Ik ga verhuizen en in het nieuwe huis verwacht ik op jaar basis bijna net zo veel te produceren als te verbruiken (dak volgezet). Dit is de eerste keer dat we zonnepanelen hebben dus het schort nog een beetje aan mijn kennis.
Op het moment zitten we bij Vattenfall (met "blijven loont" korting). Nu kwam mij ten gehore dat energie leveranciers tegenwoordig wat kunstjes uithalen en niet simpelweg 1:1 wegstrepen, met name als je een dubbele meter hebt. Zo zouden ze bijvoorbeeld de stroom verbruikt tijdens daltarief alleen wegstrepen tegen de stroom geproduceerd tijdens daltarief.
Nu heb ik een homelab dat 24/7 draait, dus ondanks dat overdag duidelijk meer stroom verbruikt wordt, 's nachts ook best wat. Dus toen dacht ik: enkeltarief is gunstiger.
Maar nu lees ik op de website van Vattenval het volgende:
Ben ik te achterdochtig, snap ik het niet, of is dit gewoon een no-brainer?
Op het moment zitten we bij Vattenfall (met "blijven loont" korting). Nu kwam mij ten gehore dat energie leveranciers tegenwoordig wat kunstjes uithalen en niet simpelweg 1:1 wegstrepen, met name als je een dubbele meter hebt. Zo zouden ze bijvoorbeeld de stroom verbruikt tijdens daltarief alleen wegstrepen tegen de stroom geproduceerd tijdens daltarief.
Nu heb ik een homelab dat 24/7 draait, dus ondanks dat overdag duidelijk meer stroom verbruikt wordt, 's nachts ook best wat. Dus toen dacht ik: enkeltarief is gunstiger.
Maar nu lees ik op de website van Vattenval het volgende:
Als ik dit lees, lijkt een dubbeltarief aantrekkelijker. Alles wat gesaldeerd wordt betaal ik geen belasting over, right? Ik hoor ook dat sommige leveranciers per kwartaal salderen, is dat hier het addertje onder het gras? Dit klinkt iets te goed om waar te zijn.We salderen op je jaarafrekening in een vaste volgorde. Eerst salderen we je verbruik en teruglevering op normaal tarief. Daarna salderen we je verbruik en teruglevering op dal tarief. Blijft er op beiden daarna nog verbruik over? Dan brengen we dat bij je in rekening. Houd je op normaal tarief teruglevering over en op dal tarief verbruik? Dan wordt ook dit nog gesaldeerd met je verbruik in de dal periode. We salderen dus zoveel mogelijk op normaal tarief en daarna op dal tarief, zodat bij netto verbruik het meeste verbruik wordt afgerekend tegen je (lagere) dal tarief.
Ben ik te achterdochtig, snap ik het niet, of is dit gewoon een no-brainer?