Dunne netwerkkabel keuze

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
In ons huis wil ik door een aantal loze leidingen netwerk kabels gaan trekken. Door sommige leidingen zal ik twee kabels gaan trekken. Om dit soepel te laten verlopen heb ik twee relatief dunne kabels gevonden waarmee dit waarschijnlijk wel gaat lukken.

1 Een Belden kabel.
  • Cat 6
  • AWG 23
  • Unshielded
  • 5,4 mm
https://www.utp-kabel.nl/...-stug-100m-100-koper.html

2 En een Draka kabel.
  • Cat 7
  • AWG 26
  • Shielded
  • 5,8 mm
https://www.elektrototaal...uc-home-ftp-kabel-4161296

Nu vraag ik mij af of kabel nummer twee van Draka toegevoegde waarde heeft wanneer er twee kabels door 1 buis gaan omdat dit een shielded kabel is? Heeft een shielded kabel bijvoorbeeld voordelen wanneer je POE gebruikt en twee kabels door 1 buis wilt laten lopen.

Als dat niet zo is heeft de eerste kabel m'n voorkeur omdat hij dunner is en er dus makkelijker twee door een buis te trekken zijn. Daarnaast heeft hij een lagere AWG waarde wat betekend dat hij dikkere aders heeft en daardoor beter is?

Systeem | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:05
Ik heb de eerste kabel ook dubbel in buizen gelegd. Ik merk geen problemen, ook niet met poe etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 01:23
Eerste kabel zal hoogstwaarschijnlijk voldoende zijn, ftp/sftp is meer van belang op langere afstanden of in omgevingen waar mogelijk storing kan optreden.

In de thuisomgeving voldoet cat6 utp over het algemeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Beide doen het prima thuis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:22
(s)ftp is vooral belangrijk als er 30 van die kabels door een goot liggen of in fabrieken waar met zware machines gewerkt wordt en de kabels langs stroomkabels liggen.
In een thuissituatie voegt het niks toe. Daarnaast is er geen enkele ethernet standaard die CAT7 nodig heeft, CAT6A is voldoende en tot beperkte lengte (55m) is CAT6 ook nog voldoende voor 10Gbit. Hoger dan dat zie ik in de toekomst niet gebeuren met koper kabels, aangezien 10Gbit nu al een uitdaging is qua stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dank voor de antwoorden. Ik ga voor kabel 1.

Systeem | Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:05
Brakkie schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:56:
Dank voor de antwoorden. Ik ga voor kabel 1.
En dan zou ik even hier de kabel kopen... Scheelt toch weer €20 per 100m

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-09 14:20
De Cat 6 AWG 23 kabel voldoet nog aan de standaard zie ik, die is prima.

De schielded CAT 7 is weggegooid geld als je het fout aanlegt, deze dien je goed te aarden aan beide kanten van outlet tot patchpaneel en met meetapparatuur te controleren of werkelijk de aarde goed is, in een particuliere woning overkill natuurlijk.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:18

nelizmastr

Goed wies kapot

mr_evil08 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:46:
De Cat 6 AWG 23 kabel voldoet nog aan de standaard zie ik, die is prima.

De schielded CAT 7 is weggegooid geld als je het fout aanlegt, deze dien je goed te aarden aan beide kanten van outlet tot patchpaneel en met meetapparatuur te controleren of werkelijk de aarde goed is, in een particuliere woning overkill natuurlijk.
CAT7 is sowieso weggegooid geld. Het is geen erkende standaard. Cat6a is tenzij je 25g over koper wilt (wat in de praktijk echt beter over glas werkt) voor thuis te allen tijde voldoende. Cat6 eigenlijk ook al.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1