Toon posts:

Vattenval verdacht gunstige teruglevering?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 448191
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-05 09:30
Ik ga verhuizen en in het nieuwe huis verwacht ik op jaar basis bijna net zo veel te produceren als te verbruiken (dak volgezet). Dit is de eerste keer dat we zonnepanelen hebben dus het schort nog een beetje aan mijn kennis.

Op het moment zitten we bij Vattenfall (met "blijven loont" korting). Nu kwam mij ten gehore dat energie leveranciers tegenwoordig wat kunstjes uithalen en niet simpelweg 1:1 wegstrepen, met name als je een dubbele meter hebt. Zo zouden ze bijvoorbeeld de stroom verbruikt tijdens daltarief alleen wegstrepen tegen de stroom geproduceerd tijdens daltarief.

Nu heb ik een homelab dat 24/7 draait, dus ondanks dat overdag duidelijk meer stroom verbruikt wordt, 's nachts ook best wat. Dus toen dacht ik: enkeltarief is gunstiger.

Maar nu lees ik op de website van Vattenval het volgende:
We salderen op je jaarafrekening in een vaste volgorde. Eerst salderen we je verbruik en teruglevering op normaal tarief. Daarna salderen we je verbruik en teruglevering op dal tarief. Blijft er op beiden daarna nog verbruik over? Dan brengen we dat bij je in rekening. Houd je op normaal tarief teruglevering over en op dal tarief verbruik? Dan wordt ook dit nog gesaldeerd met je verbruik in de dal periode. We salderen dus zoveel mogelijk op normaal tarief en daarna op dal tarief, zodat bij netto verbruik het meeste verbruik wordt afgerekend tegen je (lagere) dal tarief.
Als ik dit lees, lijkt een dubbeltarief aantrekkelijker. Alles wat gesaldeerd wordt betaal ik geen belasting over, right? Ik hoor ook dat sommige leveranciers per kwartaal salderen, is dat hier het addertje onder het gras? Dit klinkt iets te goed om waar te zijn.

Ben ik te achterdochtig, snap ik het niet, of is dit gewoon een no-brainer?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Eneco deed dit ook lang zo. Belasting hoef je je eigenlijk nooit zorgen om te maken, dat strepen ze wel weg. Inderdaad kan het wel zo zijn dat ze bij afwijkende tarieven door het jaar heen met andere tarieven salderen per tariefsperiode. Daarom gaan veel tweakers nu voor een jaarcontract.

Daarnaast: de website is niet leidend. Dat is je contract met voorwaarden. Dus pak die er even bij, en kijk ook of er instaat dat ze tussentijds de voorwaarden mogen aanpassen. Waarschijnlijk wel, omdat het een flexibel contract lijkt.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee