Soundbar: opstelling subwoofer en meerwaarde achterspeakers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:27

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Na restylen van de kamer willen we de tv gaan ophangen, en gaan werken met een soundbar.
Een subwoofer is in ieder geval een must, maar eigenlijk wil ik deze niet naast het zwevende TV meubel zetten.

Naast de bank zou prima kunnen. Als ik google kun je in principe de subwoofer overal plaatsen, als het maar ruimte heeft. Toch zie je het niet veel in de praktijk. Is het toch met een reden?

Dan nog een tweede vraag: Ik zie ook setjes met extra achter speakers. Heeft dit toegevoegde waarde?
Of is dit, voor de wat goedkopere setjes, een lapmiddel?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Plaatsing subwoofer is inderdaad minder “hard”. Als deze maar tot zijn recht komt op de gekozen positie. Meerwaarde achterspeakers is aan jouzelf om te bepalen. Hecht je meerwaarde aan surround sound: ja; boeit je dat niets: nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:55

FeaR

In GoT we trust

greatgonzo schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:24:
Als ik google kun je in principe de subwoofer overal plaatsen, als het maar ruimte heeft. Toch zie je het niet veel in de praktijk. Is het toch met een reden?
Het hele idee van dat een subwoofer overal kan staan is een deel van het verhaal. Het menselijk oor kan lage tonen niet lokaliseren zoals hoge tonen, vandaar dat een subwoofer plaatsen minder kritisch is. Echter houdt dat bij een Hz of 100 op. Heb je een set waar de subwoofer meer doet (crossover) dan 100 Hz dan komt de plaatsing al meer nauw. Geen idee of een gemiddelde all-in-one sound bar dergelijke specificaties opgeeft. Puur voor mijn gevoel (!) zit een beetje sound bar daar wel boven. Bovenstaande staat los van wat een subwoofer in de ruimte doet, dat kan per positie ook verschillen. Een subwoofer goed plaatsen en afstellen is lastiger dan de andere speakers. Mijns inziens wordt er over de plaatsing van een subwoofer makkelijker gedaan dan in realiteit is. Zeker als een subwoofer meer doet dan alleen sub laag (kleine speakers dus subwoofer doet ook deel mid-laag).
Ik zie ook setjes met extra achter speakers. Heeft dit toegevoegde waarde? Of is dit, voor de wat goedkopere setjes, een lapmiddel?
Een lapmiddel? Heb je gekeken naar hoe een surround setup er uit hoort te zien? Daarin zijn rear speakers een vast onderdeel. Ga je naar een Atmos setup zijn hoogte speakers onderdeel. Dat sommige merken claimen een volledige 9.2.4 setup te kunnen toveren uit één balk onder de TV zou ik eerder "marketing" noemen dan dedicated speakers een "lapmiddel". Met reflectie kan je iets bereiken maar nooit het effect van dedicated speakers. De vraag is of je rear speakers nodig vindt. Kijk je veel films, series en speel je games dan lijkt het mij onmisbaar. Wil je een sound bar omdat het geluid van de TV bij het journaal niet afdoende is, dan kan je wel zonder.

[ Voor 25% gewijzigd door FeaR op 21-05-2023 13:18 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
FeaR schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:12:
[...]

Een lapmiddel? Heb je gekeken naar hoe een surround setup er uit hoort te zien? Daarin zijn rear speakers een vast onderdeel. Ga je naar een Atmos setup zijn hoogte speakers onderdeel. Dat sommige merken claimen een volledige 9.2.4 setup te kunnen toveren uit één balk onder de TV zou ik eerder "marketing" noemen dan dedicated speakers een "lapmiddel". Met reflectie kan je iets bereiken maar nooit het effect van dedicated speakers. De vraag is of je rear speakers nodig vindt. Kijk je veel films, series en speel je games dan lijkt het mij onmisbaar. Wil je een sound bar omdat het geluid van de TV bij het journaal niet afdoende is, dan kan je wel zonder.
Laat ik het anders stellen.. als ik een setje haal tussen de 500 en de 1000.. dan kom ik mogelijk op een B-kwaliteit setje zonder rear, of een setje van C kwaliteit met rear.. maar dat is een onderbuikgevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Voor de plaatsing van de subwoofer zijn er twee zaken. (1) Of je hoort waar hij staat. Bij de betere setjes is dat niet het geval, bij de goedkopere of kleinere wel. (2) Of de bas mooi klinkt, dus dat niet sommige tonen wegvallen terwijl andere doordreunen. Hoewel niet iedereen dit weet, is dit sterk afhankelijk van waar de subwoofer in de kamer staat - en ook waar de luisteraar zich in de kamer bevindt. Het is een kwestie van uitproberen of de plek naast de bank goed werkt. Mocht dat niet het geval zijn, dan zal je de subwoofer elders een plekje moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:55

FeaR

In GoT we trust

greatgonzo schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:40:
[...]
Laat ik het anders stellen.. als ik een setje haal tussen de 500 en de 1000.. dan kom ik mogelijk op een B-kwaliteit setje zonder rear, of een setje van C kwaliteit met rear.. maar dat is een onderbuikgevoel.
Alle waar naar zijn geld. De redenatie dat meer componenten voor hetzelfde geld leidt tot mindere kwaliteit kan in inkomen. Ik vraag me alleen af of een sound bar nemen al geen compris is ten opzichte van losse componenten en je daarmee al inlevert op kwaliteit. Zoals hierboven aangegeven, en ik eerder, schaar ik een sound bar ook niet onder de kwaliteit waarbij de subwoofer vrij geplaatst kan worden in de ruimte. De sound bar lijkt een beetje de vervanger van de all-in-one setjes van een paar jaar geleden, op papier leuk maar er zitten nadelen aan.

Keuze blijft aan jou: gebruik je veel materiaal met surround of niet. Zo ja zou ik altijd rear speakers nemen. Geluid van achter zou voor mij meer toevoegen dan betere kwaliteit geluid uit de front (door dus het missen van rear en meer kwaliteit naar front). Mogelijk wel wat zwart-wit op papier gezet.

Maar vanwaar de algemene vragen als er al een sound bar gekocht lijkt te zijn?
greatgonzo schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:42:
Hoe sluiten jullie alles aan? Ik heb twee aansluitingen nodig: de soundbar (met HDMI-ARC), en een PS5

De soundbar heeft ook een HDMI over, sluit ik de PS5 hier op aan, of kan ik die beter op de TV doen?
Waarbij ik dan in het LG OLED topic zou wijzen naar de handleiding van aangekochte sound bar en LG. Zeker omdat HDMI ARC van de sound bar enkele nadelen kan hebben ten opzichte van HDMI eARC (waar je met de PS5 tegenaan kan lopen).

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 21-05-2023 15:16 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
FeaR schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:13:
[...]

Alle waar naar zijn geld. De redenatie dat meer componenten voor hetzelfde geld leidt tot mindere kwaliteit kan in inkomen. Ik vraag me alleen af of een sound bar nemen al geen compris is ten opzichte van losse componenten en je daarmee al inlevert op kwaliteit. Zoals hierboven aangegeven, en ik eerder, schaar ik een sound bar ook niet onder de kwaliteit waarbij de subwoofer vrij geplaatst kan worden in de ruimte. De sound bar lijkt een beetje de vervanger van de all-in-one setjes van een paar jaar geleden, op papier leuk maar er zitten nadelen aan.

Keuze blijft aan jou: gebruik je veel materiaal met surround of niet. Zo ja zou ik altijd rear speakers nemen. Geluid van achter zou voor mij meer toevoegen dan betere kwaliteit geluid uit de front (door dus het missen van rear en meer kwaliteit naar front). Mogelijk wel wat zwart-wit op papier gezet.

Maar vanwaar de algemene vragen als er al een sound bar gekocht lijkt te zijn?

[...]

Waarbij ik dan in het LG OLED topic zou wijzen naar de handleiding van aangekochte sound bar en LG. Zeker omdat HDMI ARC van de sound bar enkele nadelen kan hebben ten opzichte van HDMI eARC (waar je met de PS5 tegenaan kan lopen).
Nee.. de soundbar moet nog gekocht worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

greatgonzo schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:40:
[...]

Het heeft niks met de prijs maar met natuurkunde te maken. Surround uit 1 balkje van een soundbar werkt maar een beetje, ongeacht de hoeveelheid geld die je investeert. Surround heeft speakers op locatie nodig.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-09 16:27
@Jorgen Dat is niet helemaal waar. Een Senneheiser Ambeo kan voor veel mensen een AB met "echt" surround sound in de juiste kamer wel passeren. Alleen dat is het nu juist, de juiste kamer. De soundbar moet, idealiter in het midden van de voormuur staan zodat het geluid dat wordt afgeketst tegen de muren netjes tot zijn recht komt en dan kan de ambeo echt wel de 5.1.2 illusie wekken. Het verschil met echte compelexere setups zoals 7 of 9 main channels hoor je beter is mijn ervaring, maar niet alle content heeft zoveel kanalen...

Maarja, het is een beetje advocaat van de duivel spelen met zo'n Ambeo want die zijn 2.5K en voor dat geld heb je een hele degelijke 5.1.2 set van losse componenten.

Een soundbar met Rears vind ik persoonlijk helemaal geen heel verkeerd idee. Je haalt niet de geluidskwaliteit van losse componenten, in mijn ervaring, maar het is wel een stuk compacter, minder werk om op te zetten en de WAF is een stuk hoger, meestal.

Bijvoorbeeld een
uitvoering: Sonos Beam (Gen 2) Zwart met 2x uitvoering: Sonos ONE SL Zwart als surrounds en dan heb je al best een leuke setup voor ~800 euro.
Eventuele sub uitvoering: Sonos Sub Mini (Zwart)

Je kan ook bij denon kijken.
uitvoering: Denon Home Sound Bar 550
uitvoering: Denon Home 150 Zwart
Eventuele sub uitvoering: Denon Home Subwoofer (Zwart)

Beide systemen zijn modulair, dus alles tegelijk kopen hoeft niet natuurlijk.

En als je iets beter geluid wilt, primair het stereo stuk, dan kun je kijken naar een uitvoering: Bluesound Powernode Edge (N230) met passieve luidsprekers naar keuze. Dan worden bijpassende wireless surrounds alleen ook duurder.

[ Voor 9% gewijzigd door youridv1 op 22-05-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 23:08
Ik had jaren terug een 5.1 set wat voor films goed klonk maar voor muziek voor geen meter.
De fronts vervangen door een paar goede zuilen maakte een wereld van verschil voor beide en ik heb hierdoor zelfs de sub weggelaten.
In sommige gevallen mis ik die nog wel eens naar aangezien het hier vrij gehorig is wil ik de buren niet hiermee opzadelen en voldoen de zuilen ruim voldoende.
De rear speakers zijn van het type boekenplank die ook nog eens een behoorlijk laag kunnen produceren waardoor het volume niet echt hoog hoeft te zijn om een goede beleving te kunnen creëren.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Ik heb bij ons nieuwe huis ook verschillende opties overwogen en ben eigenlijk gegaan voor een soundbar met surround speakers (Q990B).

Na een aantal maanden moet ik zeggen dat ik van mening ben dat de surrounds écht veel toevoegen. Het hangt ook een beetje af van de film wat ze er mee doen maar meestal zijn de subtiele geluidseffecten het mooiste.

Subwoofer heb ik naast de bank neergezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

youridv1 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:08:
@Jorgen Dat is niet helemaal waar. Een Senneheiser Ambeo kan voor veel mensen een AB met "echt" surround sound in de juiste kamer wel passeren. Alleen dat is het nu juist, de juiste kamer. De soundbar moet, idealiter in het midden van de voormuur staan zodat het geluid dat wordt afgeketst tegen de muren netjes tot zijn recht komt en dan kan de ambeo echt wel de 5.1.2 illusie wekken. Het verschil met echte compelexere setups zoals 7 of 9 main channels hoor je beter is mijn ervaring, maar niet alle content heeft zoveel kanalen...

Maarja, het is een beetje advocaat van de duivel spelen met zo'n Ambeo want die zijn 2.5K en voor dat geld heb je een hele degelijke 5.1.2 set van losse componenten.

Een soundbar met Rears vind ik persoonlijk helemaal geen heel verkeerd idee. Je haalt niet de geluidskwaliteit van losse componenten, in mijn ervaring, maar het is wel een stuk compacter, minder werk om op te zetten en de WAF is een stuk hoger, meestal.

Bijvoorbeeld een
uitvoering: Sonos Beam (Gen 2) Zwart met 2x uitvoering: Sonos ONE SL Zwart als surrounds en dan heb je al best een leuke setup voor ~800 euro.
Eventuele sub uitvoering: Sonos Sub Mini (Zwart)

Je kan ook bij denon kijken.
uitvoering: Denon Home Sound Bar 550
uitvoering: Denon Home 150 Zwart
Eventuele sub uitvoering: Denon Home Subwoofer (Zwart)

Beide systemen zijn modulair, dus alles tegelijk kopen hoeft niet natuurlijk.

En als je iets beter geluid wilt, primair het stereo stuk, dan kun je kijken naar een uitvoering: Bluesound Powernode Edge (N230) met passieve luidsprekers naar keuze. Dan worden bijpassende wireless surrounds alleen ook duurder.
Een Ambeo heeft ongetwijfeld mooiere speakertjes, maar het blijft zoals je zegt afhankelijk van een ideale kamer. Ergo: ook met een Ambeo houd je dezelfde beperkingen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 20:02
Ik heb na een paar jaar met een Sonos Beam en twee One's een sub mini toegevoegd. Front + rears doet voor mij meer dan front + sub. Front + rears + sub is natuurlijk het beste. Qua plaatsing moet je ook rekening houden met trilling van de sub als je hem 'opsluit' tussen een bank en een muur. Als ik dat doe trillen mijn buurman zijn muren harder dan de mijne. Hierdoor staat de sub voor de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
TBTL schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:03:
Hoewel niet iedereen dit weet, is dit sterk afhankelijk van waar de subwoofer in de kamer staat - en ook waar de luisteraar zich in de kamer bevindt.
Niet alleen dat, de eigenlijke acoustiek van de ruimte speelt ook een belangrijke rol. De plaatsing van de subwoofer zal per ruimte een ander effect hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:08
my 2 cents:

Optisch gezien was de plek naast de bank de mooiste plek voor de subwoofer. Toch miste ik het laag. Voor een test heb ik de subwoofer naast één van de fronts gezet, en nu dreun ik bij wijze van spreke het huis uit. Dus ook voor het hoeveelheid laag kan de positie veel uitmaken.

Vaak heeft men het over effecten die over de surrounds gaan, maar ambient muziek in een film is dan ook ineens kamervullend. Het voelt anders dan alleen de frontspeakers die natuurlijk ook goede weergevers zijn. Ik kan me voorstellen dat bij een soundbar het verschil nog groter is.
Pagina: 1