Productie zonnepanelen loopt terug bij veel zon (omvormer?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-05 13:03
Update: zojuist toch gezien dat de omvormer in error gaat (>253v). Bij 250 zojuist het kastje ernaast gemeten die gaf 248 aan en L1 in de meterkast 246.

Ik ga nu toch de groep van de omvormer aansluiten op de L2.

Mede-tweakers,

Ik heb een aantal topics doorgenomen over dit onderwerp maar het dekt nog niet geheel mijn probleem:

Sinds dit jaar valt de omvormer/productie terug als het erg zonnig is. Ik heb 20x 300WP liggen, SolarEdge 4000 omvormer aangesloten op fase L1 (3-fase meterkast).

Vandaag ziet er bijv. zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rXndnkllhPEVpx4F4ge-_7dByA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3T1jEzPVCltZwsct4Lsx88pM.jpg?f=fotoalbum_large

4x de wisselspanning gemeten:
Hoogste was om 14u
L1: 246
L2: 240
L3: 241

Laagste heb ik L1 (waar hij op aangesloten zit) gemeten op: 245

Oftewel nog onder de 253.

Zo zag bijv. 3 april eruit bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbcKb7UQ2rjHTs4jPSv_bSG8Eew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXB17gmyiP3VmMgkwTB8sBsN.jpg?f=fotoalbum_large

En bij mijn buurman:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EUc3aaRLIcbNRQjC3onNmaDmbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nykkhvx6liNljBNj2eEWqUxw.jpg?f=fotoalbum_large

Het probleem speelt al eventjes (iets met kastje naar de muur :( ). Zonnepanelen leverancier geeft de netbeheerder de schuld:"Ik heb intussen verder uw systeem ingekeken en de foutmelding is inderdaad te wijten aan hoge wisselspanning. Hiervoor kunt u het beste contact opnemen met uw netbeheerder omdat wij dit probleem helaas niet kunnen verhelpen."

Netbeheerder geeft aan nog geen klachten verder te hebben gehad en gaan niks doen nog.

Daarom dacht ik dan ga ik eea nameten (heb al een Raspberry Pi hangen ook maar slimme meter geeft nog geen wisselspanning door, slimme meter gaat vervangen worden).

Mijn gevoel zegt dat het toch de omvormer is (deze is vorig jaar een maand uitgevallen en net voordat hij vervangen zou worden deed hij het weer).

Iemand anders nog suggesties? :)1

P.s. op de omvormer max 242 gezien (op het display)
P.s.2. er zijn eind vorig jaar/dit jaar wel flink wat meer panelen erbij gekomen in de buurt

[ Voor 5% gewijzigd door Road-runner83 op 19-05-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Je buurman heeft wel een andere omvormer zo te zien

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:35
Hoe lang is de kabel van omvormer naar meterkast, en hoe dik? Gokje 2,5 mm2?

Heb je P1 logging van je meter? Of waarmee meet je die 246? Wat denkt de omvormer zelf dat het is, kun je dat zien?

[ Voor 28% gewijzigd door Wilke op 19-05-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
paQ schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:20:
Je buurman heeft wel een andere omvormer zo te zien
Klopt. Een SE5000 (3 fase ook). Die van mij liggen verdeeld over 3 daken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Wilke schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:20:
Hoe lang is de kabel van omvormer naar meterkast, en hoe dik? Gokje 2,5 mm2?

Heb je P1 logging van je meter? Of waarmee meet je die 246? Wat denkt de omvormer zelf dat het is, kun je dat zien?
Dikte durf ik niet te zeggen.

P1 logging heb ik maar wisselspanning wordt nog niet doorgegeven ivm een oudere slimme meter. Zelf dus gemeten waarbij deze waardes eruit kwamen.

Omvormer heeft tot nu toe max 242 aangegeven wat ik gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Dus, als het minder zonnig is krijg je wel gladde(re) curve?

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 19-05-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
paQ schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:28:
Dus, als het minder zonnig is krijg je wel gladde(re) curve?
Nee dit jaar nog geen mooie/gladdere curve gezien.

Er zijn nog wel aardig wat panelen erbij gekomen in de buurt eind vorig jaar/begin dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

vergelijk op moment van maximale productie eens de voltages bij de omvormer en die in de meterkast. bij voorkeur met een losse multimeter.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Of sluit de PV eens aan op L2 ipv L1
Die heeft duidelijk minder te verstouwen.
Maar 246 > 253 is nog wel een eindje

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 19-05-2023 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:04

s3n

Road-runner83 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:29:
[...]

Nee dit jaar nog geen mooie/gladdere curve gezien.

Er zijn nog wel aardig wat panelen erbij gekomen in de buurt eind vorig jaar/begin dit jaar.
Ik heb een vergelijkbare grafiek. Hier heeft Enexis vorig jaar de transformator (Geen idee waar) wel verzwaard.

Heb hiervoor onderstaande gehad en uitgevoerd:
Het is wel belangrijk om storingen door te hoge spanning door te geven aan ons. Zo kunnen wij in kaart brengen waar en wanneer deze problemen zich voordoen. Geef dit door via het landelijke storingsnummer: 0800 9009.
Dit heeft geresulteert in een storingsmelding. Ik heb blijkbaar ergens aangemeld dat Enexis mijn slimme meter uit mag lezen. Dit hebben ze gedaan, met een referentie van een aantal buren. Een aantal weken later was het opgelost.

Afgelopen maanden zijn er zoveel panelen bijgekomen, zeker 5-6x zoveel in mijn wijk, dat de problemen terug zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:06
Waar heb je de netspanning gemeten, in de groepenkast of in de omvormer? Hier kan zomaar een paar Volt verschil in zitten vanwege de eerder genoemde kabellengte en diameter.

Je kunt in de Solaredge app ook de netspanning zien. Onderin het tabje met het zonnepaneel en dan op de omvormer klikken. In de gegevens kun je o.a. de netspanning zien die de omvormer meet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
Ik heb zojuist gezien dat hij naar 252 ging en even later stond er Error (was net te laat met meten).

@flippy Heb nu beiden kanten gemeten en inderdaad zit een paar V verschil tussen (meterkast iets hoger).

Ik ga hem nu op L2 maar (laten) aansluiten denk ik. Alhoewel die net ook 240 aangaf en L3 ook 240 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
paQ schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:33:
Of sluit de PV eens aan op L2 ipv L1
Die heeft duidelijk minder te verstouwen.
Maar 246 > 253 is nog wel een eindje
Dat is het idee inderdaad, heb nu gezien dat hij in ieder geval uitvalt.

Net nog een meting gedaan toen de omvormer op 250 stond. Kastje er naast gaf 248 en L1 gaf 246 aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:48
Ga naar monitoring.solaredge.com en log daar in. Dan krijg je veel meer info onder analyse te zien. Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/28wtFz4/Screenshot-2023-05-19-151346.jpg
(klikbaar)

Geen noodzaak om te liggen klooien met multimeters, het gaat zich erom welk voltage de omvormer (denkt) te hebben.

Alerts etc kun je hier ook in terugvinden.

Maar zoals al eerder aangegeven: Wat is de dikte + lengte van de kabel tussen meterkast en omvormer? Als je tegen een storing aan loopt wegens overvoltage is dat de eerste plek waar je moet kijken.

De volgende stap is ofwel de grid protection settings in je inverter aanpassen zodat je corregeert voor de kabelverliezen, of een dikkere kabel leggen.

[ Voor 57% gewijzigd door scoobs op 19-05-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Het zou idd leuk zijn om te zien wat de omvormer als spanning ziet.

Denk dat we wel kunnen gokken dat kabel de standaard dikte van 2,5mm2 heeft. Hoe lang is de draad van meterkast naar omvormer dan, orde 1 meter, 5, 10, 25, 100?

In een rijtjeshuis zal het hooguit zo'n 10 meter zijn doorgaans.

Zeker als de kabel lang is, zou je iets kunnen winnen door een dikkere (4 mm2) kabel aan te (laten) leggen. Is echter de vraag of je dat terug verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
scoobs schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:14:
Ga naar monitoring.solaredge.com en log daar in. Dan krijg je veel meer info onder analyse te zien. [Afbeelding]
(klikbaar)

Geen noodzaak om te liggen klooien met multimeters, het gaat zich erom welk voltage de omvormer (denkt) te hebben.

Alerts etc kun je hier ook in terugvinden.

Maar zoals al eerder aangegeven: Wat is de dikte + lengte van de kabel tussen meterkast en omvormer? Als je tegen een storing aan loopt wegens overvoltage is dat de eerste plek waar je moet kijken.

De volgende stap is ofwel de grid protection settings in je inverter aanpassen zodat je corregeert voor de kabelverliezen, of een dikkere kabel leggen.
Als ik daar inlog heb ik geen Analyse, Rapporten en Alerts....kan ik dat ergens aanzetten?

Maargoed heb nu zelf eea gemeten dan weet ik zeker wat klopt :).

Omvormer gaf 250 aan, kastje ernaast 248 en in de meterkast (20sec later) op L1 246.

Kabel is denk ik 2,5mm en de lengte (2-kapper) schat ik in rond de 15mtr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Wilke schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:37:
Het zou idd leuk zijn om te zien wat de omvormer als spanning ziet.

Denk dat we wel kunnen gokken dat kabel de standaard dikte van 2,5mm2 heeft. Hoe lang is de draad van meterkast naar omvormer dan, orde 1 meter, 5, 10, 25, 100?

In een rijtjeshuis zal het hooguit zo'n 10 meter zijn doorgaans.

Zeker als de kabel lang is, zou je iets kunnen winnen door een dikkere (4 mm2) kabel aan te (laten) leggen. Is echter de vraag of je dat terug verdient.
Ik denk 2,5mm dik en rond de 15mtr lang (2-kapper).

We gaan hem nu op fase L2 aansluiten binnenkort. Hopelijk is dat de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Road-runner83 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:57:
[...]

Als ik daar inlog heb ik geen Analyse, Rapporten en Alerts....kan ik dat ergens aanzetten?
Ik zou zeggen: installateur vragen om je volledige toegang te geven. En anders kun je nog altijd factory resetten. Houd wel rekening met garantie vanuit bedrijf, kijk even wat erover gezegd is in de voorwaarden. En check even de procedure goed, mocht je dat pad bewandelen. Niet dat je dalijk een inverter hebt die niet werkt.

En weet je zeker dat het 2,5mm2 is? Da's namelijk niet conform voorwaarden bij >16A vziw.

Edit: net als Ronald niet goed gelezen. Vergeet wat ik zei over maximaale draaddiameter. 2,5mm2 kan, maar dan zit je dus alsnog met een krappe 5v drop bij 4kw vermogen.

Voltage drop komt op 6v uit hier. Dat is niet niks. https://www.jcalc.net/voltage-drop-calculator-as3008

Je zou dus overvoltage grid protection settings in theorie op 258 257v kunnen laten zetten, op voorwaarde dat bovenstaande klopt. Je omvormer zal dan bij zware belasting alsnog afkappen voordat gridspanning 253 bereikt.

Of je geeft aan bij de installateur dat de kabel, als dat 2,5mm2 is, niet conform de nen1010 eisen is opgeleverd.

[ Voor 54% gewijzigd door scoobs op 19-05-2023 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 13:12
Road-runner83 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:57:
[...]

Dat moet installateur doen. Bij jouw eigenaren account volledige toegang instellen

5kW enkelfase hoort sowieso 4mm2 te zijn om aan de veiligheid eisen te voldoen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Overigens, ik weet dat de nieuwere inverters een aantal settings kunnen wijzigen via de setapp op de telefoon. Kun je daar eens naar kijken? Zelf nooit mee gewerkt btw, dus het kan zijn dat je een installateursaccount oid nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Ronald schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:01:
5kW enkelfase hoort sowieso 4mm2 te zijn om aan de veiligheid eisen te voldoen.
Sure, maar dit is een 4 kW-omvormer toch? Denk dat die vaker gewoon met 2,5 dan met 4 aangesloten worden, al is dat laatste uiteraard beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 13:12
Wilke schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:33:
[...]

Sure, maar dit is een 4 kW-omvormer toch? Denk dat die vaker gewoon met 2,5 dan met 4 aangesloten worden, al is dat laatste uiteraard beter.
Correct, even terug gelezen en de 5kW is de buurman, niet de TS

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-05 11:11
De gewenste aderdoorsnede is een functie van kabellengte en nominale stroom. Voor PV omvormers reken je normaal gesproken met een maximaal verlies van 1% in de huisinstallatie. Voor een 4kVA enkelfasige omvormer en een kabellengre van 15m kom je dan uit op een aderdoorsnede van 6mm2. 2,5mm2 is echt ver ondermaats, maar helaas hebben de meeste PV cowboys nog nooit van een kabelberekening gehoord en is dit helaas erg gebruikelijk geworden. Zeker met grote enkelfasige omvormers kom je bij langere kabellengtes al snel op forse aderdoorsnedes. En koper is nu eenmaal niet goedkoop. Naar hoe meer verlies je kunt beperken in de huisinstallatie, des te kleiner de kans dat je omvormer door spanningsopdrijving moet gaan afachakelen.

Installateur aanspreken op te kleine aderdoorsnede. Verwijzen naar NPR5310 voor de 1% norm en laten herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Als je de berekening van de "maximale" kabellengte voor 1% spanningsverlies bijvoorbeeld via
https://www.jcalc.net/voltage-drop-calculator-as3008 doet hangt het e.e.a. ook van de bronspanning af (=de spanning bij de omvormer)

Vermogen van 5090 W (toevallig mijn maximale invoeding op 1 fase)
kabel 2,5 mm²
Bij 240 V maximale lengte voor 1% spanningsverlies = 6.3 m,
bij 247 V maximale lengte voor 1% spanningsverlies = 6,7 m

Mijn kabellengte is 6,6 +/-0,2 m en mijn invoedingsspanning bij max.vermogen soms 247,5V
pure toeval natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 21-05-2023 21:01 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-05 11:11
Je doet kabelberekeningen altijd voor de nominale situatie. Dus 230V, en het maximale vermogen van de omvormer.

Als de spanning nu gemiddeld hoger is dan zal de stroom idd iets lager zijn bij maximaal vermogen, en dus het potentiaalverschil over die kabel iets kleiner. Dat wil echter niet zeggen dat je de kabel dan maar langer kunt maken. Want zodra de netbeheerder ergens in de toekomst wat meer koper in de grond legt zal die spanning weer dalen richitng nominaal, en dus de stroom in die kabel - bij gelijk vermogen - toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-05 17:46
Als je slimme apparaten in je netwerk hebt en met b.v. Home Assistant werkt, kun je mogelijk die netspanning loggen. Dat geeft veel meer inzicht.
Ik heb dat gedaan door op elke fase een apparaat (o.a. Shelly) uit te lezen, en dan krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCRPRsd4RSbJvdM2nzMQW8-zf50=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gbEXzccRlVaXivWT0eS31XCW.jpg?f=user_large

Het fluctueert veel meer dan ik had verwacht.
Mijn PV panelen komen pas in september, maar ik weet nu al dat ze niet op fase 2 moeten worden aangesloten :-)

[ Voor 3% gewijzigd door JW te R op 22-05-2023 19:04 ]

Pagina: 1