Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Beste Tweakers,

Mijn GPU, gedraagt zich soms gek met het fan gedrag.
Tijdens het gamen, gaat deze incidenteel naar zo'n 4000 RPM, wat ver boven 100% FAN RPM is. Daarnaast is deze spike in RPM ook niet te zien in het FAN %. Deze pieken zijn er luidruchtig, en ik heb het idee dat de computer elk moment kan opstijgen.

Ik kan dit niet reproduceren met synthetische benchmarks, ik kan bijvoorbeeld Furmark + Cinebench23 uren draaien zonder dat deze fan uitschieters voorkomen. Enkel tijdens games komt dit gedrag voor; bijvoorbeeld bij Satisfactory een piek ongeveer elke 15 minuten, en Titanfall 2 een piek ongeveer elke 5 minuten.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

Hier is het gedrag duidelijk te zien in HWinfo, en daaronder ook de fancurve uit MSI Afterburner.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UN-ymjnKGso79_zWrFKcLXNR30U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BGPhyJkAarGrQiL0yQqro3UL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8P7Noue-C2VWgA-fql8Lc8Hd_ts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oZxUB25sRjO0PXgKn73zW0TA.png?f=user_large

Mijn systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 149,-€ 149,-
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Plus€ 119,-€ 119,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Vision OC 8G (rev. 1.0)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT S340 Elite Wit€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X63 RGB - White Edition€ 189,-€ 189,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 750W€ 127,20€ 127,20
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 36,90€ 36,90
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 79,-€ 79,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 99,-€ 99,-
Totaal€ 799,10

Boris96

Beste antwoord (via Boris96 op 30-05-2023 17:28)

• Dexter1981
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:26
De hotspot temperatuur ligt op 107 graden, dat zorgt ervoor dat de fans op maximaal gaan. Toevallig gisteren bij mijn eigen Gigabyte 3070 een repaste gedaan. Oude TIM was compleet hard en uitgedroogd. na vervangen is de kaart veel koeler en stiller. MX6 paste heb ik gebruikt, is uitstekend hiervoor.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Dexter1981
De hotspot temperatuur ligt op 107 graden, dat zorgt ervoor dat de fans op maximaal gaan. Toevallig gisteren bij mijn eigen Gigabyte 3070 een repaste gedaan. Oude TIM was compleet hard en uitgedroogd. na vervangen is de kaart veel koeler en stiller. MX6 paste heb ik gebruikt, is uitstekend hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:15
Misschien eens gamen met het front panel van je case eraf, kijken of dat verschil maakt? Net als de H500/H510 is dit een behoorlijk dichte case, AIO voorin neem ik aan dus dan wordt het wel warm lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
Dexter1981 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:43:
Ah dat klinkt logisch! Dan is een hot spot van 107 graden dus erg hoog neem ik aan, en dat zal dan rond de temperatuur liggen waardoor de GPU maximaal gaat koelen om het weer iets omlaag te halen denk ik?

Ik vind het wel raar dat dit enkel tijdens games gebeurd. Dat is dan gewoon een repaste van de GPU die?

Boris96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
Dagion schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:24:
Misschien eens gamen met het front panel van je case eraf, kijken of dat verschil maakt? Net als de H500/H510 is dit een behoorlijk dichte case, AIO voorin neem ik aan dus dan wordt het wel warm lijkt me.
Ik ga het eens proberen, kijken of het een merkbaar verschil maakt!

Boris96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter1981
Ja, alleen de gpu-die. Op de ram-chips zitten zachte pads die ik gewoon heb kunnen laten zitten. De kaart is een sandwich van de backplate, de pcb en koeler. De backplate gewoon laten zitten. Vier schroeven met veer rond de gpu-die los maken, en vier extra schroeven die het koelblok vast houden. Deze schroeven zijn kruiskop, dus de andere schroeven laten zitten.
Het koelblok gaat wat moeizaam los doordat de zachte pads plakken. Voorzichtig kracht uitoefenen en het gaat dan vanzelf los. De kabels naar het koelblok kreeg ik niet los, dat hoeft ook niet want het koelblok is voldoende van de pcb los te krijgen om toegang te krijgen tot de gpu-die.
Oude tim is zo hard dat ik het enigszins met een hard plasticje van het koelblok moest schrapen, en zelfs voorzichtig van de gpu-die. Met alcohol en een doekje de laatste restjes verwijderen. Daarna de paste aanbrengen en alles weer monteren. Je begint met de vier schroeven met veer, die monteer je kruisling zodat de die een goed verdeelde druk krijgt. Daarna de andere vier schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
Dagion schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:24:
Zonder front panel gebeurd het ook, maar wel een stuk minder. Vooral de GPU temp is zo'n 8 graden lager, en de GPU hot spot is zo'n 5 graden lager gemiddeld. Ik vermoed dus inderdaad dat zoals @Dexter1981 zegt, het aan de hot spot ligt die z'n maximum bereikt waardoor de GPU volop gaat koelen.

Boris96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
Dexter1981 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:34:
Ja, alleen de gpu-die. Op de ram-chips zitten zachte pads die ik gewoon heb kunnen laten zitten. De kaart is een sandwich van de backplate, de pcb en koeler. De backplate gewoon laten zitten. Vier schroeven met veer rond de gpu-die los maken, en vier extra schroeven die het koelblok vast houden. Deze schroeven zijn kruiskop, dus de andere schroeven laten zitten.
Het koelblok gaat wat moeizaam los doordat de zachte pads plakken. Voorzichtig kracht uitoefenen en het gaat dan vanzelf los. De kabels naar het koelblok kreeg ik niet los, dat hoeft ook niet want het koelblok is voldoende van de pcb los te krijgen om toegang te krijgen tot de gpu-die.
Oude tim is zo hard dat ik het enigszins met een hard plasticje van het koelblok moest schrapen, en zelfs voorzichtig van de gpu-die. Met alcohol en een doekje de laatste restjes verwijderen. Daarna de paste aanbrengen en alles weer monteren. Je begint met de vier schroeven met veer, die monteer je kruisling zodat de die een goed verdeelde druk krijgt. Daarna de andere vier schroeven.
Bedankt voor de uitleg, ik ga eens kijken of ik dit kan doen!

Boris96

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boris96
  • Niet online
Update tijd!

Ik heb nog de volgende acties genomen, die geen resultaat hadden:
- Update GPU BIOS.
- Re-seaten van GPU.

Vervolgens toch de koelpasta vervangen, op aanraden van @Dexter1981 MX6 gebruikt. Resultaat:
- GPU Core ±5 graden reductie..
- GPU Hot Spot ±20 graden reductie.
Dit heeft het verholpen.

De originele koelpasta was inderdaad volledig uitgedroogd, het was volledig klei geworden, zie foto:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4fogDIoYS2eMfKr6JbvnAvQcYE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K88qK3ULpnf4pfHTMh8pID6M.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOWHl3XqcJ0h6Aa5e3kzjduB9Tg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5tlfkpABYACYhDMOQRBdj9Hz.png?f=user_large

Boris96

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:48

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Job well Done!

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Pagina: 1