Update: zojuist toch gezien dat de omvormer in error gaat (>253v). Bij 250 zojuist het kastje ernaast gemeten die gaf 248 aan en L1 in de meterkast 246.
Ik ga nu toch de groep van de omvormer aansluiten op de L2.
Mede-tweakers,
Ik heb een aantal topics doorgenomen over dit onderwerp maar het dekt nog niet geheel mijn probleem:
Sinds dit jaar valt de omvormer/productie terug als het erg zonnig is. Ik heb 20x 300WP liggen, SolarEdge 4000 omvormer aangesloten op fase L1 (3-fase meterkast).
Vandaag ziet er bijv. zo uit:
:strip_exif()/f/image/3T1jEzPVCltZwsct4Lsx88pM.jpg?f=fotoalbum_large)
4x de wisselspanning gemeten:
Hoogste was om 14u
L1: 246
L2: 240
L3: 241
Laagste heb ik L1 (waar hij op aangesloten zit) gemeten op: 245
Oftewel nog onder de 253.
Zo zag bijv. 3 april eruit bij mij:
:strip_exif()/f/image/HXB17gmyiP3VmMgkwTB8sBsN.jpg?f=fotoalbum_large)
En bij mijn buurman:
:strip_exif()/f/image/nykkhvx6liNljBNj2eEWqUxw.jpg?f=fotoalbum_large)
Het probleem speelt al eventjes (iets met kastje naar de muur
). Zonnepanelen leverancier geeft de netbeheerder de schuld:"Ik heb intussen verder uw systeem ingekeken en de foutmelding is inderdaad te wijten aan hoge wisselspanning. Hiervoor kunt u het beste contact opnemen met uw netbeheerder omdat wij dit probleem helaas niet kunnen verhelpen."
Netbeheerder geeft aan nog geen klachten verder te hebben gehad en gaan niks doen nog.
Daarom dacht ik dan ga ik eea nameten (heb al een Raspberry Pi hangen ook maar slimme meter geeft nog geen wisselspanning door, slimme meter gaat vervangen worden).
Mijn gevoel zegt dat het toch de omvormer is (deze is vorig jaar een maand uitgevallen en net voordat hij vervangen zou worden deed hij het weer).
Iemand anders nog suggesties? :)1
P.s. op de omvormer max 242 gezien (op het display)
P.s.2. er zijn eind vorig jaar/dit jaar wel flink wat meer panelen erbij gekomen in de buurt
Ik ga nu toch de groep van de omvormer aansluiten op de L2.
Mede-tweakers,
Ik heb een aantal topics doorgenomen over dit onderwerp maar het dekt nog niet geheel mijn probleem:
Sinds dit jaar valt de omvormer/productie terug als het erg zonnig is. Ik heb 20x 300WP liggen, SolarEdge 4000 omvormer aangesloten op fase L1 (3-fase meterkast).
Vandaag ziet er bijv. zo uit:
:strip_exif()/f/image/3T1jEzPVCltZwsct4Lsx88pM.jpg?f=fotoalbum_large)
4x de wisselspanning gemeten:
Hoogste was om 14u
L1: 246
L2: 240
L3: 241
Laagste heb ik L1 (waar hij op aangesloten zit) gemeten op: 245
Oftewel nog onder de 253.
Zo zag bijv. 3 april eruit bij mij:
:strip_exif()/f/image/HXB17gmyiP3VmMgkwTB8sBsN.jpg?f=fotoalbum_large)
En bij mijn buurman:
:strip_exif()/f/image/nykkhvx6liNljBNj2eEWqUxw.jpg?f=fotoalbum_large)
Het probleem speelt al eventjes (iets met kastje naar de muur
Netbeheerder geeft aan nog geen klachten verder te hebben gehad en gaan niks doen nog.
Daarom dacht ik dan ga ik eea nameten (heb al een Raspberry Pi hangen ook maar slimme meter geeft nog geen wisselspanning door, slimme meter gaat vervangen worden).
Mijn gevoel zegt dat het toch de omvormer is (deze is vorig jaar een maand uitgevallen en net voordat hij vervangen zou worden deed hij het weer).
Iemand anders nog suggesties? :)1
P.s. op de omvormer max 242 gezien (op het display)
P.s.2. er zijn eind vorig jaar/dit jaar wel flink wat meer panelen erbij gekomen in de buurt
[ Voor 5% gewijzigd door Road-runner83 op 19-05-2023 15:15 ]