Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aCiDcHaOZ
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-06 11:30

aCiDcHaOZ

The past is gone

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik heb via Marktplaats een Eaton 5p650ir gekocht met een onbekende staat voor m'n homelab. Op de foto's zag hij er goed uit maar bij binnenkomst zat hij onder de verf. Verkoper zegt "Doe er maar ff een doekje overheen." Helaas betaald via overschrijving dus zonder aankoopbescherming of wat dan ook.

De boel aangesloten en de PSU doet helemaal niets, geen display, geen piepjes helemaal niets.

Valt er nog wat van de PSU te maken? Hoe groot is de kans dat ik m'n geld terugkrijg als ik de verkoper in gebreke stel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SibePen3hceDusNg65plDaFYkPI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ndo7pjxA9uO8VHRadmZhFQF9.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWUius5MIbKaA5VcYWsjclurpBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzkmFph423Hcxx3uP0AcIoge.jpg?f=fotoalbum_large

Whoever controls the spice controls the universe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Er is niet geleverd wat was aangeboden....
Om hoeveel geld gaat het?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Hangt er een beetje van af hoe het item oorspronkelijk werd aangeboden.
Duidelijke foto's, conditie, omschrijving, kanttekeningen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Die verf aan de buitenkant is cosmetisch. Maak hem eens open, en kijk eens of je iets vreemds ziet? (Losse draden, iets dat lijkt doorgebrand) Misschien wel even check in handleiding of bij mede-tweakers, ik weet niet of dat bij een ups gevaarlijk kan zijn met hoge spanning, ook als hij al een tijdje uit het stopcontact is.

Geld terug proberen te krijgen lijkt me zonde van je tijd, je hebt nu de mogelijkheid gekregen om wat van electronica te leren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
@aCiDcHaOZ

In je eerste zin staat "gekocht met een onbekende staat".

Stond dat ook zo in de marktplaats advertentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aCiDcHaOZ

aCiDcHaOZ

The past is gone

Topicstarter
eheijnen schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:16:
Er is niet geleverd wat was aangeboden....
Om hoeveel geld gaat het?
Om 80 euro excl verzendkosten.
Yaksa schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:32:
Hangt er een beetje van af hoe het item oorspronkelijk werd aangeboden.
Duidelijke foto's, conditie, omschrijving, kanttekeningen?
De foto's waren duidelijk, geen verfsporen te zien. Is wel frappant want dat ik de verkoper vertelde dat er verf op zat, zei ze dat het geen verf was en dat het met een natte doek weg te halen was. Dit is dus niet het geval.
ppeterr schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:41:
@aCiDcHaOZ

In je eerste zin staat "gekocht met een onbekende staat".

Stond dat ook zo in de marktplaats advertentie?
Ja, maar wel met duidelijke foto's waar een produkt werd aangeboden zonder verf.
SVMartin schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:38:
Die verf aan de buitenkant is cosmetisch. Maak hem eens open, en kijk eens of je iets vreemds ziet? (Losse draden, iets dat lijkt doorgebrand) Misschien wel even check in handleiding of bij mede-tweakers, ik weet niet of dat bij een ups gevaarlijk kan zijn met hoge spanning, ook als hij al een tijdje uit het stopcontact is.

Geld terug proberen te krijgen lijkt me zonde van je tijd, je hebt nu de mogelijkheid gekregen om wat van electronica te leren :)
Ik heb hem even opengeschroefd en er is inderdaad verf in de behuizing gekomen. Is het veilig om de verf te verwijderen? Accu's zijn ontkoppeld en de netstroom is er af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxR7qIqTdjS0GPJNFJUaucJFUAg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u11SEUm5wO2hV7l5C7gyhAJ9.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:46
@aCiDcHaOZ
Veel van deze UPS-en worden verkocht als de accu's bijna of helemaal op zijn.
Dus het is in veel gevallen nieuwe accu's plaatsen en je hebt een werkende UPS. Maar juist nieuwe accu's zijn vaak het duurste onderdeel.

Maar wijze les lijkt mij. Nooit zoiets via marktplaats kopen zonder dat de staat van de UPS duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Voordat je gaat hobbyen zou ik eerst nog eens een hartig woordje met de verkoper hebben...wat korting of zo...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
@aCiDcHaOZ

Oke, ja die verf is een raar iets. Maar dat hij niet werkt, tja...dat is een gokje. Buiten dat je hebt hem nu al open en gaat proberen het op te lossen. Dus het in-gebreke-verhaal kan je nu wel wegstrepen.

Succes, hopelijk lukt het je.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
aCiDcHaOZ schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:48:
Ik heb hem even opengeschroefd en er is inderdaad verf in de behuizing gekomen. Is het veilig om de verf te verwijderen? Accu's zijn ontkoppeld en de netstroom is er af.
[Afbeelding]
Dat is geen verf. Dat is een klodder 'siliconen' die gebruikt wordt bij het monteren van de print om die condensator op z'n plek te houden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:14
aCiDcHaOZ schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:48:
[Afbeelding]
Bedoel je op die foto de sporen bovenin beeld of die klodders naast de condensatoren? Want dat is geen verf maar een soort lijm om ze te vast te zetten tegen vibraties etc.

/edit: Of wat @Yaksa zegt idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:01

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

aCiDcHaOZ schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:03:
Ik heb via Marktplaats een Eaton 5p650ir gekocht met een onbekende staat voor m'n homelab.
Dus tweedehands gekocht?

Was de verkoper een consument?

En in de beschrijving stond al: "onbekende staat"?

En je hebt niet gevraagd of het apparaat überhaupt werkt?

Als je daar overal "Ja" op kunt zeggen, wordt het volgensmij bijzonder lastig, je hebt niet dezelfde garanties bij tweedehands/consumenten verkoop.

Eigenlijk had je even langs moeten gaan en moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Als hij dit op de gok gekocht heeft of het ding überhaupt werkt is zijn eigen probleem.
Maar die verf derover te verzwijgen is geen stijl van de verkoper. Daar kan wel wat korting vanaf zou ik zeggen...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aCiDcHaOZ

aCiDcHaOZ

The past is gone

Topicstarter
Nielson schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:56:
[...]
Bedoel je op die foto de sporen bovenin beeld of die klodders naast de condensatoren? Want dat is geen verf maar een soort lijm om ze te vast te zetten tegen vibraties etc.

/edit: Of wat @Yaksa zegt idd.
Oke, in ieder geval wat wijzer geworden betreft de mystery goo :)
Accretion schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:09:
[...]

Als je daar overal "Ja" op kunt zeggen, wordt het volgensmij bijzonder lastig, je hebt niet dezelfde garanties bij tweedehands/consumenten verkoop.

Eigenlijk had je even langs moeten gaan en moeten testen.
Inderdaad. Ik vraag me alleen af hoe nu verder. Ik heb niet genoeg kaas gegeten om ook maar te beginnen met troubleshooten van de UPS. Ik denk dat ik mijn verlies maar ga nemen en er lering uit ga trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Heb je een foto van hoe de batterijen losgekoppeld zijn?
Misschien ook nog een van het geheel geopend, van boven?
Doet het ding helemaal niets meer ?

[ Voor 23% gewijzigd door eheijnen op 21-05-2023 10:31 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aCiDcHaOZ

aCiDcHaOZ

The past is gone

Topicstarter
eheijnen schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:30:
Heb je een foto van hoe de batterijen losgekoppeld zijn?
Misschien ook nog een van het geheel geopend, van boven?
Doet het ding helemaal niets meer ?
Ik heb de UPS geprobeerd aan te zetten met de accu's aangesloten en door de accu's volledig uit de behuizing te halen. Dit kan door de connector aan de voorkant van de behuizing los te halen. Het apparaat doet in beide gevallen niets. Geen licht, geen geluid, geen fanspin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fO3LsCMtma4K9Tl78KpgTWqyvnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUWK0ds6K3PDTOgtdpGnej1T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:34
Als de accu’s stuk zijn gaat de UPS doorgaans niet aan, zelfde geval als de accu’s eruit gehaald zijn. Even vervangen of buiten de UPS laden met een lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Je kunt eens kijken of er een (glas)zekering in zit. Dat zou ik het eerst in de buurt van de voeding verwachten.
Er staat echter niets over zo'n zekering in de user manual. Kan geen kwaad om toch nog ff te kijken. Zo ja zet hier nog eens een foto daarvan.

Manual kun je hier vinden.
https://www.eaton.com/at/en-gb/skuPage.5P650IR.html

Als je geen kennis van electronica hebt dan heeft het verder geen zin om aan dat ding te werken/proberen. Dat kan ook best gevaarlijk zijn.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aCiDcHaOZ

aCiDcHaOZ

The past is gone

Topicstarter
holygame schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:47:
Als de accu’s stuk zijn gaat de UPS doorgaans niet aan, zelfde geval als de accu’s eruit gehaald zijn. Even vervangen of buiten de UPS laden met een lader.
Heb de accu's op een acculader gezet, voordat ik had gedaan een voltage gemeten van 0,5v. Ik ben benieuwd of extern laden de truc kan zijn!
eheijnen schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:47:
Je kunt eens kijken of er een (glas)zekering in zit. Dat zou ik het eerst in de buurt van de voeding verwachten.
Helaas geen glaszekering. Ik ben inderdaad niet van plan om zelf er aan te gaan solderen enzo. Mocht ik er niet uit komen doe ik hem weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Misschien dat je de verf er nog enigzins vanaf krijgt.
Kun je ook hier tekoop zetten als defect voor de elektronica liefhebber. Krijg je misschien nog wat terug.

Kun je dan hier eens kijken of er iets tussen staat waar je wat mee kunt.
categorie: UPS en stekkerdozen

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aCiDcHaOZ

aCiDcHaOZ

The past is gone

Topicstarter
Ik heb de accupack opgeladen, voltage is wel aan de lage kant met 11,2v. Aangesloten op de UPS en ik heb ineens fanspin en een relais welk continu aan het schakelen is. Helaas geen display welk werkt. Ik denk dat ik de gok ga nemen om nieuwe accu's te bestellen. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:45

sjirafje

No inspirational quotes here

Die accu's zijn met 0,5v vrijwel zeker overleden. UPS-en worden vaak weg gedaan als de accu versleten is. Zoals @holygame ook zegt starten veel UPS-en niet zonder (werkende) accu. Als je de beschikking hebt over een (regelbare)voeding met dezelfde spanning als de accu dan kun je die aansluiten op stekker van de accu de UPS zou dan (zonder belasting!) moeten kunnen opstarten.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
aCiDcHaOZ schreef op zondag 21 mei 2023 @ 23:15:
Ik heb de accupack opgeladen, voltage is wel aan de lage kant met 11,2v. Aangesloten op de UPS en ik heb ineens fanspin en een relais welk continu aan het schakelen is. Helaas geen display welk werkt. Ik denk dat ik de gok ga nemen om nieuwe accu's te bestellen. Ik hou jullie op de hoogte.
12v loodaccu's moeten na opladen boven de 12,5v te zitten. Met 11,2 volt kun je ervan uitgaand at de accu's dood zijn. Wat gebruikelijk is voor een tweedehands UPS. Je zou hem moeten testen met goede accu's of tijdelijk met een DC power supply op zo'n 12,8 volt. Als je geen accu's of power supply hebt liggen moet je de keuze maken of je accu's wilt aanschaffen en het risico te nemen dat ook de UPS zelf kapot is.

Lees eerst de handleiding is (Download PDF voor jouw model) en kijk hoe de UPS zou moeten reageren wanneer er een dode accu in zit.

Mijn ervaring met APC Smart-UPS systemen is dat 8 van de 10 keer het probleem bij de accu's ligt.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aCiDcHaOZ

aCiDcHaOZ

The past is gone

Topicstarter
Met een acculader aangesloten doet het display het ook. Ik ben blij :) Bedankt voor de goede tips iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Soo zeg, mooi mazzel gehad :)

Wie du mir, so ich dir.

Pagina: 1