FM/VHF/UHF antenne aansluiten op beeld of speaker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braamvlieg
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-05-2023
Vanmiddag heb ik tweedehands een coole antenne gekocht die FM, VHF en UHF kan ontvangen. Nou heb ik aan enkel dat helemaal niks, tenzij ik de ontvangen frequenties om kan zetten naar beeld of geluid. Op de antenne zit een coax output.

Hoe kan ik, net zoals bijvoorbeeld een echte radio of TV, een zender kiezen die deze antenne ontvangt en die weergeven op een beeldscherm of laten horen op een speaker? 7(8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:38

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen idee wat dit met computerhardware te maken heeft... Schopje naar MME.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:56
Op VHF en UHF wordt niks meer uitgezonden… (was vroeger analoge TV).

FM, wat dacht je van aansluiten op een FM radio?

[ Voor 11% gewijzigd door guido66 op 20-05-2023 22:23 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:23
guido66 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:22:
Op VHF en UHF wordt niks meer uitgezonden… (was vroeger analoge TV)
Daar zit nu digitale tv via dvb-t2.

@Braamvlieg Je zou eens kunnen kijken naar sdr (software defined radio).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:11

SA007

Moderator Tweaking
Dvb-t is wel een kwartslag anders gepolariseerd, dus je moet het vhf antennedeel een kwartslag draaien voor goede ontvangst.

Een SDR is inderdaad een goede optie, maar denk dat ook een vraag aan de TS is wat zijn verwachtingen zijn, TV/radio ontvangen is niet heel bijzonder, maar er zijn genoeg andere leuke dingen te ontvangen, locaties van boten/vliegtuigen bijvoorbeeld etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Lijkt me een cool ding, zo'n antenne... :+
Vraag me dan wel af hoe die dan er uitziet, die coole antenne.

een zender kiezen die deze antenne ontvangt en die weergeven op een beeldscherm of laten horen op een speaker?
Sorry? Maar misschien ff handig om op te zoeken wat een antenne precies is & doet? ;)

Ik moest gelijk denken aan: 8)

https://muzikum.eu/nl/ome...u-wordt-ie-mooi-songtekst

...
Nou, mijn naam is dan Harry Nak
'k Heb een antenne op m'n dak (ho ja)
Dat vindt iedereen ontzettend leuk (ja) (nah ontzettend)
...

VHF/UHF worden trouwens nog wel gebruikt voor portofoon en/of marifonie verkeer.
https://www.deltron.nl/uhf-vhf-hf-basisantennes/

Wikipedia: UHF-kanaalindeling

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 20-05-2023 23:33 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-04 21:56
Ik kan me niet voorstellen dat dit een serieus topic is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Marco schreef op zondag 21 mei 2023 @ 01:27:
Dan zou ik maar eens wat geestverruimende middelen gaan gebruiken, wellicht dat je voorstellingsvermogen dan vergroot wordt.

Ik kan het me wel voorstellen dat een serieus topic is. Gewoon omdat het kan. En heb je een TR gemacht? Ja toch zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braamvlieg
Marco schreef op zondag 21 mei 2023 @ 01:27:
Excuses als mijn vraag stom klinkt, ik heb weinig verstand van elektronica en dit soort dingen. Ik had gelezen dat je met deze antenne in ieder geval NPO 1, 2 en 3 kan ontvangen en een aantal radiozenders. Vandaar dat ik simpelweg dacht dat ik met deze antenne gewoon op een TV of een tussenstation kon aansluiten waarmee ik de frequentie kon instellen en dan kon horen/zien als beeld/audio 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Hee @Braamvlieg , staat er misschien nog een type / modelnummer op die antenne? Dan kunnen we wellicht even kijken wat er wel/niet mogelijk is met deze antenne. :)

Maar je zal toch een 'apparaat' moeten hebben (een radio/TV-tuner dus) gok ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Braamvlieg schreef op zondag 21 mei 2023 @ 07:43:
[...]

Excuses als mijn vraag stom klinkt, ik heb weinig verstand van elektronica en dit soort dingen.
Dat is op zich ook niet erg.
Maar... dan had je alsnog ff van tevoren e.e.a. kunnen opzoeken wat de functie is van een antenne en hoe dat wel/niet werkt c.q. wat voor een randapparatuur je daarvoor nodig hebt...
Je weet wel; iets met google ofzo. Of desnoods aan ChatGPT vragen. :+

BTW: we zitten nog steeds te wachten op foto's van die 'coole' antenne. :)

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 21-05-2023 09:22 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:50
Braamvlieg schreef op zondag 21 mei 2023 @ 07:43:
[...]

Vandaar dat ik simpelweg dacht dat ik met deze antenne gewoon op een TV of een tussenstation kon aansluiten waarmee ik de frequentie kon instellen en dan kon horen/zien als beeld/audio 8)7
Dat kan ook. Sluit de antenne maar aan op een TV met juiste DVB-T2 tuner. De NPO en de regionale zender zijn gratis te ontvangen. Met een Digitenne insteekkaart kan je meer zenders bekijken
.
Je kan de antenne ook aansluiten op een FM of DAB+ tuner .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Portofoons/mobilofoons zitten bijvoorbeeld in dat spectrum, al wil dat nog niet zeggen dat je ze kan beluisteren, want daar heb je logischerwijs een ontvanger voor nodig.
TV is al jaaaaaaaaren niet meer analoog te ontvangen, sinds dvbt (Digitenne) zijn intrede deed. Dvb2 ondersteuning voor nodig. En vaak een actieve antenne of 1 met goeie versterking om ook daadwerkelijk beeld te krijgen.
FM kan, maar daar heb je geen "coole" antenne voor nodig, een stukkie draad volstaat al.
Je zou inderdaad zoals hierboven vermeld met SDR aan de gang kunnen gaan, hebben we ook een topic voor, maar dat vereist wel enige technische/RF gerelateerde kennis.

[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 21-05-2023 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:50
Aanvullend. Een mooie website waar alle te ontvangen zenders te vinden zijn is: https://www.radio-tv-nederland.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:44

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zal wel zoiets zijn.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLWqmZe0xl3eeuAEwoNq5DFzTxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ARaPA19946JfWhhaSYQ9g4z.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
guido66 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:22:
Op VHF en UHF wordt niks meer uitgezonden… (was vroeger analoge TV).

FM, wat dacht je van aansluiten op een FM radio?
Er zit nog zat op die banden amateurs, marifonie, luchtverkeersleiding, GSM, DECT, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:56
Sethro schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:10:
[...]

Er zit nog zat op die banden amateurs, marifonie, luchtverkeersleiding, GSM, DECT, etc
Inderdaad, maar het had me erg verbaasd als TS daar interesse in had, met zijn kennis van wat een antenne is.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braamvlieg
The_BoKmeester schreef op zondag 21 mei 2023 @ 07:55:
Hee @Braamvlieg , staat er misschien nog een type / modelnummer op die antenne? Dan kunnen we wellicht even kijken wat er wel/niet mogelijk is met deze antenne. :)

Maar je zal toch een 'apparaat' moeten hebben (een radio/TV-tuner dus) gok ik zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aB46CC45c2n_NaTwsPN46t3koNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yT9w8bYcY7pkG7JFtC27bwgC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braamvlieg
The_BoKmeester schreef op zondag 21 mei 2023 @ 07:55:

Enkel was het dit apparaat die ik bij de kringloop heb gekocht met een AC en coax kabel, thats it. Merk is Hama. Er staat geen productnummer ofzo op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braamvlieg
guido66 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:13:
[...]

Inderdaad, maar het had me erg verbaasd als TS daar interesse in had, met zijn kennis van wat een antenne is.
Ik heb inderdaad erg weinig verstand van antennes, maar deze 'TS' (topic starter, gok ik) wil het wel graag leren. Ik ben ook maar een 65 jaar oude opa die wel mee wilt gaan in de tijd en het wel interessant vindt hoor 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:44

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Braamvlieg schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:27:
[...]

Ik heb inderdaad erg weinig verstand van antennes, maar deze 'TS' (topic starter, gok ik) wil het wel graag leren. Ik ben ook maar een 65 jaar oude opa die wel mee wilt gaan in de tijd en het wel interessant vindt hoor 8)
Yep, dat is gewoon een antenne met een ingebouwde antenneversterker. Je moet er nog steeds een passende ontvanger erachter zetten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braamvlieg
memphis schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:31:
[...]

Yep, dat is gewoon een antenne met een ingebouwde antenneversterker. Je moet er nog steeds een passende ontvanger erachter zetten.
En naar wat voor een apparaat moet ik dan op zoek? Hoe vind ik een passende ontvanger die ik erachter kan zetten? :Y :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Een radio ontvanger die past bij wat je wilt gaan ontvangen. Dus de vraag is wat wil je gaan ontvangen?

En om eerlijk te zijn is die antenne gewoon een prul zonder enig nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braamvlieg
Sethro schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:38:
Een radio ontvanger die past bij wat je wilt gaan ontvangen. Dus de vraag is wat wil je gaan ontvangen?

En om eerlijk te zijn is die antenne gewoon een prul zonder enig nut.
Is er een apparaat waarmee ik zelf door de frequenties kan scrollen zoals op "ouderwetse" radio's met FM? Maar ik heb gelezen dat VHF tussen 30 en 300 mega hertz zit, en UHF tussen 300 mega hertz en 3 giga herz kan. En aangezien deze antenne zowel VHF, UHF en FM kan ontvangen lijkt het mij zonde om niet de volledige bereik kunnen ontvangen. Is er een manier om alle 3 deze bereiken te kunnen "doorscrollen"? En dan misschien bijvoorbeeld gewoon via een aux of HDMI kabel vanuit deze scroll apparaat naar een speaker of beeldscherm te kunnen voeden?

Of werkt dat niet zo makkelijk? :'( 8)7 :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Braamvlieg schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:53:
[...]

Is er een apparaat waarmee ik zelf door de frequenties kan scrollen zoals op "ouderwetse" radio's met FM? Maar ik heb gelezen dat VHF tussen 30 en 300 mega hertz zit, en UHF tussen 300 mega hertz en 3 giga herz kan. En aangezien deze antenne zowel VHF, UHF en FM kan ontvangen lijkt het mij zonde om niet de volledige bereik kunnen ontvangen. Is er een manier om alle 3 deze bereiken te kunnen "doorscrollen"? En dan misschien bijvoorbeeld gewoon via een aux of HDMI kabel vanuit deze scroll apparaat naar een speaker of beeldscherm te kunnen voeden?

Of werkt dat niet zo makkelijk? :'( 8)7 :X
Nee zo werkt dat niet. Veel signalen zijn gemoduleerd/gedecodeerd en de manier waarop verschilt van signaal tot signaal.

Met spectrum analyzer zou je de verschillende signalen kunnen onderzoeken zoals je dat omschrijft maar dan is het nog niet gedemoduleerd / gedecodeerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Sethro op 21-05-2023 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In NL zit geen TV signaal meer in de ether, alleen nog radio. Koop een tuner/versterker (radio en versterking) met antenne aansluiting en bij voorkeur een draaiknop voor de (digitale) afstemming. Trek je tegenwoordig voor een prikkie van marktplaats, iedereen is naar digitale radio overgestapt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:16:
In NL zit geen TV signaal meer in de ether, alleen nog radio. Koop een tuner/versterker (radio en versterking) met antenne aansluiting en bij voorkeur een draaiknop voor de (digitale) afstemming. Trek je tegenwoordig voor een prikkie van marktplaats, iedereen is naar digitale radio overgestapt.
analoge TV niet meer nee..
maar dat maakt voor de antenne niet uit.. die zal het een zorg zijn.. die ontvangt gewoon en de versterker versterkt wel.... en dat doettie dus ook met de DVB-T2 signalen (UHF) en met de DAB+ Signalen (VHF)

maar zo in een radio of TV toestel pluggen is het niet meer nee...

404 Signature not found

Pagina: 1