Toon posts:

CPU's niet koel te krijgen, ten einde raad...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In 2020 heb ik deze pc gebouwd, toen met een R5 3600, sinds eergisteren met een R7 5800X3D.

Sinds het begin heb ik problemen met de CPU-koeling, in het begin dus met de 3600. Met de fan van de uitvoering: Cooler Master Hyper 212 Black Edition op volle toeren ging hij makkelijk tot 80 graden, slechts iets lager dan de stock koeler. Toen gebruikte ik meegeleverde koelpasta die ik de eerste keer opengesmeerd heb, de 2e keer in een X-vorm aanbracht en tenslotte enkel in het midden ter grootte van een erwt, zoals ook aanbevolen op de site van Intel en Arctic Silver.

Ik heb de bevestiging van de heatsink dubbel gecheckt en die was correct bevestigd en spande voldoende, bij het afhalen kon je ook telkens zien dat de koelpasta mooi opengesmeerd was, zonder dat het over de randen kwam. Toen dacht ik dat er iets met de koeler was, dat er bvb. geen koelmiddel in de heatpipes zat. Ik heb die koeler teruggestuurd en de tester daar zei dat hij met een gelijkaardige CPU rond de 60-70 graden werd.

Ok, toen dacht ik dat er iets met de CPU was, dat ik toevallig een heethoofd had, met bvb. een fout tussen de 'die' en de heatspreader. Maar sinds eergisteren heb ik met de nieuwe 5800X3D hetzelfde probleem. Samen met die CPU heb ik Arctic Silver MX6 gekocht. Met de CPU test van Furmark ging hij meteen naar 90 graden, waardoor hij terugklokt van 4.5 naar 4 GHz.

Volgende stap: gisteren een uitvoering: Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 gekocht, die toch 160 Watt zou moeten aankunnen (de 5800X3D is 105 Watt), op de CPU ook weer MX6 ter grootte van een erwt gedaan: weer 90 graden! Nu ben ik echt ten einde raad. Ik heb sinds 2002 toch al ongeveer 4 pc's voor mezelf gebouwd en heb dit nog nooit meegemaakt. Hebben jullie nog ideeen? Het kan toch niet aan het moederbord liggen?

Ik gebruik 2 casefans in en 2 casefans out. De test daarnet was met een koud systeem en zonder zijpaneel. Volgens deze test zou een CPU van 140 Watt met mijn huidige koeler (en fan aan 100%) slechts 61,9 graden mogen worden, terwijl ik de snellere fan van de Cooler Master gebruikt heb op die Gelid! (2000 rpm)

Ik heb nu gemerkt dat de heatpipes zelfs onderaan niet warm worden, terwijl de CPU wel 90 graden is. Ik kan met een spiegeltje nochtans zien dat de pasta er langs de zijkant wat uitkomt, dus hij maakt mooi contact. Ook tussen de heatpipes komt er wat pasta van tussen. En ja, de beschermende cover heb ik op de 2 koelers verwijderd :) Ook steeds op gelet dat ik niet met mijn vingers op het oppervlak kom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhbiL5dqu71mVE4NIzPn-c2gcPA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/klaIyozB38oq5qzcFvWWywlf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmrLodrs01-o8v9cjA7VbDaQQ0Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GEheAMjBOyCwhQSen8h0yxnX.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2023 19:55 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 21-05-2023 11:50)

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-09 09:24
Je kan beginnen met Ryzen Master te downloaden.

Eerste waar je mee begint is te kijken of je idle temperatuur netjes is. Blijft die goed na een tijdje windows draaien dan is het contact met de koeler in ieder geval in orde.

Waar je rekening mee moet houden bij strestesten via Furmark is dat die alle cores van de processor zwaar belasten. Het automatisch overclocksysteem PBO voert de spanning vanzelf op totdat er een maximale temperatuur bereikt wordt. 90 graden is voor een stresstest niet ongewoon! De indicatie van hoe goed je koeler is kan je zien aan de snelheid van je cores. Je zal zien dat sommige hoger gaan dan andere.

De 105 watt moet je lezen als standaard verbruik. Maar kan zonder problemen veel hoger gaan dan 105 watt. Dat gaat allemaal dynamisch.

Beide koelers die je hebt zijn goed voor standaard gebruik maar niet echt ruim bemeten.
Daardoor loop je behoorlijk tegen de limiet aan.

Voor een 5800X3d zou ik eerder gaan voor een: uitvoering: Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• D-dark

Eerste waar je mee begint is te kijken of je idle temperatuur netjes is. Blijft die goed na een tijdje windows draaien dan is het contact met de koeler in ieder geval in orde.

Waar je rekening mee moet houden bij strestesten via Furmark is dat die alle cores van de processor zwaar belasten. Het automatisch overclocksysteem PBO voert de spanning vanzelf op totdat er een maximale temperatuur bereikt wordt. 90 graden is voor een stresstest niet ongewoon! De indicatie van hoe goed je koeler is kan je zien aan de snelheid van je cores. Je zal zien dat sommige hoger gaan dan andere.

De 105 watt moet je lezen als standaard verbruik. Maar kan zonder problemen veel hoger gaan dan 105 watt. Dat gaat allemaal dynamisch.

Beide koelers die je hebt zijn goed voor standaard gebruik maar niet echt ruim bemeten.

Voor een 5800X3d zou ik eerder gaan voor een: uitvoering: Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
D-dark schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:16:

Ik gebruik HWInfo64. Nadat de pc een tijd aan staat is de laagste idle temperatuur die ik bereik 48 graden @ 30W, de cpu-fan draait dan op 750 rpm, die temperatuur zou toch lager moeten kunnen.

Uit de Tweakers review begrijp ik dat de Gelid bij 100% rpm niet hoger dan 55 graden gaat, dat is dan met een verwarmingsplaat die 105 W warmte genereert, terwijl mijn Gelid bij 90 Watt al 90 graden wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPq6Uj9B4kZb3S8XmAoZcx3_znQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JTVviFB5FHWwabH1ilMpfaGs.png?f=user_large

In zware games zoals Flight Simulator zie ik soms ook pieken tot 90 graden, al duurt dat niet zo lang.

En is het normaal dat de heatpipes onderaan niet warm worden tijdens een stress test? Ik snap niet hoe het kan dat die geen goed contact zou maken, op de foto's zie je dat de overtollige pasta er aan alle kanten uit geperst wordt, maar ook niet te veel. Het kan toch niet dat ik 2 koelers met 2 cpu's telkens verkeerd geplaatst heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:32
Hou er rekening mee dat de 5800X3D simpelweg een heethoofd is door de extra cache die. Zeker wanneer je deze niet tuned met Curve Optimizer, zelfs bij lagere wattages qua verbruik kan deze cpu intern snel opwarmen.

Ik zou dan ook niet direct naar een test als deze kijken.

Die hogere temperaturen zijn op zich geen issue, al zou je tijdens gaming in de meeste games die 90c niet aan moeten tikken. Wil je echter tijdens een stresstest (ruim) onder de 90c blijven bij een ongetunede 5800X3D zal je echt met een flinke koeler moeten komen, zeker als je ambient temp ook niet de laagste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:30
Vraagje, wat is nou eigenlijk het probleem? Behalve dat je je zorgen maakt over het feit dat je CPU's warm worden (waar ze in principe voor ontworpen zijn).
Wat mij wel opvalt is dat je nogal wat warmteproducerende componenten in een klein kastje stopt.
Het lijkt mij dat diezelfde (of vergelijkbare) componenten in een wat ruimer bemeten kast hun warmte beter kwijt kunnen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Waar je rekening mee moet houden is hoe multicore chips en in het bijzonder de 5800x3D zijn opgebouwd.
De hoeveelheid cores die echt pieken zijn op een veel kleiner stuk chip geconcentreerd dan vroeger. nemen we 3D in ogenschouw wat gestapelde bouw is en je krijgt een grote hittebron op een klein oppervlak met een bouwwerk erbovenop. Dat komt de hitte afvoering niet ten goede.

Daarnaast zitten de chips niet in het midden van de Die. Vanwege het ontwerp iets ernaast.

90 graden is voor een moderne chip die maximaal boost volledig normaal.

En als de koelpasta er aan de zijkant uitkomt heb je teveel gebruikt.
Houd maar een rijstkorrel aan qua grootte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dennism schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:44:
Hou er rekening mee dat de 5800X3D simpelweg een heethoofd is door de extra cache die. Zeker wanneer je deze niet tuned met Curve Optimizer, zelfs bij lagere wattages qua verbruik kan deze cpu intern snel opwarmen.

Ik zou dan ook niet direct naar een test als deze kijken.

Die hogere temperaturen zijn op zich geen issue, al zou je tijdens gaming in de meeste games die 90c niet aan moeten tikken. Wil je echter tijdens een stresstest (ruim) onder de 90c blijven bij een ongetunede 5800X3D zal je echt met een flinke koeler moeten komen, zeker als je ambient temp ook niet de laagste is.
Hier lees ik ook heel verschillende bevindingen, waaronder verschillende heethoofden, zelfs met zwaardere koelers ook 90 graden: https://www.reddit.com/r/..._thermals_are_horrendous/

De ene 5800X3D wordt heel heet, de andere veel minder. Lijkt alsof je geluk moet hebben met de koeler en plaatsing er van:
Try remounting. Single CCD Ryzen CPUs like the 5800X and 5800X3D have a hotspot area on the corner of the IHS. You have to make sure the thermal paste properly covers this area. It also helps to have a cooler that specifically targets this area. The Arctic Liquid Freezer series for example has a Ryzen offset mount option to better cool the CCD hotspots on Zen 2 and Zen 3 CPUs.
Er is ook iemand die verwijst naar undervolten: https://github.com/PrimeO...Tuner/blob/main/README.md

Het lijkt er steeds meer op dat ik zonder reden een andere koeler gekocht heb, ik deed het toch omdat mijn 3600 ook 80 graden werd, terwijl die bij anderen met dezelfde koeler niet zo heet werd.

Extra frustratie: ik kan die koeler niet terug sturen, er was enkel een Intel backplate en de originele AMD backplate had ik niet meer. De backplate van de andere koeler kon ik niet gebruiken omdat de meegeleverde AMD bracket/schroeven een andere schroefdraad hadden dan de bevestigingspunten! Daardoor heb ik die Intel schroeven deels moeten slopen (er zit een 'stop' op zodat ze niet uit de bracket gaan) zodat ik die kon gebruiken. Toen heb ik nog extra moeten knutselen om hem toch op de gepaste afstand van de CPU te krijgen. Al bij al werd hij met de nieuwe koeler toch iets minder heet dan de 'niet geknutselde' oude koeler. Je hoort het al, ik heb veel gevloekt deze namiddag :S
Yaksa schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:00:
Vraagje, wat is nou eigenlijk het probleem? Behalve dat je je zorgen maakt over het feit dat je CPU's warm worden (waar ze in principe voor ontworpen zijn).
Wat mij wel opvalt is dat je nogal wat warmteproducerende componenten in een klein kastje stopt.
Het lijkt mij dat diezelfde (of vergelijkbare) componenten in een wat ruimer bemeten kast hun warmte beter kwijt kunnen.
Maar toch niet zo heet dat hij een halve GHz moet terugklokken? Op papier is hij 105 W en ik gebruik koelers voor 150 W. De airflow in mijn kast is trouwens heel goed, de fans voor en achter de CPU schalen samen met de CPU fan op en de 2 andere samen met de GPU (system 2 temp). In de TS zei ik trouwens al dat ik ook met en koude pc zonder zijpaneel meteen 90 graden haal in furmark.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZqln9ksHQ_0mxSLYW4_2_wK5Os=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7wZYiRVaHVqhdEIKiNLt07TW.png?f=fotoalbum_large
D-dark schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:05:
Waar je rekening mee moet houden is hoe multicore chips en in het bijzonder de 5800x3D zijn opgebouwd.
De hoeveelheid cores die echt pieken zijn op een veel kleiner stuk chip geconcentreerd dan vroeger. nemen we 3D in ogenschouw wat gestapelde bouw is en je krijgt een grote hittebron op een klein oppervlak met een bouwwerk erbovenop. Dat komt de hitte afvoering niet ten goede.

Daarnaast zitten de chips niet in het midden van de Die. Vanwege het ontwerp iets ernaast.

90 graden is voor een moderne chip die maximaal boost volledig normaal.

En als de koelpasta er aan de zijkant uitkomt heb je teveel gebruikt.
Houd maar een rijstkorrel aan qua grootte
Ok, dan ga ik toch al wat geruster slapen :) Het gaat ook niet ten koste van de levensduur heb ik gelezen, wel jammer dat hij niet voluit kan gaan in aantal GHz, al is bij games en Flight Sim vooral de cache belangrijk.

PS: die rijstkorrel moet in dit geval wel tot in de hoek uitgeperst worden, ik vrees dat dat een risico is bij deze cpu, het zal maar net niet tot in die hete hoek komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd hoe heb je de instellingen staan qua OC. Vcore etc ?
Via Ryzen Master kun je de boel tunen. Dus laat ff alles zien qua waarden

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03:45
Teveel koelpasta zo te zien, dat werkt averechts.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Jumpman schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:25:
Teveel koelpasta zo te zien, dat werkt averechts.
Valt mee hoor. Door de druk wordt wat er te veel is wel weggedrukt. Het is niet alsof je met iets dat vloeibaar is een flinke laag kan vormen in plaats van dat het er aan de zijkanten uitkomt. Liever te veel dan te weinig. We hebben het misschien over 2 graden tussen perfect of veel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:20:
@Verwijderd hoe heb je de instellingen staan qua OC. Vcore etc ?
Via Ryzen Master kun je de boel tunen. Dus laat ff alles zien qua waarden
Alles staat op default.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmSPHTvYMx1ltVcEoO3IG8C6v1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KWcyVIi7RrjG8Qvo5cHqQxCM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Geen idiote waardes voor zowel Ryzen Master als HWINFO beide open.

Hier mijn 5800X als vergelijk
uitvoering: Corsair iCUE H115i Elite Capellix Liquid CPU Cooler, 280 mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHqI6Btil45qohvcwTfFd36Y3B0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rm1eOUoQsGXCtBS3nqd5MOef.png?f=fotoalbum_large

Je geheugen is wel een bottleneck aan het worden.
3600 is de sweetspot voor de 5800 serie.

[ Voor 42% gewijzigd door D-dark op 21-05-2023 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
D-dark schreef op zondag 21 mei 2023 @ 00:03:

[Afbeelding]

Dat laatste valt best mee:
review: AMD's 3D V-cache: minder profijt van snel ram?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
D-dark schreef op zondag 21 mei 2023 @ 00:03:

[Afbeelding]

Ik ga de stress- en rendertests laten voor wat het is en verder ook niet undervolten of zo. Het is een game pc en die gaat tijdens games nooit met alle cores naar 100%, cores die door de grote cache erboven ook hun warmte niet goed kwijt kunnen. Zoals in het Tweakers-artikel stond: "cache is king", voor games dan toch, het aantal cores en kloksnelheid zijn dan eerder bijkomstig. In Flight Simulator blijft hij meestal rond de 70-80 graden en hij klokt dan ook niet terug. Het is een cpu in een aparte categorie die je ook anders moet bekijken. Hij zorgt voor een grote boost in games, ook al gaat het cpu-gebruik dan vaak niet hoger dan 25%. Hij doet het ook een stuk zuiniger dan de concurrentie.

Wel jammer van de nieuwe koeler gisteren + frustraties om hem te kunnen monteren en door die aanpassing kan ik hem niet terug sturen. Ik achtte de kans groot dat de oude defect was omdat mijn 3600 ook heter werd dan bij anderen met dezelfde koeler.

Maar goed, nu kan ik de 3600 samen met de oude koeler verkopen, inclusief de meegeleverde koelpasta :) Ik laat de nieuwe koeler met de MX6 nu lekker zitten. Bedankt voor jullie reacties! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:17
Koop een fatsoenlijke koeler. Heb sinds vorige een 7800X3D in m'n pc zitten en zit idle rond de 24c, vol vermogen rond de 81c.

uitvoering: Noctua NH-D15 Bruin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nopheros schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:47:
Koop een fatsoenlijke koeler. Heb sinds vorige een 7800X3D in m'n pc zitten en zit idle rond de 24c, vol vermogen rond de 81c.

uitvoering: Noctua NH-D15 Bruin
Met een koeler van 100 euro is die 5800X3D geen 'koopje' meer van 300 euro. Als hij bij normaal gebruik niet terugklokt ben ik al tevreden. Maar zelfs met een dure koeler haalt hij bij sommigen 90 graden:
Just replaced my 3700X with a 5800X3D this morning. Using an NH-D15 with both fans installed. I get about 82C with CB R23 and up to 91C with Prime 95. Meshify 2 Compact with stock fans.
In die thread zijn er nog gelijkaardige gevallen. Het kan niet de bedoeling zijn dat een koeler bijna de helft van de cpu kost / moet kosten. Ik opende dit topic omdat ik dacht dat die temperatuur abnormaal was, verwijzend naar de Tweakers-review waarin mijn koeler met een 140W cpu (verwarmingsplaat tijdens de test) slechts 61 graden werd. Maar die test blijkt voor de 5800X3D niet representatief te zijn omdat 1. de cores onder de cache zitten en hun warmte niet goed kwijt kunnen 2. de hitte niet gelijk verdeeld is, maar geconcentreerd op kleine punten. Dat is niet te vergelijken met een egaal verwarmde plaat met een temperatuursensor aan de oppervlakte. Nu ik dit weet ga ik er niet meer wakker van liggen :) Als hij in uitzonderlijke omstandigheden bij normaal gebruik toch 90° zou halen, dan klokt hij wel even terug en doet het ook niets aan de levensduur.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@D-dark jouw avg Corevoltage is een stuk lager. @Verwijderd ik zou je Vcore op 1.2v zetten, en multiplier op x 43.5 kan net wat schelen, ook al zie ik maar iets van 57 graden ? Tunen dus als je dit koelertje wilt blijven gebruiken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:14:
@D-dark jouw avg Corevoltage is een stuk lager. @Verwijderd ik zou je Vcore op 1.2v zetten, en multiplier op x 43.5 kan net wat schelen, ook al zie ik maar iets van 57 graden ? Tunen dus als je dit koelertje wilt blijven gebruiken
Dat lijkt me toch veel gedoe om helemaal goed te krijgen:
I must notice that it's different for different cores. Most likely only 1 or 2 cores on your CPU couldn't handle the voltage offset while others are doing fine and you must adjust them manually. It's a tedious process of looking through Event Viewer when you crash which core caused it, adjusting, and then repeating it again and again.
so much this, curve optimizer is a minefield if you want 100% stable system, the more cores you have the more painful it gets, was absolute nightmare for me, tested each core at least for 3 days of day 2 day usage and stress tests, it took me ~3 weeks to test all cores, best cores couldnt handle Even -10, in the end didnt even matter that much in performance and temps, in fact temps seemed like slightly worse? after those three weeks and a bit later it crashed again and i said just fuck it going back to stock aint wasting more time on random restarts and headache
Even more so. Run prime 95 blend for a bit tho to make sure it’s stable. I can run -30 all core on my 5800x and it will seem fine but gets errors on prime95 instantly. Dialed it in to -30, -16, -2, -16, -28, -16, -30, -28 and it’s stable across the board now.
Bij anderen gaan het dan weer probleemloos met alles op -30. Toch niet helemaal overtuigd... (ja, ik weet dat dit tweakers.net is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het is; of accepteren op deze koeler, of tunen, of betere koeler kopen. Ventilator achter ook echt exhaust, en front intake ?
zou Top eens uitzetten en kijken wat dat scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:40:

Bij anderen gaan het dan weer probleemloos met alles op -30. Toch niet helemaal overtuigd... (ja, ik weet dat dit tweakers.net is)
Dat is veelal bin afhankelijk, en hoewel geen garantie, ik ben op +-10 5800X3D chips nog geen enkele tegengekomen die niet corecycler stabiel is op -30 op alle cores. Dit waarschijnlijk omdat AMD voor de X3D Sku's zeer goed gebinde die's gebruikt.

Pak je non X-Sku's is het veel lastiger een cpu te vinden die -30 op alle cores doet stabiel na dagen testen met o.a. Corecycler. Bij Non-X sku's is het eerder een enorme uitzondering dan de norm.

Veel kwaad kan het ook niet, ik zou het gewoon eens op -30 gooien, aangezien je een 5800X3D hebt, is het niet stabiel dan merk je het vanzelf mocht je BSOD's of spontane resets e.d. krijgen die je eerder nooit kreeg. En kun je altijd op dat moment verder gaan finetunen.

[ Voor 16% gewijzigd door Dennism op 21-05-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:45:
Het is; of accepteren op deze koeler, of tunen, of betere koeler kopen.
Ok, ik zal het later eens proberen, eerst nog wat gamen :)
Ventilator achter ook echt exhaust, en front intake ?
zou Top eens uitzetten en kijken wat dat scheelt.
Uiteraard, dat kan je ook op de foto zien aan hoe de fans geplaatst zijn. Top gaat samen met front bottom als de videokaart heet wordt. De voorste witte fan heb ik al een tijd weggehaald omdat die toch vooral koele lucht van front top meteen naar buiten blies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zie dat niet zo op iPhone, maar hoef het ook niet te zien. het gaat er om dat jij het zelf test.

meer fans is niet altijd beter

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 21-05-2023 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Draaien de ventilatoren van de kast wel? Bij heetlopende computers is het zaak zowel de luchtinlaat als de luchtuitlaat goed voor elkaar te hebben. De luchtuitlaat is het belangrijkste, want die voert warme/hete lucht af.

Zo te zien zijn de ventilatoren van de kast misschien niet de goede kant op gericht. De Be quiet! logo's zie ik aan de achterzijde van de kast en aan de voorzijde van de kast. De ventilatoren moeten allemaal in dezelfde richting blazen.

Op de kastfoto:
linker ventilator, achteraan de kast: achter uitblazen
cpu ventilator: naar achter blazen, door de koelvinnen heen
kast ventilatoren vooraan: naar binnen zuigen

Schematisch:
|←v| \\\|←v| |←v|

\\\ koelvinnen
|v| = ventilator
← blaasrichting

De linker ventilator moet vrij de hete lucht kwijt kunnen. Plaats de computer niet in een kast of tegen een muur.

Het afvoeren van warme lucht is belangrijker dan de processorkoeler zelf. Hetzelfde geldt voor de grafische kaart.

Verder denk ik ook dat als de pijpen niet warm worden er misschien een contactprobleem is. Verkeerde bevestiging, verkeerde/teveel pasta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mrmrmr schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:44:
Draaien de ventilatoren van de kast wel? Bij heetlopende computers is het zaak zowel de luchtinlaat als de luchtuitlaat goed voor elkaar te hebben. De luchtuitlaat is het belangrijkste, want die voert warme/hete lucht af.

Zo te zien zijn de ventilatoren van de kast misschien niet de goede kant op gericht. De Be quiet! logo's zie ik aan de achterzijde van de kast en aan de voorzijde van de kast. De ventilatoren moeten allemaal in dezelfde richting blazen.

Op de kastfoto:
linker ventilator, achteraan de kast: achter uitblazen
cpu ventilator: naar achter blazen, door de koelvinnen heen
kast ventilatoren vooraan: naar binnen zuigen

Schematisch:
|←v| \\\|←v| |←v|

\\\ koelvinnen
|v| = ventilator
← blaasrichting

De linker ventilator moet vrij de hete lucht kwijt kunnen. Plaats de computer niet in een kast of tegen een muur.

Het afvoeren van warme lucht is belangrijker dan de processorkoeler zelf. Hetzelfde geldt voor de grafische kaart.

Verder denk ik ook dat als de pijpen niet warm worden er misschien een contactprobleem is. Verkeerde bevestiging, verkeerde/teveel pasta?
Staan allemaal goed hoor. Het logo staat aan de voorkant van de fan, de lucht komt er langs de achterkant van de fan uit, naar buiten dus. Top gaat ook naar buiten, front gaat naar binnen. De voorste witte bovenaan is intussen weg, heb nu een lichte overdruk, is beter tegen stof (2x 14 cm in en 2x 12 cm uit), maar die laatste hun toerental is wat hoger. Los van dat alles: de 90 graden komt ook voor bij een net opgestarte pc zonder zijpaneel, maar enkel bij een zware stress test. De koelpasta lijkt goed aangebracht, is dure Arctic Silver, met spiegeltje is te zien dat het tot aan de zijkant van de cpu komt, zie foto, is ook de andere kant zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ter vergelijking: mijn werkstation is een 2c/4t Intel 7th gen 4.2GHz processor, een zuinige computer met Fujitsu moederbord. Die heeft een passieve koeling (aluminium koelblok) en geen kastventilatoren. Die bereikt met veel moeite 100 graden. Bij langdurig compileren komt het in de buurt.

Het is een heel ruime kast waar de koele lucht uit eigen beweging onder binnenkomt en opgewarmt bovenaan wegkan. Het werkt als een schoorsteen met trek. Gebruikt geen energie voor koeling.

Ik neem bewust het risico dat de processor heel misschien (puur theorie) iets minder lang meegaat. Maar ik verwacht dat het geen enkel effect zal hebben op de levensduur. Ik zou me niet al te ongerust maken over de temperatuur bij synthetische belasting. Als het voortdurend op max zit bij een realistische belasting is het een ander verhaal. Terwijl ik dit typ is de temperatuur 41 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dennism schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:46:
[...]

Dat is veelal bin afhankelijk, en hoewel geen garantie, ik ben op +-10 5800X3D chips nog geen enkele tegengekomen die niet corecycler stabiel is op -30 op alle cores. Dit waarschijnlijk omdat AMD voor de X3D Sku's zeer goed gebinde die's gebruikt.

Pak je non X-Sku's is het veel lastiger een cpu te vinden die -30 op alle cores doet stabiel na dagen testen met o.a. Corecycler. Bij Non-X sku's is het eerder een enorme uitzondering dan de norm.

Veel kwaad kan het ook niet, ik zou het gewoon eens op -30 gooien, aangezien je een 5800X3D hebt, is het niet stabiel dan merk je het vanzelf mocht je BSOD's of spontane resets e.d. krijgen die je eerder nooit kreeg. En kun je altijd op dat moment verder gaan finetunen.
Op -30 blijft hij 90 graden in Furmark, maar hij gaat wel van 4 naar 4,2 GHz. Lager dan -30 wordt ws. afgeraden? In Flight Sim wordt hij 5-6° minder warm (van 78 naar 72), de framerate boven drukke gebieden schommelt sowieso te veel om een verschil te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:59:
[...]

Op -30 blijft hij 90 graden in Furmark, maar hij gaat wel van 4 naar 4,2 GHz. Lager dan -30 wordt ws. afgeraden? In Flight Sim wordt hij 5-6° minder warm (van 78 naar 72), de framerate boven drukke gebieden schommelt sowieso te veel om een verschil te zien.
Furmark zou ik sowieso niet gebruiken om cpu's te testen, ik zou eens kijken wat ie doet in bijv. Cinebench, dat is veel meer representatiever voor een real world zware all core workload in plaats van een powervirus als furmark.

Lager dan -30 gaat CO niet, dus -30 is het laagste dat je kan gaan.

Afhankelijk van de silicon kwaliteit en koeling is een score van 14500-15300 normaal voor een 5800X3D met -30 CO uit mijn hoofd.

Dit is wat de mijne behaald:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SInJmoR.png

[ Voor 13% gewijzigd door Dennism op 21-05-2023 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dennism schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:25:
[...]

Furmark zou ik sowieso niet gebruiken om cpu's te testen, ik zou eens kijken wat ie doet in bijv. Cinebench, dat is veel meer representatiever voor een real world zware all core workload in plaats van een powervirus als furmark.

Lager dan -30 gaat CO niet, dus -30 is het laagste dat je kan gaan.

Afhankelijk van de silicon kwaliteit en koeling is een score van 14500-15300 normaal voor een 5800X3D met -30 CO uit mijn hoofd.

Dit is wat de mijne behaald:

[Afbeelding]
Ik heb 14535 en 1466 punten, 85°, 105W, max 4,3 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

W11 kan ook andere score geven, en ook verschil in je ram gebruik en afstelling daarvan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laeyon
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23-03-2024
Wat hielp voor mij is ECO-mode aanzetten in de BIOS, + naar je powerplan gaan en naar advanced power settings, daar de minimum processor state van 5% naar 0% zetten, en de maximum van 100% naar 99%.

Ging van 90c (thermal limit) in cinebench naar max 72c.
Pagina: 1