Vaatwasser kapot, waar te beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
Ik heb een Indesit 28T9 A vaatwasser die niet meer werkt, met foutcode 11.
Ik heb alleen moeite om documentatie te vinden. De foutcode zou betekenen "F11 - Pomp motor werkt niet goed"
Overigens staat er 11 in display, geen F11, maar zal wel om hetzelfde gaan.

De pomp associeer ik met het wegpompen van water. Maar dat werkt juist erg goed.
Ik kan er een hoop liters in gooien, wat dan zonder enige moeite wordt weggepompt als ik de vaatwasser aanzet, het is zo weg net als normaal.
Dan is het even stil, en geeft hij een tijdje later foutcode 11 aan, en doet verder niks.

Moet ik dit dan zoeken in sensoren rond het afpompen van het water?
Of is er nog een pomp voor het aanvoer gedeelte waarmee alles rond gaat draaien en sproeien?
Ik dacht dat dat puur op waterdruk ging.

Ik kan trouwens ook niet echt een schema vinden ofzo. En ook niet erg veel onderdelen specifiek voor deze vaatwasser. Vermoedelijk is het allemaal uitwisselbaar met vele andere vaatwassers.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:18

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kan ook de aanvoerpomp zijn, of de circulatiepomp.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Microkid schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:56:
Kan ook de aanvoerpomp zijn, of de circulatiepomp.
Zit er echt een aanvoerpomp in? Gaat dat niet op waterdruk?

Circulatiepomp zal er wel inzitten ja, om het water te hergebruiken.

Maar goed, als ik hem open maak, zal dat allemaal in de bodem zitten verwerkt, kom ik daar wel wat tegen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:44
@!null
Als het filter bij de motor/pomp schoongemaakt?
Onderin de vaatwasser zit een filter en daaronder kan je nog een filter schoonmaken. Vaak zit daar zooi en soms komt dat in de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
chrisborst schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:27:
@!null
Als het filter bij de motor/pomp schoongemaakt?
Onderin de vaatwasser zit een filter en daaronder kan je nog een filter schoonmaken. Vaak zit daar zooi en soms komt dat in de pomp.
Dit filter zit dan in de aanvoer, in dat blok wat je op de aanvoerkraan schroeft?
Daar kan ik redelijk bij.

De foutcode is wel, pomp motor fout. Dus ik verwacht iets met een kapotte pomp, of starter daarvan.
Maar, dat hoeft natuurlijk helemaal niet.
En het gaat wel om het begin stuk, waarin hij vers water erin gaat laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-05 14:26

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

!null schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:51:
[...]

Dit filter zit dan in de aanvoer, in dat blok wat je op de aanvoerkraan schroeft?

De foutcode is wel, pomp motor fout. Dus ik verwacht iets met een kapotte pomp, of starter daarvan.
Het blok op de aanvoer is het waterslot. Bij lekkage sluit die na X aantal liter water de aanvoer af.

Het filter zit onderin de vaatwasser zelf. Dus gewoon de klep open en onder de onderste korf kijken.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:44
!null schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:51:
[...]

https://www.gebruikershan...w-handleiding-857271.html

Pagina 42, hier staan alle filters genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Zo, ik heb hem helemaal open gemaakt, dus de onderkant ook.

Qua filters. Ik zie niet echt een duidelijk filter in de aanvoerleiding. Behalve iets heel kleins direct daar waar hij aan de kraan hangt, en dat is niet vies.
Ik heb ook de wateraanvoersensor (ik denk dat die druk meet) naar bijna 0 Ohm zien gaan als ik water erop zet.

Onderin de vaatwasser zit een reservoir, daar komt ook het zout in als je dat bijvult.
Daar zit wel een rond stukje in dat er vervuild uitziet, maar er komt zonder moeite water doorheen, en je kunt ook met geen mogelijkheid dat open maken zonder het te slopen.
Wel zit daar nog een klep op, die ik niet hebben kunnen testen.

Er zitten inderdaad 3 motoren/pompen in. Afzuigpomp, die werkt prima heb ik al gezien aan begin programma.
Daarnaast denk ik de circulatiepomp en een andere motor? Zit niet heel duidelijk in de aanvoer, maar misschien zie ik het niet goed.

De circulatiepomp heeft 3 contacten, tussen 2 meet ik 9 kiloOhm, tussen de rest meet ik oneindig.
Als het echt een pomp of motor is, een beetje vreemd.
Edit: Nog iets verder uit elkaar gehaald, en dit is gewoon een motor met 2 draden, maar erbij zit een switch die positie meet. Die switch werkt ook nog, en daarna geeft ook de andere pin circa 9 kOhm aan.

De andere is sowieso echt een motor (duidelijk te zien), en daar meet ik tussen alle drie de contacten 48 Ohm. Dus dat ziet er goed uit (en die ziet er ook nog als nieuw uit)

De linksboven meet ik dus de 9 kOhm en verder oneindig tussen de overige combinaties.
Rechtsboven afvoerpomp werkt gewoon, en linksonder meet ik zinnige waarden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9YIyBRUop_dUTMHoG6PxzYmMH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05X2yNm2OArlJipYMa3nrZD1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door !null op 21-05-2023 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Zoals ik het nu zie zal het wel een printplaat fout zijn, of dat kleine motortje (linksboven) komt niet verder.
Volgens mij kan ik dat gewoon testen door 230v op de kabeltjes te zetten, het is immers een 230v motor (met maar 4 Watt, hij verstelt een opening waar het water heen moet gaan)

De grote motor waar ik nette weerstand waardes op meet, kan wellicht niet meer goed worden aangestuurd vanaf printplaat.

Edit: Printplaat opengehaald, maar daar zie ik visueel in ieder geval niks geks aan.
En die zijn nieuw 176 euro. Net zoals bij wasmachines / drogers etc. Altijd dat soort prijzen voor simpele printplaten.

[ Voor 20% gewijzigd door !null op 21-05-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok ik heb hem nog verder uit elkaar gehaald.

Het lijkt de circulatiepompmotor te zijn. Dat asje kan ik heen en weer bewegen, en hij heeft groeven gemaakt in de zijkant.
Hij schijnt ook een meting te doen met de motor aan het begin, en daar zal het op mis gaan.

Pagina: 1