Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevinw
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-03 10:35
Ik ben vandaag aan de slag gegaan met het bouwen van mijn nieuwe pc. Na op de startknop te drukken horen we een "klik-geluid" van de PSU komen, draait 1 fan en de PSU even, op het moederbord flashed kort een LED van de CPU rood en daarna doet het systeem niks meer. Hij boot niet naar de BIOS en geeft geen enkel teken van leven.

...

MOBO = X670 AORUS ELITE AX
CPU = AMD Ryzen 7 7700X
GPU = ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC
RAM = Kingston KF560C36BBEK2-32 32 GB
CPU COOLER = Corsair iCUE iCUE H100i Elite Capellix Liquid CPU Cooler.
PSU = ASUS ROG Strix 750W Gold

Als eerst hebben we zoveel mogelijk extra connecties verwijderd van het moederbord.
We zetten het systeem aan met de interne power switch van het moederbord.
Tussen elke test hebben we CMOS gecleared door hem minstens 10 sec ingedrukt te houden.
We hebben de GPU verwijderd.
We hebben het moederbord visueel geinspecteerd op kromme pinnetjes maar konden niks zien.
We hebben de nieuwste BIOS versie (F8) geinstalleerd.
We hebben het moederbord in zijn geheel uit de kast gehaald om shorts uit te sluiten.
We hebben de CPU cooler in zijn geheel van de CPU afgehaald en zo proberen te booten.
We hebben veel configuraties van de RAM geprobeerd (A2-B2; A1-B1; enkel A1 of enkel B1)

Met dit alles valt ons op dat, zodra de PSU even leven geeft (1 keer spint), de LED van de "CPU" 1 keer kort flitst en er verder niks gebeurt.
We hebben nu op de aan knop gedrukt en hem 10 minuten met rust gelaten omdat ik online las dat het RAM er lang over kan doen om "ingeleerd" te worden met nieuwere AM5/DDR5 systemen.

Ik ben ten einde raad en hoop dat jullie wellicht nog suggesties hebben.
Alvast enorm bedankt!

Melvin

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-04 19:14

star-saber

Ryzen

heb je wel alle voedingskabels aangesloten op het bord ? Zijn er 3 of 4 afhankelijk van bord en of je gaat overclocken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevinw
star-saber schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:18:
heb je wel alle voedingskabels aangesloten op het bord ? Zijn er 3 of 4 afhankelijk van bord en of je gaat overclocken.
Ik heb er momenteel 3 kabels van de PSU inzitten,
-één voor de voeding van het moederbord zelf (deze zit gegarandeerd correct aangesloten. We hebben 1 keer geprobeerd hem te booten met de MOBO voedingskabel er niet in maar dan doet hij echt helemaal niks)
- 2x 8 pins voor de CPU, vlak tegen elkaar aan
- 1x 8 pins voor de GPU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Je hebt niet toevallig nog een voeding ergens liggen om die uit te sluiten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevinw
Ik heb zojuist mijn nieuwe PSU in een andere PC gedaan, en daarin werkt hij perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:54
Lijkt mij dan of een defect bord of een defecte cpu. De kans op een defect bord is wel veel groter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:27
mevinw schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:29:
- 2x 8 pins voor de CPU, vlak tegen elkaar aan
- 1x 8 pins voor de GPU
Waarom niet 2x 8 pins voor de GPU?
Probeer het ook eens met 1x 8 voor de CPU.
Probeer het ook met de koeler op de "CPU_OPT (Water Cooling CPU Fan Header)" aan te sluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door Zap_pa op 19-05-2023 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mevinw
Het probleem is opgelost!
Na dat ik de PSU weer op mijn nieuwe pc heb aangesloten deed hij het. Het lijkt er op dat de stroom aansluiting van de corsair fan controller problemen opleverde?
In elk geval boot hij naar de bios en kan ik lekker aan de gang. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
mevinw schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:47:
Het probleem is opgelost!
Na dat ik de PSU weer op mijn nieuwe pc heb aangesloten deed hij het. Het lijkt er op dat de stroom aansluiting van de corsair fan controller problemen opleverde?
In elk geval boot hij naar de bios en kan ik lekker aan de gang. Bedankt voor het meedenken!
Heb je de fancontroller nu wel in gebruik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevinw
Nog niet. Ik ben even gestopt voor de avond… de hele dag al aan het pielen geweest. Ga morgen weer door en zodra ik meer weet geef ik nog wel een laatste update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palindrome
mevinw schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 23:12:
Nog niet. Ik ben even gestopt voor de avond… de hele dag al aan het pielen geweest. Ga morgen weer door en zodra ik meer weet geef ik nog wel een laatste update.
Als hij defect is zou ik die niet gebruiken straks heb je een gevalltjes zoals bij Nzxt en sluiting met brandgevaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

dus als goed begrijp fancontroller maakte sluiting ? dan zou ik die niet gebruiken en aanmelden voor RMA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mevinw
Ik heb met zekerheid het probleem gevonden.. ik heb per ongeluk een PSU kabel van mijn oude systeem in mijn nieuwe systeem gedaan voor de SATA verbindingen (heb woensdag mijn oude systeem omgebouwd voor mijn vriendin, en de kabel lag nog rond….)
Nu ik de correct kabel erin heb gedaan werkt alles als een dijk. Gelukkig is mijn corsair controller of oude hdd niet gesneuveld in het proces.

Nogmaals bedankt voor alle input! Weer een waardevolle les geleerd….
Pagina: 1