• Elle_3
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15:42
Ik ben 26 en rond volgende maand mijn hbo associate degree in accountancy af. Ik mag voltijds beginnen werken op mijn stageplaats. Nu twijfel ik om nog verder te studeren in deeltijd voor de bachelor accountancy. Dit gaat minimum 3 jaar in beslag nemen en als ik het nog meer ga spreiden om het haalbaar te maken in combinatie met voltijdse job 4 à 5 jaar.
Ik vond de associate degree eerlijk gezegd ook wel al pittig, dus weet niet of ik het van niveau zou aankunnen.
Iemand die ook hbo deeltijd gedaan heeft die zijn ervaringen zou willen delen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chibert
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:36
Hi,

Enkele jaren geleden heb ik in deeltijd eerst de AD HRM afgerond en daarna meteen doorgegaan voor de bachelor.

Zonder verder inzicht te hebben in je privé situatie...

Je bent nog jong en je zit in de flow.. Over enkele jaren heb je spijt en moet je opnieuw in de flow raken. Voor je vervolg carriere is een HBO bachelor papiertje altijd handig.
Bedenk dat je nog maar 1.5 jaar echt moet studeren en een half jaar de tijd hebt voor je scriptie.

Overleg goed met je huidige werkgever om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Dit helpt je in het bewaken van je werk/privé/studie balans.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb hbo bedrijfseconomie in deeltijd gedaan toen ik 23 was, tot m'n 26/27e (3,5 jaar). Inmiddels alweer 10 jaar geleden.

Achteraf terugkijkend ben ik blij dat ik het gedaan heb, maar wel omdat ik nu een functie heb die zonder hbo (of wo) papiertje simpelweg niet mogelijk was.
Als ik nu een functie zou hebben wat ook zonder hbo mogelijk was dan had ik zeker weten spijt gehad van het hele traject.

Ik vond het trouwens qua zwaarte wel meevallen, er zijn een paar pittige vakken (AOIC) , de rest vond ik makkelijk/saai (wiskunde, bedrijfsadministratie) of interessant (fiscale en juridische vakken) .
Bij accountancy ligt de nadruk iets meer op AOIC dus dat maakt het (iets) pittiger dan bedrijfseconomie als dat vak je ook niet zo ligt.

[Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 20-05-2023 23:39]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:13
Ik heb 4 jaar deeltijd HBO BIM gedaan naast een 40 urige werkweek. Het pittigste was vooral dat je je hobbies en sociale leven even op een lager pitje moet zetten, niet zo zeer de moeilijkheid van de opleiding vond ik zelf. Overigens gestart op mn 29e en dus geen vertraging opgelopen.

(En ook nog verhuist van de ene naar de andere kant van het land en naar een klushuis, dat kan ik je allebei niet aanraden om tegelijk te doen)

Ik zou zelf absoluut doorpakken maar dat is meer omdat ik zelf AD het net niet vind zeg maar. Ik dacht overigens wel dat het altijd maar 2 jaar extra (zonder vertraging uiteraard) was?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 19:16
MisterEagle schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:48:
Ik zou zelf absoluut doorpakken maar dat is meer omdat ik zelf AD het net niet vind zeg maar.
Hier sluit ik me bij aan.
Ik dacht overigens wel dat het altijd maar 2 jaar extra (zonder vertraging uiteraard) was?
AD is 120 ECTS, bachelor het dubbele. Dus twee studiejaren resterend, maar in deeltijd duurt dat nominaal langer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:59
Hangt van je ambitie mbt accountancy af.
Zonder afgeronde hbo opleiding beperk je aanzienlijk je mogelijkheden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

TheJason schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:21:
Hangt van je ambitie mbt accountancy af.
Zonder afgeronde hbo opleiding beperk je aanzienlijk je mogelijkheden.
Anderzijds met HBO ben je nog geen MSc en met MSc is Elle3 nog geen RA. Die ranking binnen de accountancy los je zeker niet op met een HBO diploma.
@Elle_3 Dus wat zijn jouw ambities? Wil je in accountancy verder of wil je gewoon een HBO-diploma? Wat vindt jouw werkgever, is een HBO-diploma een vereiste voor promotie?

Heb je AA overwogen? Wikipedia: Accountant-administratieconsulent of een opleiding via werkgever?

Eerst een jaartje gewoon fulltime werken is ook niet gek; misschien merk je dat je het vak helemaal niet leuk vindt..

[Voor 22% gewijzigd door bombadil op 21-05-2023 20:51]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:11
bombadil schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:46:
[...]

Anderzijds met HBO ben je nog geen MSc en met MSc is Elle3 nog geen RA. Die ranking binnen de accountancy los je zeker niet op met een HBO diploma.
@Elle_3 Dus wat zijn jouw ambities? Wil je in accountancy verder of wil je gewoon een HBO-diploma? Wat vindt jouw werkgever?

Heb je AA overwogen? Wikipedia: Accountant-administratieconsulent of een opleiding via werkgever?

Eerst een jaartje gewoon fulltime werken is ook niet gek; misschien merk je dat je het vak helemaal niet leuk vindt..
Mwah. Denk persoonlijk dat HBO vs AD je meer brengt dan HBO vs RA.

Buiten de echte accountancy functies wordt 90% gevraagd om minimaal HBO niveau vs minimaal MSC niveau. En denk dat je met enkel HBO ook prima kan doorgroeien naar meer senior functies die door RA’s ingevuld worden.

Bovendien proef ik uit de openingspost überhaupt niet de behoefte om heel veel zwaarder te gaan.

Ik zou dan ook aanraden nu “even” door te pakken en je Bachelor te halen.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

sham27 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:57:
[...]

Mwah. Denk persoonlijk dat HBO vs AD je meer brengt dan HBO vs RA.
Mijn ervaring met 10 jaar op de arbeidsmarkt (waaronder enkele jaren interim) is dat de functie eisen vaak als volgt zijn
- Mbo/Hbo
- Hbo/WO
- RA/RC

RA brengt je m.i. wel een stuk verder, maar dat mag ook wel na zoveel opleiding/stage en commitment.. (heb vrienden met RA en die hebben veel van hun twintiger jaren gemist IMO - zelf vinden ze van niet overigens).

Terug naar die indeling: als een mbo/hbo functie genoeg uitdaging biedt dan zou ik nooit deeltijd hbo doen , zeker niet op je 26e..

[Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 21-05-2023 22:20]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• geenbelasting
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-06 00:08
Zoals de rest ook al heeft gezegd, ligt aan jouw ambities. Wil je simpelweg een papiertje? Dan toont een AD vaak ook wel HBO 'denkniveau' aan. Als je echt door wilt gaan binnen de accountancy of fiscaliteit dan is een HBO wel vaak een minimum. Sommigen in deze topic noemen al de RA certificatie, maar ik denk dat dat te ver in de toekomst ligt. Het is namelijk nooit een zekerheid dat je ooit tot dat punt komt, dus kijk eerst wat je met het HBO diploma wil bereiken. RA worden kan je altijd nog achteraf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Elle_3
/

[Voor 137% gewijzigd door Elle_3 op 28-05-2023 13:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Elle_3
Sport_Life schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:18:
[...]

Mijn ervaring met 10 jaar op de arbeidsmarkt (waaronder enkele jaren interim) is dat de functie eisen vaak als volgt zijn
- Mbo/Hbo
- Hbo/WO
- RA/RC

RA brengt je m.i. wel een stuk verder, maar dat mag ook wel na zoveel opleiding/stage en commitment.. (heb vrienden met RA en die hebben veel van hun twintiger jaren gemist IMO - zelf vinden ze van niet overigens).

Terug naar die indeling: als een mbo/hbo functie genoeg uitdaging biedt dan zou ik nooit deeltijd hbo doen , zeker niet op je 26e..
Waarom niet op je 26ste? Omdat dit zeg maar "te laat" is tegen dat je dan afgestudeerd bent en het dan minder nut heeft of om een andere reden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:16
Ik doe Accountancy in Duaal/Deeltijd, wat inhoud dat ik 3 dagen werk bij een kantoor(Audit) en 2 dagen tijd heb voor de studie. Voor mij is het heel goed te doen, we hebben 1 dag studie en 1 dag zelfstudie. Hiermee lukt het mij makkelijk om de vakken binnen te tikken. Soms is het pittig, maar het is het zeker waard. Het is wel belangrijk om een werkgever te vinden die bij je past.

Mocht je meer vragen hebben hoor ik het wel ;), eventueel via een PB.

edit: Overigens zou ik bovenstaande reactie over leeftijd niet al te serieus nemen, ik heb tal van klasgenoten die rond de 26 jaar (of ouder) zitten die het zeer goed bevalt. Belangrijker is waarschijnlijk je levensfase.

[Voor 19% gewijzigd door BasV. op 28-05-2023 15:31]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee