Toon posts:

Welk materiaal voor een gereedschapswand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-05 06:55
Goedemorgen allemaal!

In onze garage wil ik boven de werkbank een gereedschapswand maken. Hoeft niet te moeilijk, ik zit eigenlijk gewoon te denken aan een houten frame, om de plank wat van de muur te houden ivm vocht) en daarop een grote plaat schroeven, zonder verflaag erop. Op die plaat kan ik dan met schroeven en haakjes en wat niet meer m'n (hand)gereedschap een plekje geven.

Wat ik me vooral afvraag: welk hout kan ik daar het beste voor gebruiken? MDF? OSB? Multiplex? Er zal niet zo heel veel zwaars aan komen te hangen.

Wat adviseren jullie?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Supreme
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 12:44
Het goedkoopste of wat je het mooist vindt. Ik ben laatst naar de bouwmarkt geweest en de goedkoopste plaat gepakt.
Gereedschap er tegenaan houden, aftekenen, schroeven erin, klaar.

Niet te moeilijk denken.

[Voor 96% gewijzigd door Supreme op 19-05-2023 11:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Steinumstein
@Supreme dat stelt me gerust. Ik stond al met MDF in mijn handen, en las toen nog even dat schroeven daar uit zouden kunnen vallen. Leek me gek, maar wie weet...

Welke dikte heb je gekozen voor je plaat? Is 18mm bijvoorbeeld goed/genoeg?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:23
Zou zelf OSB pakken (of underlayment; maar dat is eenstuk duurder) . Geen MDF, dat is heel zacht en kan heel slecht tegen vocht.. zou 18mm pakken, minder kan ook maar 9 is wel erg dun.. dat kan snel krom trekken, zeker als t wat vochtiger is..

[Voor 43% gewijzigd door ID-College op 19-05-2023 11:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:37
Zeker de MDF die je tegenwoordig vind in de winkel is een soort vast geperst karton. Leuk voor de achterkant van een kastje, maar meer niet.

Ik heb zelf zo'n wand van underlayment 18 mm gemaakt.
Maar smeer er wel een beetje verf op. Kaal hout wordt met een beetje olie en stof gauw heel smerig.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:15
Wat de mensen hierboven zeggen inderdaad. Ik heb hem jaren terug gemaakt van twee stukken spaanplaat. Sterk genoeg, maar tegen een enkelsteens muur trekken ze wel krom. Maar een paar extra schroeven lost dat ook wel weer op ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:31
Steinumstein schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:37:
@Supreme dat stelt me gerust. Ik stond al met MDF in mijn handen, en las toen nog even dat schroeven daar uit zouden kunnen vallen. Leek me gek, maar wie weet...

sowieso houd ik me tegenwoordig verre van MDF.
Het is troep, zwaar, en vergt extra handelingen bij afwerken :N
Leuk voor keukendeurtjes, maar dan houdt het ook wel op wmb

Hornbach heeft plaatjes multiplex in allerlei kwaliteiten en diktes en ook al verzaagd op kleinere maten op voorraad.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 6R15
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 20:48
Steinumstein schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:36:

Wat ik me vooral afvraag: welk hout kan ik daar het beste voor gebruiken? MDF? OSB? Multiplex? Er zal niet zo heel veel zwaars aan komen te hangen.
Kijk daar hou ik van gelijk voor het beste gaan ik zou Padoek adviseren, tropisch hardhout dus prima vochtbestendig en lekker hard dus geen schade van je gereedschap en het ziet er werkelijk prachtig uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-06 07:51
6R15 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 01:22:
[...]

Kijk daar hou ik van gelijk voor het beste gaan ik zou Padoek adviseren, tropisch hardhout dus prima vochtbestendig en lekker hard dus geen schade van je gereedschap en het ziet er werkelijk prachtig uit.
Niet gewoon trespa nemen in een kek kleurtje? oOo

Acties:
  • +33Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:11

Het is maar net wat je wil. Ik heb (berken) multiplex gebruikt. Iemand ander kiest misschien voor een french cleat (haaklat in nederlands, maar mooie zoekterm in google of youtube).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:21
orf schreef op zondag 21 mei 2023 @ 01:56:
[Afbeelding]

Het is maar net wat je wil. Ik heb (berken) multiplex gebruikt. Iemand ander kiest misschien voor een french cleat (haaklat in nederlands, maar mooie zoekterm in google of youtube).
Prachtig zeg wat een mooie werkbank _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:21
Steinumstein schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:37:

Absoluut geen Mdf gebruiken als er vocht bij kan (zeker onbeschilderd). Het zwelt namelijk op als er vocht in trekt (kopse kanten). Zelf heb ik 15 mm multiplex gebruikt en dat werkt goed.
Niets aftekenen want dan kan je de indeling ook aanpassen als je gereedschap bijkoopt of vervangt.

Alleen weet ik niet 100% zeker of ik weer een wand zou maken. Zo’n gereedschapskast met lades trekt mij ook wel. Alleen zijn die wel vrij duur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:51
Ik ben meer van kamp staal dan hout, bij LIDL komen ze nog wel eens goedkoper langs, maar je kan hier niet echt fout mee gaan:

https://www.lidl.nl/p/parkside-gereedschapswand/p100342604

https://www.hbm-machines....edschapswand-met-18-haken

etc.

Losse haken, vrij (her) in te delen wanneer nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:14
Ik heb zelf OSB omdat de gaten nauwelijks zichtbaar zijn voor als je een nieuw gat plaatst.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:31

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Kortom: gebruik fatsoenlijk hout en het komt goed :)

raggels tegen de wand, h.o.h. 60-90cm om wat draagkracht te hebben mocht je er nu of later wat zwaardere aan willen hebben hangen. Voor die paar euro voor een tafel zou ik gelijk 60cm pakken
Slagplug voor stenen muur, 4x50 schroef voor een houten wand
Daartegen jouw favoriete plaat (hout/kunststof)

OSB is sterk zat, multiplex is mooier (geen gamma kwaliteit waar de knoesten er uit vallen). Hardhout multiplex gaat zeker niet rotten.
Planken hebben ook iets sjieks. Ik heb zelf eiken (kon vloerplanken overnemen voor bijna niks). Nadeel van planken is wel dat op de naden geen schroeven kunnen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31
Ik zeg OSB!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-05 11:47

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

https://www.ikea.com/nl/n...d-zwart-50534378/#content

Is eventueel zoiets met haakjes geen idee hoeft natuurlijk niet van de Ikea te zijn

Die heten blijkbaar pegboards

Lidl heeft ze ook en dan zijn ze van metaal

https://www.lidl.nl/p/gud...5k2AWk6aW8GRoCLWsQAvD_BwE

[Voor 44% gewijzigd door Splitinfinitive op 21-05-2023 23:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb een plaat OSB opgehangen met een "French cleat" oftewel een haaksysteem. Dat zorgt er in ieder geval voor dat een plaat niet koud op de muur komt, er ruimte is tussen plaat en muur waardoor je schroeven onbezorgd in je plaat kunt draaien zonder rekening te moeten houden met de lengte. Verder zorgt het er ook nog eens voor dat je niet zo heel veel gaten hoeft te boren, de plaat makkelijk te verwijderen is én dat het net even 2 cm dichterbij hangt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:51
Boeit niet zo. 18mm ivm dat schroeven ook nog beetje moeten houden.
Ik heb spaanplaat van gebruikte kasten. Was gratis en al in huis... Osb/multiplex mooier, maar duurder. Mdf werkt ook gewoon hoor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MDF werkt nagenoeg niet. Net als spaanplaat, OSB en underlayment trouwens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:58
OSB, Underlayment of Multiplex.

Alles wat kleinere vezels heeft (mdf/spaanplaat) zal een stuk minder lang stevig blijven, schroeven kunnen los komen te zitten.

Mdf is trouwens ook afschuwelijk zwaar in zulke formaten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:23
kjiratsiekoedel schreef op zondag 21 mei 2023 @ 23:50:
Boeit niet zo. 18mm ivm dat schroeven ook nog beetje moeten houden.
Ik heb spaanplaat van gebruikte kasten. Was gratis en al in huis... Osb/multiplex mooier, maar duurder. Mdf werkt ook gewoon hoor.
Slecht advies, het verschil is er wel degelijk. Overigens is OSB helemaal niet duurder:
OSB: 25,50 (https://www.hornbach.nl/p...0-x-1220-x-18-mm/8584520/)
Spaanplaat: 29,50 (https://www.hornbach.nl/p...2500x1250x18-mm/10248783/)

Spaanplaat is wel iets groter, maar kan slecht tegen vocht itt OSB en is zwakker (net als MDF). Als er gewicht aan een haakje/schroef komt te hangen en t lubbert uit, kan je er direct niets meer mee.. Dat MDF ook gewoon werkt snapt iedereen (zelfs een rubberen fietsband werkt in theorie) maar om te stellen dat het niet zo boeit is gewoon niet waar..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:40
Ik heb al 10+ jaar een 18mm MDF gereedschapswand. Wel geschilderd om te voorkomen dat er vocht in komt, en tot nu toe geen problemen mee gehad. Zelfs de moker van anderhalve kilo hangt er nog steeds aan.
Maar voor de stevigheid/zekerheid zou ik nu toch eerder voor een stuk OSB of underlayment gaan.

11.500Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:03
Bij mij in de schuuur is het al jaren een stuk MDF omdat ik dat ooit over had. Zou het niet meer zo maken, maar het functioneert nog wel, dus ach.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:33
Splitinfinitive schreef op zondag 21 mei 2023 @ 23:12:
https://www.ikea.com/nl/n...d-zwart-50534378/#content

Is eventueel zoiets met haakjes geen idee hoeft natuurlijk niet van de Ikea te zijn

Die heten blijkbaar pegboards

Lidl heeft ze ook en dan zijn ze van metaal

https://www.lidl.nl/p/gud...5k2AWk6aW8GRoCLWsQAvD_BwE
+1 voor skadis van Ikea. Ik 3d print mijn eigen haakjes precies zoals ik ze nodig heb. Werkt perfect.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:21

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb in de schuur geperforeerde hardboard achter mijn werkbank.. Dat gaat ook prima.. Het HOEFT niet perse metaal of plastic te zijn..

Maar het hangt wel echt van de situatie af.. Ik heb nog een koof van 3cm diep achter dat hardboard. Handig voor elektra wegwerken en anders passen je haakjes ook niet (als je dat hardboard koud tegen de muur zet)...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Steinumstein
FreakNL schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:44:
Ik heb in de schuur geperforeerde hardboard achter mijn werkbank.. Dat gaat ook prima.. Het HOEFT niet perse metaal of plastic te zijn..

Maar het hangt wel echt van de situatie af.. Ik heb nog een koof van 3cm diep achter dat hardboard. Handig voor elektra wegwerken en anders passen je haakjes ook niet (als je dat hardboard koud tegen de muur zet)...
Ik heb zitten kijken naar zo'n bedplank waar de gaten al in zitten. Is nog steeds een optie, in ieder geval een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Steinumstein
chaoscontrol schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:20:
[...]

+1 voor skadis van Ikea. Ik 3d print mijn eigen haakjes precies zoals ik ze nodig heb. Werkt perfect.
Heb Skadis ook overwogen, maar ik heb een muur over van 126 bij 154cm, en daar kwam ik qua maten niet mee uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Steinumstein
EricTC schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:08:
[...]

Absoluut geen Mdf gebruiken als er vocht bij kan (zeker onbeschilderd). Het zwelt namelijk op als er vocht in trekt (kopse kanten). Zelf heb ik 15 mm multiplex gebruikt en dat werkt goed.
Niets aftekenen want dan kan je de indeling ook aanpassen als je gereedschap bijkoopt of vervangt.

Alleen weet ik niet 100% zeker of ik weer een wand zou maken. Zo’n gereedschapskast met lades trekt mij ook wel. Alleen zijn die wel vrij duur.
Ja, eens. Een kast zou ook prima kunnen, maar die zijn - zelfs tweedehands - duur en lastig te vinden. Mijn huidige gereedschapskist is in ieder geval een rommeltje, en moet op een bepaalde manier ingedeeld worden om dicht te kunnen. En die muur achter de tafel is nu leeg, daarom dacht ik aan een wand :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Steinumstein
The_BoKmeester schreef op zondag 21 mei 2023 @ 01:27:
[...]

Niet gewoon trespa nemen in een kek kleurtje? oOo
Zou Rockpanel ook gaan? 8)7

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:27

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ik heb in de garage slatwall gebruikt. (Marktplaats!) Hier een paar bakken vol diverse haakjes bij uitgezocht en klaar.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Steinumstein
Slatwall ziet er interessant uit, maar het is net toch een plaat OSB geworden. Frame erachter en gaan :)

Waar zouden jullie dit eventueel mee verven? Is alles te doen?

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

Steinumstein schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:14:
Slatwall ziet er interessant uit, maar het is net toch een plaat OSB geworden. Frame erachter en gaan :)

gewoon houtverf? :?

ora et labora

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:56

Fiber

Beaches are for storming.

Van die bedbodem platen met gaatjes...:

:7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Steinumstein
Fiber schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:58:

[Afbeelding]

Haha ja die had ik ook gevonden. Als je er de ruimte voor hebt ziet het er best mooi uit. Ik denk dat ik met een klein stukkie muur meer kan met een plaat zonder voorgeboorde gaatjes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Steinumstein
Haha ja, ongetwijfeld. Ik vroeg het ook niet zo handig. Ben meer benieuwd of een laagje grondverf al genoeg is :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:42
Alleen grondverf wordt snel vies, een laag verf er over is makkelijker schoon te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:58
Steinumstein schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:14:

Ga even langs de dichtstbijzijnde praxis, gamma, karwei en kijk rond bij de verfafdeling.

Vaak zijn er potten die verkeerd gemengd zijn of geretourneerd zijn voor 50% van de prijs te koop.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:37
Fiber schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:58:

[Afbeelding]

Als het toch maar voor de show is . . .

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee