Hallo! Ik ben sinds afgelopen herfst woningeigenaar. Nu ik het laaghangend fruit qua verduurzaming heb gedaan (glasisolatie, vloerisolatie en goede CV instelling dankzij dit forum) ben ik groter aan het denken, waaronder aan een hybride warmtepomp en zonnepanelen. Maar met het aangekondigde wegvallen salderingsregeling twijfel ik daar nu aan.
Met wat Excel werk uit kom op dat ik slechts 51% terugverdiend heb na 5 jaar en 65% na 7 jaar, met 9 panelen. Ik ga er van uit dat ik pas na deze zomer de panelen heb, en dat ze dus pas volgend kalenderjaar echt veel gaan opleveren. Ik heb rekening gehouden met salderingspercentages (even per 2 jaar), die hakken vooral in op de terugverdientijd. Ik heb er rekening mee gehouden dat mijn 3-jarig prijsdalend contract met afloopt augustus 2025. Ik ga er van uit dat 20% gelijkgebruik altijd eerst gaat, dat de stroom dan gesaldeerd wordt en als dat niet kan ik dan pas het teruglevertarief betaal.
In deze berekening zit nog geen hybride warmtepomp. Op dit moment gebruiken we slechts 650m3 met z'n tweeën. De CV is wel binnenkort aan vervanging toe (uit 2011 vgm).
Ik sta open voor een batterijsysteem maar heb geen idee of dat een slim idee is.
Mijn vragen:
/f/image/l7MRLBMYI1fZToBe4Nw4zS0h.png?f=fotoalbum_large)
Dak op het westen; hier komt nog een dakkapel, vandaar dat ik denk dat ik er maar 4-6 op kwijt kan:
<afb verwijderd, niet meer nodig>
Dak op het oosten is korter (tot vlak boven de dakramen op de foto hierboven), maar leeg op één klein dakraampje na.
:fill(white):strip_exif()/f/image/YZTdqkYPUwwVBjD5Rte8lo9b.png?f=user_large)
Met wat Excel werk uit kom op dat ik slechts 51% terugverdiend heb na 5 jaar en 65% na 7 jaar, met 9 panelen. Ik ga er van uit dat ik pas na deze zomer de panelen heb, en dat ze dus pas volgend kalenderjaar echt veel gaan opleveren. Ik heb rekening gehouden met salderingspercentages (even per 2 jaar), die hakken vooral in op de terugverdientijd. Ik heb er rekening mee gehouden dat mijn 3-jarig prijsdalend contract met afloopt augustus 2025. Ik ga er van uit dat 20% gelijkgebruik altijd eerst gaat, dat de stroom dan gesaldeerd wordt en als dat niet kan ik dan pas het teruglevertarief betaal.
In deze berekening zit nog geen hybride warmtepomp. Op dit moment gebruiken we slechts 650m3 met z'n tweeën. De CV is wel binnenkort aan vervanging toe (uit 2011 vgm).
Ik sta open voor een batterijsysteem maar heb geen idee of dat een slim idee is.
Mijn vragen:
- Kloppen mijn aannames / berekeningen een beetje? Ik vind de TVT echt tegenvallen namelijk.
- Ik kan 9 tot 14 panelen kwijt schat ik zo in, 4-6 op het westen en de rest op het oosten. Is het slim om zo veel mogelijk te plaatsen (gezien toekomstige warmtepomp), ook al is de terugverdientijd dan aanzienlijk langer?
- Ik heb geen eigen oprit. Heeft het financieel zin om een ~5kWh batterij te onderzoeken?
- Ik zou ook eventueel 5 panelen op de schuur kwijt kunnen, plat of onder een hoekje (achter elkaar in een hanekam). Dat klinkt als een veel simpeler systeem. Welke kosten komen er bij als ik dat zou doen (dikke kabel door de tuin?) en is dat inderdaad goedkoper? Of is de installatie te duur dan voor maar 5 panelen?
Foto's
Excel:/f/image/l7MRLBMYI1fZToBe4Nw4zS0h.png?f=fotoalbum_large)
Dak op het westen; hier komt nog een dakkapel, vandaar dat ik denk dat ik er maar 4-6 op kwijt kan:
<afb verwijderd, niet meer nodig>
Dak op het oosten is korter (tot vlak boven de dakramen op de foto hierboven), maar leeg op één klein dakraampje na.
Beschikbare (dak)ruimte
Dak is 45 graden precies oost/west. Oostzijde heb ik alle ruimte.:fill(white):strip_exif()/f/image/YZTdqkYPUwwVBjD5Rte8lo9b.png?f=user_large)
Schaduw
GeenJaarverbruik
2600 kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
3x25AReeds verkregen offertes
Nog geen, ik ben uitgegaan van afgeronde kosten op basis van CoolblueRegio
Amersfoort[ Voor 5% gewijzigd door asvdveen op 14-06-2023 14:54 ]