• yel1r
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-06 00:25
Momenteel 4 jaar werkzaam bij een corporate- investmentbank waarvan de laatste 2 jaar als Product Owner.

Ik merk de laatste tijd dat ik steeds meer geïnteresseerd ben in de IT kant van de features die wij leveren. Mijn werkgever houdt hier ook rekening mee en plaatst mij, waar mogelijk, op deliverables die vrij technisch van aard zijn of vooral gaan over onze data tables etc.

In mijn vrije tijd heb ik de certificaten IBM Data Science en IBM Data Engineering reeds voltooid en merk dat ik mij hier graag verder in wil verdiepen. Ik weet dat als PO deze ‘diepgaande’ kennis niet vereist is, maar zie hier toch wel mogelijkheden voor mij. Vooral omdat ik er erg veel plezier uit haal.

Nu heb ik een aantal interessante opties langs elkaar gehouden, maar ik mis in mijn netwerk de juiste mensen om hierover te sparren. Alvorens ik hiermee het gesprek aanga met mijn leidinggevende, ben ik erg benieuwd naar de mening(en) van jullie.

Leeftijd: 30
Achtergrond: HBO Finance (BBA)
Onze developers werken voornamelijk in JavaScript en er wordt veel gewerkt met API’s, Kafka (topics) en microservices. Daarnaast gebruik ik vaak SQL om bepaalde data te extracten en dien ik vaak ook te valideren hoe wij bepaalde data ‘storen’ (audit trail).

De mogelijkheden die ik heb zijn beperkt tot part-time / ‘voor werkende’ opleidingen. Ik ben hier uitgekomen op de volgende soort keuzes:
  • mijzelf verder ontwikkelen met relevante professionele certificaten;
  • een online Master of Computer Science (MCS) - geen MSc in CS dus;
  • een MSc in CS (via NCOI… lees hier niet al te goede reviews over, over NCOI in algemeen)

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:13
Klinkt als of je richting business analyst wilt gaan? Dan zal je wat technischere zaken moeten oppakken. Maar wat is de functie waar je naar toe wilt gaan? Wil je requirements definiëren of implementeren?

Een master zou een beetje overdone zijn denk ik, tenzij je compleet als techneut aan de gang wilt gaan? Bachelor zal denk ik al voldoende zijn.

Ik heb het gevoel dat je in de data hoek wilt blijven? Je hebt al in die richting als certificaten, wat mis je desondanks? Afhankelijk waar je heen wilt is het makkelijker te zeggen hoe je at kan bereiken, maar NCOI zou ik sowieso buiten beschouwing laten.

Ps ik ben wel geïntrigeerd dat een investmentbank dan met JavaScript werkt. Vaak wordt in die hoek toch wel meer richting Java of .net gewerkt.

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:36
Ik zou ook niet perse een volledige master doen. Je kunt ook naar meer specifieke onderwerpen kijken.

Stap een is sowieso bedenken wat je precies wil, business analist, iets in de data hoek of applicatieontwikkeling? Daarna kun je een plan maken.

• yel1r
mannowlahn schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 16:44:
Klinkt als of je richting business analyst wilt gaan? Dan zal je wat technischere zaken moeten oppakken. Maar wat is de functie waar je naar toe wilt gaan? Wil je requirements definiëren of implementeren?
Requirements definiëren maar dan niet puur vanuit een functioneel aspect. Momenteel zie ik collega's die de rollen als 'Delivery Lead' of 'Solution Architect' hebben, die de meer interessante discussies leiden en beslissingen maken. Hoe passen nieuwe componenten in onze architectual design bijvoorbeeld, veel meer bezig zijn met 'hoe gaan wij strategisch gezien het best de "what" leveren?'

Ik ben nog aan het uitzoeken welke functie/rol het best aansluit op mijn behoefte. Gevoelsmatig is het inderdaad meer een BA/'technische' PO. Solution Architect lijkt ook best in de buurt te komen, maar heb het idee dat daar wel meer IT studie achtergrond voor nodig is en nog de nodige aantal werkervaring.
Jealgu schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:10:
Ik zou ook niet perse een volledige master doen. Je kunt ook naar meer specifieke onderwerpen kijken.

Stap een is sowieso bedenken wat je precies wil, business analist, iets in de data hoek of applicatieontwikkeling? Daarna kun je een plan maken.
Het daadwerkelijk ontwikkelen spreekt mij minder aan. Het zit hem inderdaad meer in de data hoek. Terecht punt dat eerst helder moet zijn welke soort rol(len) passen bij waar mijn interesse ligt. De PO rol begint voor mij te 'high level' te voelen en ik wil meer de technische diepte in. Onduidelijk nog voor mij welke rol deze diepte wel heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:17
Een master is weer veel te breed, je zoekt juist verdieping. Ik zou op zoek gaan naar cursussen om de genoemde aspecten te leren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:13
yel1r schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:20:
[...]

Requirements definiëren maar dan niet puur vanuit een functioneel aspect. Momenteel zie ik collega's die de rollen als 'Delivery Lead' of 'Solution Architect' hebben, die de meer interessante discussies leiden en beslissingen maken. Hoe passen nieuwe componenten in onze architectual design bijvoorbeeld, veel meer bezig zijn met 'hoe gaan wij strategisch gezien het best de "what" leveren?'

Ik ben nog aan het uitzoeken welke functie/rol het best aansluit op mijn behoefte. Gevoelsmatig is het inderdaad meer een BA/'technische' PO. Solution Architect lijkt ook best in de buurt te komen, maar heb het idee dat daar wel meer IT studie achtergrond voor nodig is en nog de nodige aantal werkervaring.

[...]

Het daadwerkelijk ontwikkelen spreekt mij minder aan. Het zit hem inderdaad meer in de data hoek. Terecht punt dat eerst helder moet zijn welke soort rol(len) passen bij waar mijn interesse ligt. De PO rol begint voor mij te 'high level' te voelen en ik wil meer de technische diepte in. Onduidelijk nog voor mij welke rol deze diepte wel heeft.
Toevallig ben ik ook bezig geweest met de transitie naar solution architect , toegespitst op Azure. Hoewel ik wel wat solution architecten ben tegen gekomen zonder jarenlange ervaring ben ik wel van mening dat dit de adviezen wat diepgang kunnen geven. Een opleiding is voor die rol niet nodig imho, ervaring juist wel. Deze rol is ideaal vanuit een developer/ data engineer achtergrond omdat je dan al met de implementaties gedealed hebt.

Er zijn wel meerdere soorten architecten. Cloud architecten of in jullie geval dan meer gefocussed op de dev taal of meer op data. Maar ik acht de kans groot dat het richting cloud data architect rol gaat dank bv data architect. Geen idee welke cloud provider jullie gebruiken maar je kan dan naar een solution architect certificaat gaan kijken. Maar besef wel dat zonder ervaring je buiten je werkgever waarschijnlijk niet die banen zal krijgen. Dit traject heeft mij nu 3 jaar gekost om voor 50% als solution architect ama de gang te gaan met 17 jaar aan developer ervaring en 5 als cloud engineer.

Zodra je meer voor ogen hebt waar je naar toe wilt kan je beter in kaart brengen hoe jouw pad er uit kan zien. Welke keuzes moet je dan maken, bv eerst als junior data engineer aan de gang, welke werkgevers, welke certificaten etc

Microsoft heeft gratis learning paths die je misschien wat ideeën kunnen geven.

Begin met fundamentals:

https://learn.microsoft.c.../azure-data-fundamentals/

Daarna verdieping:

https://learn.microsoft.c...started-data-engineering/

https://learn.microsoft.c.../architect-data-platform/

Dan certificaat:

https://learn.microsoft.c...tifications/exams/dp-203/

[Voor 8% gewijzigd door mannowlahn op 21-05-2023 08:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yel1r
Dank voor de learning paths, hier ga ik zeker naar kijken!

Wat betreffende de rol waar ik naartoe zou willen: hier moet ik mij nog verder in gaan verdiepen.
Ik merk steeds vaker dat ik en het team bepaalde opties hebben voor de business requirements te leveren. Echter zijn het vaak de mensen die de rol als Solution Architect (of iets in die richting) hebben, die vaak met een hele andere (technische) oplossing komen. Dus meer de ‘how’ oplossing aanpassen of hier suggesties op geven. Ik heb vaak hierdoor het gevoel dat ik als PO weliswaar zorg dat de business requirements voldaan worden. Echter kijkend naar de toekomst (of potentieel andere werkgevers) zou het mij enorm helpen om meer die technische kennis te hebben. Zeker gezien het feit dat de PO rol naar mijn idee per organisatie net een tikkeltje anders ingericht is.

Hopelijk snel een vervolg met wat concretere functie(s) die passen bij wat ik zoek!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 09:17
yel1r schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:52:
Dank voor de learning paths, hier ga ik zeker naar kijken!

Wat betreffende de rol waar ik naartoe zou willen: hier moet ik mij nog verder in gaan verdiepen.
Ik merk steeds vaker dat ik en het team bepaalde opties hebben voor de business requirements te leveren. Echter zijn het vaak de mensen die de rol als Solution Architect (of iets in die richting) hebben, die vaak met een hele andere (technische) oplossing komen. Dus meer de ‘how’ oplossing aanpassen of hier suggesties op geven. Ik heb vaak hierdoor het gevoel dat ik als PO weliswaar zorg dat de business requirements voldaan worden. Echter kijkend naar de toekomst (of potentieel andere werkgevers) zou het mij enorm helpen om meer die technische kennis te hebben. Zeker gezien het feit dat de PO rol naar mijn idee per organisatie net een tikkeltje anders ingericht is.

Hopelijk snel een vervolg met wat concretere functie(s) die passen bij wat ik zoek!
Architect functies betekenen, als het goed is, dat deze persoon vele jaren (10+ over het algemeen) aan ervaring opgedaan heeft in de rollen die ze technisch aansturen. Er is niks maar dan ook niks ergers dan een 'architect' of 'PO' die, omdat ze een beetje de technische klok hebben horen luiden, opeens denken dat ze weten waar die klepel hangt. Ik zie het regelmatig gebeuren helaas; en het werkt nooit. Op z'n best zorgt het voor veel ruis. In het ergste geval zie je dat juist de goeie technische mensen het elders gaan zoeken.

Als (lead) software engineer / architect is het in principe mijn rol om te bedenken hoe wij iets gaan implementeren. Daar zit dik 20 jaar ervaring als software engineer achter. Waar ik meestal behoefte aan heb zijn mensen die de business goed snappen en begrijpen waar de business naar toe wil. Oftewel; iemand die mij precies uit kan leggen waar behoefte aan is. Dus; begrijpen wat er nodig is.

Goede POs en Business Analysten die echt begrijpen wat een bedrijf nodig heeft zijn enorm schaars. Ik raad je aan om je daar op te focussen en het technische oplossingen bedenken aan technische mensen over te laten.

https://niels.nu

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:18
Lastige van de IT is dat wanneer je het interessant vind, heel veel dingen in de juiste setting razend interessant kunnen lijken. Klinkt echt alsof je in een bedrijf zit waar bepaalde mensen je inspireren en dat kunnen hele leuke situaties zijn, maar ook voor die onrust zorgen die je nu ervaart. Zij zijn met zulke coole dingen bezig en dat wil jij ook. Te begrijpen.

Hiertegenover zou ik alleen ook kunnen stellen dat als we een inspirerende PO of vervolgrol van een PO binnen het bedrijf aan de slag laten gaan, je ook hier we geïnspireerd door zou kunnen raken. Ook te begrijpen.

Ik ben ook super gevoelig voor inspirerende mensen, maar telkens kom ik tot de conclusie dat je dan jezelf vergeet. Door veel meer intern te kijken (waar sta ik, waar ben ik goed in, wat geeft mij energie, wat is mijn doel in 5,10 jaar) dan weet je wat JIJ wil en vervolgens kunnen je beter filteren in welke inspiratie bron geschikt is voor jou en welke niet. (stiekem zie ik dit probleem bij veel leeftijdsgenoten en de jeugd)

Je bent nog jong en je kan nog alle kanten op, alleen het traject van een solution architect word vooral gebaseerd op jarenlange ervaring (zoals al 2x gezegd volgens mij) of enorm veel talent. Het voelt als nu kiezen om chirurg te willen worden eerlijk gezegd. Als het je roeping is - go for it. Wat betreft traject zie je dat studies je helpen als aanvulling op ervaring (jarenlang dev), maar een solution architect zonder praktijk ervaring is eigenlijk non-existent. Dus cursussen en studies lijken mij niet echt logisch, eerder beginnen als developer bij een bedrijf en even jaren een dikke stap terug doen in salaris.

Positief afsluitend, een goede PO kan heel technisch aan de slag gaan en zorgen dat er gemeten word dat features goed werken (actionable metrics), het kan echt een heel team laten excelleren en vanuit die successen maak je vanzelf naam en faam en komen er leuke kansen op je pad.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee