Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 02:19
Ik heb gezocht naar "het grote kleine vragen topic", maar ik kon deze maar niet vinden. Zodoende kom ik hier terecht met een schijnbaar relatief eenvoudige vraag, maar ook Google geeft me daar niet zo 1,2,3 antwoord op.

In de officiële Nederlandse taal, tijdens het schrijven, als je wilt aangeven dat het 8 uur 's avonds is, wat schrijf je dan:

- Het is 20.00 uur
- Het is 8 uur 's avonds

Dit is bedoeld voor mijn Filipijnse partner die nu bezig is met een inburgeringsexamen en ik wil haar daar zoveel mogelijk bij ondersteunen. Sommige vragen die ze moet beantwoorden zijn tijdsgerelateerd. En omdat ze in de Filipijnen enkel het Amerikaanse AM/PM systeem gewend zijn is het wel handig voor mijn partner om te weten wat ze het beste kan schrijven. "Het is 8 uur 's avonds" is de manier van spreken, maar is het ook de manier van (officieel) schrijven?

Mijn YouTube Channel

Beste antwoord (via Snowwie op 19-05-2023 21:34)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:55

Fiber

Beaches are for storming.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17

Yucon

*broem*

Om 20.00.

[Voor 76% gewijzigd door Yucon op 19-05-2023 21:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:28

Tijntje

Hello?!

Snowwie schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:10:
Ik heb gezocht naar "het grote kleine vragen topic", maar ik kon deze maar niet vinden. Zodoende kom ik hier terecht met een schijnbaar relatief eenvoudige vraag, maar ook Google geeft me daar niet zo 1,2,3 antwoord op.

In de officiële Nederlandse taal, tijdens het schrijven, als je wilt aangeven dat het 8 uur 's avonds is, wat schrijf je dan:

- Het is 20.00 uur
- Het is 8 uur 's avonds

Dit is bedoeld voor mijn Filipijnse partner die nu bezig is met een inburgeringsexamen en ik wil haar daar zoveel mogelijk bij ondersteunen. Sommige vragen die ze moet beantwoorden zijn tijdsgerelateerd. En omdat ze in de Filipijnen enkel het Amerikaanse AM/PM systeem gewend zijn is het wel handig voor mijn partner om te weten wat ze het beste kan schrijven. "Het is 8 uur 's avonds" is de manier van spreken, maar is het ook de manier van (officieel) schrijven?
Is misschien ook persoonlijke voorkeur, ik zou zelf 20:00 schrijven, in spreektaal zou ik inderdaad 8 in de avond zeggen

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:33
"8 uur 's avonds" leest voor mij erg ongebruikelijk. "Acht uur 's avonds" leest dan weer wat prettiger, maar dan bedoel ik vooral in een roman bijv.

In zakelijke communicatie (en trouwens ook informele communicatie) gebruiken de meesten denk ik toch de 24u's notatie. "We zijn er rond 18.00 uur.". Ik zou het vervolgens wel weer uitspreken als "We zijn er rond zes uur."

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
MJV schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:20:
"8 uur 's avonds" leest voor mij erg ongebruikelijk. "Acht uur 's avonds" leest dan weer wat prettiger, maar dan bedoel ik vooral in een roman bijv.

In zakelijke communicatie (en trouwens ook informele communicatie) gebruiken de meesten denk ik toch de 24u's notatie. "We zijn er rond 18.00 uur.". Ik zou het vervolgens wel weer uitspreken als "We zijn er rond zes uur."
Telwoorden tot twintig schrijft men meestal voluit (even los van het tijd—vraagstuk), vandaar dat het er wat vreemd uit ziet.

Even opgezocht en hier wordt dat wel goed uitgelegd

https://www.onzetaal.nl/t...len-in-letters-of-cijfers

Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Poumelie schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:26:
[...]

Telwoorden tot twintig schrijft men meestal voluit (even los van het tijd—vraagstuk), vandaar dat het er wat vreemd uit ziet.

Weer wat geleerd.
Getallen zijn niet hetzelfde als tijden... :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 02:19
Ja, hier wordt het beter uitgelegd, spreken van 3 uur maar schrijven als zijnde 15.00 uur.

Het is maar een kleinigheidje waar je zelf zelden bij stil staat totdat je ineens geconfronteerd wordt met iemand die zo'n examen moet doen, en dan is het wel belangrijk dat dit goed gebeurd. Ik moet zelf ook eerlijk bekennen dat ik met het schijven van tijd altijd het zo deed : 20:00 uur, maar het moet dus zijn 20.00 uur, dus, weer wat geleerd, ook aan deze kant :) :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Wellicht dat het anders is bij een tijdsduur: Ik heb vannacht acht uur geslapen. Van 23.00 uur tot 7.00 uur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Snowwie schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:34:
[...]
altijd het zo deed : 20:00 uur, maar het moet dus zijn 20.00 uur, dus, weer wat geleerd, ook aan deze kant :) :)
Die eerste is ook goed. ISO notatie. Wordt ook toegestaan, staat op dezelfde Wikipedia pagina. :)
Als je maar consequent bent in het gebruik. Niet door elkaar gebruiken.

[Voor 10% gewijzigd door remco_k op 19-05-2023 21:56]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fiber

Fiber

De tijd goed uitspreken is ook nog een dingetje: 'Tien voor half negen' of zo snappen veel buitenlanders ook niet direct. :7

[Voor 3% gewijzigd door Fiber op 19-05-2023 22:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:33
Poumelie schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:26:
[...]

Weer wat geleerd.
Die regel heb ik inderdaad ook op school geleerd :).

Ik krijg wel regelmatig stukken terug van de afdeling communicatie waar alle getallen als cijfers worden geschreven. Ik vind het niet mooi staan, maar kan me indenken dat het makkelijker/sneller leesbaar is. Ben benieuwd hoe lang deze regel nog intact blijft.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee