Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-D
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-08 12:18
Ik heb een nieuw systeem gebouwd maar wat ik ook probeer, ik krijg de i9 niet boven de 50 graden c. en benchmarks als Cinebench, Geekbench en Blender laten een 60% score zien tov referentie (bios default).

Ik ben geen overclocker maar heb van alles in het bios geprobeerd. Uiteindelijk kreeg ik 'm op 80% van referentie (100 dingen veranderd, geen idee wat het verschil maakte), maar ik kom nog 20% tekort en 50 graden blijft de grens. Uiteraard alles wat op throtteling lijkt uitgezet, verder alles wat een beetje fancy klinkt omhoog gegooid. Ook de Asrock Gaming Tuning software maakt geen verschil.

- Clock idle 5586mhz, load 3300-4000mhz
- Single core geen throttle en haalt 100% van referentie
- Passmark haalt 100% maar die is syntetisch gok ik
- Bios geupdate, Win11 reinstall
- i9 13900, ASRock Z790 PG Lightning/D4, 4x32gb fury beast 3200MT/s, Noctua NH-D15

Heeft iemand een idee? Of zijn dit acceptabele afwijkingen? Of: als er iets RMA moet, wat is dan vermoedelijk defect? Systeem is verder stabiel. En lekker stil :) Maar mijn Blender en Metashape zijn niet blij...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7L6rv1cpWJcaZ_QT5ufLbXZ-oPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6DGsxdwbKriOht8dSSsCTDjO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSlA8nziY08gXOVhUYE6CDHF9NE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcwA3gpBJEkUL1QTDtqsveOJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Maarten-D op 19-05-2023 09:46 ]

Beste antwoord (via Maarten-D op 19-05-2023 10:37)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Vergeet niet dat je een paar beperkingen hebt:

- Een 13900 ipv een 13900k (op een Z790 board... daar had je wat centen kunnen besparen want een van de key features van de Z-series is... overklokken)
- Je zit op DDR4

Het klinkt heel lullig, maar Intel heeft al een tijd niet meer dat het enige verschil tussen K- en non-K overklokken is. De baseclock van de non-K is lager, de boost duration is én lager, én hardcoded, en het powerbudget ligt lager.

Al in al, zelfs zonder OC, is een 13900 trager dan een 13900K, en dat cijfer is ongeveer 20% zeker op multithreaded loads, en zeker als je ook Z790 borden met bios-gimmicks meeneemt.

Het punt is dat je in je single core cinebenches al rond de 2000pt zit, waar de K-variant ~2250 haalt. En eigenlijk is dat heel normaal. Op meer threads na is de 13900-non-K eigenlijk vrij vergelijkbaar in boost gedrag met de 13600K, en die haalt ongeveer zoveel punten. Ook in multi, waar het board dus NIET multi-core boosts kan gaan doen met een non-K zit je lager dan een K, shockerend zelfs, maar desalniettemin: redelijk in de lijn.

Cinebench is niet de liefste DDR4 vs DDR5 test puur vanwege hoe ongeschikt cinebench eigenlijk is, maar zeker als je naar game benches gaat kijken dan heb je op absurd zwaar DDR4 na tegenwoordig eigenlijk niet zo veel belang meer bij DDR4 tegenover zelfs een 'low end' 4800MT/s DDR5 kit.

Persoonlijk had ik een B760 board gehaald, maar gezien het feit dat je blender als doel hebt... eigenlijk misschien deze kit in z'n geheel niet. Op de K-serie na met powerbudgetten van amehoela is momenteel Intel best onaantrekkelijk voor blender.

Puget schrijft doorgaans best aantrekkelijke, goed doordachte artikelen rondom CPU's, en puur het aantal 'volle' cores in het AMD-landschap maken dat specifiek voor Blender een aantrekkelijk verhaal: https://www.pugetsystems....ew/#CPU_Rendering_Blender

Brengt me ook op het hele punt: "bestaat de jack of all trades PC nog wel"?. Naar mijn mening: nee. De 13900K is een CPU die er redelijk bij in de buurt komt, maar wordt in efficiëntie weggevaagd door... alles. In workstation workloads zijn er slimmere CPU's die sneller zijn (van zowel Intel als AMD, een 5950x als je DDR4 hebt, of een 7950x of zelfs een xeon), én tenzij je veel PV hebt: goedkoper zijn om te draaien. In games... Intel's "minder core maar K"-CPU's zijn erg goed, en de X3D reeks van AMD ook.

Ik denk dat je wat stappen kan zetten in bclock, of door je memory zo veel mogelijk te timen (mijn gok is dat XMP je niet alles kan bieden door het non-K aspect maar zelfs in DDR4 land snapt Intel doorgaans de kloksnelheid tenminste nu, maar timings zul je even met de hand na moeten lopen, en weet dat je qua memory controller voltage niet veel besturing hebt), maar nogmaals: snap dat een 13900K en 13900 niet héél veel met elkaar te maken hebben op het aantal cores na, en dat de verwachtingen (zelfs op een Z790 board, wat naar mijn mening nog steeds zonde van het geld is) dus wat getemperd moeten zijn: de 40.000 multi-cinebench zal je nooit krijgen. 30k, met moeite en strak geheugen: 32k is je grens. Meer dan je huidige 23k. Door de power limits in te stellen, en in-bios alles behalve multiplier clocks los te laten kom je een eind. Door geheugen goed te tunen zal je ook wat moeten krijgen. Maar een 13900 non-K is eigenlijk niet zo'n hele goede deal.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:30
Ik kan in mijn (MSI) bios instellen wat voor processor koeler ik gebruik. Als ik de standaard koeler selecteer presteert het systeem veel lager om oververhitting te voorkomen. Heb jij ook zo'n instelling in je bios?

Dit omdat je TDP op 65 watt staat terwijl de processor 219 watt kan hebben.

Ik kan in mijn bios kiezen tussen standaard koeler, tower koeler en water koeler waarbij bij de laatste twee de TDP op 250 watt staat.

[ Voor 33% gewijzigd door boers706 op 19-05-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-D
Wauw. Ja, TDP nu je het zegt. Die heb ik handmatig in het bios op 200 W gezet (tenminste, "Long duration power limit 200 W", short op 265. En: Base freq. boost: 200 W). Ik ga nu toch maar de power limitation unlocken... (en de zwaarste water cooler faken).

[ Voor 8% gewijzigd door Maarten-D op 19-05-2023 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-10 17:10
Als ik jou was zou ik BIOS factory resetten en opnieuw beginnen en alleen de basasle zaken goed zetten. Je weet ook niet goed meer wat je nu allemaal hebt gedaan en denk dat het je meer problemen gaat opleveren dan oplossingen.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Vergeet niet dat je een paar beperkingen hebt:

- Een 13900 ipv een 13900k (op een Z790 board... daar had je wat centen kunnen besparen want een van de key features van de Z-series is... overklokken)
- Je zit op DDR4

Het klinkt heel lullig, maar Intel heeft al een tijd niet meer dat het enige verschil tussen K- en non-K overklokken is. De baseclock van de non-K is lager, de boost duration is én lager, én hardcoded, en het powerbudget ligt lager.

Al in al, zelfs zonder OC, is een 13900 trager dan een 13900K, en dat cijfer is ongeveer 20% zeker op multithreaded loads, en zeker als je ook Z790 borden met bios-gimmicks meeneemt.

Het punt is dat je in je single core cinebenches al rond de 2000pt zit, waar de K-variant ~2250 haalt. En eigenlijk is dat heel normaal. Op meer threads na is de 13900-non-K eigenlijk vrij vergelijkbaar in boost gedrag met de 13600K, en die haalt ongeveer zoveel punten. Ook in multi, waar het board dus NIET multi-core boosts kan gaan doen met een non-K zit je lager dan een K, shockerend zelfs, maar desalniettemin: redelijk in de lijn.

Cinebench is niet de liefste DDR4 vs DDR5 test puur vanwege hoe ongeschikt cinebench eigenlijk is, maar zeker als je naar game benches gaat kijken dan heb je op absurd zwaar DDR4 na tegenwoordig eigenlijk niet zo veel belang meer bij DDR4 tegenover zelfs een 'low end' 4800MT/s DDR5 kit.

Persoonlijk had ik een B760 board gehaald, maar gezien het feit dat je blender als doel hebt... eigenlijk misschien deze kit in z'n geheel niet. Op de K-serie na met powerbudgetten van amehoela is momenteel Intel best onaantrekkelijk voor blender.

Puget schrijft doorgaans best aantrekkelijke, goed doordachte artikelen rondom CPU's, en puur het aantal 'volle' cores in het AMD-landschap maken dat specifiek voor Blender een aantrekkelijk verhaal: https://www.pugetsystems....ew/#CPU_Rendering_Blender

Brengt me ook op het hele punt: "bestaat de jack of all trades PC nog wel"?. Naar mijn mening: nee. De 13900K is een CPU die er redelijk bij in de buurt komt, maar wordt in efficiëntie weggevaagd door... alles. In workstation workloads zijn er slimmere CPU's die sneller zijn (van zowel Intel als AMD, een 5950x als je DDR4 hebt, of een 7950x of zelfs een xeon), én tenzij je veel PV hebt: goedkoper zijn om te draaien. In games... Intel's "minder core maar K"-CPU's zijn erg goed, en de X3D reeks van AMD ook.

Ik denk dat je wat stappen kan zetten in bclock, of door je memory zo veel mogelijk te timen (mijn gok is dat XMP je niet alles kan bieden door het non-K aspect maar zelfs in DDR4 land snapt Intel doorgaans de kloksnelheid tenminste nu, maar timings zul je even met de hand na moeten lopen, en weet dat je qua memory controller voltage niet veel besturing hebt), maar nogmaals: snap dat een 13900K en 13900 niet héél veel met elkaar te maken hebben op het aantal cores na, en dat de verwachtingen (zelfs op een Z790 board, wat naar mijn mening nog steeds zonde van het geld is) dus wat getemperd moeten zijn: de 40.000 multi-cinebench zal je nooit krijgen. 30k, met moeite en strak geheugen: 32k is je grens. Meer dan je huidige 23k. Door de power limits in te stellen, en in-bios alles behalve multiplier clocks los te laten kom je een eind. Door geheugen goed te tunen zal je ook wat moeten krijgen. Maar een 13900 non-K is eigenlijk niet zo'n hele goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-D
Umbra, geweldig verhaal dank je wel. Ik ga met je tips aan de slag. Haha ik heb weken onderzoek gedaan en dan nog kan het beter - wat een marketing mijnenveld :) Nu toch een beetje blij dat ik kan overklokken met de Z790 vanwege de bizar slechte stock performance tov andere non-K's... Budget voor de K was op trouwens, eigenlijk doet de 4090 het meeste werk. Toch valt agisoft metashape vaker terug op de cpu dan gehoopt. Afijn, ik ga kijken of ik met de tips verder kom, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 08:21
Maarten-D schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:37:
Umbra, geweldig verhaal dank je wel. Ik ga met je tips aan de slag. Haha ik heb weken onderzoek gedaan en dan nog kan het beter - wat een marketing mijnenveld :) Nu toch een beetje blij dat ik kan overklokken met de Z790 vanwege de bizar slechte stock performance tov andere non-K's... Budget voor de K was op trouwens, eigenlijk doet de 4090 het meeste werk. Toch valt agisoft metashape vaker terug op de cpu dan gehoopt. Afijn, ik ga kijken of ik met de tips verder kom, bedankt.
Volgend mij valt er weinig te clocken met een non-k cpu eventueel de bus speed een enkel MHz "blck" omhoog en dan houdt het wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

TRAXION schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:05:
[...]

Volgend mij valt er weinig te clocken met een non-k cpu eventueel de bus speed een enkel MHz "blck" omhoog en dan houdt het wel op.
Op bclock (wat... de lastigste kloksnelheid is om te clocken) en powertarget na valt er inderdaad weinig te veranderen, ondanks dat je wel een hoop ziet in de UEFI.

XMP is iets wat ik expliciet los noem, omdat je de optie wel hebt, maar je hebt geen VCCSA controle, en kan zeker met DDR4 dus niet heel hoog komen, veel 3600 kits werken niet, en zelfs sommige 3200 kits gaan naar gear2. Daar raak je ook snelheid kwijt (hoewel cinebench doorgaans wát minder geheugen gevoelig is, nogmaals: je dubbel-handicapt jezelf wel met een 13th gen CPU die zeker in vergelijkingen vaak op zeker DDR5-4800 draait, niet op DDR4-3200 gear-2)
Pagina: 1