Acties:
  • 0Henk 'm!

• kevin12
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-06 20:10
Beste Tweakers,

Ik kom er niet helemaal meer uit of ik wel of geen recht heb op een vast contract bij de eerstvolgende contract bespreking. Ik heb moeite met de fases zoals in de cao weergegeven, ketenbepaling of dit nu wel of niet meetelt bij overname en of ik alles goed interpreteer. Ik was werkzaam bij een uitzendbureau met de cao ABU en de fases A, B en C. Momenteel ben ik 'overgenomen' door de werkgever en direct werkzaam onder contract. Ik doe in principe dus nog hetzelfde werk.

Werkzaamheden:
2020 november begonnen bij het uitzendbureau 6 maanden (fase A)
2021 mei contract verlengd met 12 maanden (fase A)
2022 mei contract verlengd met 3 maanden (fase B )
2022 augustus contract verlengd met 6 maanden (fase B )
2023 januari overgenomen door de werkgever (niet uitzendbureau) voor 12 maanden

2024 januari eerstvolgende contract = 37 maanden in dienst (3 jaar +)

Artikel 10: Rechtspositie 1. en 2.
"In fase A is de uitzendkracht steeds werkzaam op basis van een uitzendovereenkomst met uitzendbeding"
"De uitzendkracht is werkzaam in fase B zodra de uitzendovereenkomst na voltooiing van fase A wordt voortgezet"

Artikel 12: Opvolgend werkgeverschap 2.
"Onder relevant arbeidsverleden wordt het aantal weken / de periode verstaan waarin de uitzendkracht in redelijkheid dezelfde of nagenoeg dezelfde arbeid heeft verricht. De telling van de gewerkte weken/periode en arbeids- en/of uitzendovereenkomst start aan het begin van fase A"

Ik interpreteer het bovenstaande dat ik in principe vanaf 2022 mei een fase B contract gekregen heb en ik hierdoor, mits ik bij het uitzendbureau was blijven werken. Ik nog een nieuw contract had gekregen waarbij ik geen recht heb op een vast contract. Echter, doordat ik ben overgenomen lees ik het dat fase A dan wel meetelt en de eerstvolgende contract bespreking dus een contact onbepaalde tijd moet worden.

Als ik bij het Juridisch Loket krijg staat er dat je bij een uitzendbeding niet na 3 jaar/contracten een contract onbepaalde tijd krijgt, want bij uitzendbeding 'telt' je tijd niet, mits de cao dat anders weergeeft. In de cao staat dat fase A met uitzendbeding is, en het 'telt' dus niet. Nu ben ik overgenomen en daarbij lees ik het in de cao als 'opvolgend werkgeverschap' dus nu telt fase A wel weer mee.

Ik heb geen conflict met de werkgever, maar merk dat er wat moeilijk gedaan wordt met contracten onbepaalde tijd. Ik heb bij de werkgever deze vraag ook nog niet voorgelegd dus dit ga ik binnenkort wel doen om het na te vragen.

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:16

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Diverse situaties van opvolgend werkgeverschap
Als de werknemer reeds drie keer een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd heeft gehad, en bij de nieuwe werkgever wederom een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd voor dezelfde of soortgelijke werkzaamheden krijgt aangeboden wordt deze automatisch omgezet naar een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Het kan ook voorkomen dat een werknemer eerst bij een werkgever in dienst is en daar vervolgens via een payrollbedrijf gaat werken. Het payrollbedrijf moet rekening houden met de gewerkte periodes en contracten uit het verleden.

Ook kan het zijn dat de werknemer eerst via één en vervolgens via een ander uitzendbureau bij dezelfde inlener in dezelfde functie werkt. Het ‘opvolgende’ uitzendbureau moet in dat geval rekening houden met de gewerkte periodes en contracten bij het eerste bureau.
Als ik dit zo interpreteer zou je eigenlijk in augustus 2022 een contract voor OT moeten ontvangen. Dus ik zou op zijn minst bij de HR afdeling de situatie voorleggen in hypothetische vorm. Daarna kan je er ook werk van maken. Goed dat je alvast hebt aangeklopt bij het Juridisch Loket. Je zou beide contractsvormen en CAO's een keer mee kunnen nemen, dan kunnen ze er gerichter naar kijken.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:06
Je kan de vraag altijd inkleden, dat je je aan het orienteren bent op een woning te kopen o.i.d. Is een mooie verklaring om te vragen wanneer je een vast contract zou krijgen. Banken vinden dit nog steeds leuk..

Runs everything...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kevin12
MacIsCool schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:00:
Je kan de vraag altijd inkleden, dat je je aan het orienteren bent op een woning te kopen o.i.d. Is een mooie verklaring om te vragen wanneer je een vast contract zou krijgen. Banken vinden dit nog steeds leuk..
Ik ben mij oa nu ook aan het inlezen omdat ik verwacht volgend jaar te gaan oriënteren voor een huis inc hypotheek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kevin12
Outerspace schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:55:
[...]

Als ik dit zo interpreteer zou je eigenlijk in augustus 2022 een contract voor OT moeten ontvangen. Dus ik zou op zijn minst bij de HR afdeling de situatie voorleggen in hypothetische vorm. Daarna kan je er ook werk van maken. Goed dat je alvast hebt aangeklopt bij het Juridisch Loket. Je zou beide contractsvormen en CAO's een keer mee kunnen nemen, dan kunnen ze er gerichter naar kijken.
Ik meen dit artikel al eens eerder gelezen te hebben en dan lijkt het er idd op dat er al een OT contract moest zijn, maar dat leek mij toen iets 'te mooi om waar te zijn'. Ik heb ook het idee dat ik soms wat tegenstrijdige info vind, maar dat zal er ook wel mee te maken hebben dat coa's verschillen etc.

Binnenkort naar HR lijkt me idd een goed plan eens kijken wat zij er precies van maken. Het is voor nu iig ook de eerstvolgende logische stap lijkt mij ja.

Dank voor je info :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:57

Lordy79

Fundamentalist

100% zeker heb je recht op contract voor onbepaalde tijd.
Laat jezelf niet piepelen!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-06 10:59
Stond er nog iets zoals in de vacature van het uitzendbureau met uitzicht op een vast contract bij opdracht gever TS toen u begon?

Dan eens een keertje bij Hr langs lopen met de origine vacature en laten zien.
Ik werk hier nu met veel plezier en volgens de toenmalige werving zou ik een vaste aanstelling krijgen.

Goed mogelijk dat uw werkgever graag een grote flexibele schil wil met werknemers dan zou ik persoonlijk verder kijken naar een werkgever voor lange termijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee