Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Onlangs heb ik een nieuwe harde schijf gekocht bij een winkel, welke als productiedatum september 2020 heeft.

In hoeverre is dit gebruikelijk? Heeft dit gevolgen voor de fabrieksgarantie op mijn schijf?

Beste antwoord (via Teleluvr op 19-05-2023 16:25)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:25

Barrycade

Through the...

Ik dacht nou, dat zal wel een duur schijfje zijn dan, blijkt het max 100 euro te zijn. Nou is dat natuurlijk geld, maar wat is precies de reden dat er hier zo op gefocussed wordt?
Garantie via de winkel loopt altijd vanaf verkoop datum. Dan zou de fabrieksgarantie nog wat kunnen zijn.

Maar dat staat ook gewoon op de website:
De garantieperiode gaat in op de datum van aankoop. De oorspronkelijke
aankoopfactuur (verkoopbewijs) met daarop de datum van aankoop,
het modelnummer en het serienummer van de vaste schijf, vormt het
bewijs van de datum van aankoop
Dus kijk nog even goed naar de factuur, als het voldoet aan de bovenstaande 3 punten heb je dus 3 jaar garantie, na aankoop.

maar aangezien je blijkbaar dit niet kon vinden: https://www.toshiba-stora...Warranty_Leaflet_2020.pdf even de link naar de garantie voorwaarden van Toshiba.

[ Voor 12% gewijzigd door Barrycade op 19-05-2023 16:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

eagle00789

Est. November 2005

Er stond niet toevallig bij dat het een refurbished model is? En wat als je hem aansluit en de HD uitleest voor Power On Hours via SMART (tipje: CrystalDiskInfo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
eagle00789 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:52:
Er stond niet toevallig bij dat het een refurbished model is? En wat als je hem aansluit en de HD uitleest voor Power On Hours via SMART (tipje: CrystalDiskInfo)
Niet als dusdanig aangeduid, tevens nog in seal; zowel het seal, als de harde schijf vermelden dezelfde datum en serienummer.
HD aansluiten doe ik wanneer ik reactie heb vanuit de webwinkel voor de vraag rondom garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

eagle00789

Est. November 2005

In dat geval (aangezien hij nog gesealed is), lijkt het me dat het wel snor zit. Dan zal hij langer op de plank hebben gelegen. Gezien ook het feit dat de schijf pas sinds april 2021 beschikbaar is, is de kans groot, dat er geen grote vraag naar deze schijf is en dus ergens lang op de plank heeft gelegen voordat jij hem kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Heb je het serienummer al gecontroleerd bij de fabrikant?

Ik zou persoonlijk de schijf retourneren als bedrijf waar je koopt failliet gaat is de aangegeven garantie op de site van fabrikant bindend.

Ps. fabricage datum is nog niet gelijk aan uitlever datum.

[ Voor 13% gewijzigd door TRAXION op 19-05-2023 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
TRAXION schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:03:
Heb je het serienummer al gecontroleerd bij de fabrikant?

Ik zou persoonlijk de schijf retourneren als bedrijf waar je koopt failliet gaat is de aangegeven garantie op de site van fabrikant bindend.
Dit geprobeert te doen, maar het serienummer wordt niet herkend via de tool die de fabrikant aanbiedt op zijn website. Verkeerde format.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
Teleluvr schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:04:
[...]

Dit geprobeert te doen, maar het serienummer wordt niet herkend via de tool die de fabrikant aanbiedt op zijn website. Verkeerde format.
Dat is een vreemde situatie, zou bijna denken dat het dan oem schijven zijn welke doorgeleverd zijn.

Deze zouden mogelijk niet via de consumer portal te vinden zijn.

Welk merk en type is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
TRAXION schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:08:
[...]

Dat is een vreemde situatie, zou bijna denken dat het dan oem schijven zijn welke doorgeleverd zijn.

Deze zouden mogelijk niet via de consumer portal te vinden zijn.

Welk merk en type is het?
Toshiba Surveillance S300 (HDWT140)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
Teleluvr schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:11:
[...]

Toshiba Surveillance S300 (HDWT140)
Persoonlijk zou ik even bellen met Toshiba om duidelijk te krijgen, ik ga er vanuit dat zij wel iets kunnen terug vinden op serienummer.

Feit blijft dat als je buiten de winkel om geen garantie kan claimen dat een risico is.
En dan zou ik zelf de schijf retourneren, uiteindelijk blijven het garantie gevoelige producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
TRAXION schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:22:
[...]

Persoonlijk zou ik even bellen met Toshiba om duidelijk te krijgen, ik ga er vanuit dat zij wel iets kunnen terug vinden op serienummer.

Feit blijft dat als je buiten de winkel om geen garantie kan claimen dat een risico is.
En dan zou ik zelf de schijf retourneren, uiteindelijk blijven het garantie gevoelige producten.
Mail naar Toshiba is de deur uit (liever op schrift dan mondeling).
Winkel geeft aan dat de fabrieksgarantie loopt vanaf aankoopdatum, maar dat wil ik graag even bevestigd hebben (vertrouwen is goed, maar controleren is beter... :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:08

D4NG3R

kiwi

:)

Waarom zou dit überhaupt invloed moeten hebben op eventuele (fabrieks)garantie? Die garantie gaat pas in op het moment van kopen. Daar heb je een aankoopbewijs voor, en daar zal Toshiba ook naar vragen bij de registratie.

M.b.t. het niet herkennen van het serienummer, daarvoor zou ik inderdaad even contact opzoeken met Toshiba zelf.

Zou wat zijn als de garantie loopt vanaf de fabricagedatum. Koop je een gloednieuwe telefoon welke 6 maanden geleden van de band kwam rollen, ben je direct 6 maanden van je garantie kwijt? :+

[ Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 19-05-2023 15:29 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
D4NG3R schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:27:
Waarom zou dit überhaupt invloed moeten hebben op eventuele (fabrieks)garantie? Die garantie gaat pas in op het moment van kopen. Daar heb je een aankoopbewijs voor, en daar zal Toshiba ook naar vragen bij de registratie.

M.b.t. het niet herkennen van het serienummer, daarvoor zou ik inderdaad even contact opzoeken met Toshiba zelf.

Zou wat zijn als de garantie loopt vanaf de fabricagedatum. Koop je een gloednieuwe telefoon welke 6 maanden geleden van de band kwam rollen, ben je direct 6 maanden van je garantie kwijt? :+
Doorgaans hanteren fabrikanten een productie/distributie als startdatum voor de garantie termijn.

Ja je hebt garantie via de verkopende partij maar als deze weg valt ben je aangewezen op de fabrikant.

Dan heb ik het in deze wel over opslagmediums andere electronica producten is meestal ook beperkt tot 2 jaar garantie.

Schijven kunnen 3 tot 5 jaar garantie hebben maar wel vanaf hun startdatum gezien.

[ Voor 10% gewijzigd door TRAXION op 19-05-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

TRAXION schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:35:
[...]

Doorgaans hanteren fabrikanten een productie/distributie als startdatum voor de garantie termijn.
Ik ken bij fabrieksgarantie niet anders dan dat er bij de product registratie en/of aanvraag wordt gevraagd om het verkoopbewijs.*

Dat gezegd hebbende is het aantal keren dat ik door de jaren heen direct met de fabrikant (Western Digital, Kingston, Seagate en Samsung) gedeald heb i.p.v. via de winkel te tellen op 1 hand, dus wellicht dat het anders in elkaar steekt. :)

*Edit: Een van de gevallen ging om een schijf met 2 jaar fabrieksgarantie, met een productiedatum 4 jaar in het verleden, maar een aanschafdatum van een jaar daarvoor.

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 19-05-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
D4NG3R schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:39:
[...]

Ik ken bij fabrieksgarantie niet anders dan dat er bij de product registratie en/of aanvraag wordt gevraagd om het verkoopbewijs.*

Dat gezegd hebbende is het aantal keren dat ik door de jaren heen direct met de fabrikant (Western Digital, Kingston, Seagate en Samsung) gedeald heb i.p.v. via de winkel te tellen op 1 hand, dus wellicht dat het anders in elkaar steekt. :)

*Edit: Een van de gevallen ging om een schijf met 2 jaar fabrieksgarantie, met een productiedatum 4 jaar in het verleden, maar een aanschafdatum van een jaar daarvoor.
Deze even bij seagate weggehaald,
The warranty period for each Product begins on the date of shipment to the OEM customer.

Met andere woorden zodra het uit het magazijn van de fabrikant vertrekt start de garantie.

Daarbij is dus een onderscheid tussen fabricage datum en verzenden.

De vraag van ts is enkel door Toshiba te beantwoorden ben ik bang.
Ik ben wel heel benieuwd waarom het serie nummer onbekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

TRAXION schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:45:
[...]

Deze even bij seagate weggehaald,
The warranty period for each Product begins on the date of shipment to the OEM customer.

Met andere woorden zodra het uit het magazijn van de fabrikant vertrekt start de garantie.

Daarbij is dus een onderscheid tussen fabricage datum en verzenden.

De vraag van ts is enkel door Toshiba te beantwoorden ben ik bang.
Ik ben wel heel benieuwd waarom het serie nummer onbekend is.
Cue?
De garantieperiode voor alle accessoires, componenten en andere aanvullende elementen van het Product (inclusief kabels, connectoren en lichtjes), met uitzondering van het opslagapparaat, is negentig (90) dagen vanaf de gedocumenteerde datum van uw aankoop of twee (2) jaar indien gekocht in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte of een ander rechtsgebied waar geen vermindering van de garantieperiode is toegestaan ​​voor accessoires, componenten en andere bijkomstige elementen zoals hiervoor is uiteengezet.
Kingston gebruikt DOP: https://www.kingston.com/en/company/warranty
Seagate gebruikt DOP: https://www.seagate.com/n...imited-consumer-warranty/
Samsung gebruikt DOP: https://www.samsung.com/levant/support/warranty/
WD gebruikt DOP: https://www.westerndigital.com/support/store/warranty-policy

Ik ken oprecht niet anders dan bovenstaande juridische tekst, of begrijp ik het nu verkeerd? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
D4NG3R schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:48:
[...]

Cue?

[...]

Kingston gebruikt DOP: https://www.kingston.com/en/company/warranty
Seagate gebruikt DOP: https://www.seagate.com/n...imited-consumer-warranty/
Samsung gebruikt DOP: https://www.samsung.com/levant/support/warranty/
WD gebruikt DOP: https://www.westerndigital.com/support/store/warranty-policy

Ik ken oprecht niet anders dan bovenstaande juridische tekst, of begrijp ik het nu verkeerd? :P
Ja 2 jaar garantie heb je per definitie maar veel schijven hebben 3 of 5 jaar garantie.

Deze extended warranty start vanaf shipping ik kan er ook niks aan doen :/

Ik heb 2 jaar terug seagate schijven aangekocht nieuw in seal met 5 jaar garantie maar deze hebben 6 maanden ergens in een stelling gestaan met als resultaat 4,5 jaar garantie bij seagate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Extra/extended/whatever fabrieksgarantie zal een ander verhaal zijn ja, bedankt voor de info in ieder geval. :Y

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:25

Barrycade

Through the...

Ik dacht nou, dat zal wel een duur schijfje zijn dan, blijkt het max 100 euro te zijn. Nou is dat natuurlijk geld, maar wat is precies de reden dat er hier zo op gefocussed wordt?
Garantie via de winkel loopt altijd vanaf verkoop datum. Dan zou de fabrieksgarantie nog wat kunnen zijn.

Maar dat staat ook gewoon op de website:
De garantieperiode gaat in op de datum van aankoop. De oorspronkelijke
aankoopfactuur (verkoopbewijs) met daarop de datum van aankoop,
het modelnummer en het serienummer van de vaste schijf, vormt het
bewijs van de datum van aankoop
Dus kijk nog even goed naar de factuur, als het voldoet aan de bovenstaande 3 punten heb je dus 3 jaar garantie, na aankoop.

maar aangezien je blijkbaar dit niet kon vinden: https://www.toshiba-stora...Warranty_Leaflet_2020.pdf even de link naar de garantie voorwaarden van Toshiba.

[ Voor 12% gewijzigd door Barrycade op 19-05-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Uit de warranty leaflet kunnen we dan concluderen dat het icm de aankoopbon 3 jaar vanaf moment van aankoop zal zijn, om lijn met wat de verkoper ook aangeeft.

Dank allen, voor de reacties en antwoorden.
Inmiddels loopt de uitgebreide SMART, stond op 0 uur bij begin.
Pagina: 1