Nut van dreentegels op klein dakterras

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 19:32
Wij willen ons dakterrasje bekleden met houten tegelmatjes. Gezien het bitumen lijkt het me nodig om een onderlaag te leggen.

Maar zijn hiervoor dreentegels nodig, of zijn gewone "platte" stoep/(keramische) terrastegels, gelegd op rubberen voetjes, ook voldoende?

Het lijkt me dat regenwater ook tussen de tegels doorsijpelt naar het onderdak. En het is een klein dakje (2,5 x 2 m²). Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVQ8pqmKFG9xMtDiWBAblPUTbIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lchlHHRD59YSAJqhL6igSra.jpg?f=fotoalbum_large

Bonusvraag 1: als je hier geen dreentegels voor nodig hebt, voor welke situatue gebruik je ze dan wel?

Bonusvraag 2: Ik heb op MP een passende restpartij keramische terrastegels van 80x80x2 cm³ gevonden. Is dat geschikt, mits extra rubbertegelmatjes gebruikt ter ondersteuning?

Beste antwoord (via Zwartoog op 22-05-2023 13:12)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:02
Het regenwater loopt wel weg, dat is het probleem niet.
Maar onder de tegels gaat ook vuil ophopen. Met die dreentegels heb je iets meer ruimte voordat je de boel moet lichten om schoon te maken.
Houd daar ook rekening mee met wat je er op legt. Natuursteen tegels 80x80x2 = 34 kg. Lijkt mij niet erg handelbaar.

Soms ben ik bijna gelukkig

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:02
Maar onder de tegels gaat ook vuil ophopen. Met die dreentegels heb je iets meer ruimte voordat je de boel moet lichten om schoon te maken.
Houd daar ook rekening mee met wat je er op legt. Natuursteen tegels 80x80x2 = 34 kg. Lijkt mij niet erg handelbaar.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
JukeboxBill schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:23:
Ah thanks, vuilophoping heb ik niet aan gedacht. Kan de tegels nog iets hoger leggen, maar heel veel ruimte is er niet ivm de deur.

Vroeger kwam de HWA van één dakdeel erop uit, heel de boel zat toen aan elkaar geplakt. Nu hoeft het alleen het water (en troep) die op het oppervlak zelf valt af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-05 19:45

JustDutch

was ambtenaar :)

Zwartoog schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:08:
Wij willen ons dakterrasje bekleden met houten tegelmatjes. Gezien het bitumen lijkt het me nodig om een onderlaag te leggen.
Houten tuintegels kun je ook op houten balken bevestigen. Dat zijn dan denk ik weer net niet de matjes waar jij het over hebt.
Steenachtig materiaal kan warm worden. Als je voldoende schaduw kunt creëren/ hebt, is dat mogelijk niet zo'n aandachtspunt.
Ik weet niet wat de opbouw van je dak is, maar als het EPS isolatie heeft, dan heeft dat verschillende drukklasses EPS80, EPS100, EPS200 om maar eens een paar veel gebruikte te noemen. Bij dakterrassen is volgens mij EPS200 het meest geschikt, omdat dit onder belasting het minste vervormd.

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
JustDutch schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 16:23:
[...]

Houten tuintegels kun je ook op houten balken bevestigen. Dat zijn dan denk ik weer net niet de matjes waar jij het over hebt.
Steenachtig materiaal kan warm worden. Als je voldoende schaduw kunt creëren/ hebt, is dat mogelijk niet zo'n aandachtspunt.
Ik weet niet wat de opbouw van je dak is, maar als het EPS isolatie heeft, dan heeft dat verschillende drukklasses EPS80, EPS100, EPS200 om maar eens een paar veel gebruikte te noemen. Bij dakterrassen is volgens mij EPS200 het meest geschikt, omdat dit onder belasting het minste vervormd.
Ja, de matjes waren een beetje in een opwellig gekocht, dus daar gaan we het mee doen :P Het is wel pal zuid/vol zon, vandaar dat we op de houten matjes uit kwamen.

Het bitumen is direct op het hout gebrand. Isolatie is een kouddak constructie. Wel aan warmdak gedacht, maar daar hebben we gewoon de hoogte niet voor: buitendeur is al maar 1,60 m ofzo, en anders loopt de regen naar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:42
Tip: Van te voren even de hoge drukspuit op het muurtje, dan ziet alles er meteen weer mooier uit.

Of meteen verven ;) maar dat is iets meer moeite

[ Voor 24% gewijzigd door LuisjeNL op 21-05-2023 02:09 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-05 19:05
Ik zou het er zo opleggen en klaar. Juist die matjes zijn makkelijk op te pakken dus met vuilophoping is het er even uithalen, boel schoonspuiten en weer erop. De onderkant van die matjes lijkt me zacht genoeg voor dat bitumen.

Dreentegels even opgezocht wat het zijn, die lijken mij voor als dat de toplaag van je dakterras is. Juist zodat er water (en troep) onderdoor kan.
Lijkt me voor die matjes niet nodig, daar kan zo al alles makkelijker (onder)door.

Ik ben geen expert, maar dat is wat ik zou doen en mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:54
Let ook op met het gewicht wat je erbij gaat leggen. Gezien het houten dak zit je wellicht snel aan de max.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Erwin_83 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:47:
Let ook op met het gewicht wat je erbij gaat leggen. Gezien het houten dak zit je wellicht snel aan de max.
een dak van 2 x 3 meter zal dat wel meevallen. Je mag er vanuit gaan dat daar muren onder de uiteinden van de balken zitten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:03
Ik ben wel fan van de rubber tegels van 50x50. Die hebben een afvoersysteem en lopen lekker zacht. Worden wel warm. Ik heb nu in mijn nieuwe appartement ook dreentegels liggen (op een soort piepschuim onderlaag) maar ik kan slecht tegen de oostblokvibe die dat met zich meeneemt. Heb er kunstgras overheen gelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:54
No Hands schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:23:
[...]

een dak van 2 x 3 meter zal dat wel meevallen. Je mag er vanuit gaan dat daar muren onder de uiteinden van de balken zitten.
Ook daar zit een maximum aan. Mogelijk steunt het nog eens op een latei als er een raam of deur onder de balk zit.

En als je er met 2 personen zit zal het allemaal wel meevallen, zolang je er geen feestjes gaat houden.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Truus01 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:17:
Ik zou het er zo opleggen en klaar. Juist die matjes zijn makkelijk op te pakken dus met vuilophoping is het er even uithalen, boel schoonspuiten en weer erop. De onderkant van die matjes lijkt me zacht genoeg voor dat bitumen.
Hmm, het is hard plastic met veel dunne puntjes. Leek mij in ieder geval geen goed idee om direct op het bitumen te leggen.
Erwin_83 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:26:
[...]

Ook daar zit een maximum aan. Mogelijk steunt het nog eens op een latei als er een raam of deur onder de balk zit.

En als je er met 2 personen zit zal het allemaal wel meevallen, zolang je er geen feestjes gaat houden.
Het lag ooit vol met stoeptegels, dus komt wel goed. Balkhoogte was 14 cm uit m'n hoofd, en de overspanning is beperkt.

@Allen: bedankt voor het meedenken! Gister de tegels opgehaald, maar die vond m'n vrouw zo mooi dat die de tuin in gaan, dus ik mag weer opnieuw zoeken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-05 19:05
Zwartoog schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:12:
Hmm, het is hard plastic met veel dunne puntjes. Leek mij in ieder geval geen goed idee om direct op het bitumen te leggen.
Dan toch maar iets eronder, ja.
Een rubbermat oid? Goedkoop nepgras (van de Action)?
Ik zou het niet te moeilijk, niet te zwaar en zeker niet te duur maken.
Pagina: 1