Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ooievon
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-05-2023
Hallo,

Ik heb sinds kort een samsung a23.
Hij bevalt best goed, alleen de kleurweergave op het scherm vind ik veel te fel.
Natuurfoto's zijn soms bijna fluorescerend groen, heel onnatuurlijk.

Ik heb al een hele tijd gegoogled en gezocht in de instellingen.
Ik kwam wel aanpassing aan het scherm bij de achtergrondafbeelding tegen en correcties mbt kleurenblindheid, maar dat geeft niet de verandering die ik zoek.

Kan het überhaupt wel om dit aan te passen?

Ik ben benieuwd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Ooievon op 21-05-2023 13:35)

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-07 20:15
Het lijkt er inderdaad op dat de A23 niet die optie heeft om scherm-modus te wijzigen. Apart zeg. Zie dit filmpje bijv: YouTube: how to change display settings for Samsung A23 phone

Het hoort normaal gesproken er bij te staan :) in jouw geval niet. En dan weet ik ook even niet hoe je het dan alsnog zou kunnen veranderen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:36

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Instellingen/Display/Scherm-modus => Natuurlijk

iemand iets leuks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ooievon
Bedankt voor je reactie!

Ik heb (bij display) gekeken maar vind de optie scherm-modus niet, en een ootie voornatuurlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ooievon
Dat was slordig. Ik bedoeldig dat ik de optie "natuurlijk" daar ook niet zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:25
Welke opties zijn er dan wel?

Samsung staat er wel om bekend om hun OLED-panelen met nogal heftige kleuren in te stellen. Dat staat mooi op het winkeldisplay denk ik. En als ik het bij een ander zie denk ik ook: dat ziet er wel gaaf uit.

Maar levensecht is het niet. Dat is wel echt een Samsung dingetje, daar valt zo niet zo snel iets aan te veranderen als de opties onder schermmodus geen solaas bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ooievon
Ik had hiervoor de a21s, die kleuren waren wel natuurlijk. Ik hoopte dat in deze lijn nog te kunnen vinden.
Ik kan me voorstellen dat het ook persoonlijk ik, vind het zelf over the top.

Ik vond op de telefoon, ik weet uit m'n hoofd niet meer waar precies, nog de optie voor een ander kleurenpalet. Dat werd wel minder fel, maar daar veranderden de basiskleuren te veel waardoor het nog niet natuurlijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ooievon
Dat laatste was bij toegankelijkheid en dan kleurcorrectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:15
Er zijn ook apps waar je een "filter" op het scherm kan zetten, misschien kan dat helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:36

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Ooievon schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:02:
Bedankt voor je reactie!

Ik heb (bij display) gekeken maar vind de optie scherm-modus niet, en een ootie voornatuurlijk ook niet.
Jammer, dit was op de s10e en s23. Ik hoopte ook op de a serie, de software komt vaak grotendeels overeen.

iemand iets leuks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:44

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Zie je die felle kleuren alleen op de telefoon of ook op de computer? Als de telefoon ze niet correct weergeeft is dat onhandig, maar als het er op de computer wel goed uitziet is het voor opslag of gebruik in fotoboeken misschien geen probleem?

Ik heb zelf een S20 en Fold 4 en heb dus ook de optie die al genoemd is om het beeldscherm minder verzadigd weer te geven, maar ik zal het morgen ook proberen te vinden op de A41 van mijn vrouw....

Edit: Bij de telefoon van mijn vrouw staat de keuze voor natuurlijk of levendig op dezelfde plek als al genoemd is...

[ Voor 11% gewijzigd door gwystyl op 21-05-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ooievon
thealterego1 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:31:
[...]

Jammer, dit was op de s10e en s23. Ik hoopte ook op de a serie, de software komt vaak grotendeels overeen.
Jammer, bedankt in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ooievon
gwystyl schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:57:
Zie je die felle kleuren alleen op de telefoon of ook op de computer? Als de telefoon ze niet correct weergeeft is dat onhandig, maar als het er op de computer wel goed uitziet is het voor opslag of gebruik in fotoboeken misschien geen probleem?

Ik heb zelf een S20 en Fold 4 en heb dus ook de optie die al genoemd is om het beeldscherm minder verzadigd weer te geven, maar ik zal het morgen ook proberen te vinden op de A41 van mijn vrouw....

Edit: Bij de telefoon van mijn vrouw staat de keuze voor natuurlijk of levendig op dezelfde plek als al genoemd is...
Het gaat echt om de weergave op de telefoon, dus ook bv afbeeldingen bij artikelen enz.
Bedankt voor het nakijken, toch eentje uit de a serie...

Ik ga nóg een keer kijken 😄 maar volgens mij heb ik alles echt gezien

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-07 20:15
Het lijkt er inderdaad op dat de A23 niet die optie heeft om scherm-modus te wijzigen. Apart zeg. Zie dit filmpje bijv: YouTube: how to change display settings for Samsung A23 phone

Het hoort normaal gesproken er bij te staan :) in jouw geval niet. En dan weet ik ook even niet hoe je het dan alsnog zou kunnen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ooievon
Ik kan het inderdaad niet vinden. Je zou inderdaad verwachten dat het een standaardoptie zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:44

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Misschien kan je met de ontwikelaarsopties nog wat? Al verwacht ik niet dat je zo'n soort optie dan magisch tevoorschijn tovert.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:15
Mischien via adb, de optie heet “system screen_mode_setting”, 3 is natural. Maar mogelijk is dit alleen beschikbaar bij een toestel met amoled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ooievon
Ik vond dit ook nog uit een review van het toestel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wkk3LavAfEMlZMSKhdWiq1R9kjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NoKRAAChz6bMnetVlVQXg8ym.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste opties zou ik voor nu niet weten wat ik daarmee kan. Bedankt voor het meedenken in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Ooievon schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:52:
Natuurfoto's zijn soms bijna fluorescerend groen, heel onnatuurlijk.
Dit deel is eigenlijk vrij normaal voor een Samsung. Zoals recent nog te lezen in de Pixel 7a review: "Samsung doet dat toch anders, als je kijkt naar de opnamen die we met de S21 FE hebben gemaakt. Die zet kleuren over het algemeen een stuk verder aan, wat in vergelijking met de Pixels azuurblauwe luchten, haast neongroen gras en Mediterraans ogende zonsondergangen oplevert. De S21 FE geeft schaduwen bovendien meer contrast mee."
review: Google Pixel 7a - In (haast) niets meer een middenklasser

De overdreven kleuren van het scherm en het niet aanpasbaar zijn is ook vooraf zo bepaald. Meerdere reviews noemen dit inderdaad als minpunt:
"Color accuracy isn't the best either, as whites and grays are straight up blue. Unfortunately, Samsung didn't put color presets, and there's no way to adjust the color temperature, so you are stuck with a bit oversaturated colors across the board (which might not be bad for most users), but the blue-ish tint on white and gray backgrounds is a hard pill to swallow."
https://www.gsmarena.com/...axy_a23-review-2420p3.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ooievon
Ja inderdaad. "A hard pill to swallow," dat vat het voor mij wel samen 😄
Pagina: 1