in.
Zelfs met halve dikte zal t wel houden, alleen meer veren.
Balken hoeven ook niet per se vervangen als ze verzwakt zijn, opdikken (aan weerszijden multiplex zetten is een manier) is een stuk minder ingrijpend. Maargoed, pas als t lekkage weg is en de balken droog daarmee verder.

Op je foto mis ik trouwens rachelwerk. Platen lijken zo tegen de balken gedaan te zijn. Daardoor vallen de platen er denk ik ook eerder vanaf dan normaal. Op zich beter, dan heeft de situatie minder lang bestaan

[Voor 16% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 22-05-2023 12:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FRANQ
Je kan ook overwegen om na herstellen van de lekkage een spanplafond te laten plaatsen.

Dat is in 1 dag helemaal klaar.

Doordat er rachels missen kun je niet in het midden van de plaat schroeven.
Rachels zijn normaal HoH 30cm.
Dus je mist op 1 gipsplaat zo al 17 schroeven.

[Voor 39% gewijzigd door FRANQ op 22-05-2023 13:04]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:12
kjiratsiekoedel schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:17:

Op je foto mis ik trouwens rachelwerk. Platen lijken zo tegen de balken gedaan te zijn. Daardoor vallen de platen er denk ik ook eerder vanaf dan normaal. Op zich beter, dan heeft de situatie minder lang bestaan
Na jouw opmerking heb ik zelf nog eens goed gekeken.
De afstand van houten draagvloer balken is meestal 60cm hoh of soms 50cm hoh. Hier lijken de "balken" wel op ongeveer 30cm te zitten.
Zou het kunnen zijn dat deze gemonteerd zijn op een betonnen vloer?
@Grijpie wat voor materiaal zit er boven die houten balken.
Ik vermoed dat deze balken 2x3"zijn en op de lange zijde zijn gemonteerd om ruimte voor spotjes te creëren.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FRANQ
The-Source schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:17:
[...]

Na jouw opmerking heb ik zelf nog eens goed gekeken.
De afstand van houten draagvloer balken is meestal 60cm hoh of soms 50cm hoh. Hier lijken de "balken" wel op ongeveer 30cm te zitten.
Zou het kunnen zijn dat deze gemonteerd zijn op een betonnen vloer?
@Grijpie wat voor materiaal zit er boven die houten balken.
Ik vermoed dat deze balken 2x3"zijn en op de lange zijde zijn gemonteerd om ruimte voor spotjes te creëren.
Ik dacht dat dat grijze isolatie was, maar het lijkt er inderdaad op dat je gelijk hebt.
Als de lekkende afvoer boven de betonvloer is, kan de hele badkamer eruit. :X

Als het inderdaad beton is, dan lekt het al heel erg lang.
En dan duurt drogen ook lang.

Dan kun je alvast beginnen met een bouwdroger, om het proces proberen te versnellen.

Maar het advies om vervangende woonruimte te zoeken, is dan wel goed om op te volgen.
Want met een baby in huis wil je niet zonder badkamer, plafond en met schimmel zitten.

EDIT:

Het lijkt er toch op dat er nog een plafond boven zit.
Lijkt wel alsof er onder het oude gipsplafond een nieuw verlaagd plafond is geplaatst.

[Voor 37% gewijzigd door FRANQ op 22-05-2023 13:35]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:32
Nou kan ik het niet goed zien maar is dit geen verlaagd plafond? Lijkt me sterk dat dit draagbalken zijn.
De balken die ik op mijn zolder heb zijn dikker dan dit en die hoeven maar een dak te dragen ipv een heel verdieping.

Ik kan het misschien mis hebben maar naar mijn idee horen draagbalken wat dikker te zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-06 22:51

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Titel aangepast.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

com2,1ghz schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:33:
Nou kan ik het niet goed zien maar is dit geen verlaagd plafond? Lijkt me sterk dat dit draagbalken zijn.
De balken die ik op mijn zolder heb zijn dikker dan dit en die hoeven maar een dak te dragen ipv een heel verdieping.

Ik kan het misschien mis hebben maar naar mijn idee horen draagbalken wat dikker te zijn.
Het lijkt er een beetje op alsof er een plafond tussen de balken is geplaatst en dat we hier alleen de onderkant van de dragende balken zien. In een huis uit 1900 verwacht ik in ieder geval geen betonnen kanaalplaat.

Edit

Is dat plafond niet ook deels door haar eigen gewicht bezweken? Ik tel minimaal 2 gipsplaten met een centimeter stucwerk op elkaar op deze foto van je imgur. Ook lijken de balken op klosjes te zitten aan nog een plafond en rechts houdt een balkje gewoon op? Hoeveel plafonds hangen hier onder elkaar? Het beste kan je bij het trapgat de totale vloerdikte eens meten. Je zou met zoveel plafonds ook nog de factor condens kunnen krijgen als 'leef'vocht niet tussen twee lagen weg kan.

[Voor 39% gewijzigd door Señor Sjon op 22-05-2023 14:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:58

BazzH

Kei-goed...

Die latten zullen niet meer dan regelwerk voor een gips plafond zijn, gok ik zo. Ik heb eigenlijk nog nooit gipsplaten direct op de vloerbalken van de verdiepingsvloer geschroefd gezien.

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Die balken (die zichtbaar zijn op de foto) dragen niet de bovenverdieping, alleen het plafond.

Verzekeraar vragen of ze iemand langs sturen om te beoordelen of de bovenverdieping daadwerkelijk aangetast is.

Natte gips en verrotte hout er uit slopen, keer goed schoonmaken en je huis is weer 'bewoonbaar'.

Ja je hebt dan geen plafond in de woonkamer maar sowieso ben je een aantal weken, misschien wel een maand of 2 / 3 verder voor alles achter de rug is.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 15:59
Het pand is 100 jaar oud, ik denk dat er oorspronkelijk een rieten plafond ìn zat en hier vervolgens een nieuw gips plafond onder door is geschroefd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FRANQ
@Señor Sjon

Ik had helemaal nog niet gezien dat in die link nog meer foto's stonden 8)7

Maar dit zijn zo te zien inderdaad minstens 2 plafonds onder elkaar.
In dat (zwarte)gat zie je ook iets van planken/rachels.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Er moet nog een laag met houten vloerdelen zijn, dan pas heb je de bovenliggende vloer. Een beetje badkamer heeft daar lewisplaten met beton/cement of een terrazzo badkamervloer (waar weer tegels over geplakt zijn?).

Ik denk dat er best wel wat 'jaarringen' zijn.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Groningerkoek
com2,1ghz schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:33:

Dakbalken in oude huizen zijn vaak dikker dan vloerbalken van de bovenverdieping, de druk/trekkracht van windvlagen is veel groter dan wat er normaal in een paar slaapkamers aan gewicht op een vloer staat. En 100 jaar geleden was bouw vaak goedkoop omdat we nog vlak na de 1e wereldoorlog zaten. (datzelfde zie je ook na W.O. II dat er de jaren na de oorlog erg goedkoop werd gebouwd omdat de economie nog op zijn gat lag.)

Ik heb meerdere woningen van rond 1920 gerenoveerd en telkens had de bovenverdieping aanzienlijk dunnere balken dan de vloer van de benedenverdieping, en zoals gebruikelijk destijds draagbalken met direct daarop een houten plankenvloer en aan de onderkant dat vreselijke riet. In de jaren '60/'70 zijn bij veel woningen dat riet er al uitgehaald en vulde men de ruimte tussen de balken goedkoop op en bleven de balken zichtbaar want dat vond men mooi (zie je nu weer terug komen) bij een latere renovatie/verbouwing in de jaren '90/'00 schroefde iedereen daar vervolgens weer gips tegenaan, en omdat vloerbalken een eeuw geleden voor de bovenverdieping vaak wat dunner waren maar wel veel korter op elkaar werden gelegd (zodat de vloerplanken dunner en dus goedkoper konden zijn) kon het gips er vaak direct tegenaan. Het is ook heel normaal in 100 jaar oude woningen dat als je op de benedenverdieping loopt dat het allemaal stevig aanvoelt, maar als je op de bovenverdieping springt dan bewegen de kasten mee :P Als ik naar de foto's kijk die zie ik ook duidelijk vloerplanken op de draagbalken met tussen de balken een vorige renovatie die aan het afbladderen is en de gipsplaten van de latere renovatie.

Hoe ze daar later die badkamer op hebben gemaakt is mij natuurlijk een raadsel, maar 100 jaar geleden zal er hooguit een toilet met 1 wastafel hebben gezeten op een houten vloer (bad en douche waren nog echte luxe producten die in een normale doorsnee woning amper tot nooit aanwezig waren) Alles is dus mogelijk, van tegels direct op de vloerplanken verlijmen, tot een heuse betonvloer erop storten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee