Toon posts:

Ikea Metod keuken die tevens als scheidingswand dienst doet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:59
SITUATIE:
We hebben een ruimte die we willen opsplitsen in 2 ruimtes waarbij 1 ruimte een bijkeuken wordt en de andere ruimte een speelkamer.

De scheiding willen we maken door het plaatsen van een Ikea Metod keuken (zie hieronder voor afbeelding).

VRAAG:
Hoe kan ik dit het beste doen?
Mijn eerste idee is/was om de kasten te plaatsen en aan de achterkant een aantal platen te bevestigen zodat de achterkant er redelijk uitziet en tevens voor de stevigheid. Ik heb nog een aantal multiplex platen van 25mm liggen die ik hiervoor wilde gebruiken.

Zoals je kunt zien op de afbeelding zijn er naast de hoge kasten ook een bovenkast. Deze moet natuurlijk ook op een bepaalde manier bevestigd worden. Mijn idee was om die aan de multiplex platen te bevestigen en tevens vanaf de hoge kasten aan de zijkant wat extra schroeven te zetten.

Lijkt dit een goed idee of kan ik beter eerst een tussenwand met metalstuds/hout en rachewerk een tussenmuur te maken? Nadeel vindt ik hierbij dat het meer ruimte kost wat de ruimte nog wat kleiner maakt (en tevens meer werk is). Als het niet hoeft heeft dat dus niet de voorkeur.

Hoor graag julie input!

Afbeeldingen

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:12
De IKEA pootjes voor de kasten zijn behoorlijk crap. Als je dat van (vuren) hout maakt, heb je al best een stabiele basis.

Daar durf ik best een plaat multiplex aan te bevestigen als achterwand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-06 22:41
je weet dat die kasten bedoeld zijn voor een railsysteem/ophanging aan de muur? en hoe ga je zorgen dat het niet omdonderd?

1 semi okaye oplossing: stevige achterwand maken van houten staanders, plaatje osb erop of knauf diamondboard en gaan. kost je 10 cm, als dat er niet is heb je grotere problemen. nieuwe muur is ook perfect voor leidingwerk etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oliesjeik1
orf schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:27:
De IKEA pootjes voor de kasten zijn behoorlijk crap. Als je dat van (vuren) hout maakt, heb je al best een stabiele basis.

Daar durf ik best een plaat multiplex aan te bevestigen als achterwand.
Ok, goed om te weten. Wellicht dus kijken of er stevigere pootjes in omloop zijn...
Fr33z schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:27:
je weet dat die kasten bedoeld zijn voor een railsysteem/ophanging aan de muur? en hoe ga je zorgen dat het niet omdonderd?

1 semi okaye oplossing: stevige achterwand maken van houten staanders, plaatje osb erop of knauf diamondboard en gaan. kost je 10 cm, als dat er niet is heb je grotere problemen. nieuwe muur is ook perfect voor leidingwerk etc.
Met die kasten bedoel je de bovenkast?
Ja dat weet ik maar lees ook dat dit vaak niet gebruikt wordt. Daarnaast, als ik dus die multiplex plaat monteer zou ik daar ook nog de rail op kunnen monteren.

Wat betreft omvallen: ik zou wat L profielen aan de linker en rechterkast kunnen maken en zo de muren aan de linker en rechterkant kunnen schroeven. Lijkt mij dat dat niet zomaar om dondert.

[Voor 18% gewijzigd door Oliesjeik1 op 19-05-2023 20:43]

d'n oliesjeik

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fr33z
de handleiding https://www.ikea.com/nl/n...t-wit__AA-2238513-4-2.pdf

je ziet dat die kasten in elk geval ergens tegen een solide achterkant moeten, al was het maar tegen omvallen. die l profielen snap ik niet goed en lijkt me klote om mooi af te werken.

waarom is het een bezwaar om gewoon een stevig muurtje te maken voor 200 euro spullen met wat hout en stevige gipsplaten? zo'n keuken is zwaar en die moet ergens goed vast aan de rest van de wereld. beste oplossing is een kleine scheidingswand.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:08
Ik heb een tiental keukens geplaatst ondertussen, waaronder ongeveer de helft ikea keukens.

Een eiland kan op zichzelf staan.
Maar een hoge kastenwand zeer zeker niet.

Ik zou een houtskelet wandje bouwen, en hier aan een kant de keuken tegenaan zetten.
Houtskelet wand verankeren in de vloer en plafond met slagpluggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
FRANQ schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:57:
Ik heb een tiental keukens geplaatst ondertussen, waaronder ongeveer de helft ikea keukens.

Een eiland kan op zichzelf staan.
Maar een hoge kastenwand zeer zeker niet.

Ik zou een houtskelet wandje bouwen, en hier aan een kant de keuken tegenaan zetten.
Houtskelet wand verankeren in de vloer en plafond met slagpluggen.
precies dit, gewoon balken op de vloer en tegen het plaffond, dan met half op half verbdingen rechte staanders plaatsen krijg je een lekker stevige maar dunne constructie van, aan de keukenkand zou ik watervaste plaat gebruiken aande andere kant is gipsplaat wellicht een handige oplossing, op deze manier heb je tussen de bijde platen zoals eerder al gezegd ruimte voor leidingen en stroom en je hebt nu een goede houwvast om je keuken aan te hangen.

houtje toetje oplossingen moet je niet aan willen beginnen ik denk niet dat je over 5 jaar al je (dure) methodkeuken wilt vervangen doordat ie niet meer op z'n best is ;)

• Oliesjeik1
Fr33z schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:56:
de handleiding https://www.ikea.com/nl/n...t-wit__AA-2238513-4-2.pdf

je ziet dat die kasten in elk geval ergens tegen een solide achterkant moeten, al was het maar tegen omvallen. die l profielen snap ik niet goed en lijkt me klote om mooi af te werken.

waarom is het een bezwaar om gewoon een stevig muurtje te maken voor 200 euro spullen met wat hout en stevige gipsplaten? zo'n keuken is zwaar en die moet ergens goed vast aan de rest van de wereld. beste oplossing is een kleine scheidingswand.
eens, maar wellicht zou ik het ook als volgt kunnen doen: aan beide zijkanten wat balken aan de muur monteren (er is 5-7 cm aan beide zijdes aan ruimte over, zie blauw lijntjes hieronder) en vanuit de binnenkant de keukenkasten daar tegenaan vastschroeven. En vervolgens de platen (geel hieronder) aan de achterkant weer aan deze houten balken en keukenkasten monteren. En dan tegen die houten achterwand van 25 mm weer de bovenkast die tevens vanuit binnenuit aan beide zijkanten vast zetten.

Zo heb ik wel het minste ruimteverlies.

i-chat schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:50:
[...]

precies dit, gewoon balken op de vloer en tegen het plaffond, dan met half op half verbdingen rechte staanders plaatsen krijg je een lekker stevige maar dunne constructie van, aan de keukenkand zou ik watervaste plaat gebruiken aande andere kant is gipsplaat wellicht een handige oplossing, op deze manier heb je tussen de bijde platen zoals eerder al gezegd ruimte voor leidingen en stroom en je hebt nu een goede houwvast om je keuken aan te hangen.

houtje toetje oplossingen moet je niet aan willen beginnen ik denk niet dat je over 5 jaar al je (dure) methodkeuken wilt vervangen doordat ie niet meer op z'n best is ;)
Goed, alternatief is inderdaad gewoon een scheidingswand. Mag echter niet in de vloer boren ivm vloerverwarming..Wat voor balken zouden jullie aanraden?

Ruimte voor leidingen heb ik niet nodig. Die leg ik onder de plint van de keuken.

d'n oliesjeik

• Fr33z
ik begrijp niks van je toelichting over die balkjes en kleuren en muren maar dat zal komen omdat ik het alleen via internet kan zien.

ik zou je aanraden een flir camera te lenen/huren en daarmee te kijken waar de vloerverwarming ligt. dat goed uittekenen en dan op 4 plekken een gat boren van 12mm. je legt een balk op de vloer (bijv https://www.gamma.nl/asso...44x69-mm-240-cm/p/B736893 ) en dan met 4 slagpluggen vastzetten aan de vloer. dan vanaf daar verder een houten scheidingswand maken die je op dezelfde manier ook aan het plafond vastzet.

[Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 20-05-2023 13:14]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FRANQ
De onderbalk kun je ook wel kitten met goede montagekit.

• Oliesjeik1
Fr33z schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 13:13:
ik begrijp niks van je toelichting over die balkjes en kleuren en muren maar dat zal komen omdat ik het alleen via internet kan zien.

ik zou je aanraden een flir camera te lenen/huren en daarmee te kijken waar de vloerverwarming ligt. dat goed uittekenen en dan op 4 plekken een gat boren van 12mm. je legt een balk op de vloer (bijv https://www.gamma.nl/asso...44x69-mm-240-cm/p/B736893 ) en dan met 4 slagpluggen vastzetten aan de vloer. dan vanaf daar verder een houten scheidingswand maken die je op dezelfde manier ook aan het plafond vastzet.
zo beter ;(

d'n oliesjeik

• FRANQ
Als je geen 10cm voor een muurtje kan missen, denk ik dat je het beste naar een maatwerk keuken bouwer kunt gaan.

Een plaat is stijf in de lengte en breedte, maar niet in de dikte.
Je kan het vergelijken met een A4 papiertje of een plaat karton.

Sowieso zijn de poten van de kasten niet geschikt.
Ze staan een stuk naar binnen voor en achter waardoor de kasten niet bedoeld zijn om los te staan.

Keukeneilanden zetten ze op de vloer vast met houten klossen zodat de pootjes geen zijwaartse krachten hoeven op te vangen.

Je houdt dat hij kan omvallen.
Ook moet je de bovenkasten ergens aan monteren.
Alleen de kasten ernaast zal niet genoeg zijn.
Het midden van de bovenkasten zal dan gaan doorzakken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oliesjeik1
FRANQ schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:38:
Als je geen 10cm voor een muurtje kan missen, denk ik dat je het beste naar een maatwerk keuken bouwer kunt gaan.

Een plaat is stijf in de lengte en breedte, maar niet in de dikte.
Je kan het vergelijken met een A4 papiertje of een plaat karton.

Sowieso zijn de poten van de kasten niet geschikt.
Ze staan een stuk naar binnen voor en achter waardoor de kasten niet bedoeld zijn om los te staan.

Keukeneilanden zetten ze op de vloer vast met houten klossen zodat de pootjes geen zijwaartse krachten hoeven op te vangen.

Je houdt dat hij kan omvallen.
Ook moet je de bovenkasten ergens aan monteren.
Alleen de kasten ernaast zal niet genoeg zijn.
Het midden van de bovenkasten zal dan gaan doorzakken.
ok, duidelijk. Gaan we toch een houten frame maken van 50x70 balken met daartegen aan platen.

d'n oliesjeik

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee