Computer slaat af bij verschillende spellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeefie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 05-02 19:37
Mijn vraag
...
Ik snap niet waarom mijn computer afslaat wanneer ik een wat zwaardere game probeer te spelen. Dit gebeurd voornamelijk bij het spel No Man's Sky, maar ook met andere spellen heeft het hier moeite mee.
Ik heb vorige week een nieuwe computer gekocht en in elkaar gezet. Onderdelen staan hieronder

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Processors AMD Ryzen 7 7700X Boxed
Moederborden ASUS TUF Gaming B650-PLUS
Videokaarten ASRock Radeon RX 6950 XT Phantom Gaming D 16G
Behuizingen Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart
Processorkoeling be quiet! Dark Rock Pro 4
Ventilators be quiet! Silent Wings 3, 140mm
Geheugen intern Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K
Voedingen ASUS ROG Strix 750W Gold
Solid state drives WD Blue SN570 1TB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik heb mijn resolutie en instellingen in het spel zelf lager gezet, dan blijft dit probleem nog steeds voortdoen.
Ik heb mijn processor lager gezet van 1.325000 naar 1.310000, zelfde probleem.
Stuurprogramma's en software van AMD is geïnstalleerd en geüpdatet.

Wie heeft hier mogelijk een oplossing voor?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:50

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dit betreft waarschijnlijk een probleem met de koeling, van b.v. je CPU of GPU. Misschien heb je b.v. koelpasta of koelsystemen niet goed bevestigd.
Controleer hun temperaturen onder belasting om dat vast te stellen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

laat afterburner eens meelopen of iets dergelijks. zo kun je zien of er hoge belasting is en temperaturen uitlezen. kan zomaar zijn omdat je voeding maar 2 PCI e kabels heeft met beide 4 uitgangen(18AWG) en blijft Seasonic platform.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoZ87
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-09 20:10
Goedeavond allemaal,

Ik ben zeefie z’n broer en wil alvast namens hem zeggen bedankt voor de suggesties.

Morgenavond komt er een tweede scherm bij en kunnen we de boel makkelijker via after burner monitoren.

We houden jullie op de hoogte.

Fijne avond alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeefie
Goedenavond allemaal,

We hebben eerst no mans sky gespeeld met MSI afterburner ernaast. Toen de pc uitviel en opnieuw opstartte was de temp van de GPU en CPU rond de 60 C°.

Hierna alles bekeken met HWmonitor, GPU-Z en CPU-Z ernaast. Een stress test gedaan op de CPU, daar gebeurde niks bij ondanks dat temperatuur richting de 95 C° ging.

Daarna NMS opgestart en na plus/min 5 minuten spelen sloeg de pc weer uit. Op dat moment zagen we op de CPU een voltage rond de 1.331 V (dit terwijl we in de BIOS 1.31 hebben ingesteld). Bij de GPU zagen we een piekbelasting van 280W.

Op de PSU hebben we plaats voor 2 pci kabels. De GPU vereist 3 x 8 pins aansluiting. Dus er gaan 2 kabels naar de GPU en van 1 kabel gaat er een daisy chain naar de 3e aansluiting. Zou dit er mogelijk iets mee te maken kunnen hebben?

Wie heeft er voor ons de volgende/ verlossende stap?

Groeten,

Mats & Ivo

[ Voor 15% gewijzigd door Zeefie op 22-05-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Zeefie schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:31:
Op de PSU hebben we plaats voor 2 pci kabels. De GPU vereist 3 x 8 pins aansluiting. Dus er gaan 2 kabels naar de GPU en van 1 kabel gaat er een daisy chain naar de 3e aansluiting. Zou dit er mogelijk iets mee te maken kunnen hebben?
Mwa, twee kabels zou net moeten gaan. Die daisy chain is toch niet nodig?
Die voeding heeft toch 4 aansluitingen voor 12V?

Wellicht je CPU in een lagere power state zetten om wat te sparen, je komt namelijk 100 Watt tekort.
Recommended is 850 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeefie
jeroen3 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:53:
[...]

Mwa, twee kabels zou net moeten gaan. Die daisy chain is toch niet nodig?
Die voeding heeft toch 4 aansluitingen voor 12V?
Klopt betreft de voeding maar ik heb 2 kabels van de voeding naar de CPU lopen op het MB en dus heb ik nog 2 kabels over voor de GPU.
jeroen3 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:53:
[...]

Wellicht je CPU in een lagere power state zetten om wat te sparen, je komt namelijk 100 Watt tekort.
Recommended is 850 Watt
Ik ben inderdaad bang dat ik een zwaardere PSU moet halen. Wel vreemd want volgens verschillende sites zou ik al moeten volstaan met 650 Watt.

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Heeft iemand nog een ander idee wat het zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:23
@Zeefie Met een gezonde voeding moet het met 750 watt wel goed zijn inderdaad deze asus voeding is eigenlijk een verkapte Seasonic Focus plus gold met betere koeling.

Maar ik lees de afgelopen tijd steeds meer over voedingen die er moeite mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zeefie schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:19:
[...]

Klopt betreft de voeding maar ik heb 2 kabels van de voeding naar de CPU lopen op het MB en dus heb ik nog 2 kabels over voor de GPU.

[...]

Ik ben inderdaad bang dat ik een zwaardere PSU moet halen. Wel vreemd want volgens verschillende sites zou ik al moeten volstaan met 650 Watt.

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Heeft iemand nog een ander idee wat het zou kunnen zijn?
Aansluiten vanaf 3 losse kabels wat ik al zei, maar je hebt er maar twee.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:49
lijkt mij meer een moederbord probleem. ik denk dat je DC-DC converters tegen de limiten aan loopt.

met intel kan je dat goed zijn met intel XTU software goed zien.

Dit heeft iets te maken met Load-Line Calibration. als die wat minder agresief instel of uit zet dan heb je deze problemen niet meer.

als je cpu met static load test goed werkt verklaart dit het probleem. dynamisch load test krijg je dus meer overshoot in de voltage en dus ook meer stroom. dit geeft meer stres op je dc-dc converters op je MB en zal dan uiteindelijk een dip in je spanning geven en klik uit is je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoZ87
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-09 20:10
Hallo allemaal,

Het is even een tijd geleden maar ik kwam door omstandigheden weinig meer aan de PC van mijn broer toe.
Wel ben ik aan de slag gegaan met de tips van Master_duck.
Overigens wil ik iedereen bedanken die meedenkt/helpt etc. _/-\o_

Ondertussen is er het een en ander veranderd. In plaats van de ASUS ROG Strix 750W Gold hebben we er nu een uitvoering: Fractal Design ION+ 860W Platinum ingebouwd. Helaas gaf dit niet het gewenste effect. (Wat nog zuurder was is dat Megekko de oude PSU niet meer terug wilde nemen omdat er volgens hun een drietal minimale beschadigingen op de ASUS PSU zat :( ) maar dat daar gelaten.

Ondertussen ben ik dus bezig geweest met de tips van Master_duck. Betreft de LLC heb ik de keuze uit:
- CPU LLC
- VDDSOC LLC

Beide hebben de keuzes Auto, 1, 2, 3 of 4. Ik heb beide eerst op 2 gezet en merkte helaas geen verschil. Daarna op 3 gezet en helaas nog steeds viel de pc binnen 5 minuten uit tijdens het gamen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g44QHoMIYmHnneb4tzy-HmvGTc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yeFIEAAIJgeSr5leWvvcbaFf.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht er iemand zijn die nog ideeën heeft hoor ik dat graag want ik ben tegen mijn kennis limiet betreft pc`s aan het lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:49
ik zou een andere video kaart gebruiken, puur voor het uitsluiten.

2e wat ik zou doen is testen. maar dan de CPU en de voeding
https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master

hier mee kan je overclocken maar zou ik niet doen maar wel kan je CPU testen. Wat je wil testen is de stabiliteit van je systeem. dan raad ik aan een dynamische test. dit geeft meer stres en zou als er iets mis is met je systeem binnen 5 min moeten crashen. als er iets mis is.

met Dynamisch testen bedoel ik een variable cpu load.

wat ik zou aanraden is de CPU op een Fixed speed zetten en boost functie uit. ook zou ik de mem op een ondersteunende speed zetten de de cpu officeel aankan of zelfs 1 a 2 stappen lager. dan weet je zeker dat het niet aan je instellingen kan liggen.

veel moederbord fabrikanten hebben de neiging te veel spanning op de Vcore en zo te gebruiken. Asus staat er om bekend dat ze dus veel 7 serie cpu van AMD naar de schroot hoop te sturen. kan zijn dat door de settings van Asus je CPU onstabiel is geworden. als een stock speed zonder boost en mem ook stock speed al geen stabiel systeem opleveren dan voermoet ik dat de CPU defect is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vage problemen --> geheugen testen (langdurig) :)
Pagina: 1