Schutting op erfgrens buren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltjeh1
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:01
Goedemorgen,

Ik zit met een wat lastig probleem en ik zal hem zo goed mogelijk proberen uit te leggen. Onze buren willen een nieuwe schutting plaatsen maar geven aan dat onze schutting palen voor 3,5cm op hun grond staan. Dit lijkt ook zo te zijn maar wij hebben de schutting zelf niet geplaatst dat hebben de vorige bewoners gedaan nu was ik van plan om de schutting palen voor 3,5cm af te zagen maar mijn buren van de andere kant hebben mij verteld dat de schutting vroeger en nu nog gedeeld was dus op de erfgrens was geplaatst. Dit lijkt mij eigenlijk ook logisch omdat de palen 3,5 cm op onze grond en die van de buren staan. Nu wilt de buurman dat ik de schutting dus ga opschuiven maar moet ik dit wel doen? Hun oude schutting stond ook altijd tegen die van ons aan.. ook meld mijn buurvrouw van de andere kant dat de schutting altijd al zo heeft gestaan en dat de palen ook al een keer vernieuwd zijn en zij niet anders weet dan dat dit altijd al zo was en zij wonen hier 22 jaar (is dit ondertussen niet verjaard?) ik hoop dat mijn verhaal enigszins duidelijk is mochten er onduidelijkheden zijn hoor ik het natuurlijk graag en hoop dat jullie hier ervaring mee hebben. Kosten om dit door een jurist uit te laten zoeken wil ik eigenlijk niet maken.

Alvast bedankt

Gr
Michael

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-06 18:45

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Dus als ik het goed begrijp / samenvat:
- Schutting was een gedeelde schutting
- Buurman wil de gedeelde schutting nu niet meer?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:29
Als de erfscheiding, schutting in dit geval, op de erfgrens staat, dan is deze van beide perceeleigenaren.

Maw de schutting is van jullie samen. Dus jullie moeten het samen uitzoeken, kosten dragen etc. Rustig vragen wat de buren precies willen en dan de beste oplossing voor beide zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:38
Als die oude eigenlijk een gedeelde schutting was en op de erfgrens staat zijn jullie ook beide eigenaar. Buurman zou ook deze kunnen vervangen en vragen of je mee wil betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-03 23:17
Ik begrijp de situatie als volgt:

Er staan er twee schuttingen tegen elkaar.
De ene schutting staat op de erfgrens en is dus van beide woningen (TS en X)
De andere schutting staat volledig op het erf van de andere woning (X)

De bewoners van de andere woning (X) willen hun schutting vervangen en willen dat de gedeelde schutting 3,5cm wordt opgeschoven, zodat deze volledig op het perceel van TS staat.

Klopt dit, michaeltjeh1?

[ Voor 3% gewijzigd door Compuhair op 20-05-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:45
Als het een schutting is welke precies op de erfgrens stond, dan moeten jullie er gewoon samen uitkomen. Het is dan i.i.g. niet alleen jouw probleem of verantwoordelijkheid.

Stel voor om de gedeelde schutting samen te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
Kadaster inschakelen en op de oorspronkelijke erfgrens zetten dan bestaat er ook geen discussie meer.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltjeh1
Compuhair schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:02:
Ik begrijp de situatie als volgt:

Er staan er twee schuttingen tegen elkaar.
De ene schutting staat op de erfgrens en is dus van beide woningen (TS en X)
De andere schutting staat volledig op het erf van de andere woning (X)

De bewoners van de andere woning (X) willen hun schutting vervangen en willen dat de gedeelde schutting 3,5cm wordt opgeschoven, zodat deze volledig op het perceel van TS staat.

Klopt dit, michaeltjeh1?
Dit klopt maar zij geven aan dat ze niet wisten dat onze schutting op erfgrens van X stond wij willen hier geen kosten aan maken omdat de schutting bij ons nog in prima staat is buurman X heeft 2 jaar geleden een uitbouw geplaatst en daarna nooit meer een schuttting terug geplaatst en kijkt nu tegen mijn palen en achterkant schutting aan.
Maar wat ik mij wel afvraag is dat de schutting al meer dan 20 jaar op de zelfde plek staat is dit dan niet gewoon verjaard? En moet buurman X niet gewoon zijn verlies nemen en zijn nieuwe schutting strak ernaast plaatsen? (Zoals het altijd was) Of denk ik nu krom?

[ Voor 12% gewijzigd door michaeltjeh1 op 20-05-2023 11:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:04

Fiber

Beaches are for storming.

Je wil dus de bestaande schuttingpalen in de lengte van boven naar beneden of zo gaan doorzagen in de tuin van de buren? Begrijp ik dat goed?

Lijkt me een lastige klus... :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Hij wil (nu) iets anders.
Dat kan, dan zoeken jullie samen wat anders uit en betalen samen de kosten en gaat de schutting op de erfgrens weer terug.

OF

Hij plaatst zelf wat op zijn eigen grond terug.

ik begrijp dus dat de buurman zegt dat 'jouw' palen van 7cm, voor 3,5cm op zijn grond staan :')

:F

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 20-05-2023 11:20 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:36
In Belgie is het zo:
* Op de erfgrens, beide buren zijn eigenaar en moeten samen beslissen. Dit lijkt zo het geval te zijn.
Als je er niet uit komt, blijft deze gewoon staan. Die 3.5 cm speelt geen enkele rol.
* Schutting plaatsen op eigen terrein, dan heb jij er daar niets op te zeggen. Er zijn wel regels rond hoogte( 2-2.5m). Maar belangrijkste is dat de buren dan 20cm van de erfgrens af moeten zijn.

Dus of je vervangt de huidige schutting of de buren moren 20cm opschuiven naar eigen terrein. In het laatste geval staan er dan 2 schutting naast elkaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

michaeltjeh1 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:10:
[...]

Dit klopt maar zij geven aan dat ze niet wisten dat onze schutting op erfgrens van X stond wij willen hier geen kosten aan maken omdat de schutting bij ons nog in prima staat is buurman X heeft 2 jaar geleden een uitbouw geplaatst en daarna nooit meer een schuttting terug geplaatst en kijkt nu tegen mijn palen en achterkant schutting aan.
Hij kijkt tegen de gedeelde schutting aan ;) Dat is wel belangrijk om te blijven benoemen, ook naar je buurman.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltjeh1
paQ schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:19:
Hij wil (nu) iets anders.
Dat kan, dan zoeken jullie samen wat anders uit en betalen samen de kosten en gaat de schutting op de erfgrens weer terug.

OF

Hij plaatst zelf wat op zijn eigen grond terug.

ik begrijp dus dat de buurman zegt dat 'jouw' palen van 7cm, voor 3,5cm op zijn grond staan :')

:F
Klopt dat is het verhaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Dat wordt vast een gezellig gesprek.
succes iig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:53
Een schutting op de erfgrens is een gedeelde schutting, of de buurman dat nu wist of niet. Hij had dat immers kunnen weten toen hij het huis kocht. Belangrijk is wel te weten waarom er eerst een schutting tegenaan stond, dat is niet zo heel gebruikelijk. Vraag is ook waarom de buurman de achterkant van de gezamenlijke schutting niet naar wens kan maken. Lijkt me in ieder geval goedkoper en makkelijker te fixen en geeft buurman ook maximale benutting van zijn erf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltjeh1
Fiber schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:19:
Je wil dus de bestaande schuttingpalen in de lengte van boven naar beneden of zo gaan doorzagen in de tuin van de buren? Begrijp ik dat goed?

Lijkt me een lastige klus... :7
Zou misschien toch iets moeten verzinnen als ik hier iets mee wil doen en eigenlijk geen kosten wil maken aan t feit dat buurman een nieuwe schutting wilt..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

michaeltjeh1 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:26:
[...]

Zou misschien toch iets moeten verzinnen als ik hier iets mee wil doen en eigenlijk geen kosten wil maken aan t feit dat buurman een nieuwe schutting wilt..
Dan hoef je helemaal niks te doen en zet de buurman lekker zelf een nieuwe schutting neer op zijn eigen grond, of hij bekostigt een nieuwe (gezamenlijke) erfafscheiding. (met wederzijds goedvinden)

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 20-05-2023 11:27 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 21:11
[...]

Bij mijn ouders een vergelijkbaar verhaal gehad.
Buurman wilde een nieuwe schutting, maar mn ouders vonden dat nergens voor nodig.
De buurman heeft toen aangeboden om alles te betalen. En nu staat er een nieuwe schutting op de erfgrens. Iedereen wint.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-03 23:17

Dit klopt maar zij geven aan dat ze niet wisten dat onze schutting op erfgrens van X stond.
Dat lijkt me sterk. Het is gebruikelijk om een schutting op de erfgrens te zetten.
Wij willen hier geen kosten aan maken omdat de schutting bij ons nog in prima staat is.
Logisch.
buurman X heeft 2 jaar geleden een uitbouw geplaatst en daarna nooit meer een schuttting terug geplaatst en kijkt nu tegen mijn palen en achterkant schutting aan.
Klinkt vervelend. Meestal wordt er voor gekozen om een schutting te plaatsen die aan beide zijden er nagenoeg hetzelfde uitziet. In dit geval niet. Pech voor de buurman.
Overigens zijn het natuurlijk niet 'jouw' palen, maar jullie palen. Die zijn namelijk ook deels van hem.
Hij mag zijn kant natuurlijk wel schilderen of er bloembakken aan ophangen.
Maar wat ik mij wel afvraag is dat de schutting al meer dan 20 jaar op de zelfde plek staat is dit dan niet gewoon verjaard? En moet buurman X niet gewoon zijn verlies nemen en zijn nieuwe schutting strak ernaast plaatsen? (Zoals het altijd was) Of denk ik nu krom?
Er is volgens mij niks te verjaren, omdat de schutting op de juiste plek staat.

Oplossing:
Optie 1. Hij maakt zijn kant zelf mooier door te schilderen of bloembakken te plaatsen, of iets anders.
Optie 2. Jullie kopen samen een nieuwe schutting, en betalen beide 50%.
Optie 3. Afspreken om over bijvoorbeeld 3 jaar samen een nieuwe mooie schutting te plaatsen.

Wat ik niet zou doen is voorstellen om samen een nieuwe schutting kopen waarbij de buren bijv. 75% betalen.
Als hij dat zelf voorstelt, dan is het prima als jij daar mee akkoord gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Compuhair op 20-05-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:53
Even wat juridische info opgezocht voor je initiële vraag of het is verjaard; dat is waarschijnlijk zo (tenzij de buurman met vorige bewoners van je huis al jarenlang in conflict was hierover).
Mag de schutting/scheidsmuur ook van de erfgrens af worden geplaatst?
U mag de scheidsmuur uiteraard op eigen grond plaatsen. Hij is dan niet mandelig. U heeft dan volledige zeggenschap over de scheidsmuur. Wel moet u er rekening mee houden dat de grond achter de schutting of muur aan de zijde van de buren na 10 of 20 jaar door verjaring eigendom van de buren kan worden. Wij hebben daar een artikel over geschreven: Ben ik eigenaar geworden van de grond door verjaring?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• michaeltjeh1
Bedankt iedereen voor het meedenken ik ga nog eens in gesprek met de buurman hoe we dit kunnen oplossen. Ik zal nog even laten weten hoe dit verlopen is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:01
Als ze zeggen dat die palen voor 3,5 cm op hun grond staat, dan staan die palen ook voor een deel op jouw grond. Neem aan dat een paal wel wat dikker is dan 3,5 cm. Dus dan is die schutting is mandelig en mag geen van de partijen zomaar weghalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• delpit
  • Laatst online: 18-06 13:00
Waarom gebruikt de buurman de palen aan zijn kant niet als basis voor zijn schutting? Dat lijkt mij toch verreweg het eenvoudigste en goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

delpit schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:06:
Waarom gebruikt de buurman de palen aan zijn kant niet als basis voor zijn schutting? Dat lijkt mij toch verreweg het eenvoudigste en goedkoopste.
Precies dat. Hij kan er gewoon zelf mooie planken of schermen tegenaan schroeven. :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltjeh1
Zij willen graag betonnen palen met schermen er tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

michaeltjeh1 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:33:
Daar zijn best mooie van. Maar niet altijd dubbelzijdig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• delpit
  • Laatst online: 18-06 13:00
michaeltjeh1 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:33:
Aha. Nou dan heeft hij twee keuzes (waar jij in 1 geval een rol in speelt).

1. Hij zet zijn schutting tegen jouw schutting en "verliest" een centimetertje of 15 aan tuin.
2. Hij vervangt de gezamenlijke schutting door deze nieuwe gezamenlijke schutting (met jouw goedkeuring)

Aangezien het hier volgens mij gaat over een prima schutting (althans daar heb je het niet over) is het niet zo vreemd dat jouw buurman deze vervanging zelf financiert. Het gaat hier niet over een noodzakelijke klus tenslotte.

Vind jij zo'n betonnen geval lelijk (wat ik me goed kan voorstellen) dan blijft alleen optie 1 over, jammer voor hem, maar deze gezamenlijke schutting is gewoon de huidige situatie waarbij er geen enkele reden voor jou is om daar iets in te veranderen en er geen enkele vorm van dwang bestaat om dat wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Fascinerend dat je je zo druk kan maken om 3,5 cm....
Ik zou die schutting lekker laten staan en de buurman kijkt maar even wat hij doet.

Wil hij een nieuwe schutting op de erfgrens haalt hij zelf maar lekker die oude schutting weg.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:00
MLLL schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 16:09:
Fascinerend dat je je zo druk kan maken om 3,5 cm....
dat moet je tegen mijn vrouw zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-06 00:15

Part

Helemaal niets.....

Bij 3,5 cm zou ik me helemaal niet druk maken wat de rechten zijn of wat redelijk is.
Gewoon even de spade er achter paar keer wrikken en de paal is 3 cm en 5 mm opgeschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:26
Hooglander1 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:23:
[...]

Hij kijkt tegen de gedeelde schutting aan ;) Dat is wel belangrijk om te blijven benoemen, ook naar je buurman.
Wat wel vreemd is is dat TS zegt dat [hij] "kijkt nu tegen mijn palen en achterkant schutting aan."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaeltjeh1
matthijst schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:25:
[...]

Wat wel vreemd is is dat TS zegt dat [hij] "kijkt nu tegen mijn palen en achterkant schutting aan."
Dat komt doordat zij de schutting die tegen mijn/onze palen aanstonden al 2 jaar geleden heeft verwijderd.. wij hebben daar al een tijd aan onze kant planken tegen aan zitten. Hij kan het zelfde doen aan zijn kant maar wilt dit niet omdat hij dat niet mooi vind.

[ Voor 18% gewijzigd door michaeltjeh1 op 20-05-2023 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltjeh1
Part schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:17:
Bij 3,5 cm zou ik me helemaal niet druk maken wat de rechten zijn of wat redelijk is.
Gewoon even de spade er achter paar keer wrikken en de paal is 3 cm en 5 mm opgeschoven.
Palen zitten helaas in beton gegoten onder de grond dit zal niet heel makkelijk gaan vermoed ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• michaeltjeh1
Ondertussen heb ik de buurman gesproken en voorstel gedaan dat hij ‘gewoon’ gebruik kan maken van de palen die nu op de erfgrens geplaatst zijn om zijn planken tegen aan te schroeven. Dit was geen optie voor hem want dit vind hij niet mooi. Nu de buurman verteld dat het dan een misschien een idee is om zijn schutting er strak langs te plaatsen en de 3,5cm dan maar voor lief te nemen omdat ik de huidige situatie wil behouden. Buurman gaat nadenken hoe we dit nu moeten gaan oplossen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
michaeltjeh1 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:35:
[...]

Dat komt doordat zij de schutting die tegen mijn/onze palen aanstonden al 2 jaar geleden heeft verwijderd.. wij hebben daar al een tijd aan onze kant planken tegen aan zitten. Hij kan het zelfde doen aan zijn kant maar wilt dit niet omdat hij dat niet mooi vind.
Als die nieuwe schutting die de buurman wil hebben gewoon een mooie schutting is dan kan hij toch ook prima op de plak van de huidige schutting?
Kennelijk heeft ie dat al bedacht en ik neem voor het gemak maar aan dat hij dat ook zelf gaat betalen. Omdat hij die 3,5cm erbij wil hebben.

Dan kan hij toch prima de oude schutting af voeren en de nieuwe op dezelfde plek terug plaatsen.

Dit alles op zijn rekening uiteraard, of je moet zijn nieuwe schutting niet mooi vinden dan word het wat lastiger.

Heb je al een beeld van hoe het er uitziet wat de buurman wil plaatsen?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Uiteraard is het belangrijk goede verstandhouding te hebben, dus gezamenlijk een oplossing zoeken is een goed uitgangspunt.
delpit schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:45:

Aha. Nou dan heeft hij twee keuzes (waar jij in 1 geval een rol in speelt).

1. Hij zet zijn schutting tegen jouw schutting en "verliest" een centimetertje of 15 aan tuin.
2. Hij vervangt de gezamenlijke schutting door deze nieuwe gezamenlijke schutting (met jouw goedkeuring)
Optie 3:

Buurman verwijdert gezamenlijk schutting (na akkoord TS) en plaatst een nieuwe schutting op zijn eigen terrein.
TS gratis schutting en wint een paar cm tuin

[ Voor 10% gewijzigd door bombadil op 20-05-2023 20:06 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
[...]

Er is voor jouw toch geen probleem? De schutting staat op de erfgrens toch? Jij wil hem behouden en buurman niet. Hij heeft een probleem. Een gedeelde schutting mag je niet eenzijdig afbreken dus buurman heeft maar 1 keuze als hij een andere schutting wil. Op zijn grond zetten. Opgelost en niet meer druk om maken. Poeh poeh buurman verliest een cm of 10/15 grond. Waarom moet zijn zin worden doorgedreven? Niet. :N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
michaeltjeh1 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:45:
Ondertussen heb ik de buurman gesproken en voorstel gedaan dat hij ‘gewoon’ gebruik kan maken van de palen die nu op de erfgrens geplaatst zijn om zijn planken tegen aan te schroeven. Dit was geen optie voor hem want dit vind hij niet mooi. Nu de buurman verteld dat het dan een misschien een idee is om zijn schutting er strak langs te plaatsen en de 3,5cm dan maar voor lief te nemen omdat ik de huidige situatie wil behouden. Buurman gaat nadenken hoe we dit nu moeten gaan oplossen
Jij hoeft niets op te lossen want jij bent content met de bestaande situatie. Dat buurman dit niet leuk vindt....tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltjeh1
Nog even de huidige situatie te verduidelijken. Wij hebben nu hardhouten palen op de erfgrens staan hier tegenaan hebben wij aan onze kant planken geschroefd buurman kijkt dus tegen achterkant van onze planken en tegen onze gezamenlijke palen aan omdat zij 2 jaar geleden hun schutting hebben verwijderd ivm uitbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:05:
[...]

Jij hoeft niets op te lossen want jij bent content met de bestaande situatie. Dat buurman dit niet leuk vindt....tja.
Ja maar je hoeft ook niet dwars te zijn om het dwars zijn.
Stel dat die nieuwe schutting aan beide zijden gewoon heel mooi is waarom zou je het dan niet toelaten.
Mooie nieuwe schutting voor 0 centen en weer tig jaar onderhoudsvrij.

Of hij moet beslist niet mooi zijn aan de ts zijn kant of naar de ts zijn smaak dan kun je voet bij stuk houden dat de oude blijft staan.

Ruzie maken kan altijd nog..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaeltjeh1
Ronald.42 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:09:
[...]

Stel dat die nieuwe schutting aan beide zijden gewoon heel mooi is waarom zou je het dan niet toelaten.

Of hij moet beslist niet mooi zijn aan de ts zijn kant of naar de ts zijn smaak dan kun je voet bij stuk houden dat de oude blijft staan.

Wij vinden de nieuwe schutting niet mooi. En daarbij mag ik ook niets met deze schutting geen lampje of plantje ophangen oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 16:22

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

michaeltjeh1 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:43:

Nu wilt de buurman dat ik de schutting dus ga opschuiven maar moet ik dit wel doen?
heel simpel antwoord: nee dat moet jij helemaal niet...
de betreffende schutting is volgens het verhaal een erfafscheiding op de erfgrens en dan eigendom van beiden en als daaraan iets gebeurt moeten beiden het erover eens zijn...

Ik zou de buurman voorstellen dat je bereid bent in te stemmen met een verwijdering van de huidige erfafscheiding die van julie beiden is, al hij bv de kosten van de verwijdering draagt en mogelijk een kleine bijdrage aan je verdere kosten een nieuwe erfafscheiding op te richten (of de kosten van het verleggen van de huidige erfafscheiding), aangezien jij an sich geen behoefte aan een nieuwe schutting had.
(dit dus als je ook daarmee kunt instemmen ... an sich kun je ook geheel weigeren, maar dat zal de stemmng tussen jullie beiden vast niet goed doen en kan tot een burenruzie leiden)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
michaeltjeh1 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:11:
[...]

Wij vinden de nieuwe schutting niet mooi. En daarbij mag ik ook niets met deze schutting geen lampje of plantje ophangen oid
Ja dan is toon wel gezet, dan mag je wat mij betreft voet bij stuk houden (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ronald.42 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:09:
[...]

Eens. Maar als hij geen kosten wil maken en gewoon blij is met zoals het is dan heeft buurman een probleem. Ik heb nogal het idee dat TS ermee in zijn maag zit terwijl dat als puntje bij (gedeeld :+ ) paaltje komt dat niet hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
michaeltjeh1 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:11:
[...]

Als de nieuwe weer op de erfgrens staat mag dat dus wel. Gedeeld eigendom mag jij aan jouw kant doen wat je wil. Al schilder je hem roze. :+

Het voorjaar is begonnen en het gezeur over de tuinen in Nederland brandt weer los. Kom maar op met de overhangende takken, vuurkorfen, muziek etc. :'(

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 20-05-2023 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaeltjeh1
Tuurlijk zit je hiermee in je maag want ik heb geen zin in gezeur en gezeik met buren oid ik wil het daarom ook zo ‘vriendelijk’ als mogelijk laten verlopen maar ik ben niet van plan om naar een schutting te kijken wat ik niet mooi vind. Want anders had ik wel gezegd pleur die nieuwe neer en bedankt hè!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:44:
[...]

Als de nieuwe weer op de erfgrens staat mag dat dus wel. Gedeeld eigendom mag jij aan jouw kant doen wat je wil. Al schilder je hem roze. :+
Als hij op de plek komt waar de huidige staat is dat waar.
Maar gezien die 3,5cm precies de helft van de huidige schutting palen is dan staat hij volledig op de grond van de buurman dus dan moet je er met je tengels van af blijven.
En kun je er hooguit een schutting tegen aan zetten op je eigen grond.

Daarom staan mij schuttingen ook volledig op onze eigen grond, eigen baas dus afblijven en als je het niet mooi vind zet je er maar wat voor.
Maar goed daar stond toen ook niks en het was toen een soort doorstroom woning hiernaast. Dan ligt het allemaal wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:01
Dat niemand hier even met de term mandeligheid schermt. De schutting is van jullie beiden.

Gewoon niet toegeven, als hij een nieuwe schutting wil, terwijl de oude nog prima is, staat het hem vrij om zelf de nieuwe op zijn grond te plaatsen. Zie art 60 en volgende, boek 6 BW.

https://wetten.overheid.n...z=2023-05-01&g=2023-05-01

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
michaeltjeh1 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:49:
Tuurlijk zit je hiermee in je maag want ik heb geen zin in gezeur en gezeik met buren oid ik wil het daarom ook zo ‘vriendelijk’ als mogelijk laten verlopen maar ik ben niet van plan om naar een schutting te kijken wat ik niet mooi vind. Want anders had ik wel gezegd pleur die nieuwe neer en bedankt hè!
Dan zal je toch voet bij stuk moeten houden. Of je kiest samen iets wat je beide mooi vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:49
hoe weet de buurman op een paar cm nauwkeurig wat de erfgrens is? heeft hij recente kadastrale gegevens? Het zal me niets verbazen als 3,5 cm binnen de meetmarge ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 15:07
SkiFan schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:51:
Dat niemand hier even met de term mandeligheid schermt. De schutting is van jullie beiden.

Gewoon niet toegeven, als hij een nieuwe schutting wil, terwijl de oude nog prima is, staat het hem vrij om zelf de nieuwe op zijn grond te plaatsen. Zie art 60 en volgende, boek 6 BW.

https://wetten.overheid.n...z=2023-05-01&g=2023-05-01
Dat willen de buren ook, maar dan wel op randje erfgrens. Met een huidige schutting van 7cm breed die precies op de erfgrens staat komt hun nieuwe schutting dus 3.5cm verder in de tuin te staan. Nu willen ze de oude schutting 3.5cm verplaatsen zodat beide kanten precies tegen de erfgrens aan staan. 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
jadjong schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:01:
[...]

Dat willen de buren ook, maar dan wel op randje erfgrens. Met een huidige schutting van 7cm breed die precies op de erfgrens staat komt hun nieuwe schutting dus 3.5cm verder in de tuin te staan. Nu willen ze de oude schutting 3.5cm verplaatsen zodat beide kanten precies tegen de erfgrens aan staan. 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
Ja ergens wel bijzonder dat ie zich daar druk om maakt.
Heeft zelf de achterkant in zicht gebracht en wil nu wat anders.
De ts vind het prima zoals het is. Dus afblijven.

Dus lijkt me voor de buurman vrij eenvoudig nieuwe schutting op eigen grond en geen gezeik.
Scheeld hem meteen weer een stukje grasmaaien ook.

Buurman zal wel denken straks staat mijn nieuwe schutting en dan breekt de ts zijn schutting af en ik grond kwijt..

Vreemd hoe dat soms werkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 15:07
107mb schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:58:
hoe weet de buurman op een paar cm nauwkeurig wat de erfgrens is? heeft hij recente kadastrale gegevens? Het zal me niets verbazen als 3,5 cm binnen de meetmarge ligt.
Als die schutting tegen de achtergevel aangebouwd is en de huizen zijn van na de duimstok periode dan is het redelijk makkelijk uitmeten waar het midden van beide woningen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
michaeltjeh1 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:43:
Ik zit met een wat lastig probleem en ik zal hem zo goed mogelijk proberen uit te leggen.
Mijn inziens zou hier moeten staan:
Mijn buurman zit met een lastig probleem. Hij wil een nieuwe schutting plaatsen, maar komt erachter dat er al een gezamenlijke schutting op de erfgrens staat. Ik vind de huidige schutting prima. Hij weet echter niet zo goed hoe hij dat op moet lossen, anders dan mij te verplichten de palen van de mandelige schutting op mijn eigen grond te gaan zetten, waar ik logischerwijs weinig voor voel. De buurman weet niet zo goed hoe hij verder moet.

Zijn wens voor een nieuwe schutting moet daarmee niet jouw probleem worden. De buurman is daarom aan zet om een voor beide partijen goede oplossing te komen, zodat jullie niet onnodig kosten maken of een schutting krijgen waar je niet tegenaan wil kijken.

Wie weet is er wel een type schutting te vinden die jullie allebei mooi vinden. En als dat echt niet lukt, kan hij de nieuwe schutting altijd nog op eigen grond zetten (en inderdaad het kleine stukje tuin inleveren voor lief nemen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:58
SkiFan schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:51:
[...]
aljooge in "Schutting op erfgrens buren" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
wouter3 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:17:
[...]

Mijn inziens zou hier moeten staan:
Mijn buurman zit met een lastig probleem. Hij wil een nieuwe schutting plaatsen, maar komt erachter dat er al een gezamenlijke schutting op de erfgrens staat. Ik vind de huidige schutting prima. Hij weet echter niet zo goed hoe hij dat op moet lossen, anders dan mij te verplichten de palen van de mandelige schutting op mijn eigen grond te gaan zetten, waar ik logischerwijs weinig voor voel. De buurman weet niet zo goed hoe hij verder moet.

Zijn wens voor een nieuwe schutting moet daarmee niet jouw probleem worden. De buurman is daarom aan zet om een voor beide partijen goede oplossing te komen, zodat jullie niet onnodig kosten maken of een schutting krijgen waar je niet tegenaan wil kijken.

Wie weet is er wel een type schutting te vinden die jullie allebei mooi vinden. En als dat echt niet lukt, kan hij de nieuwe schutting altijd nog op eigen grond zetten (en inderdaad het kleine stukje tuin inleveren voor lief nemen).
We vallen in herhaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
michaeltjeh1 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:09:
Nog even de huidige situatie te verduidelijken. Wij hebben nu hardhouten palen op de erfgrens staan hier tegenaan hebben wij aan onze kant planken geschroefd buurman kijkt dus tegen achterkant van onze planken en tegen onze gezamenlijke palen aan omdat zij 2 jaar geleden hun schutting hebben verwijderd ivm uitbouw.
Wat zat er dan aan jullie kant voordat je die planken erop hebt geschroefd? Weet je wel zeker of hij niet twee jaar geleden al de mandelige schutting zonder toestemming weggehaald heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltjeh1
Sander schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:08:
[...]

Wat zat er dan aan jullie kant voordat je die planken erop hebt geschroefd? Weet je wel zeker of hij niet twee jaar geleden al de mandelige schutting zonder toestemming weggehaald heeft?
Geen idee wat er hiervoor tegen aan zat aangezien dit door de vorige bewoners is gedaan. Weg gehaald heeft hij niet dat weet ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Bij gebrek aan tekening hierbij een poging van mij:

- - - = erfgrens
X = paal van hardhout in beton verankerd
_ = plank

TS

buurman

Als dit de situatie is, dan kan de buurman op grond van art. 5:49 BW vorderen dat er een erfafscheiding wordt opgericht waarvoor de TS en buurman 50% moeten betalen.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:26
Blijft een vaag verhaal.
Je weet niet wat er hiervoor gebeurd is.
Buurman had een eigen schutting, jullie ook. Dan was hij wellicht in de veronderstelling dat jullie schuttingen allebei op eigen grond stonden.
Nu wordt de buurman wakker en merkt dat wat in zijn brein jouw schutting was, op de erfgrens staat.
Nog steeds pech, maar ander verhaal dan als het altijd maar 1 schutting was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Real schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:44:
Bij gebrek aan tekening hierbij een poging van mij:

- - - = erfgrens
X = paal van hardhout in beton verankerd
_ = plank

TS

buurman

Als dit de situatie is, dan kan de buurman op grond van art. 5:49 BW vorderen dat er een erfafscheiding wordt opgericht waarvoor de TS en buurman 50% moeten betalen.
Als er al een shutting van 2 meter hoogte staat op de erfafscheiding lijkt het me lastig op dat artikel te beroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

De buurman is rijker dan hij dacht want hij is/was eigenaar van anderhalve schutting in plaats van één schutting... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Caelorum schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:11:
[...]
Als er al een shutting van 2 meter hoogte staat op de erfafscheiding lijkt het me lastig op dat artikel te beroepen.
Zoals ik het begrijp staan er schuttingpalen op de erfgrens, geen schutting of andere ondoorzichtige erfafscheiding van twee meter hoog.

Dit (A):

X-planken-X-planken-X

Is niet dit (B):

__planken__
X- - - X - - - X

Er zijn schuttingen die qua bouw planken aan weerszijden hebben en er zijn schuttingen waarbij de schuttingdelen tussen de planken zitten. Strikt genomen staat erfafscheiding A echt op de erfgrens en B niet, want de ondoorzichtige delen staan niet op de erfgrens.

Een andere lezing kan zijn dat de palen en planken één brede schutting vormen die op de erfgrens staat, maar waarvan de buurman aan eigen zijde planken heeft verwijderd. En de vraag is dan ook of dat wel mocht als de brede schutting als één zaak gezien moet worden.

Of het handig is hierover een discussie te beginnen is uiteraard een tweede.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Real schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:55:
[...]

Zoals ik het begrijp staan er schuttingpalen op de erfgrens, geen schutting of andere ondoorzichtige erfafscheiding van twee meter hoog.

Dit (A):

X-planken-X-planken-X

Is niet dit (B):

__planken__
X- - - X - - - X

[...]
Nee, er zitten planken tegenaan en het is dus nu wel echt een schutting. Of het mooi is, is een tweede.
michaeltjeh1 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:35:
[...]
*edit* check, snap nu pas wat je bedoeld. Tja, dat is voer voor de rechter lijkt me. Wat is precies een schutting.

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 20-05-2023 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-06 07:14
Ik snap het probleem niet.

als hij zijn schutting niet tegen de huidige palen wilt schroeven dan zet ie toch lekker nieuwe palen met een schutting?
Voor het gemak even denken dat zijn palen ook 7 cm zijn. Laat hem die strak tegen de schutting zetten maar een half metertje verder in de lengte dan jou palen. Dan staan zijn palen max 1 cm van de erfgrens af. Nou poeh...

Succes met een plaatser te vinden die dat strak tegen de erfgrens krijgt. Mijn schuur die strak tegen de erfgrens moest staat er ook 5 à 10 cm vanaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik was die buurman hier een jaar of 6 geleden (twee schuttingen tegen elkaar aan, de gezamelijke / mijn kant was niet te doen zo lelijk, buren hadden er schermen tegenaan geschroefd en ik wilde een fatsoenlijke, sterke schutting.

Omdat de buren minder belang hadden en een lag budget hebben we de prijs van een basic schutting gedeeld en heb ik de meerprijs van duurder hout, panelen en betonpalen betaald (75% / 25%).

@michaeltjeh1 alles weghalen en de buren de nieuwe schutting laten betalen en die nieuwe schutting op de erfgrens laten zetten, is dat niet verreweg de beste optie? Of ben je erg gehecht aan hoe de schutting er nu uit ziet?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:09
JvS schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:04:
Ik was die buurman hier een jaar of 6 geleden (twee schuttingen tegen elkaar aan, de gezamelijke / mijn kant was niet te doen zo lelijk, buren hadden er schermen tegenaan geschroefd en ik wilde een fatsoenlijke, sterke schutting.

Omdat de buren minder belang hadden en een lag budget hebben we de prijs van een basic schutting gedeeld en heb ik de meerprijs van duurder hout, panelen en betonpalen betaald (75% / 25%).

@michaeltjeh1 alles weghalen en de buren de nieuwe schutting laten betalen en die nieuwe schutting op de erfgrens laten zetten, is dat niet verreweg de beste optie? Of ben je erg gehecht aan hoe de schutting er nu uit ziet?
Ik begrijp dat de TS de nieuwe schutting niet mooi vind. Misschien is er in overleg wel een optie die voor beiden geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-06 15:07
Ik zou even overleggen met de buurman om een schutting die vinden die jullie beide mooi vinden.
Als beide wat water bij de wijn doen vinden jullie vast wel een geschikte mooie schutting.

Anders bouwt ie lekker een nieuwe schutting op zijn grond, en hebben jullie een stukje niemandsland tussen in 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:59
[...]

Zolang de bestaande gezamenlijke erfafscheiding in fatsoenlijke staat is, hoef jij hier niets mee te doen. Zonder jouw toestemming mag de buurman deze gezamenlijke erfafscheiding niet verwijderen. Want hij mag jouw eigendom niet zomaar vernietigen.

Mijn opstelling zou simpel zijn:
"Prima buurman dat je iets anders wil plaatsen, maar van mij hoeft dat niet. De huidige gezamenlijke schutting mankeert immers niets aan.
Maar doe maar een voorstel met plaatjes van wat het moet worden. Als ik me er in kan vinden en geen kosten hoef te dragen krijg je mijn medewerking en mag je de huidige gezamenlijke afscheiding vervangen voor iets nieuws. En kan ik me niet in het voorstel vinden, dan moet je de gezamenlijke afscheiding laten staan en de schutting naar jouw wensen eventueel volledig op eigen perceel plaatsen. "

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1