Tegenvallende terugverdientijd zonnepanelen oost/west;

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvdveen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-04 14:13
Hallo! Ik ben sinds afgelopen herfst woningeigenaar. Nu ik het laaghangend fruit qua verduurzaming heb gedaan (glasisolatie, vloerisolatie en goede CV instelling dankzij dit forum) ben ik groter aan het denken, waaronder aan een hybride warmtepomp en zonnepanelen. Maar met het aangekondigde wegvallen salderingsregeling twijfel ik daar nu aan.

Met wat Excel werk uit kom op dat ik slechts 51% terugverdiend heb na 5 jaar en 65% na 7 jaar, met 9 panelen. Ik ga er van uit dat ik pas na deze zomer de panelen heb, en dat ze dus pas volgend kalenderjaar echt veel gaan opleveren. Ik heb rekening gehouden met salderingspercentages (even per 2 jaar), die hakken vooral in op de terugverdientijd. Ik heb er rekening mee gehouden dat mijn 3-jarig prijsdalend contract met afloopt augustus 2025. Ik ga er van uit dat 20% gelijkgebruik altijd eerst gaat, dat de stroom dan gesaldeerd wordt en als dat niet kan ik dan pas het teruglevertarief betaal.

In deze berekening zit nog geen hybride warmtepomp. Op dit moment gebruiken we slechts 650m3 met z'n tweeën. De CV is wel binnenkort aan vervanging toe (uit 2011 vgm).

Ik sta open voor een batterijsysteem maar heb geen idee of dat een slim idee is.

Mijn vragen:
  1. Kloppen mijn aannames / berekeningen een beetje? Ik vind de TVT echt tegenvallen namelijk.
  2. Ik kan 9 tot 14 panelen kwijt schat ik zo in, 4-6 op het westen en de rest op het oosten. Is het slim om zo veel mogelijk te plaatsen (gezien toekomstige warmtepomp), ook al is de terugverdientijd dan aanzienlijk langer?
  3. Ik heb geen eigen oprit. Heeft het financieel zin om een ~5kWh batterij te onderzoeken?
  4. Ik zou ook eventueel 5 panelen op de schuur kwijt kunnen, plat of onder een hoekje (achter elkaar in een hanekam). Dat klinkt als een veel simpeler systeem. Welke kosten komen er bij als ik dat zou doen (dikke kabel door de tuin?) en is dat inderdaad goedkoper? Of is de installatie te duur dan voor maar 5 panelen?
Foto's
Excel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-fzqymOxmo6NE25imFCOtc8zyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l7MRLBMYI1fZToBe4Nw4zS0h.png?f=fotoalbum_large

Dak op het westen; hier komt nog een dakkapel, vandaar dat ik denk dat ik er maar 4-6 op kwijt kan:
<afb verwijderd, niet meer nodig>

Dak op het oosten is korter (tot vlak boven de dakramen op de foto hierboven), maar leeg op één klein dakraampje na.
Beschikbare (dak)ruimte
Dak is 45 graden precies oost/west. Oostzijde heb ik alle ruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVXrH8OslXywprZ40HWp4GwZiu0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YZTdqkYPUwwVBjD5Rte8lo9b.png?f=user_large
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
2600 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Reeds verkregen offertes
Nog geen, ik ben uitgegaan van afgeronde kosten op basis van Coolblue
Regio
Amersfoort

[ Voor 5% gewijzigd door asvdveen op 14-06-2023 14:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

asvdveen schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:18:
Reeds verkregen offertes
Nog geen, ik ben uitgegaan van afgeronde kosten op basis van Coolblue
Tja daar zit dan ook gelijk je mogelijke probleem ;)
Met 1,67 €/Wp is het niet een hele scherpe offerte. Toen ik offertes aan het vergelijk was kreeg ik van CB 1,21 €/Wp. Waar ik nog 3 goedkopere offertes had. Ik zou eens kijken of je nog wat offertes her en der kunt opvragen zodat je een wat meer gemiddeld idee hebt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:08
Wil je de panelen boven je dakkapel? Of hoe gaat het dakkapel zijn?
Voor rest, ja het klopt dat als salderen stopt de terugverdientijd langer is, maar dan zullen prijzen ook hard zakken...
Ik zou niet specifiek nu heel hard zoeken gezien prijzen de pan uit zijn gestegen. In plaats daarvan wacht even tot midden winter, wanneer prijzen meestal lager zijn (je hebt meestal 3 maanden levertijd, dus mooi wanneer de goede maanden beginnen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:59
Je rekent redelijk conservatief. Je kan bij 45 graden oost/west rekenen op ca. 700 kWh/kWp, dus ongeveer 2500 kWh per jaar. Je eigen verbruik gaat bij oost/west ligging ook wat hoger zijn, 25% is haalbaar, 30-35% als je een beetje 'mikt' door je verbruik juist te verhogen als de zon schijnt. Maar de belangrijkste factor is de relatief hoge prijs van de installatie, dan wordt de TVT inderdaad wat langer.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:45
Panelen doen weinig in de winter en veel in de zomer… dus uitgaan van elke maand hetzelfde is natuurlijk niet correct.

Thomas Berger pvcalc of pvgis van de EU zijn goede bronnen voor opbrengst profiel.

En met meer PV dek je meer direct verbruik af.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:52
batterij nee

hybride wp: financieel eigenlijk nooit interessant want je hebt ineens 2 dure apparaten die je moer vervangen elke 15 jaar

zonnepanelen: zeker doen als je beetje scherpere prijs krijgt dan 1,67 eur/wp :-0 ik heb vorige maand nog rond de 1,10 eur/wp gekregen voor 12 panelen op stringomvormer (noord nl_ dat wel)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:58

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

30% eigen gebruik moet lukken maar is afhankelijk van de verhouding verbruik en opgesteld pv vermogen en afstemmen tijdstip inschakelen grootverbruikers. Bedenk dat je energierekening zonder zonnepanelen altijd hoger is, de waarde van je woning stijgt door verduurzaming en dat de energietransitie niet gratis is. Allemaal kunnen we zo een steentje bijdragen. Vergeet de term terugverdientijd, die speelt ook niet bij aanschaf van andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
- Mijn energieverbruik is sinds ik zonnepanelen gebruik meer dan gehalveerd. Jij gaat uit van 20% reductie.
- Je gaat uit van een prijsverlaging in 2025. Waarop is dat gebaseerd?
- Je gaat uit van dezelfde opbrengst per maand. Mijn opbrengst in april is 5x dat die van januari.

Ik denk dat je hier best wel een pessimistisch scenario hebt neergezet.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
Ik heb met solaredge designer even een simulatie gedaan. 2600 verbruik met schoolgaande kids als verbruikprofiel. 8 Oost, 6 West van 400W voor €7500

Afname tarief 40ct prijscap. Terugleveren 16ct Vattenfall

Jaarlijkse besparing €1000, terugverdienen in 7 jaar uitgaande van geen salderen want dat ondersteund het programma niet.

https://designer.solaredg...0c874cbc2738?units=METRIC

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 21-05-2023 08:34 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hoe ziet het plaatje eruit als je woning door de zonnepanelen € 4.000 euro meer waard is geworden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Maak je niet druk om die terugverdientijd. Die zonnepanelen gaan veel langer mee, en je kunt de toekomst niet voorspellen wat betreft de prijs van electriciteit die je zonder panelen gaat betalen. (En ook de salderingsregeling niet..)

Als je de investering kunt doen zijn zonnepanelen het altijd waard, een batterij vooralsnog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:49

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pv panelen is/was interessant met salderen icm lage aanschafprijs (<1e per wp), waar we denk ik naartoe gaan is dat op momenten dat de zon schijnt de dynamische tarieven laag of negatief zijn. En wanneer de zon niet schijnt (net als je stroom nodig hebt..) tarieven hoog liggen.

Dus je koopt ze voor 3-4 jaar daarna liggen de daken zo vol dat het alleen leuk is voor je gevoel.

My 2cts.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 21-05-2023 10:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

met zon gasverbruik is hybride compleet nutteloos en te duur. je moet dan gewoon gasloos gaan.
niet vergeten dat gasloos je al 300 euro netto oplevert aan wegvallen van het gas vastrecht. dat is al 2k in die 7 jaar. aangezien de warmtepomp zelf je 1300 euro kost na subsidie is dat een relatief makkelijk rekensommetje.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-04 18:02
Dre schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:34:
Hoe ziet het plaatje eruit als je woning door de zonnepanelen € 4.000 euro meer waard is geworden.
Dan wordt de terugverdientijd nog langer omdat de WOZ omhoog gaat en je meer belasting gaat betalen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:49

Barrycade

Through the...

blanken17 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:39:
[...]

Dan wordt de terugverdientijd nog langer omdat de WOZ omhoog gaat en je meer belasting gaat betalen :(
Right, reken jij eens voor hoeveel belasting die 4 k je kost en hoeveel het op je energierekening oplevert.
Mijn huis is 2 ton meer waard geworden (op papier) en kost me 10 euro per maand meer aan Woz. Nou daar lig ik wakker van hoor...

Verhaal van TS klinkt als the market proberen te timen ipv time in the market.

Als je het geld hebt liggen is het een no-brainer, maar gezien de andere verbeteringen die je wil doen wellicht keuzes maken.

Is het je om duurzaamheid te doen of om geld?
Klinkt als puur financieel gezien. Hou dan in je achterhoofd geld maakt geld. Mijn panelen liggen er al 10 jaar nu, mijn energierekening is verwaarloosbaar dus drukt niet op mijn vaste lasten dus meer cash beschikbaar voor andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

flippy schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:37:
met zon gasverbruik is hybride compleet nutteloos en te duur. je moet dan gewoon gasloos gaan.
niet vergeten dat gasloos je al 300 euro netto oplevert aan wegvallen van het gas vastrecht. dat is al 2k in die 7 jaar. aangezien de warmtepomp zelf je 1300 euro kost na subsidie is dat een relatief makkelijk rekensommetje.
Verschilt dat per netbeheerder? Want bij mij scheelt het 207 euro per jaar of nis ik kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin3punt0
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03:27
Als je niet van plan bent om te verkopen gaat deze vlieger niet op. En als je wel wilt verkopen kan je het geld beter in je zak houden.

[ Voor 14% gewijzigd door Erwin3punt0 op 21-05-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sport_Life schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:48:
[...]

Verschilt dat per netbeheerder? Want bij mij scheelt het 207 euro per jaar of nis ik kosten?
er zit wat verschil in en is afhankelijk van je historsiche verbruik. 300 per paar is redelijk gemiddeld.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

flippy schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:49:
[...]

er zit wat verschil in en is afhankelijk van je historsiche verbruik. 300 per paar is redelijk gemiddeld.
1900m3 was hier historisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sport_Life schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:59:
[...]

1900m3 was hier historisch.
dat is mooi, niet iedereen heeft zulke lage kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Barrycade schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:47:
[...]

Is het je om duurzaamheid te doen of om geld?
Klinkt als puur financieel gezien.
13% rendement op een relatief zekere investering…

Er zijn slechtere keuzes… maar 13% is blijkbaar niet goed genoeg…

Sja…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:01:
[...]

13% rendement op een relatief zekere investering…

Er zijn slechtere keuzes… maar 13% is blijkbaar niet goed genoeg…

Sja…
de grote aanname in deze berekening is ook dat de prijzen niet veranderen. als stroom ineens voor 1 of andere bizarre reden ( :X ) ineens 2 of 3x zo duur word is het rekensommetje wel snel anders....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:27

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dat is alleen relevant als je je huis verkoopt...

Als dat binnenkort is, heb je ze nog niet terugverdient.
Als dat over een paar jaar is, zijn de zonnepanelen niet meer 'nieuw' en valt de meerwaarde tegen.
Daarnaast heb je de kans dat de nieuwe eigenaar een heel ander systeem voor ogen heeft, met meer panelen o.i.d.

Net zoiets als een nieuwe badkamer kopen en van de investering de 'meerwaarde voor je huis' aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:46
Dat is dus nooit zo, een woning wordt nooit 4k meer waard, hoogstens 1 tot max 2k en dan moet het setje er net op liggen bij verkoop en niet over 10 jaar.

Net als mensen denken als er een nieuwe keuken in zit je het volledige bedrag eruit kan krijgen wat dus ook nooit zo is.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 21-05-2023 11:24 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:46
Ronald schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:31:
Ik heb met solaredge designer even een simulatie gedaan. 2600 verbruik met schoolgaande kids als verbruikprofiel. 8 Oost, 6 West van 400W voor €7500

Afname tarief 40ct prijscap. Terugleveren 16ct Vattenfall

Jaarlijkse besparing €1000, terugverdienen in 7 jaar uitgaande van geen salderen want dat ondersteund het programma niet.

https://designer.solaredg...0c874cbc2738?units=METRIC
Reken je dan thuiswerken en wassen overdag mee ?
Slechts 30% blijft achter de meter als ik kijk naar mijn situatie.

Overdag als niemand thuis is staat hier hooguit een koel/vriescombinatie incl ventilatie aan dat is niks in vergeleken als mensen thuis zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 21-05-2023 11:28 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:23:
[...]

Dat is dus nooit zo, een woning wordt nooit 4k meer waard, hoogstens 1 tot max 2k en dan moet het setje er net op liggen bij verkoop en niet over 10 jaar.

Net als mensen denken als er een nieuwe keuken in zit je het volledige bedrag eruit kan krijgen wat dus ook nooit zo is.
het plaatsen van panelen geeft je een beter energielabel. dat is geld waard, niet de panelen an zich. met een dak vol kan je rustig 2 of 3 stappen omhoog gaan op je label. daar zit de winst.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 21-05-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

flippy schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:59:
[...]

dat is mooi, niet iedereen heeft zulke lage kosten.
Ik dacht dat het onafhankelijk van verbruik was. Maakt mij verder niet uit want over een paar weken gaat de ketel eruit en dan stopt het vastrecht voor gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:22
Sport_Life schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:48:
[...]

Ja, de leveringskosten van je energieleverancier komen er ook nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvdveen
Wow, dank voor alle reacties! Zit inderdaad dus aan de conservatieve kant met mijn rekensommetje. Een paar vragen beantwoord:
  • Ja, ik doe dit ook zeker uit duurzaamheidsoverwegingen, maar dan nog is het belangrijk om op de portemonnee te letten en nu slimme keuzes te maken voor later. Mijn grootste angst was dat het feestje rondom zonnepanelen in mijn situatie wel voorbij zou zijn gezien het afbouwen in salderen en de toename in negatieve energieprijzen. Dat lijkt mee te vallen als ik jullie zo hoor :)
  • Dakkapel: die willen we later toevoegen en zal op maat moeten omdat wij een meter of 40 van de openbare weg wonen. Dus mijn idee is om een rijtje panelen zo dicht mogelijk tegen de nok, en zo laag mogelijk vlak boven de dakramen te plaatsen op de westkant, en de rest van de ruimte te gebruiken voor een dakkapel.
  • De reden dat ik uit ga van een tariefsverandering in 2025, is omdat dan mijn huidige Greenchoice Duurzaam Dalen 3 jaar afloopt.
  • Ik ga in mijn sheetje eigenlijk alleen uit van jaarverbruiken en opbrengsten, het duizelde mij een beetje om per maand de verschillen in gebruik en opbrengst ook nog mee te nemen dus ik heb alleen de tarieven per maand anders in de sheet.
  • Vaste leveringskosten + netbeheerkosten zijn voor mij zo'n 281 eur per jaar. Die moet ik inderdaad niet vergeten mee te nemen in de afweging voor volledig gasloos :)
  • Ik ga er niet van uit dat ik snel verhuis, dus de eventuele meerwaarde op de woningprijs is voor mij niet relevant.
Leuke tool die Solaredge designer! Dit is trouwens de dakopstelling die ik een beetje in gedachten had. Op oostzijde (rechts) is nog een lullig dakraampje waar ik omheen moet werken. Maar met panelen van 1 bij 1,75 kom ik met wat passen en meten op max 14 panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWhAniTvROWVy6cGTM_TNImA4_s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H6u0YhjTln0xTqv9Gb0aguAg.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Qua prijs ben je met SolarEdge circa 50 euro per paneel extra kwijt. 14 × 50 euro = 700 euro extra voor de optimizers. Een stringomvormer (met 2 MPPT) is goedkoper en betrouwbaarder. Dat scheelt weer in de terugverdientijd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@flippy niemand weet zeker wat de prijsontwikkeling wordt.
@mr_evil08 verbruikprofiel is niet een thuiswerk profiel. Dat zit overigens wel als profiel in SE designer.
Je kunt zelf profielen oploaden. Dat heb ik gegaan voor mij zelf: 1 profiel van een forum lid for adviseert op warmtepomp en daar profielen voor heeft ontwikkeld. 1 op basis van historie van ander forum lid. Het kwam niet op enorme verschillen in mijn geval (heel erg overdreven systeem, zelfs met verbruik WP)
@Dre ontwerp met SE designer betekend niet dat je het met SE moet uitvoeren. Het is wel een heel erg fijn pakket.

In geval van TS zou ik SE afraden… die 5 met dakkapel vind SE echt heel erg niet tof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvdveen
Ik zou zweren dat er ergens een offerte-bespreek-topic hier was, maar ik kon die niet meer vinden dus dan stel ik hier de vraag. Ik heb wat offertes binnen en degene die mij nu het beste lijkt is van Youen uit Nijkerk, met twee opties voor de panelen: goedkopere (Chinese) Jinko panelen van 430Wp, of duurdere REC panelen van 420Wp. De REC panelen schijnen een hogere opbrengst hebben bij bewolkte of zeer warme dagen, en hebben betere garantie wat ook erg fijn is. Levertijd eind september.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugleG2aLFgxHG5FcrcZYL-6vN44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MiRHCES9IEi9fMiUH4hjxmgs.png?f=fotoalbum_large

Idee is nu om 2 strings Huawei omvormer te hebben die ook battery-ready is. Ze hebben zelf ook een Huawei Luna 2000 batterij van 2,5kW met 5kWh opslagcapaciteit, maar die bieden ze aan voor €5.775,- en dat klinkt mij erg prijzig in de oren... zeker als je bedenkt dat die los te kopen is/was voor <€2000.

Ik heb dus twee keuzes te maken: wel of geen optimizers, en Jinko (€1,28 per Wp) of REC panelen (€1,56 per Wp). Ik neig naar REC met het idee dat die 5-10% extra opbrengst en lange garantie het geld wel waard is, en dan geen optimizers. Iemand hier die die keuze anders zou maken? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
25 jaar naar 92 is daadwerkelijk beter dan 30 naar 87 ;)

Degradatie in Nederland lijkt overigens mee te vallen door relatief gematigd zonlicht.

Ik zou de jinko doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D100
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-05 07:32
De terugverdientijd varieert sterk afhankelijk van de energieprijzen (elektriciteit en gas), en natuurlijk de aankoopprijs. Vorig jaar toen de energieprijzen zeer hoog stonden, was er een onnatuurlijk korte terugverdientijd, nu is die langer. Ik veronderstel hierna dat de saldering uitlopend is, en zie daar dan vanaf:
  • Energie wordt binnen afzienbare tijd niet meer zo goedkoop als in 2021 en de jaren voordien. Energie blijft duur of duurder.
  • Terugverdienen ga je de zonnepanelen, of dat nu 3, 6 of 9 jaar is.
  • Leg zoveel zonnepanelen als je kan: de extra kost per paneel is vrij beperkt als je toch bezig bent, en met meer panelen krijg je waarschijnlijk ook een betere prijs
  • Leg efficiënte panelen (>400 Wp) maar niet de allernieuwste, die gaan waarschijnlijk exceptioneel duur zijn - vergelijk.
  • Ervan uitgaande dat de saldering wordt afgeschaft, dan maken veel en efficiënte panelen niet veel uit voor de zomermaanden, er is productie in overvloed, maar in de winter krijg je toch nog iets eruit geperst. Oost-west geeft een goede spreiding, en is daarom niet noodzakelijk slechter. Te veel panelen zuid geeft een smalle hoge piek die sowieso wordt afgesneden.
  • Als je veel zonne-elektriciteit hebt, overweeg om te verwarmen en koelen met airco's. Koelen is gratis, verwarmen geeft een grote besparing op gas.
  • Voor verwarming met airco's heb je eigenlijk een batterij nodig (avonduren). Koop modulaire batterijen, klein beginnen en uitbreiden zoals past.
Alles bij elkaar een zeer grote investering, maar je kan spreiden over de komende jaren. Maar met de huidige prijzen ga je terugverdienen. Alternatief is je geld in aandelen steken, kan je misschien meer terugverdienen, of minder, en je bent niet energie-onafhankelijk. Onafhankelijk ga je nooit worden, maar je kan dan beter tegen fluctuaties.

[ Voor 6% gewijzigd door D100 op 08-06-2023 15:14 ]

Pagina: 1