Toon posts:

Deur open/dicht meten, 220v, zonder boren/plakken in/op deur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik ben op zoek naar een deur sensor. :) Die zijn er natuurlijk verschillende, waarbij bijvoorbeeld de Aqara sensoren heel mooi zijn, deze wil ik ook gebruiken op de kunststof ramen en deuren.

Echter, de houten kozijnen binnen zijn zwart geverfd. En daar zitten heel mooie eiken fineer deuren in. M.a.w., we willen daar geen witte (en ook geen zwarte) sensoren of magneetjes op plakken.

Ik heb al wat gezocht en vond de volgende oplossingen:
1. Magneet contact: dat vereist boren in / plakken op de deur.
2. "Recessed" deur sensor (z-wave): dat vereist boren in de deur.
3. "Inductive" proximity sensor; Zal niet werken gezien de deur van hout is (geen geleidend materiaal), en ik wil geen magneten o.i.d. op de deur plakken.

Daar de kozijnen stompe kozijnen zijn, vallen de deuren netjes in het kozijn als de deur dicht is. Dat leek me dus een mooie manier om een sensor op het kozijn te maken, liefst door met een speedboor een mooi rond gat te boren. Als deze sensor dan op 220v werkt en een schakeldraad d.m.v. NO/NC kan schakelen, dan kan ik door simpelweg het gat door te boren naar de inbouwdoos naast de deur, e.e.a. weer aansluiten op een Shelly i4 die daar toch al zit en nog wat plekken vrij heeft in haar aansluitingen.

Dat leek me dan evt mogelijk dmv:
1. Een proximity sensor op basis van "capacitive" (niet "inductive"); als ik dit principe goed begrijp, dan zou de sensor moeten kunnen zien dat de houten deur dichtbij is en daardoor moeten openen / dicht gaan
2. Een proximity sensor op basis van "IR", deze zou een signaal moeten uitzenden en zou op basis van de afstand die het signaal aflegt moeten kunnen weten of de deur open of dicht is.
3. Ultrasone sensor, welke in principe gelijkaardig aan het IR principe hierboven zou moeten werken.

Echter, het lukt me niet om e.e.a. te vinden in een van die 3 categorieën, wat dan ook 220v bedraad is en uiteraard als een mooi onopvallend rondje weg te werken is in het deurkozijn.

Ik weet bijna 100% zeker dat een van de oplossingen zou moeten bestaan, maar dat ik gewoon zelf niet de juiste zoektermen gebruik om het te vinden.

Zijn er tweakers die zoiets hebben gedaan?
Of zijn er tweakers die zeggen: ah, dat klinkt exact als deze sensor?

Alvast bedankt. :)

[Voor 3% gewijzigd door Tanuki op 19-05-2023 22:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:55
230V sensoren lijkt me al de verkeerde weg. 5V, 12V en 24V zijn gebruikelijke schakelstromen in apparatenbouw, dus daar vind je al veel meer. Als je dan toch 230V wil schakelen, doe je dat met een relais.

De standaardoplossing is een sensor in het kozijn boren en een magneet of metaal (afhankelijk van het soort sensor) in de deur. Als je die bovenin de deur boort, zie je er nooit meer wat van.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-06 09:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Is het een idee om de behuizingen van de aqara sensoren in een bijpassende kleur te spuiten ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien eens naar de onderkant van de deur kijken, afhankelijk van je vloerafwerking zou je daar misschien iets van een magneetcontact kunnen maken.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee