Toon posts:

Draagbalken zoldervloer steunen op binnenmuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:18
Ik ben onze zoldervloer aan het vervangen vanwege:
  • Versteviging: Er komt een buffervat en boilervat.
  • Het kraakt en piept aan alle kanten. De vloer bestaat uit spaanplaten, gespijkerd in de draagbalken. Sinds 1983.
  • Er valt veel vuil naar de slaapkamer eronder. Er zitten grote spleten tussen de spaanplaten van de zoldervloer. Het tapijt die ik heb verwijderd was compleet uitgedroogd, en verkruimelde tot fijnstof. Dit vonden wij regelmatig terug in de slaapkamer.
Het plan is om de spaanplaten te vervangen met 18mm underlayment die met mes/groef in elkaar steekt zodat de vloer 1 geheel wordt.

Tijdens het verwijderen van de spaanplaten zag ik dat de draagbalken niet steunen op de binnenmuur.

Mijn vraag: Is het verstandig om iets te maken zodat de draagbalken op de binnenmuur steunen?

Dit had ik in gedachten:
  • Een balk of blokken hout in cement op de binnenmuur leggen.
  • De draagbalken vastschroeven op het hout bovenop de binnenmuur.
Gaat dit helpen?
Hebben jullie andere ideeen?

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:24
Als je daar de verdieping op laat steunen wordt het een draagmuur. Waarom zou je dat willen?
Nu liggen de balken op het binnenblad.
Het zal geen kwaad kunnen, maar je kunt je afvragen wat het toevoegt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErikKo
paQ schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:47:
Als je daar de verdieping op laat steunen wordt het een draagmuur. Waarom zou je dat willen?
Verhogen van de draagkracht voor het buffervat en boilervat.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:47
dat is zo te zien geen zoldervloer, maar een plafond waar iemand wat planken op heeft gelegd. wat is de balkmaat en de overspanning?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:19
Dat buffervat en die boiler plaats je naast, of liever aan een draagmuur.
Die binnenmuur tot draagmuur converteren zou ik zeker niet (zomaar) doen.
Waarschijnlijk zit er ook niks onder die muur dus ga je de vloer er onder veel meer belasten dan de bedoeling is.
De tussenafstand van de balken lijkt mij wel erg groot, dus die zoldervloer is waarschijnlijk niet zomaar als standaard verdiepingsvloer te gebruiken.

Toevoeging: Die rommel in je slaapkamer voorkom je overigens door je plafond netjes af te werken... naden tussen gipsplaten dicht smeren en randen rondom met flexibele kit afsmeren.

[Voor 18% gewijzigd door hfolkers op 19-05-2023 10:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:24
ErikKo schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:54:
[...]

Verhogen van de draagkracht voor het buffervat en boilervat.
ach so...
naja dan met hem ^^
Zomaar omtoveren tot draagmuur zou ik mee oppassen.
Zit er op de begane grond ook op die plek een muur?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:20
Zo te zien is de muur van poriso baksteen. Dat mag(?)/mocht je gebruiken als draagmuur, mits de breedte 10 cm of meer is.
Maar dan moet de muur zelf ook weer voldoende ondersteund zijn, b.v. een verdieping lager ook een muur er onder.
Maar je versterkt daarmee alleen de balken, die direct langs de muur lopen. Dus schiet je daar veel mee op?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-05 21:31
Wat is de balkmaat, wat is de HOH maat van deze balken en wat is de overspanning? Haal dit door de balkenschuif op internet en kijk of het gewicht van het buffervat en toebehoren hier op kunnen.
Mijn onderbuikgevoel zegt dat dit slechts een veredeld plafond is maar een foto zegt niet genoeg.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:29
Zoals hierboven al opgemerkt: die balklaag ziet er vanaf de foto's niet uit alsof die meer kan hebben dan een simpel plafond.

Ten tweede kun je een niet dragende muur niet zomaar dragend maken. Waar staat die muur op? Op een andere muur? En is die muur ook gefundeerd?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:05
Ik zou een constructeur in in huren en het goed laten doorrekenen. We kunnen allemaal goede adviezen geven maar je wilt het toch veilig en goed?

• ErikKo
Bedankt voor de reacties!
Sorry dat ik niet eerder heb kunnen reageren.
D.deJong schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:21:
Wat is de balkmaat, wat is de HOH maat van deze balken en wat is de overspanning? Haal dit door de balkenschuif op internet en kijk of het gewicht van het buffervat en toebehoren hier op kunnen.
Mijn onderbuikgevoel zegt dat dit slechts een veredeld plafond is maar een foto zegt niet genoeg.
Balkmaat: volgens bouwtekening 63x160. Nagemeten, zit het dichtste bij 58x155 in balkenschuif.
HoH: 57cm. De middenste 2 balken zijn HoH 17cm.
Overspanning: 410cm
Balkenschuif geeft een HoH of houtmaat -- hoe zie/reken ik of het buffervat er (niet) op kan? Het is een vat van 200L.
Ik zie dat er voor mijn gegevens geen geschikte HoH afstand mogelijk is. Dit betekent dat de vloer sowieso niet als normale verdiepingsvloer te gebruiken is?

Het plan voor het buffervat is naast de draagmuur, op de foto van de zolder is dit de achterste muur.
Het buffervat steunt dan dus op de 2 balken die je op de foto ziet.
En naar mijn begrip is de draagkracht sterker naast de draagmuur (t.o.v. in het midden van de kamer).
Als het verstandig is wil ik de 2 balken op de binnenmuur steunen voor extra draagkracht.
JukeboxBill schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:28:
Zo te zien is de muur van poriso baksteen. Dat mag(?)/mocht je gebruiken als draagmuur, mits de breedte 10 cm of meer is.
Maar dan moet de muur zelf ook weer voldoende ondersteund zijn, b.v. een verdieping lager ook een muur er onder.
Maar je versterkt daarmee alleen de balken, die direct langs de muur lopen. Dus schiet je daar veel mee op?
De bakstenen zijn 11cm breed.
Op de verdieping lager staat geen muur, maar er hangt wel een enorme balk. Maar ik weet niet of die enorme balk als draagbalk dient, en dus de binnenmuur erboven kan dragen. Zie foto hieronder.
Het punt van alleen de balken direct naast de binnenmuur versterken is omdat op die balken, naast de draagmuur op zolder, het buffervat (200L) komt te staan.
D-e-n schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:08:
Ten tweede kun je een niet dragende muur niet zomaar dragend maken. Waar staat die muur op? Op een andere muur? En is die muur ook gefundeerd?
Helaas is er op de verdieping eronder geen muur, maar wel een enorme balk. Zie foto hieronder.
De binnenmuur staat precies boven de grote balk van de foto hieronder.
De muur waarop deze grote balk steunt is volgens de bouwtekening wel gefundeerd.
Ik weet echter niet of de grote balk van de foto hieronder een draagbalk is.

Balk op de begane grond (215x215, exclusief plint) onder de binnenmuur.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sowieso beginnen met platen die dit overbruggen, en kun je met nietpistool vast zetten.
underlayment is vaak 244x122. je weet zelf of je dat qua maatvoering kunt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Jd2074256
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 31-05 00:37
Ik zou de balken verzwaren, of opnieuw laten doorrekenen en bekijken wat de constructeur ervan zegt

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:05
ErikKo schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:20:
Het plan voor het buffervat is naast de draagmuur, op de foto van de zolder is dit de achterste muur.
Het buffervat steunt dan dus op de 2 balken die je op de foto ziet.
En naar mijn begrip is de draagkracht sterker naast de draagmuur (t.o.v. in het midden van de kamer).
Als het verstandig is wil ik de 2 balken op de binnenmuur steunen voor extra draagkracht.
Het buffervat van 250KG op die balken strak tegen de muur is het probleem niet, dat blijft wel in de lucht. Alleen ga je waarschijnlijk ook de hele vloer dicht maken en dan komen de problemen. Eerst is het alleen de kerstboom, dan het opblaasbare zwembadje uit de tuin en drie jaar later is de hele vloer vol met troep die je eigenlijk weg had moeten gooien.
Met 250Kg/m2 ga je al snel richting de 250*70 als balkmaat.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:20
Die onderslagbalk in de onderverdieping ziet er wel imposant uit, maar trek daar de bekleding van af (als het goed gedaan is, minimaal 2 lagen gipsplaat) dan wordt het al een stuk minder. Bovendien zal die gedimensioneerd zijn om de muur + vloerbelasting te dragen en niet nog eens een extra belasting van de zolder.
Misschien zit er wat reserve in, want verhoudingsgewijs is dat buffervat maar een kleine extra belasting op die balk. Probeer er achter te komen wat de maat van die vermoedelijk stalen balk is, dan kan je dat voor de zekerheid laten uitrekenen door een constructeur.

Een punt is ook hoe dat buffervat wordt opgesteld. Underlayment is vrij slap en de kans bestaat dat toch een groot deel van de belasting naar de buitenste balken gaat. Je zou een doosvormig platform kunnen maken met twee lagen underlayment met dwarsbalkjes er tussen. Dan gaat de belasting naar het stijfste gedeelte van de ondersteuning, zijnde de muur.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:37
Zelf zou ik twee U-balken nemen, deze dwars over 3 balken leggen en dan zo dicht mogelijk tegen de muur aan (zodat het gewicht dat op de balken drukt zo gunstig mogelijk op de draagmuur komt) en dan de poten van het watervat in de U-balken. En aan de bovenkant van het watervat een beugel naar de muur om doorbuigen van de houten balken naar het midden van het plafond te voorkomen. Die U-balken hoeven niet zo dik te zijn want op zich is 200KG vrij weinig gewicht voor een U-balk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D.deJong
Ik zou de balken ophogen en het muurtje het muurtje laten.
Een balk er bovenop en aan weerszijden van de balk een strook multiplex om het op te klampen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:05
Vergeet de doos met 10000 schroeven niet. :P

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-06 14:28
JukeboxBill schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:28:
Zo te zien is de muur van poriso baksteen.
Nee, dit zijn gewone bakstenen, heeft niks met poriso te maken.

TS, negeer alle adviezen behalve deze:
jongetje schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:12:
Ik zou een constructeur in in huren en het goed laten doorrekenen. We kunnen allemaal goede adviezen geven maar je wilt het toch veilig en goed?
Dat is het enige juiste advies, haal hier alstublieft een constructeur bij. Dit kan anders alleen maar mis gaan.
Ik heb mijn mening ook wel over de constructie (ik ben bouwkundige) maar die houd ik wel voor me.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D.deJong
Analamoebe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:19:
[...]

Nee, dit zijn gewone bakstenen, heeft niks met poriso te maken.

TS, negeer alle adviezen behalve deze:

[...]

Dat is het enige juiste advies, haal hier alstublieft een constructeur bij. Dit kan anders alleen maar mis gaan.
Ik heb mijn mening ook wel over de constructie (ik ben bouwkundige) maar die houd ik wel voor me.
Opklampen van een balklaag (en ik ben bouwkundige) is een bewezen methode om de draagkracht van een balklaag te verhogen en 250 kilo is nou ook weer niet zo heel erg spannend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:54
Ik ben geen bouwkundige, maar ik heb samen met heel veel andere mensen een stuk meer gewicht dan dat op de hoek van vliering vloertjes gelegd in de vorm van overgebleven parket, dakpannen, verhuisdozen met troep en andere dingen die naar de stort hadden gemoeten.

Tldr: constructeur erbij goed idee, maar het is ook weer geen jaccuzi.

Ik zou het sowieso niet op die muur leggen, daar zou ik echt contact met een constructeur voor zoeken.

[Voor 13% gewijzigd door Makkelijk op 22-05-2023 23:56]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Buffervat van 100 liter is al gauw 150kg denk ik?

Boilervat, afhankelijk van inhoud al snel >300kg

Dus zeg 500kg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-06 14:28
D.deJong schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:37:
[...]

Opklampen van een balklaag (en ik ben bouwkundige) is een bewezen methode om de draagkracht van een balklaag te verhogen en 250 kilo is nou ook weer niet zo heel erg spannend.
Ik beweer dat ook nergens ;)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ErikKo
Tot zover enorm bedankt voor alle adviezen.
Inmiddels is er iemand komen kijken.
  • Afsteunen op de binnenmuur wordt aangeraden. De binnenmuur is stevig genoeg, en op de verdieping onder de binnenmuur is een H-balk van 200 aanwezig. Deze rust op een draagmuur die gefundeerd is.
  • Om het gewicht verder te verdelen over meerdere balken wordt een vlondertje aangeraden.
  • Het vlondertje met daarop de buffervaten moeten tegen de draagmuur geplaatst worden.
Is er interesse naar de voortgang van dit project?
Zo ja, dan zal ik af en toe een update posten met wat foto's. :)

[Voor 4% gewijzigd door ErikKo op 28-05-2023 09:35]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee