Meerdere consoles/pc's op 1 HDMI poort

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irsu85
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-06 18:18
Hallo Tweakers

Ik ben op zoek naar een ding waarmee ik meerdere (4) HDMI apperaten kan aansluiten op een TV. Mijn TV heeft echter maar 1 HDMI ingang, dus alles op de TV aansluiten en dan in het TV menu selecteren is geen optie. De resolutie varieert tussen 480p 60hz en 1080p 60hz, en ik zou ook graag willen dat als ik naar een ander device switch (bijvoorbeeld van de PC naar de Wii) dat de PC denkt dat de TV is unplugt, zodat de PC enkel nog het tweede scherm gebruikt (die enkel is ingeplugd in de PC). Bestaat er zoiets en zo ja waar kan ik dat bestellen?

Beste antwoord (via Irsu85 op 19-05-2023 15:34)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 21:24

DarkSide

theres no place like ::1

AVR=Audio Video Receiver. Een versterker zeg maar.

Veel switches switchen automatisch of hebben knoppen / AB om hem te bedienen.
Genoeg op bol te vinden.
Aangezien je geen HDMI2.1 eisen oid hebt, zou je zowat zeggen dat bijna alles wel voldoet.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:32
Zoek eens op HDMI switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irsu85
Yep, ik heb alleen weinig ervaring met dat soort dingen, dus ik kan niet op basis van de specs zien of het alle resoluties ondersteund (zoals mijn redelijk vreemde 480p) en zeker niet de virtual unplugging functionaliteit. Waar moet ik dan op letten (naast het goede aantal in poorten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Als je TV maar één HDMI aansluiting heeft vraag ik me af hoe je alles op de TV wilt aansluiten en in het menu wilt selecteren.

Vroegah met VGA waren het ondingen, teveel kwaliteitsverlies.
Maar HDMI is digitaal, dus zal wel geen kwaliteitsverlies opleveren.
Ik gebruik het zelf niet, omdat een moderne TV tegenwoordig al 4 HDMI ingangen heeft.
Mijn monitor heeft 3 HDMI en 1 DP ingang en ook USB-C met DP, dus ook daar niet nodig.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Het gaat niet om het selecteren via menu van de TV.
Daarvoor is de HDMI switch.

Issue met switches is meer het ondersteunen van zaken als 8k,4k@120, ARC, HDR etc.
Lagere resoluties zie ik niet echts als blocking issue.

Verder ga ik er vanuit dat als je naar andere input swicht. Je PC dus niet meer de TV kan detecteren

Je hebt alleen een TV. Niet iets van een AVR?
Hoewel de TV hier meerdere HDMI ingangen heeft, is alles hier aangesloten op 1 kabel. En alle devices los via de AVR.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irsu85
Normaal gezien heb ik niet echt zware behoefte aan ultra hoge resoluties, mijn TV is redelijk oud. Ik weet niks van AVR (geen idee wat dat betekent) en als ik nu switch door hardware (kabels in en uit pluggen) dan werkt dat fatsoenlijk. Ik wil eigenlijk een HDMI switch die hetzelfde effect heeft mocht ik bijvoorbeeld de Wii geselecteerd hebben in plaats van de PC

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

AVR=Audio Video Receiver. Een versterker zeg maar.

Veel switches switchen automatisch of hebben knoppen / AB om hem te bedienen.
Genoeg op bol te vinden.
Aangezien je geen HDMI2.1 eisen oid hebt, zou je zowat zeggen dat bijna alles wel voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irsu85
Hebben die ook allemaal zeg maar virtual disconnections, dat als ik naar een andere switch dat ie dan de vorige disconnect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

er is maar 1 output.
dus als je van input 1 naar input 3 switcht. Dan kan input 1 niet meer de output zien.

Ik weet verder niet hoe dit anders zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irsu85
Ja ik dacht dat die nog zou denken dat die nog verbonden zou zijn ma als dat standaard zo werkt dan is da goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjen42
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:19
Irsu85 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:18:
Hebben die ook allemaal zeg maar virtual disconnections, dat als ik naar een andere switch dat ie dan de vorige disconnect?
De goedkope switches werken zoals je zelf de kabel er uit zal trekken en de andere er in zou dan doen. Ook moet je dan zelf schakelen, vaak zit er wel een afstandsbediening bij als het apparaat bedoeld is om met een TV te werken. Volgens mij is dat precies wat je wilt

Duurdere (KVM) switches zijn vaak bedoeld om meerdere PC's aan te sluiten. Die zijn dan ook voorzien van USB poorten voor muis en toetsenbord. Deze kunnen het actieve apparaat detecteren en automatisch schakelen. Vaak wordt dan ook de inactive PC's bezig gehouden zodat die niet denken dat het scherm losgekoppeld is. Dat is soms wel en soms niet handig. Oudere computer raakten soms in paniek als er geen scherm aangesloten was, vandaar deze functionaliteit. Voor jouw is dit niet nodig.

Een receiver, een versterker met meerdere hdmi ingangen en één uitgang kan dit ook, maar valt in een hele andere prijsklasse.

Een nieuwe TV aanschaffen kan natuurlijk ook. Dit is natuurlijk prijziger, afhankelijk van wat je wilt. Maar bij een kringloopwinkel is misschien iets betaalbaars te vinden wat aan jouw eisen voldoet. Voordeel is wel dat je voor schakelen de afstandbediening van de TV gebruikt en daarvoor geen extra afstandbediening nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irsu85
Okay is goed. Ik zal dan een van de goedkopere HDMI switches kopen. Ik wil echter geen goed werkend spul (AKA mijn TV) wegdoen als er ook een kleine uitbereiding voor is die voor mijn nieuwe nodes kan zorgen. In ieder geval bedankt iedereen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Irsu85 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:02:
Okay is goed. Ik zal dan een van de goedkopere HDMI switches kopen. Ik wil echter geen goed werkend spul (AKA mijn TV) wegdoen als er ook een kleine uitbereiding voor is die voor mijn nieuwe nodes kan zorgen. In ieder geval bedankt iedereen :)
Ik denk dat je dan aan onderstaand apparaat genoeg hebt :

https://www.bol.com/nl/nl...eatureOption#productTitle

5 in naar 1 uit en op de toekomst voorbereid. Mocht je een extra apparaat krijgen, dan kan je die moeiteloos aansluiten. 4K60 als je in de toekomst overgaat naar 4K, zowel handmatig als met een afstandsbediening te schakelen en niet duur.... ;)

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Pagina: 1