Beste Tweakers,
Mijn GPU, gedraagt zich soms gek met het fan gedrag.
Tijdens het gamen, gaat deze incidenteel naar zo'n 4000 RPM, wat ver boven 100% FAN RPM is. Daarnaast is deze spike in RPM ook niet te zien in het FAN %. Deze pieken zijn er luidruchtig, en ik heb het idee dat de computer elk moment kan opstijgen.
Ik kan dit niet reproduceren met synthetische benchmarks, ik kan bijvoorbeeld Furmark + Cinebench23 uren draaien zonder dat deze fan uitschieters voorkomen. Enkel tijdens games komt dit gedrag voor; bijvoorbeeld bij Satisfactory een piek ongeveer elke 15 minuten, en Titanfall 2 een piek ongeveer elke 5 minuten.
Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan verhelpen?
Hier is het gedrag duidelijk te zien in HWinfo, en daaronder ook de fancurve uit MSI Afterburner.
/f/image/BGPhyJkAarGrQiL0yQqro3UL.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/oZxUB25sRjO0PXgKn73zW0TA.png?f=user_large)
Mijn systeem:
Mijn GPU, gedraagt zich soms gek met het fan gedrag.
Tijdens het gamen, gaat deze incidenteel naar zo'n 4000 RPM, wat ver boven 100% FAN RPM is. Daarnaast is deze spike in RPM ook niet te zien in het FAN %. Deze pieken zijn er luidruchtig, en ik heb het idee dat de computer elk moment kan opstijgen.
Ik kan dit niet reproduceren met synthetische benchmarks, ik kan bijvoorbeeld Furmark + Cinebench23 uren draaien zonder dat deze fan uitschieters voorkomen. Enkel tijdens games komt dit gedrag voor; bijvoorbeeld bij Satisfactory een piek ongeveer elke 15 minuten, en Titanfall 2 een piek ongeveer elke 5 minuten.
Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan verhelpen?
Hier is het gedrag duidelijk te zien in HWinfo, en daaronder ook de fancurve uit MSI Afterburner.
/f/image/BGPhyJkAarGrQiL0yQqro3UL.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/oZxUB25sRjO0PXgKn73zW0TA.png?f=user_large)
Mijn systeem:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 149,- | € 149,- |
1 | Moederborden | MSI MPG B550 Gaming Plus | € 119,- | € 119,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3070 Vision OC 8G (rev. 1.0) | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | NZXT S340 Elite Wit | € 0,- | € 0,- |
1 | Waterkoeling | NZXT Kraken X63 RGB - White Edition | € 189,- | € 189,- |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 750W | € 127,20 | € 127,20 |
1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 36,90 | € 36,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 860 EVO 500GB | € 79,- | € 79,- |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 99,- | € 99,- |
Totaal | € 799,10 |
Boris96