Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pdg_01
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-11-2023
Ik zou graag voor een andere router kiezen dan de FRITZ!Box 7530 AX die standaard is voor edpnet en zou in de plaats daarvan ASUS RT-AX53U, maar ik nergens vinden of die vlan 10 tagging en PPP ondersteunt. Iemand die hier meer over weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:48
Pdg_01 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:01:
Ik zou graag voor een andere router kiezen dan de FRITZ!Box 7530 AX die standaard is voor edpnet en zou in de plaats daarvan ASUS RT-AX53U, maar ik nergens vinden of die vlan 10 tagging en PPP ondersteunt. Iemand die hier meer over weet?
Ja. PPPOE wordt gewoon door de Asus ondersteund, VLAN ID dien je zelf in te vullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarom zou een consumenten wifi ding van €60 beter zijn dan een Fritzbox?

Die asus heeft maar een miezerige dual core cpu en 256 MB geheugen. Ga je geen snelle VPN verbinding of een gigabit glasvezel doorheen kunnen krijgen.

[ Voor 50% gewijzigd door nelizmastr op 20-05-2023 10:28 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pdg_01
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-11-2023
nelizmastr schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:27:
Waarom zou een consumenten wifi ding van €60 beter zijn dan een Fritzbox?

Die asus heeft maar een miezerige dual core cpu en 256 MB geheugen. Ga je geen snelle VPN verbinding of een gigabit glasvezel doorheen kunnen krijgen.
Ik ken niet zoveel van routers. Voor mij leek de fritzbox (kende het merk achter die routers ook niet) een upsell van edpnet uit en dacht ik dat er dus wel goedkopere opties zouden zijn die het zelfde kunnen. Die asus zou dus wel glasvezel ondersteunen maar niet super snel dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Pdg_01 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 21:44:
[...]

Ik ken niet zoveel van routers. Voor mij leek de fritzbox (kende het merk achter die routers ook niet) een upsell van edpnet uit en dacht ik dat er dus wel goedkopere opties zouden zijn die het zelfde kunnen. Die asus zou dus wel glasvezel ondersteunen maar niet super snel dus?
Voor het NATten van verkeer heeft een router rekenkracht nodig. Als je dan ook nog als je van huis bent een VPN wilt om op je thuisnetwerk te komen dan kost dat ook rekenkracht. Doorgaans hoe hoger in de OSI stack hoe zwaarder (een ipsec vpn kost minder performance dan bijv. ssl vpn).

Een goede router heeft tegenwoordig 2GB RAM en een snelle, meestal quadcore, cpu en offloading opties.

De gemiddelde wifi router van een paar tientjes heeft dergelijke features vaak niet en
presteert beter achter een beter apparaat. De Fritzen zijn als echte router beter dan jouw gekozen Asus.

Mocht je DSL hebben dan kun je de asus überhaupt niet als vervanger inzetten, daar heb je een vdsl modem voor nodig.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxttie
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-07 18:28
ik zit in dezelfde situatie. is het uiteindelijk gelukt?

ik vond dat je de vlan tagging kan doen door de vid te zetten voor iptv (onder LAN settings)

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxttie
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-07 18:28
ondertussen kan ik bevestigen dat de Asus RT-AX53U compatible is met edpnet.

Ik heb enorm gesukkeld maar dit bleek uiteindelijk niet aan mijn router te liggen maar aan de UTAC die aan het verkeerde busnummer gekoppeld was. Door dat geklungel had ik ondertussen wel openwrt geflashed, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat het ook met de stock rom werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drake7707
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-08 12:35
mxttie schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:18:
ondertussen kan ik bevestigen dat de Asus RT-AX53U compatible is met edpnet.

Ik heb enorm gesukkeld maar dit bleek uiteindelijk niet aan mijn router te liggen maar aan de UTAC die aan het verkeerde busnummer gekoppeld was. Door dat geklungel had ik ondertussen wel openwrt geflashed, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat het ook met de stock rom werkt.
De standaard firmware (3.0.0.4.386_69086) werkt out of the box met PPPoE Proximus credentials en VLAN 10 (via LAN -> LAN IPTV -> Manual Setting -> Internet VLAN 10). Dus edpnet zal ook wel geen probleem zijn.
Pagina: 1