vermoedelijk hardware probleem? pc start 99/100 niet na cras

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wveer
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 29-05-2023
Hallo,

Een aantal weken geleden is mijn HP Pavilion Gaming Desktop TG01-2440ndvoor het eerste gecrasht dmv volledige freeze, vervolgens had hij moeite om weer in windows te komen aangezien hij een paar keer vast liep op de windows laad schermen (met draaiende bolletjes) of het automatische systeemherstel. na 30x resetten kwam hij destijds ineens weer in windows en leek het probleem niet meer te bestaan.

Gister liep de pc toch weer vast dmv een freeze en sindsien probeer ik weer in een werkende windows te komen, dit wil nog steeds niet lukken.
Het rare is dat ik na een crash 30 keer kan proberen te resetten maar ik dan niet in windows kom, maar als ik mijn pc aan tijd met rust laat start hij weer naar windows. Windows werkt dan ook perfect maar is voor korte duur, vaak niet langer dan 5 minuten.

De interne SSD heb ik vervangen en een verse installatie van windows geprobeerd, echter loopt hij ook vast op de installatie van windows dus het lijkt mij niet aan de ssd te liggen. In het BIOS menu en het systeemcheck menu (f2 bij hp) draait vlekkeloos en slaag voor elke hp bios test. Heb de pc gister ook volledige uit en in elkaar gezet dus stofvrij momenteel.
Vanochtend startte hij nog even kort naar windows, eenmaal in windows werkt alles vlekkeloos voor 3-5 minuten tot de volledige freeze. Nu loopt hij weer vast op het windows laadscherm.

De bios en systeemcheck van HP werkt vlekkeloos en alles slaagt de test. Wat kan dit probleem veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wveer
Ondertussen heb ik:
-Nieuwe SSD
-beeldscherm aangesloten op ingebouwde HDMI, videokaart verwijdert.
-Bios 300 keer gereset.
-werkende RAM geprobeerd.

Momenteel lukt het nog niet om windows te installeren op de nieuwe SSD ivm freeze op HP scherm of bootloop.

Zou het aan de voeding of moederbord liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:21
Heb je op de nieuwe SSD ook een nieuwe Windows installatie gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wveer
Dat probeer ik via een USB stick, maar de installatie wil vaak niet openen omdat hij op het eerste HP logo vast loopt. Heel af en toe kom ik net in de windows installer maar loopt de installer vast voor ik op "installeer windows" kan klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Je hebt het over draaiende bolletjes, betekent dit dat je nog windows 7 installeerd? Ik raad aan om minimaal windows 10 schoon te installeren.

Probeer dit ook te doen met zo min mogelijk randapparatuur en ook andere de randapparatuur te gebruiken (alleen muis en toetsenbord aansluiten en ook andere gebruiken).

Evt. Pc openmaken en goede schoonmaak geven. Soms helpt dat icm volledig in en uitelkaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:21
Probeer is de videokaart er uit te halen (als je toch op het moederbord de cmdi gebruikt) en bv maar een bankje geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wveer
Ik probeer momenteel windows 11 te installeren, waarbij de bolletjes idd een lijntje is. Ik heb de pc volledige uit elkaar gehad en schoon gemaakt.

Sinasappel: Dat is exact hoe de setup er momenteel bij staat, 1 werkend bankje geheugen zonder videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:40
Oude SSD is er ook uit tijdens installatie op nieuwe SSD?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wveer
Ja oude SSD is er uit, betreft een interne SSD. PCIe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

wveer schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:13:
Ik probeer momenteel windows 11 te installeren, waarbij de bolletjes idd een lijntje is. Ik heb de pc volledige uit elkaar gehad en schoon gemaakt.

Sinasappel: Dat is exact hoe de setup er momenteel bij staat, 1 werkend bankje geheugen zonder videokaart.
Voldoe je wel aan de eisen van windows 11? (Min 8000 serie intel cpu en amd ryzen cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wveer
Ja, moet lukken.

AMD Ryzen 7 5700G

HP Pavilion Gaming Desktop TG01-2440nd

uitvoering: HP Pavilion Gaming TG01-2440nd

[ Voor 47% gewijzigd door wveer op 21-05-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wveer
Heb nu een kaal moederbord zonder kast met een voeding naast mij liggen. Moederbord had aan de achterkant wel een paar vreemde schimmelachtige plekken en de coating is op een paar plekken niet meer strak en plakt een beetje.

Aangezien de nieuwe SSD niet werkte en de kaart voor de rest volledig leeg is heb ik besloten om de achterkant van de moederbord goed te reinigen(stuk was hij toch al mocht ik iets slopen dmv statische elektriciteit). De plekken zijn eraf maar exact hetzelfde probleem blijft bestaan.

Kan dit nog aan de voeding liggen of mag ik ondertussen aannemen dat het moederbord niet meer lekker werkt?

ps. Heb ondertussen ook SATA schijven geprobeerd, zelfde probleem.

ps. Hij slaag momenteel nog steeds voor elke Hardware Diagnostic test van HP. Wellicht niet relevant maar de bios en 3 uur durende testen werken dus wel. Mijn gedachte was dat zodra hij de bios verlaat er meer stroom nodig is, maar dit betreft een wilde aanname.

[ Voor 21% gewijzigd door wveer op 21-05-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:03
CPU misschien nog een keer opnieuw mounten? Coating die plakt/loslaat en schimmelachtige plekken klinkt overigens niet al te best? Is er misschien een mogelijkheid dat er (door iemand anders) vloeistof is geknoeid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TccT
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-01-2024
Misschien de knoopcelbatterij op het moederbord vervangen? Als de computer op een vochtige koude plek stond kan die batterij snel leeglopen waardoor hij hapert bij het opstarten.
Pagina: 1