nieuw internet verbonden met oude afgekoppelde modem???

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camillutje
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-08-2023
Hoi,

Wij hebben pas nieuw internet besteld, we hadden eerst via KPN en zijn nu overgestapt op budget alles in 1, via het KPN netwerk, scheelt weer een paar tientjes en dat voor precies hetzelfde.

We hebben dus een nieuw modem gekregen. De oude moet naar KPN teruggestuurd worden.
Dus ik koppel de oude modem af (ja ook de stroom is er af!!), sluit de nieuwe aan en wil overal opnieuw inloggen voor het internet.

Maar...

We zijn gewoon overal ingelogd, met dezelfde SSID als de oude modem en hetzelfde wachtwoord, terwijl er op de nieuwe modem toch echt een ander SSID staat én een ander wachtwoord.

Geen enkel apparaat vind de nieuwe SSID en ik kan ook alleen maar inloggen met het oude wachtwoord.

We hebben nu dus gewoon internet, allemaal prima natuurlijk, maar is dit de bedoeling? Kan dit zomaar? Hoe kan het dat een modem een eigen SSID en wachtwoord heeft en kan ik gewoon inloggen op de nieuwe modem met alles van het oude??

Of ben ik nu echt een noob, ligt het aan het IP adres? Aan dat het eigenlijk gewoon allemaal nog steeds hetzelfde is aangezien we van KPN over zijn gestapt naar "KPN"??

Ik zou toch denken dat het op deze manier wel erg slecht beveiligd is allemaal....

Iemand die hier een zinnig antwoord op kan geven?

Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Maak je geen gebruik van de oude wifi punten die kpn erbij levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camillutje
fm77 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:44:
Maak je geen gebruik van de oude wifi punten die kpn erbij levert?
Nope, die hebben we niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Dit zal het wel zijn:
KPN Forum: Nieuw modem heeft oude naam en inloggegevens wifi netwerk
KPN heeft mij een nieuwe modem/router toegestuurd. Ik verbaasde me over het feit dat deze de naam van mijn oude modem in het netwerk laat zien met bijbehorend wachtwoord. Nu las ik op het forum al dat KPN de gegevens overzet. Erg handig natuurlijk. Maar…., dat betekent dus dat mijn wachtwoord bekend is bij KPN en op de server staat. De dame bij de klantenservice verzekerde mij dat dit niet het geval is en KPN dit niet doet ivm de veiligheid.

Hoe komt het dan dat mijn nieuwe modem de oude gegevens bevat?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camillutje
In dat geval ben ik blij dat ik het standaard wachtwoord altijd ben blijven gebruiken.. Maar ik vind het echt een heel vreemd verhaal hoor, lijkt me niet dat dit zomaar mag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:47
Camillutje schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:23:
[...]

In dat geval ben ik blij dat ik het standaard wachtwoord altijd ben blijven gebruiken.. Maar ik vind het echt een heel vreemd verhaal hoor, lijkt me niet dat dit zomaar mag.
En waarom zou het niet mogen? De meeste mensen gebruiken de standaard SSID en wifi sleutel die op het stickertje van de modem staat. Sommigen passen het naar eigen smaak aan of nog erger, laten het doen door een derde of de monteur. Bij vervanging of het resetten van de modem kun je dan al je apparatuur opnieuw gaan instellen met een hoop gedoe en gefrustreerde helpdesk telefoontjes tot gevolg.

Die standaard codes zijn doorgaans automatisch gegenereerd door de fabrikant van het ding en worden niet opgeslagen door de provider. Wel bestaan er nu systemen waarmee de gebruikte codes per klant versleuteld opgeslagen worden bij de provider, geen mens kan daar normaal bij. Het biedt voordelen voor installatie en vervanging van apparatuur bij niet technisch onderlegde klanten, wat is daar verkeerd aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camillutje
Andros schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:19:
[...]

En waarom zou het niet mogen? De meeste mensen gebruiken de standaard SSID en wifi sleutel die op het stickertje van de modem staat. Sommigen passen het naar eigen smaak aan of nog erger, laten het doen door een derde of de monteur. Bij vervanging of het resetten van de modem kun je dan al je apparatuur opnieuw gaan instellen met een hoop gedoe en gefrustreerde helpdesk telefoontjes tot gevolg.

Die standaard codes zijn doorgaans automatisch gegenereerd door de fabrikant van het ding en worden niet opgeslagen door de provider. Wel bestaan er nu systemen waarmee de gebruikte codes per klant versleuteld opgeslagen worden bij de provider, geen mens kan daar normaal bij. Het biedt voordelen voor installatie en vervanging van apparatuur bij niet technisch onderlegde klanten, wat is daar verkeerd aan?
Daar is niets verkeerds aan, zo bedoel ik het ook niet, alleen als het zo zou zijn als ze zeggen dat ze dingen niet doen, die ze wel doen.

Maar goed, het is toch een vreemd verhaal vind ik, waarom zouden ze me een modem opsturen met inloggegevens die het niet doen maar de oude doen het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:47
Het lijkt er op dat je nog niet bent overgezet van KPN naar Budget. Technisch komen die twee inderdaad op hetzelfde neer maar ben je in het systeem gewoon een nieuwe klant met ander nummertje. Als je nog niet bent overgezet ziet het systeem op de lijn van de oude klant een nieuw modem en pusht die gewoon de bestaande instellingen naar dat ding. Kijk eens even of je leverdatum klopt en of je nieuwe pakket is ingegaan. Zoja, Budget bellen/mailen/nieuwerwetscommunicerenviametazut en vriendelijk vragen of alles goed is gegaan :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05 23:51
Budget maakt 1 op 1 gebruik van het kpn systeem
Het budget modem wat je krijgt koppeld aan het zelfde beheer systeem als een kpn klant
dus staan jou wifi gegeven in het beheer systeem van het modem en gewisseld tussen kpn en budget dan zal die gegeven automatisch terug komen omdat vanuit je klant profiel komt. alleen profiel wordt aangepast dat je profiel op budget staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Camillutje schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:23:
[...]

Tuurlijk mag dit. Een SSID en het bijbehorende wifi-code is geen persoonsgegeven. Blijkbaar slaat KPN die bij hun op. Android zelf doet dit ook met Wifi-netwerken op telefoons. Toen ik een nieuwe telefoon installeerde, en mijn account gegevens overzette, had ik opeens ook de eerdere wifi-netwerken van een vakantie erin zitten.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Tuurlijk mag dit. Een SSID en het bijbehorende wifi-code is geen persoonsgegeven.
wachtwoorden zijn ALTIJD persoonsgegevens, dat jij het een wifi-code noemt doet daar niet aan af.

en of een SSID geen persoongegeven is durf ik ook nog wel te betwijfelen, het is immers feitelijk een soort van adres-gegeven.

maar zelfs als de rechter deze uitleg niet zou volgen dat maakt dat nog niet dat ze die data zomaar mogen verwerken.

immers, ik denk ook niet dat jij heel blij zou zijn als ik thuis een sleutelkastje heb met al je huis- en autosleutels. zelfs als ik plechtig beloof ze niet te zullen gebruiken, durf ik toch wel te wedden dat je flink in de stress schiet als ik je morgen een envelop zou toe tsturen met daarin de voordeursleutel.

is een huissleutel een persoongegeven... neej, is het een inbreuk op je persoonlijke leven AB SO FUCKING LUUT is dat een grove inbreuk op jouw persoonlijke leven (en vermoedelijk op je gevoel van veiligheid in je eigen huis nog wel)

kortom mag KPN dergelijke gegevens vanaf jouw modem downloaden naar hun servers... absoluut niet...

MAAR

als ik eerlijk ben denk ik niet dat dit aan de hand is.

een aantal jaren geleden is er grote heisa geweest rond het feit dat alle modems en routers van ISP's en fabrikanten vaak een standaard admin/admin login hadden. ik kan me voorstellen dat bij gebrek aan een beter alternatief, kpn destijds als fix heeft besloten om dan maar iets te genereern op basis van bijvoorbeeld het klantnummer denk aan <hash>klantnummer+salt</hash> vervolgens moedigen ze voor zover ik weet iedereen redelijk aan om deze gegevens te weizigen... en als ze dan niet doen dan zijn er genoeg sites waarop je bijna geen 10 minuten kunt lezen zonder zo'n aanbeveling tegen te komen.

maar doe je dat niet, dan zie ik best een mogelijkheid dat kpn bij vervanging toevallig (uit luiheid) weer diezelfde salted hash gebruikt met dat zelfde gegenereerde ssid.

jij en ik, die braaf onze router zelf verder instellen en één of meerdere ssid's met eigen inlog aanmaken zl dat niet opvallen, want waarom zouden wij een ssid onthouden dat we hooguit 1x per leven tegen komen.

dat zal anders zijn als je nooit hebt aangepast.... maybe its just a tiny bug that might also be a feature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

i-chat schreef op maandag 22 mei 2023 @ 01:18:
[...]

wachtwoorden zijn ALTIJD persoonsgegevens, dat jij het een wifi-code noemt doet daar niet aan af.
Ik betwijfel dit.....
De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) geeft aan dat een persoonsgegeven alle informatie is over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon
Het is een code die niet te maken heeft met een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon, maar de toegang tot een wifi-router.

Anders was Android ook verkeerd bezig met opslag van mijn gebruikte wifi-netwerken in hun cloud.

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 22-05-2023 01:45 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Pagina: 1