Drassige plek gazon - drainage?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mraes
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-04 16:47
Een goeiedag tweakers

Wij hebben recent onze vrij grote vijver laten toeleggen om onze tuin veiliger te maken voor ons dochtertje van bijna 1 jaar oud. Die begint namelijk de wereld te verkennen en we hebben recent wel wat verhalen gehoord van ongelukken met kinderen en vijvers dus we spelen graag op zeker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFGqD4uTgtTGxDYciisF1u_Lo1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8XCHq1Qup2fTG4enMCOBTqH.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan daarvan vinden wat je wil maar daarvoor ben ik hier niet :)
Onder de vijver zat kleigrond, waarschijnlijk heel erg aangedrukt door de jarenlange grote hoeveelheid water erbovenop. We hebben die wel wat omgespit. We hebben de put toegegooid (en aangedamd) met mooie/goede aarde en gladgestreken om er grasmatten op te leggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79PjXH3pVt3eHqCVRReIRORSvwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7ltWfcfxksjiJm4WHxtJGlU.jpg?f=fotoalbum_large

Recent was er een grote regenbui waarbij we merkten dat op 1 deel van de aarde het water niet meer wegkon en plassen begon te vormen.

Drie dagen na die regenbui begonnen we grasmatten te leggen en ging initieel alles goed, de grond was solide. Toen we echter bij het voorgenoemde deel kwamen merkten we dat de grond heel erg drassig was en je er tot je enkel inzakte, volledig gesatureerd met water precies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1l7RyALpC3n4RAJtz5q-D7xY4nM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSdfp0LZEetTn2dXoICevdOn.jpg?f=fotoalbum_large

Long story short: we hebben een 2mx2m oppervlak waar het water precies heel moeilijk (ie na 4 dagen droog weer nog steeds modder) verder de bodem infiltreert en tot heel drassige grond leidt. Niet ideaal voor een mooi stukje speelgazon vlak bij onze keuken :(

Wat zijn de opties? Als ik drainage/infiltratie oplossingen opzoek vind ik een hele resem aan zaken (infiltratiekratten, drainagebuizen, wadi, grindkoffer, zand/grind in de bodem verwerken, ...) - ik zie door het bos de bomen niet meer.

Mvg,
mraes

[ Voor 27% gewijzigd door mraes op 19-05-2023 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:29

de Peer

under peer review

Hoe lang is het geleden dat de vijver leeg gehaald is? Ik kan me namelijk voorstellen dat het wel enkele maanden of misschien wel een jaar duurt voordat de boel een beetje normaliseert.

dus ik zou zeggen: geduld hebben en niet direct te hoge verwachtingen hebben. Maar ik ben benieuwd hoe anderen hier naar kijken.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 19-05-2023 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19
de Peer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:50:
Hoe lang is het geleden dat de vijver leeg gehaald is? Ik kan me namelijk voorstellen dat het wel enkele maanden of misschien wel een jaar duurt voordat de boel een beetje normaliseert.

dus ik zou zeggen: geduld hebben en niet direct te hoge verwachtingen hebben. Maar ik ben benieuwd hoe anderen hier naar kijken.
Wij hebben hetzelfde gehad, toen ik nog in NL woonde. De vijver wat kleiner gemaakt alleen het grond eromheen bleef een hele tijd een stuk natter dan de rest van tuin. Dit heeft geloof ik bijna een jaar geduurt voordat het weer normaal was. (misschien geen jaar, maar minimaal 6 maanden).

Volgens de buurman hadden we de vijver eerst wat dieper moeten uitgraven zodat het zand/klei allemaal wat losser zou zou zitten waardoor het water makkelijker weg ging. Echter hadden we geen zin om meer dan 2meter diep te graven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mraes
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-04 16:47
de Peer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:50:
Hoe lang is het geleden dat de vijver leeg gehaald is?
Een maand ofzo.

Maar het rare is dat het overgrote deel van de toegelegde vijver wél helemaal ok is. Enkel dit punt van 2x2m dat door de natuurlijke helling ook wel het laagste punt is staat nog vol water.

Dus door het weer op te spitten en wat meer luchtig te maken met zand/grind/kiezels zou het niet per se beter worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:29

de Peer

under peer review

mraes schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:22:
[...]

Dus door het weer op te spitten en wat meer luchtig te maken met zand/grind/kiezels zou het niet per se beter worden?
Daarmee kun je het wel versnellen denk ik.
Zelf zou ik gewoon een jaar wachten en de natuur zijn werk laten doen.

Maar als je haast hebt kun je zelf actie ondernemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:15
Je hebt dode, verdichte grond in het gat aangebracht. Dit wordt van zelf meer doorlatend als er leven in de vorm van wortels en fauna in komt te zitten.

Je zou hier inderdaad drainagebuizen in aan kunnen brengen en die dan door laten lopen naar je "oudere" tuingedeelte. Of je past je beplanting er op aan en houdt het aan als natte hoek met mogelijk een poeltje zodat de kleine ook kennis kan maken met kikkers en salamanders in eigen tuin.
Pagina: 1