Toon posts:

Gebeitst hout opnieuw beitsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:28
Ik heb 3,5 jaar geleden de houten ramen laten verven met dekkende beits. Echter hebben de ramen aan het zuiden veel zon gekregen en is het weer tijd om deze te verven.

Nu, ik wou hier zelf aan de slag slaan. Echter ben ik niet zeker of dit de juiste methode is. Ik lees online dat je de dekkende beits lichtjes moet opschuren en hier dan terug 2 lagen kunt zetten, klopt dit?

Ik zie nu ook lichte scheuren in het houten raamkozijn, ik vermoed dat dit de verf is die is gaan scheuren door de hitte van de zon?

Bovendien zijn er ook een aantal stukjes die ik ga moeten kitten, welke kit kan ik dan best gebruiken, liefst oververfbare?

Bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +6Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 20:49

skate master

Autodesk Educator Expert

Ik hanteer altijd de volgende werkwijze:
  • kozijn schoonmaken / ontvetten met St Marc
  • loszittende verf delen verwijderen met een verfkrabber
  • schuren
  • Kitten waar nodig (Acrylaatkit)
  • Delen waar geen verf zit met grondverf behandelen
  • De delen waar grondverf op is gebracht nogmaals schuren
  • Schilderen met de gewenste lak

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:25
Ongevraagd advies:

Meer luchten in huis, want het is duidelijk veel te vochtig :)

Lichtpuntje... (Xbox: LuisjeNL)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cooLopke
LuisjeNL schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:11:
Ongevraagd advies:

Meer luchten in huis, want het is duidelijk veel te vochtig :)
Ja, de foto's geven op dat vlak een vertekend beeld. Het zijn iets oudere foto's het had net hard geregend buiten, dat is dus regen wat je ziet.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:32
skate master schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:08:
Ik hanteer altijd de volgende werkwijze:
  • Delen waar geen verf zit met grondverf behandelen
  • De delen waar grondverf op is gebracht nogmaals schuren
  • Schilderen met de gewenste lak
TS geeft aan dat de kozijnen zijn gebeitst en niet gelakt!
Bij een beits gebruik je geen grondverf, de beits wordt rechtstreeks op het hout aangebracht, deze trekt ook in het hout, in tegenstelling tot de werkwijze van eerst grondlakken en dan aflakken.

Als je daar met grondverf overheen gaat heb je een hele grote kans dat er een conflict ontstaat tussen beide pigment houdende lagen.

Dus inderdaad de dekkende beits opschuren en weer in twee lagen opzetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 20:49

skate master

Autodesk Educator Expert

Begur schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:45:
[...]

Bij een beits gebruik je geen grondverf, de beits wordt rechtstreeks op het hout aangebracht, deze trekt ook in het hout, in tegenstelling tot de werkwijze van eerst grondlakken en dan aflakken.
Oeps niet goed gelezen, scherp gezien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cooLopke
Begur schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:45:
[...]

Als je daar met grondverf overheen gaat heb je een hele grote kans dat er een conflict ontstaat tussen beide pigment houdende lagen.

Dus inderdaad de dekkende beits opschuren en weer in twee lagen opzetten.
Thanks voor je antwoord. Maar afwassen / ontvetten met st marc dien ik dan ook te doen eerst? Of is opschuren en 2 lagen zetten voldoende? Ik neem ook aan dat die acrylaatkit te gebruiken is met beits verf?

[Voor 4% gewijzigd door cooLopke op 21-05-2023 10:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:09
cooLopke schreef op zondag 21 mei 2023 @ 07:21:
[...]

Thanks voor je antwoordt.
Dat is de d/t/dt-regels wel erg ruim interpreteren :o

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:42
cooLopke schreef op zondag 21 mei 2023 @ 07:21:
[...]

Thanks voor je antwoordt. Maar afwassen / ontvetten met st marc dien ik dan ook te doen eerst? Of is opschuren en 2 lagen zetten voldoende? Ik neem ook aan dat die acrylaatkit te gebruiken is met beits verf?
Altijd schoonmaken/ontvetten, voor het schuren anders schuur je het vet in je onderlaag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:49
En wel kit nemen die geschikt is voor buiten en overschilderbaar is. Acrylaatkit (voor buiten!) zou kunnen maar is niet ideaal omdat acrylaat water opneemt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:29
Ik heb toevallig gisteren uitgebreid mijn kozijnen (recht op het zuiden, vol in de zon) bekeken en alles ziet er nog top uit, nadat ik ze 12 jaar geleden voor het laatst behandeld heb.
Als jouw kozijnen er na 3,5 jaar al zo uit zien dan is beitsen misschien niet de beste oplossing?
Als dit een professionele schilder is geweest dan zou ik toch echt wel teleurgesteld zijn.

[Voor 13% gewijzigd door remmuz op 21-05-2023 08:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:38
remmuz schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:40:
Ik heb toevallig gisteren uitgebreid mijn kozijnen (recht op het zuiden, vol in de zon) bekeken en alles ziet er nog top uit, nadat ik ze 12 jaar geleden voor het laatst behandeld heb.
Als jouw kozijnen er na 3,5 jaar al zo uit zien dan is beitsen misschien niet de beste oplossing?
Als dit een professionele schilder is geweest dan zou ik toch echt wel teleurgesteld zijn.
Beits gaat volgens mij een stuk minder lang mee.
Van de week op zoek gegaan naar een beits voor de tuin en 5 jaar onder relatief goede omstandigheden is toch wel het maximale wat ik tegen kwam?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MotorBeast
  • Laatst online: 19:09
Ipv beits goede lak gebruiken. Toen ik nog houten kozijnen had op het zuiden kon het 8 a 10 jaar mee. Sikkens of Sigma. https://www.onlineverf.nl...=Sigma&Merk%5B%5D=Sikkens

Kost je wat tijd en geld maar ben je er wel jaren vanaf.

[Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 21-05-2023 10:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cooLopke
remmuz schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:40:
Dat was idd door een professionele schilder geweest. En helaas veel voor betaald. De andere ramen zien er gelukkig wel beter uit. Ook niet kraaknet, maar in ieder geval beter beschermd dan dit. Het ligt vermoedelijk aan het type hout dat dit zeer veel werkt in combinatie door hoge temperaturen.
MotorBeast schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:19:
Ipv beits goede lak gebruiken. Toen ik nog houten kozijnen had op het zuiden kon het 8 a 10 jaar mee. Sikkens of Sigma. https://www.onlineverf.nl...=Sigma&Merk%5B%5D=Sikkens

Kost je wat tijd en geld maar ben je er wel jaren vanaf.
De verf die gebruikt was, is dekkende beits van Sikkens. Geen lak dus:
https://deverfoutlet.be/s...l-Opaque-KLEUR-p302932847

De buurman heeft wel lak gebruikt, maar hij was toch ook al aan het spreken van opnieuw bij te verven. Hij had wel niet dat de verf barstte zoals je bij mij wel kan zien.
Sethro schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:38:
En wel kit nemen die geschikt is voor buiten en overschilderbaar is. Acrylaatkit (voor buiten!) zou kunnen maar is niet ideaal omdat acrylaat water opneemt.
Welke kit raad je aan dan? Ik was naar deze aan het kijken: bison acrylaatkit

[Voor 32% gewijzigd door cooLopke op 21-05-2023 10:56]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
cooLopke schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:45:
Welke kit raad je aan dan? Ik was naar deze aan het kijken: bison acrylaatkit
Sowieso nooit bison kit kopen, verkopen ze ook alleen bij de bouwmarkt en dat is niet voor niks.
Zou voor deze gaan:
https://www.kitcentrum.nl...ryl-exterior-310ml-p:187/

Doe jezelf ook een plezier en koop een goede kitspuit met anti-drup functie:
https://www.kitcentrum.nl...tcentrum-kitspuit-p:2570/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MotorBeast
  • Laatst online: 19:09
@cooLopke Ik weet dat je beits hebt gebruikt en dat is het probleem. Verweerd binnen no time en zeker op zuid. Mijn buurman heeft een jaar geleden zijn tuinhuis in de beits gezet. Kleur is nu alweer vaal geworden. Beits is gewoon niet duurzaam en zeker niet op zuid waar de zon erop staat te bakken. Kaal maken en in goede grondlak en aflakken.

Ik had zwarte planken op zuid en die werden bloedheet. Geen enkel probleem met ..... goede verf.

Ik zou die schilder overigens benaderen. 3 jaar voor een bak geld is wel erg kort. En als ik het hout zo zie is het ook niet erg strak geschuurd. Moet zo glad als een aal zijn.

[Voor 28% gewijzigd door MotorBeast op 21-05-2023 11:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sethro
  • Laatst online: 19:49
chrisborst schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:55:
[...]

Sowieso nooit bison kit kopen, verkopen ze ook alleen bij de bouwmarkt en dat is niet voor niks.
Zou voor deze gaan:

Bison is per definitie troep inderdaad.

Zwaluw exterieur is goede optie, beglazingskit zou ook goed kunnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kitcentrum
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-05 08:42

Kitcentrum

Bedrijfsaccount Kitcentrum
chrisborst schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:55:
[...]

Zou voor deze gaan:

Goede tips Chris.

Je zou inderdaad kunnen kitten met de Zwaluw acryl exterieur, maar blijft wel gevoelig voor krimp. Als je kiest voor een hybride beglazingskit zoals de Zwaluw Hybriseal 2ps, dan ben je verzekerd van een elastische kit die goed bestand is tegen weersomstandigheden en tegelijkertijd ook goed overschilderbaar.

Een kitspuit met anti-drip functie is inderdaad geen overbodige luxe 😉

www.kitcentrum.nl - Nummer 1 Webshop in kitten & lijmen

• cooLopke
Ik heb ook delen waar het hout barsten heeft zoals op deze foto's te zien. Dien ik dit best ook op te vullen met kneedbaar hout of ook met kit?

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-06 18:48
cooLopke schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:23:
Ik heb ook delen waar het hout barsten heeft zoals op deze foto's te zien. Dien ik dit best ook op te vullen met kneedbaar hout of ook met kit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit moet je eerst heel goed (kaal) schuren. Ik zie barsten en blaren, dus dit zit allemaal los. Kan je niet overheen schilderen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
wat ik zou doen:
kaal maken, uitkrabben, droog laten worden, voorbehandelen, vullen met houtrot vuller (of ander 2 componenten spul) persoonlijk zou ik even door de zure appel heen gaan en gewoon een verfsysteem (grondverf- lak) opbouwen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kitcentrum
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-05 08:42

Kitcentrum

Bedrijfsaccount Kitcentrum

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is slim om toch even te beginnen met een houtrot check.
Om houtrot te kunnen herkennen, kun je letten op de volgende tekenen:

Verkleuring
Hout dat begint te verkleuren kan een teken zijn van houtrot. Het hout kan donkerder worden, soms zelfs zwart, en vochtig aanvoelen.

Zachtheid
Als het hout zacht aanvoelt of zelfs indrukt wanneer je erop drukt, kan dit duiden op houtrot. Het hout verliest zijn sterkte en stabiliteit wanneer het wordt aangetast door rot.

Scheuren
Scheuren en barsten in het houtoppervlak zijn vaak tekenen van houtrot. Het hout kan ook korrelig worden en afbrokkelen.

Schimmel en zwam
Schimmel en zwammen ontwikkelen goed in vochtige omgevingen en kunnen houtrot veroorzaken. Als je schimmel- of zwamgroei op of in de buurt van houten oppervlakken opmerkt, kan dit wijzen op houtrot.

Als je dit hebt gedaan is het slim om te werken met een houtrotvuller of houtplamuur. Dat hangt even af van de breedte en diepte van het te repareren hout. Denk dat de volgende blog je zeker kan helpen: https://www.kitcentrum.nl...ijk-en-snel-in-4-stappen/

www.kitcentrum.nl - Nummer 1 Webshop in kitten & lijmen

• cooLopke
Betreffende deze barsten wat zouden jullie doen? Kitten tussen barst en opening of open laten?

Ik wou ook kitten tussen blauwe steen en gevel, nu is dit open. Of dien ik dit open te laten?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou, gezien je kennis en ervaring, alleen kitten waar al kit heeft gezeten.

En houtrot behandel je nooit met kit.

• cooLopke
Wolly schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:35:
Ik zou, gezien je kennis en ervaring, alleen kitten waar al kit heeft gezeten.

En houtrot behandel je nooit met kit.
Dit is toch geen houtrot? Een kennis van me wou dit kitten, maar ik zei tegen hem dat ik niet wist of dat zo een goed idee was. Vandaar dat ik jullie mening wou horen.

Vocht loopt langs de houtplank achter de plint, waardoor vocht geraakt achter de plank. Plank springt open. Logische is dus tussen plint en plank kitspuiten, zodat het vocht niet meer onder de houten plank geraakt?

[Voor 21% gewijzigd door cooLopke op 03-06-2023 18:51]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee