Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:35

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik zoek een?
Tablet voor alledaagse zaken

Wat is je budget?
Max €400 maar dat bedrag voelt als te veel, dus bij voorkeur minder

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Alledaagse zaken. Mijn schoonmoeder heeft me gevraagd een tablet voor haar uit te zoeken. Gedurende de zoektocht bedacht ik me dat ik zelf ook wel weer een tablet wil. Mijn eisen komen aardig overeen met die van haar, dus zoek ik eigenlijk twee tablets.

Hij gaat gebruikt worden voor zaken als internetten, youtube kijken, bankzaken, videobellen via whatsapp, zaken als belasting invullen, tv via de Delta-app kijken, eenvoudige spelletjes zoals patience, lokale krant lezen. Er zullen zeker geen veeleisende spellen op worden gespeeld.

Wat heb je zelf al gevonden?
Omdat de eerste reactie vaak is "Koop maar een iPad", heb ik goed bedacht en gevraagd of dat wat zou zijn, maar zowel mijn schoonmoeder als ikzelf hebben een Android telefoon. Zelf assisteer ik regelmatig een kennis met haar iPad maar echt vrolijk word ik daar niet van, dus voor mezelf moet het een Android tablet worden. Mijn schoonmoeder wil liever niet iets wat weer heel anders werkt dan haar telefoon dus ook daar geen Apple.

Ik heb een aantal eisen in de PW gegooid en daar kwam een mooi lijstje uit:

Xiaomi Redmi Pad, 4GB ram, 128GB opslag Zilver€ 208
Samsung Galaxy Tab A8, Wi-Fi, 4GB ram, 128GB opslag Grijs€ 249
OPPO Pad Air 128GB Grijs€ 281
Nokia T21 LTE. 4GB ram, 128GB opslag Grijs€ 299
Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2022) Wi-Fi 128GB Grijs€ 369

Deze tablet varieren in prijs van €249 tot €418. Mijn eerste impuls was om de Xiaomi aan haar voor te stellen, maar ik vind dik 400 euro wel wat veel geld voor wat er mee gedaan gaat worden. Ze heeft AOW en een klein pensioen dus ik wil ook verantwoordelijk met haar budget omgaan.

Andoid-updates zijn redelijk belangrijk, maar een vloeiende UI helemaal. De tablet moet een paar jaar meegaan en ik wil niet dat we over een paar jaar ons blauw ergeren aan een traag apparaat.

Welke vragen heb je hier nog over?
Welke tablet gaan we het meeste plezier aan beleven en waarom?
Op dit moment neig ik een beetje naar de Oppo, vanwege de Snapdragon cpu, maar ik weet eerlijk gezegd niet genoeg van mobiele cpu's om een goede inschatting te maken of dat een goede keuze is.

... en gaat over tot de orde van de dag

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:11
Wat additioneel leesvoer: review: Tablet Best Buy Guide - April 2023

Wat de aandachtspunten zijn:
Hoe lang software updates
Hoeveel opslagruimte
Hoeveel werkgeheugen

Met jou gebruik is de processor minder belangrijk.
Wat ook handig is, is het merk Android telefoon benoemen wat ze nu heeft. Elk merk heeft een eigen interface en trucjes, dus kan makkelijk zijn dat te integreren.
Bijvoorbeeld mijn moeder heeft een Samsung telefoon en Samsung tablet. De wifi instellingen synchroniseren, belt haar telefoon dan kan ze op de tablet opnemen. Instellingen zitten overal op dezelfde plek.
Vergelijk ik dat met de Xiaomi van mijn schoonvader zitten de instellingen compleet anders in elkaar en heten anders dan op de Samsung.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandeven66
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:46
Als soepelheid van de UI belangrijk is, zou ik in iedergeval NIET de Samsung Tab A8 aanraden.
Ik heb deze tablet vaak gezien in mijn werkveld, en is verschrikkelijk langzaam. Zeker na een paar maanden.

De OPPO Pad Air heeft een Snapdragon 680, maar die is qua performance vergelijkbaar met de Unisoc in de A8. Oppo heeft wel een lichtere UI skin, dus dat zal wel wat helpen.

De Helio G99 in de Redmi Pad is wel echt een stuk beter dan de rest van de tablets. Een familielid heeft een Redmi Pad, en hoewel niet zo snel als de Xiaomi Pad 5, is nog steeds best soepel, zelfs na een paar maanden. MIUI heeft wel een leercurve, dus zoals swhnld hierboven zegt, als je schoonmoeder nog geen Xiaomi telefoon heeft, is het de vraag of het de leercurve wel waard is
De Redmi Pad krijgt nog 2,5 jaar aan software updates volgens deze site. Dus tot Android 14. De Redmi Pad heeft ook al Android 13 gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door vandeven66 op 20-05-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Dank, @swhnld en @vandeven66 voor jullie input!

Ik heb zelf een Samsung s10e en mijn schoonmoeder een Xiaomi Mi A2. Dat is een telefoon met Android One, dus een redelijk kale Android zou wel mooi zijn. Dat geldt overigens ook voor mezelf; ik moet een Samsung van mijn werkgever, maar gebruik al die Samsung apps eigenlijk niet.

Op Android Planet vond ik nog een vergelijking tussen de Oppo en de Xiaomi: https://www.androidplanet...-air-vs-xiaomi-redmi-pad/ waarbij inderdaad de Xiaomi als de betere naar voren kwam. Op zich bijzonder, dat de goedkoopste in mijn lijstje zo goed presteert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:11
In de Tablet BBG staan 2 tablets in de 150-250 Euro categorie met schone software, Realme Pad en Nokia T21. Dan zou het een van die moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Gezien je schoonmoeder een Xiaomi heeft lijkt de Redmi Pad mij het meest geschikt. Prima processor en volgens de BBG : "In tegenstelling tot de Redmi-smartphones is er niet zoveel bloatware meegeleverd.". Dus ook vrij schoon net als de Mi A2.

De S6 Lite 2022 heeft ook een redelijke processor en langer ondersteuning. Maar de Samsung heeft veel meer bloatware en met de huidige hogere prijs niet de beste keuze.

De Nokia zou ik ook achterwege laten. Die gaat net als de A8 na verloop van tijd zo traag als een slak worden. Nokia heeft de laatste jaren ook veel last van bugs en hardware problemen. Zeker voor de prijs niet het overwegen waard wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik vermoed ook dat de processor het belangrijkste is; die bepaalt vooral of hij over een, twee of drie jaar nog vooruit te branden is. Een kale Android is bonus. De Redmi heeft daarvoor goede papieren en is ook nog eens de goedkoopste van de lijst; win/win

Pagina: 1