Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmuz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 11:49
Beste mede Tweakers,

Ik heb hier een Samsung UE55KS7000 (2017) i.c.m Samsung HT-D5500 (2011) en wil graag genieten van 4K films.
Ooit had ik een Nvidia Shield (2017) hiervoor i.c.m. Kodi maar dat was vaak een drama dus die heb ik verkocht en wou overstappen op Plex.

Nu begreep ik al vrij snel dat Plexpass een vereiste zou zijn voor de Hardware accelaratie dus dat heb ik voor een maand aangeschaft om e.a. te proberen en te testen. Vooralsnog valt het behoorlijk tegen ondanks alle positieve verhalen over Plex dus ik vrees dat ik zelf iets fout doe.

De Home cinema set is aangesloten op de Tv via een optische kabel (set heeft geen ARC mogelijkheid) en dat werkt met andere apps & streamingdiensten probleemloos.

Eerste film die ik probeerde te kijken leverde meteen problemen op en in het Dashboard zag ik het volgende:

NU AAN HET AFSPELEN
Apollo 11
2019
1 uur 37 minuten

Plex for Samsung — TV 2016
Buffering—4:29 / 1:37:51
Local (192.168.2.5)—155 Mbps
Video
4K HDR10 (HEVC Main 10)
Direct Stream
Audio
Engels (DTS-HD MA 5.1)
AAC—Transcoderen
Ondertiteling
Engels (PGS)

Blijkbaar gaat het dus fout op de audio? de home cinema zou DTS moeten ondersteunen (Audio filters:Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby Pro Logic II, Dolby TrueHD, DTS, DTS HD)

Of ligt dit toch aan mijn Tv of iets met de instellingen daarvan? ben beetje radeloos aan het worden en al aan het denken om het hele spul te vervangen als dat de boel oplost 8)7

Graag hoor/lees ik jullie input en hopelijk kan ik dan weer eens lekker genieten van een 4K film ;)

Alvast heel erg bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 09:52
Hardware acceleratie is de server kant deze heb je voor de cliënt kant niet nodig.

Het is jammer dat je de shield verkocht hebt dit is zo een beetje de beste client voor plex.

Ik vermoed dat de tv niet de juiste codecs bezit "licentie technisch".
Of simpelweg niet de benodigde hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 12:22

FeaR

In GoT we trust

Genoemde Samsung ondersteunt wel DTS volgens mij, dat zou an sich het probleem niet mogen zijn. Ik zie wel dat je DTS HD Master over optisch probeert te sturen, dat kan niet. In theorie zou de HD stream de gewone DTS moeten bevatten, de gewone DTS die wel over optisch kan. Geen idee of Plex detecteert dat HD niet mogelijk is en aan het decoderen slaat?

Edit:
Mocht Plex zien wat de andere kant aan kan en de TV staat ingesteld op PCM dan wordt er over optisch zelfs teruggeschroefd tot twee kanalen.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 19-05-2023 16:20 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Ik moet beter lezen....

Wat @FeaR aangeeft optisch en kan geen high bitrate doorgeven, je bent daardoor beperkt tot dts/dd bij optical.

Arc is een beetje afwijkend sommige apparatuur kan dd+ ondersteunen maar dit is niet volgens de "standaard"

Enkel met earc kan je full bandwidth doorgeven.

Gezien de tv geen earc heeft zou er geen reden zijn voor het ondersteunen van high bitrate codecs.

Volgens mij doet plex niet switchen van dts-hd naar dts-core dit is een keuze in de audio selectie.
Ook kan deze verwijderd zijn uit het bronbestand.

En niet om de homecinema set af te kraken,maar er zal weinig verschil waarneembaar zijn tussen dts-hd vs dts de verschillen zijn vaak pas merkbaar op behoorlijk deftige installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmuz
Ok ja iemand wees me al op het feit dat wellicht de toslink kabel de beperkende factor was en ja nu je het zegt had ik ook de Shield als client kunnen gebruiken... helaas :p

Ik ga morgen wel even verder rommelen met de instellingen van de Tv, heb ook nog een simpele Samsung soundbar om het e.a. uit te sluiten en eigenlijk is die HT 5500 wel toe aan vervanging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmuz
TRAXION schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:46:
Ik moet beter lezen....

Wat @FeaR aangeeft optisch en kan geen high bitrate doorgeven, je bent daardoor beperkt tot dts/dd bij optical.

Arc is een beetje afwijkend sommige apparatuur kan dd+ ondersteunen maar dit is niet volgens de "standaard"

Enkel met earc kan je full bandwidth doorgeven.

Gezien de tv geen earc heeft zou er geen reden zijn voor het ondersteunen van high bitrate codecs.

Volgens mij doet plex niet switchen van dts-hd naar dts-core dit is een keuze in de audio selectie.
Ook kan deze verwijderd zijn uit het bronbestand.

En niet om de homecinema set af te kraken,maar er zal weinig verschil waarneembaar zijn tussen dts-hd vs dts de verschillen zijn vaak pas merkbaar op behoorlijk deftige installaties.
Goed heb wat dingen geprobeerd maar lijkt toch echt beperkt te zijn door de client op de Tv, als ik nu een next gen Shield aanschaf ben ik dan grotendeels van de audio problemen af? Aangezien die Shield via op hdmi op de TV zit aangesloten en de audio nog steeds via die optical gaat blijf ik dan niet dezelfde problemen houden?

Edit: heb even de handleiding van de HT-D5500 erbij gepakt om te kijken of deze ARC heeft en dit staat er als volgende:

Audio-retourkanaal
U kunt van televisiegeluid genieten via Home Cinema-luidsprekers met behulp van slechts één
HDMI-kabel.

Auto : U kunt luisteren naar televisiegeluid via Home Cinema-luidsprekers als uw televisie de functie Audioretourkanaal ondersteunt.

Uit : De functie Audioretourkanaal wordt uitgeschakeld.OPMERKING: Als Anynet+ (HDMI-CEC) is uitgeschakeld, is de functie Audioretourkanaal niet beschikbaar.

Als u een HDMI-kabel gebruikt die geen ARC (Audioretourkanaal) ondersteunt, kan dit tot compatibiliteitsproblemen leiden. Deze functie is alleen beschikbaar als een ARC-compatibele tv is aangesloten.

[ Voor 24% gewijzigd door Pimmuz op 02-06-2023 13:50 . Reden: ARC ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
@Pimmuz Als je de shield aansluit op de tv met optisch blijf je beperkt op dd/dts.

Dan zou de shield aangesloten moeten worden op de receiver, nu heb ik even door de manual gebladerd maar kan niet verifiëren of dit ook gaat werken "hdmi chipset moet het ook kunnen verwerken"

Je zou kunnen testen met een pc en dan de plex app draaien.

De beperking blijft in dit geval toslink/coax digital, enkel via hdmi zal je de full bandwidth audio kunnen doorvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 12:22

FeaR

In GoT we trust

Pimmuz schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:37:
[...]
Goed heb wat dingen geprobeerd maar lijkt toch echt beperkt te zijn door de client op de Tv, als ik nu een next gen Shield aanschaf ben ik dan grotendeels van de audio problemen af? Aangezien die Shield via op hdmi op de TV zit aangesloten en de audio nog steeds via die optical gaat blijf ik dan niet dezelfde problemen houden?
Plex op de TV kan anders zijn dan Plex op bijvoorbeeld een Nvidia Shield. Plex op mijn LG vertikt Dolby Vision (10) af te spelen maar dezelfde app op mijn Shield werkt naar behoren. Dat is beeld maar puur om aan te geven dat er verschil kan zitten.

Als je de bron direct op de TV aan sluit en via optisch uit blijft sturen blijf je de beperking 5.1 DTS dan wel Dolby Digital houden. Met HDMI ARC verandert er niet veel, dan heb je alleen Dolby Digital Plus extra. Wil je HD Audio door de TV sturen dan heb je HDMI eARC nodig (officieel vanaf HDMI 2.1 maar er zijn devices die het ook onder HDMI 2.0b kunnen). Samsung TV uit 2017 is HDMI ARC, geen eARC. Beperking in deze komt puur doordat je door de TV gaat. Ga je met audio en video eerst naar de receiver dan heb je aan HDMI 1.3 al genoeg om HD Audio te gebruiken. Alleen het beeld wordt dan, via HDMI Out, doorgestuurd naar de TV. Omdat je geluid eerst afvangt heb je niet te maken met HDMI ARC of S/PDIF Out van de TV. Let wel op de HDMI versie van de Samsung receiver. Als dit HDMI 1.4 is is dit genoeg voor HD Audio maar qua beeld heb je max 4K op 30 Hz te pakken en geen HDR. Dat is weer het nadeel van de audio midden in de keten afvangen, HDMI versies minimaal zijn wat je wilt doorsturen. Wil je 4K met HDR dan moet je naar HDMI 2.0 en ga je nat met HDMI 1.4.

Een snelle Google op de Samsung set geeft mij vooral lege pagina's dus kan de specs zo snel niet vinden. Genoemde Samsung heeft minimaal HDMI 1.4 omdat HDMI ARC aanwezig is. Maar welke versie exact? Puur kijkende naar het bouwjaar van de home cinema set (2011) zou ik zeggen HDMI 1.4 en niets hoger. Oftewel, Samsung receiver tussen TV en bron geeft de oplossing voor het geluid maar geeft problemen qua beeld.

Oplossing kan een HDMI Audio Extractor zijn, splits je het beeld en geluid achter de bron. Kan beeld apart naar de TV en geluid apart naar de Samsung Home Cinema. Of een nieuwe home cinema. Een all in one uit 2011 is best oud om nog in te investeren. Maar persoonlijke keuze.

Edit:
Heb je al gecontroleerd wat ik in mijn eerste post zei: Waarom is Plex aan het decoderen en vooral waarnaar? DTS HD kan niet over optisch en niet over HDMI ARC, de core (DTS) echter wel. Maar zo te zien decodeert Plex zelfs naar stereo (AAC), dat is too much. Kan je op de Samsung Home Cinema zien welk signaal er binnen komt? Hoe veel kanalen is dat? Hoe staat de TV qua audio ingesteld? PCM of Bitstream?

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 02-06-2023 16:33 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1