Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beste Tweakers,

Kan ik een HomeWizzard 3-fase kWh meter aansluiten aan een 3-fase groep (laadpaal - verbruiker) en op 2 fases ieder een 1-Fase omvormer aansluiten?

aansluiting zou dus zo uitzoen:
3-fases VERBRUIKER (laadpaal) - 3-fase ALAMAT - 3-Fase Kwh meter
1-fase omvormer (leverancier) - 1 fase Alamat - 3 Fase kWh meter
1-Fase omformer (andere fase) (leverancier) - 1 Fase Alamat - 3 Fase kWh meter

door het toepassen van een 3-fase meter blijven de onderlinge fase ook mooi verdeeld.

dit om het verbruik van de Solaredge omvormers ook goed kunnen vergelijken. Gaat dit, alle 3 Groepen zijn van te voren met de juiste alamat's afgezekerd.
heb helaas geen ruimte (is toch een beetje duur aan het worden) om een apparte kWh meter voor de omvormers te plaatsen, de 3-fase is er namelijk toch ivm met de laadpaal.
comentaar, tips en opmerkingen zijn welkom.
O-)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Mocht het al gaan wat ik betwijfel hoe denk je dan opwek en verbruik te registreren?
2 losse kWh meters ernaast in een klein dinrail kastje.

[ Voor 25% gewijzigd door klump4u op 20-05-2023 17:16 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Samenvattend, je wil een enkele 3-fase kWh meter ophangen na de hoofdschakelaar maar voor de groepen.
Daarna wil je de laadpaal (een 3-fasige verbruiker) en de twee omvormers (1-fasige productie) op deze kWh meter aansluiten. De laadpaal en omvormers zijn allen door een alamat beveiligd.
In theorie kan dit, ik zie 2 bezwaren:

1: Je enkele 3-fase kWh meter hangt voor alle alamats en is dus onbeveiligd. Als je kWh meter faalt is je hoofdzekering dan je enige beveiliging, aardfouten ben je niet tegen beschermt. Onveilig dus.

2: Je ziet niet je opwek en laadpaal verbruik los, je ziet alleen:
- De opwek die niet verbruikt is door de laadpaal
- Het verbruik van de laadpaal na zelfconsumptie opwek

Wat is je daadwerkelijke doel? Je hebt het over SolarEdge omvormers, dat zijn naar mijn kennis best geavanceerde omvormers waarbij je zelf in hun app (of op de omvormer) kan zien hoeveel ze opgewekt hebben.
Met de door jou geschetste opzet krijg je niet meer inzicht dan je nu al hebt?

[ Voor 46% gewijzigd door _eLMo_ op 20-05-2023 17:24 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klump4u schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:15:
Mocht het al gaan wat ik betwijfel hoe denk je dan opwek en verbruik te registreren?
2 losse kWh meters ernaast in een klein dinrail kastje.
volgend mij kan dat bij Homewizzard dus, hij ziet het verschil tussen opwek en verbruik. je idee zou ook kunnen, echter mijn idee was nu juist om de bestaande kWh meter dus voor beide te gaan gebruiken. alleen ben ik ook niet zeker of het idee na de alamats wel een goed idee is, heb daar dus ook mijn twijfels over. daarom ook de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:20:
[...]

volgend mij kan dat bij Homewizzard dus, hij ziet het verschil tussen opwek en verbruik. je idee zou ook kunnen, echter mijn idee was nu juist om de bestaande kWh meter dus voor beide te gaan gebruiken. alleen ben ik ook niet zeker of het idee na de alamats wel een goed idee is, heb daar dus ook mijn twijfels over. daarom ook de vraag.
Dat gaat niet werken.
Je zult als je het in home wizzard wil doen een driefasen meter voor je laadpaal moeten hangen en 2 enkelfase meters voor de omvormer als je de opbrengst per stuk wil zien.
Of wat ik heb gedaan een driefasen meter met drie omvormers dan zie ik dus alleen de totaal opwek.

De meter gaat geen onderscheid kunnen maken tussen gelijktijdige opbrengst van de omvormers en gebruik van de laadpaal. Dat wordt voor de meter door de wet van ohm al verrekend.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_eLMo_ schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:19:
Samenvattend, je wil een enkele 3-fase kWh meter ophangen na de hoofdschakelaar maar voor de groepen.
Daarna wil je de laadpaal (een 3-fasige verbruiker) en de twee omvormers (1-fasige productie) op deze kWh meter aansluiten. De laadpaal en omvormers zijn allen door een alamat beveiligd.
In theorie kan dit, ik zie 2 bezwaren:
Ja dat bedoelde ik.
1: Je enkele 3-fase kWh meter hangt voor alle alamats en is dus onbeveiligd. Als je kWh meter faalt is je hoofdzekering dan je enige beveiliging, aardfouten ben je niet tegen beschermt. Onveilig dus.
Daar heb je wel een punt, de hoofdschakelaar is wel voorzien van eigen automaten, dus die kun je wel weer reseten, echter het vinden van de fout is dan vrees ik nog zo makelijk. Dank je, goed punt om het niet te doen.
2: Je ziet niet je opwek en laadpaal verbruik los, je ziet alleen:
- De opwek die niet verbruikt is door de laadpaal
- Het verbruik van de laadpaal na zelfconsumptie opwek
is dat zo? daar ben ik niet zo zeker van, maar zou wel kunnen dat je daar gelijk hebt.
Wat is je daadwerkelijke doel? Je hebt het over SolarEdge omvormers, dat zijn naar mijn kennis best geavanceerde omvormers waarbij je zelf in hun app (of op de omvormer) kan zien hoeveel ze opgewekt hebben.
Met de door jou geschetste opzet krijg je niet meer inzicht dan je nu al hebt?
De SolarEdge omvormers hebben met hun apps (en ook via Homewizzard) een groot probleem, het is dus niet real time, de waarden worden steeds om de 15 min. doorgegeven, een homewizzard meet elke sec.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:25:
[...]

Dat gaat niet werken.
Je zult als je het in home wizzard wil doen een driefasen meter voor je laadpaal moeten hangen en 2 enkelfase meters voor de omvormer als je de opbrengst per stuk wil zien.
Of wat ik heb gedaan een driefasen meter met drie omvormers dan zie ik dus alleen de totaal opwek.

De meter gaat geen onderscheid kunnen maken tussen gelijktijdige opbrengst van de omvormers en gebruik van de laadpaal. Dat wordt voor de meter door de wet van ohm al verrekend.
Bedankt, voor de info, ik zal het idee dan maar heel diep begraven. ook aan de andere posters hartelijk bedankt. dus de kWh gaat gewoon netjes alleen het verbruik van de laadpaal meten uiteraard nu wel voor de alamat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:26:
De SolarEdge omvormers hebben met hun apps (en ook via Homewizzard) een groot probleem, het is dus niet real time, de waarden worden steeds om de 15 min. doorgegeven, een homewizzard meet elke sec.
Als je (ook) HomeAssistant gebruikt:
Modbus over TCP geprobeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door blackd op 20-05-2023 18:57 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Laatst online: 18:56
Is er iemand die een handleiding heeft van de HomeWizard SDM-630 WiFi. Meer specifiek, welke meet functies zijn beschikbaar en hoe schakel ik daartussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ies Korpershoek schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:17:
Is er iemand die een handleiding heeft van de HomeWizard SDM-630 WiFi. Meer specifiek, welke meet functies zijn beschikbaar en hoe schakel ik daartussen.
Wat zegt de handleiding op de Eastron site?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Laatst online: 18:56
klump4u schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:58:
[...]

Wat zegt de handleiding op de Eastron site?
Als het zo eenvoudig was! Deze meter komt op de Eastron site niet voor. Kennelijk wordt deze OEM voor Homewizard geproduceerd. Wat ik heb gelezen is hij behoorlijk 'gestript' qua mogelijkheden zoals die op de andere modellen mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Op mijn SDM630 wifi van homewizard kan ik op het display inzien:
- de import en export tellers (in kWh) vandaag en totaal.
- per fase het actuele vermogen (kW).

Firmware 3.06.

Er zijn 3 knopjes, 1 voor wifi en de andere twee (pijl omhoog/ omlaag) schakelen door bovengenoemde weergave.

Inderdaad veel minder mogelijkheden dan de modbus variant.

[ Voor 19% gewijzigd door blackd op 03-06-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blackd schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:44:
Op mijn SDM630 wifi van homewizard kan ik op het display inzien:
- de import en export tellers (in kWh) vandaag en totaal.
- per fase het actuele vermogen (kW).

Firmware 3.06.

Er zijn 3 knopjes, 1 voor wifi en de andere twee (pijl omhoog/ omlaag) schakelen door bovengenoemde weergave.

Inderdaad veel minder mogelijkheden dan de modbus variant.
Ik heb zelf de 1-Fase uitvoering van deze meter (SDM-230), deze heeft onder het onderste klepje (dat is ingebouwd in de groepenkast niet zichtbaar) nog drie aansluitingen voor puls 1, com en puls 2.
In de handleiding staat daar:
Puls 1 Imp. 2000 (standaard)/1000/100/10/1
Puls 1 aansluiting export (default) / Import / total kWh of kVarh
Puls 2 aansluiting 2000 Imp./kWh Import

Software versie 3.06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:25
Beste Homewizzard gebruikers.

Ik heb sinds kort het abo genomen voor 1,=/maand en bijna alles is duidelijk in die grafiekjes behalve...

Die laatste grafieken als directgebruik met al die kleurtjes daar klopt volgens mij niks van, óf ik interpreteer het inderdaad verkeerd.

Weten jullie van een omschrijving van die grafiek kleuren? hoe ik het moet zien?

tia

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Hansieo schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:48:
Weten jullie van een omschrijving van die grafiek kleuren? hoe ik het moet zien?
Biedt deze pagina wellicht uitkomst?
Zonverbruik

Laat zien hoeveel opgewekte zonne-energie er direct in jouw huis wordt verbruikt (blauw). Ook toont deze grafiek het stroomverbruik van het net (paars) en teruglevering aan het net (groen). Het zonverbruik wordt berekend aan de hand van de gegevens van jouw slimme meter (P1-meter) en de zonnepanelen welke in de app zijn gekoppeld door middel van de omvormer-koppeling of kWh-meter welke op de zonnepanelengroep is geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@blackd

Dank voor je input.
Helaas krijg ik de grafieken niet "in lijn" met wat zou moeten.

Ik heb 2 PV omvormers waarvan alleen de Enphase gekoppeld is en hoop dat Zonneplan vandaag of morgen óók een koppeling heeft.

Nu snap ik best dat, gezien de Zonneplan nog niet gekoppeld is, dat mijn grafieken niet 100% juist zijn, maar het lijkt mij dat ik al wél een goede indicatie zou moeten zien.

Ik zal als ik weer thuis ben eens een screenshot maken zodat je ziet wat ik bedoel.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Je mist de opwek van zonneplan, maar ziet wel de teruglevering in de slimme meter. Die laatste gaat op 1 hoop met je enphase installatie.

Je totale opwek en je directe verbruik is daarmee niet compleet, je mist het deel van zonneplan. Maar een plaatje zegt meer dan 1000 woorden, dus ik ben benieuwd naar je screenshot.

Of zonneplan toegevoegd gaat worden zou ik niet weten, in een van de laatste nieuwsbrieven werd daar nog niet over gesproken.
We onderzoeken momenteel de mogelijkheden voor koppelingen met Huawei, Solis en Solax. Let op: we kunnen geen beloftes doen of deze koppelingen er daadwerkelijk komen
Ik vermoed ook niet dat dit van de een op andere dag gaat. Je kunt altijd nog voor een losse kwh meter (de titel van dit topic) gaan om het plaatje compleet te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@blackd

Ok, hierbij een printscreen, met daarin een probe-lijn op 15:15

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2RAamy8-V6E7JoDWelhhNX5OQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xlJKc0SA0fiYkcnoEaYmF3Kt.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je kan zien is mijn teruglevering 4.743 W(zijnde Enphase én Zonneplan)

De lichtblauwe "Zonverbruik" staat op 0.0 wat niet kan omdat ik áltijd wel wat basisverbruik heb.
Plaats ik de probe-lijn wat opzij, l-of-R, kan het maar zo zij dat ik ineens wél wat zie, maar niet overeenkomend.

Er zijn ook dagen dat ik de auto aan het laden ben, en verwacht dan dat ALLE opwek (die naar de auto gaat) dan "zonne verbruik" zou zijn... niet dus..

ikke nie begrijpu 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Hansieo schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:10:
@blackd

Ok, hierbij een printscreen, met daarin een probe-lijn op 15:15
...
ikke nie begrijpu 8)7
Ik ook niet, het valt me ook op dat die zonverbruik (lichtblauwe grafiek) wat 'scheef' geprojecteerd is.
Ik heb sinds gisteren ook een HomeWizard P1 meter en ik lees mijn zonnepanelen via de 3 fase kWh meter van HomeWizard uit. Zo ziet het er bij mij uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5b9IJhXg5pEd1ZLbUrIs4Kjyh4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8P0uCcAHx8DSVxM2JTiQwC5G.png?f=user_large

Zou het kunnen dat in jouw afbeelding de grafiek wat raar rendert (misschien doordat datapunten qua tijd niet helemaal goed corresponderen)? Jij leest de Enphase uit waarschijnlijk via een cloud connectie, ik kan me voorstellen dat dat tijdsverschillen in de data kan opleveren.
Je zou op basis van de CSV export (beschikbaar bij Energy+) misschien eens kunnen kijken op het door jou genoemde tijdstip wat de ruwe data zegt?
Of misschien kan @HomeWizard_NL hier wat over zeggen?

edit:
Zie ook dit artikel van de HomeWizard helpdesk: Mijn zonverbruik grafiek toont verkeerde waardes, wat kan ik doen?
En daarnaast zie ik dat de data van externe API's per 15 minuten beschikbaar zijn, dat kan ook al van invloed zijn op de grafiek. Een kWh meter is natuurlijk veel nauwkeuriger.

Dan nog lichtelijk offtopic maar wel in het verlengde van 'wat is er mogelijk met een HomeWizard kWh meter', de enkelfase kWh meter ondersteunt volgens de handleiding wel aanvullende gegevens op het display. Deze meet de som (tellers), import en export, gemeten waardes in kWh, kVArh, kW, kVAr, kVA, PF, Hz, V, A.

En wat meer ontopic, ik kwam een post in het HomeWizard topic tegen dat er een beta firmware is om op de 3 fase meters de aanvullende gegevens te kunnen tonen:
Stokertje schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:14:
Zojuist via Homewizard support de Beta firmware voor de sdm630 ontvangen, kan nu op de unit zelf wel alle gewenste waarden als stroom per fase, spanning per fase etc uitlezen. Helemaal blij dus, Homewizard support bedankt!

Nu hopelijk nog wat meer inzage van deze gegevens in de app.

[ Voor 9% gewijzigd door blackd op 19-07-2023 13:57 . Reden: Toevoegingen waarom zongrafiek minder nauwkeurig is. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@blackd
Geen idee waar het bij mij aan schort, maar het klopt niet.
Ga ik met de probe-lijn door de grafiek heen zie ik nóg gekkere dingen.
bv 0 als het iets van 1.234 moet zijn... maar ook anders om..

In ieder geval dusdanig onbetrouwbaar (kan best door Zonneplan invoeding komen?) dat ik met deze grafiek niks ga doen. :N

Pagina: 1