Nieuwe monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-09 10:42
Deze week mijn nieuwe PC ontvangen. Helaas krijg ik (zelfs met actieve adapter) mijn oude 30" Dell 3007WFP niet aan de praat. Tijd voor een nieuwe monitor dus.
Ik gebruik de monitor dagelijks voor office-gebruik, maar wil ook iets waar ik mijn amd 7900xtx op los kan laten met wat spelletjes. Het soort games dat ik speel: smite, rimworld, division 2, gta 5, rdr2, borderlands, ...

Nu zie ik echter door de bomen het bos niet meer. Ik denk dit te kunnen samenvatten in volgende categoriën. Alleen, hoe kies ik nu? 't Is niet alsof ik ergens die monitoren naast elkaar eens kan vergelijken. Bestellen en terugsturen hou ik ook niet van.

Uch.. wie heeft wat ervaring te delen? Mis ik in die categoriën betere monitoren die er zeker thuishoren? Is er een perfecte monitor voor mij waar ik niet bekend mee ben?
Hoe wegen jullie de voor en nadelen?

34" 3440 x 1440 @165Hz (21:9):
QD-oled, new and amazing, FreeSync Premium Pro,... alleen... het voelt als downsizen aan. Ik win horizontaal maar wat ruimte tegenover mijn 2560x1600 (16:10) 30" maar vertikaal verlies ik zelfs pixels. Daarnaast lees ik ook over issues met color fringing en mogelijk burn-in issues?
vb.:
Odyssey OLED G8 (qd-oled, FreeSync Premium Pro, USB-PD, stomme power brick, mini-connectoren)
Alienware AW3423DWF (qd-oled, FreeSync Premium Pro, iec power maar geen usb-pd)

38" 3840 x 1600 @160Hz (21:10):
formaat lijkt me erg intressant alleen lijken dit allemaal oude monitoren. Niks OLED, oude backlight technologie (12 dimming zones).. zucht.. ik wil ook weer geen oude technologie in huis halen.
vb.:
LG UltraGear 38WN95C-W (FreeSync Premium Pro, 90W TB3 & USB-PD, stomme power brick)
LG UltraGear 38GN950-B (FreeSync Premium Pro, stomme power brick)

49" 5120 x 1440 @240Hz (32:9):
Dit lijkt me redelijk idiioot groot. Ook maar 1440p hetgeen me niet leuk lijkt met de dagelijkse office taken. Wel superbreed en idioot veel dimming zones.
vb.:
Samsung S49AG95 Odyssey Neo G9 (iec power, FreeSync Premium Pro, maar geen usb-pd)
Samsung S49CG954SU Odyssey OLED G9 (QD? OLED, usb-pd 64W)

40" 5120x2160 @ 72Hz (21:9)
Beginnen wel heel erg veel pixels te worden. Gaat mijn xtx dit nog wel fatsoenlijk trekken? Verder ook geen nieuwe backlight of oled technologiën. Wel leuk dat ik mijn werk latop kan verbinden, tegelijk opladen en dan een deel van de monitor als 2e scherm gebruiken voor die laptop... subliem voor office werk dus.
Maar 72Hz... maakt het uit voor een casual gamer? Ik zit nu ook maar op 60Hz.
vb.: LG 40WP95C-W (90W TB4 & USB-C, 90W PD, stomme power brick)

32" 3840x2160 (16:9)
Toch maar standaard 4k dan?
vb.: Samsung S32BG85 Odyssey Neo G8 (mini-LED VA 1196 FALD zones, 240Hz, ...)
vb.: Innocn 32M2V (mini-LED IPS 1152 FALD zones, 144Hz, ...)

[ Voor 5% gewijzigd door witchdoc op 01-06-2023 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-09 22:13
Ik denk dat het moeilijk gaat worden om een 21:10 display te vinden, zeker van de klasse die jij zoekt. Het gros is simpelweg 16:9 of 21:9.

OLED heeft als voordelen vooral de hoge contrast, goede kleuren (zeker de QD oled) en snelle responstijden waardoor beelden erg vloeiend zijn. Nadeel is dan wel de kans op burn-in, zeker als je veel statische elementen op je scherm hebt, en dat vooral tekst er slechter uitziet door de sub-pixel layout. Dus ik zou dit niet echt aanraden als hoofdzakelijk desktop monitor.

Als je HDR belangrijk vindt dan wil je sowieso dat het scherm tenminste 600 nits piek helderheid heeft (liefst 1000 nits). En het scherm genoeg dimmingzones heeft, hoe hoger hoe beter. Freesync Premium Pro is een goeie indicatie dat schermen dit op orde hebben.

Heb je USB-PD nodig trouwens? Voor een desktop voegt dat eigenlijk niets toe, tenzij je ooit van plan bent de monitor ook te gebruiken icm een laptop die thunderbolt 3/4 ondersteund of USB met displayport altmode.

Qua performance zou je met de 7900xtx wel redelijk goed zitten op hoge resoluties als 5120x2160. Ik zou wel aanraden om een display te kiezen die minimaal een verversingssnelheid heeft van 120hz. Dat maakt best een groot verschil in zowel games als op de desktop.

[ Voor 36% gewijzigd door Raphire op 20-05-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Raphire schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:13:
Ik denk dat het moeilijk gaat worden om een 21:10 display te vinden, zeker van de klasse die jij zoekt. Het gros is simpelweg 16:9 of 21:9.

OLED heeft als voordelen vooral de hoge contrast, goede kleuren (zeker de QD oled) en snelle responstijden waardoor beelden erg vloeiend zijn. Nadeel is dan wel de kans op burn-in, zeker als je veel statische elementen op je scherm hebt, en dat vooral tekst er slechter uitziet door de sub-pixel layout. Dus ik zou dit niet echt aanraden als hoofdzakelijk desktop monitor.

Heb je USB-PD nodig trouwens? Voor een desktop voegt dat eigenlijk niets toe, tenzij je ooit van plan bent de monitor ook te gebruiken icm een laptop die thunderbolt 3/4 ondersteund of USB met displayport altmode.

Qua performance zou je met de 7900xtx wel redelijk goed zitten op hoge resoluties als 5120x2160. Ik zou wel aanraden om een display te kiezen die minimaal een verversingssnelheid heeft van 120hz. Dat maakt best een groot verschil in zowel games als op de desktop.
USB-PD zou zijn om ook de laptop te verbinden naast mijn desktop pc. Hopelijk ook met makkelijk aan/uit te switchen Picture by Picture zodat (tijdelijk) zowel laptop als desktop tegelijk een deel van de monitor krijgen.

Mja, ik denk dat voor 5120x2160 @120Hz ook die xtx wat krap gaat worden. Indien niet nu, dan vast wel binnen een paar jaar. Ik hoop ook weer niet elke paar jaar te moeten gaan upgraden. Naast dat denk ik geen monitoren bestaan of in de plannign zijn met zulke specs.

Als refreshrate toch echt >100Hz 'moet' zijn dan valt die 5k2k monitor al af dus denk ik.

En als QD- of WOLED dan echt niet geschikt is voor desktopgebruik door burn-in en color fringing, dan blijft er niet veel meer over in mijn lijst. Hehe,

[ Voor 3% gewijzigd door witchdoc op 20-05-2023 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-09 22:13
witchdoc schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:30:
[...]

USB-PD zou zijn om ook de laptop te verbinden naast mijn desktop pc. Hopelijk ook met makkelijk aan/uit te switchen Picture by Picture zodat (tijdelijk) zowel laptop als desktop tegelijk een deel van de monitor krijgen.

Mja, ik denk dat voor 5120x2160 @120Hz ook die xtx wat krap gaat worden. Indien niet nu, dan vast wel binnen een paar jaar. Ik hoop ook weer niet elke paar jaar te moeten gaan upgraden. Naast dat denk ik geen monitoren bestaan of in de plannign zijn met zulke specs.

Als refreshrate toch echt >100Hz 'moet' zijn dan valt die 5k2k monitor al af dus denk ik.

En als QD- of WOLED dan echt niet geschikt is voor desktopgebruik door burn-in en color fringing, dan blijft er niet veel meer over in mijn lijst. Hehe,
In dat geval is USB-PD inderdaad zeker fijn om te hebben

Zeker in de zwaardere games zul je geen 120fps halen inderdaad, maar dan nog is een hogere refreshrate voor situaties buiten dat erg fijn. Ik zie inderdaad dat op dergelijke resoluties je toch echt max 75hz refreshrate hebt. Jammer, maar in principe hoeven die niet af te vallen. Het blijft een stuk beter dan 60hz, maar verwacht niet een te groot verschil.

Als je hogere refreshrate wel belangrijk vind (zeker voor games icm een 7900xtx is dat wel leuk, ik kan zelf niet meer zonder) dan moet je dus inderdaad voor een lagere resolutie kiezen.

Dan kan je nog kijken naar de 3840*1600 schermen, maar zoals je zei zijn die veelal wat verouderd en ook redelijk duur.

Dit: uitvoering: LG 38WN95CP-W Wit, Zilver lijkt een recent model te zijn, maar ook daar is de local dimming volgensmij niet bruikbaar. En zit je door nano-ips met een iets lager contrast dan andere IPS schermen.

Ik kan trouwens dit kanaal erg aanbevelen voor monitor reviews en ook enorm veel informatie over HDR, dimming zones, OLED, en andere beeldscherm technologieën: https://youtube.com/@monitorsunboxed

Misschien dat dat je iets kan helpen in je zoektocht.

[ Voor 15% gewijzigd door Raphire op 20-05-2023 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:26

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Raphire schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:47:
[...]

In dat geval is USB-PD inderdaad zeker fijn om te hebben
yup, day samen met picture by picture zijn toch best serieuze pluspunten voor mixed omgevingen waarbij mensen met meer dan 1 pc werken.
Zeker in de zwaardere games zul je geen 120fps halen inderdaad, maar dan nog is een hogere refreshrate voor situaties buiten dat erg fijn. Ik zie inderdaad dat op dergelijke resoluties je toch echt max 75hz refreshrate hebt. Jammer, maar in principe hoeven die niet af te vallen. Het blijft een stuk beter dan 60hz, maar verwacht niet een te groot verschil.
Mja, laat ik deze maar vallen. Deze deed wel die picture by picture mode etc. Maar dat zal ik bij de resterende keuzes nog maar eens fatsoenlijk gaan researchen.
Als je hogere refreshrate wel belangrijk vind (zeker voor games icm een 7900xtx is dat wel leuk, ik kan zelf niet meer zonder) dan moet je dus inderdaad voor een lagere resolutie kiezen.
Dan kan je nog kijken naar de 3840*1600 schermen, maar zoals je zei zijn die veelal wat verouderd en ook redelijk duur.
Mja, ik wil gerust betalen voor de ideale monitor. En voorlopig lijkt het neer te komen op deze variant of de nog grotere 49"met lagere vertikale resolutie. Zou nog een optie zijn, maar dat ding heeft dan weer niks van de leuke features zoals die PbP of usb power delivery.
Dit: uitvoering: LG 38WN95CP-W Wit, Zilver lijkt een recent model te zijn, maar ook daar is de local dimming volgensmij niet bruikbaar. En zit je door nano-ips met een iets lager contrast dan andere IPS schermen.
Da's degene op mijn lijst. cd c of cp zijn identiek aan elkaar.
Ik kan trouwens dit kanaal erg aanbevelen voor monitor reviews en ook enorm veel informatie over HDR, dimming zones, OLED, en andere beeldscherm technologieën: https://youtube.com/@monitorsunboxed

Misschien dat dat je iets kan helpen in je zoektocht.
Zal er eens rondneuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
stomme vraag misschien, maar kan je dit soort monitoren nog ergens live zien of is het maar bestellen en retourneren omdat het toch net niet is wat je zoekt?
Pagina: 1