Licht/centraalpunt verplaatsen gipsplafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• boudewijn2212
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-05-2023
Hallo! Ik wil binnenkort gaan verbouwen en wil de aansluiting in het plafond verplaatsen zodat het lichtpunt recht boven mijn kookeiland komt te hangen. Ik kom er alleen niet uit hoe ik dit het beste doe.

Het plafond is van gipsplaten en het regelwerk loopt haaks op de richting waarin ik het wil verplaatsen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfJt4pwm897L3zhTekcUT18BmEY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YSErkkSmeG1dP3mRZVZ8O3Jv.jpg?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door boudewijn2212 op 18-05-2023 20:54 ]

Beste antwoord (via boudewijn2212 op 18-05-2023 22:39)

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:42
Volgens mij weet je zelf het antwoordt al, plafond gaatje boren op het nieuwe punt en een gaatje in het regelwerk om de buis doorheen te doen. Vervolgens weer dicht maken en weer stuc'en.

Als het een centraalpunt is, zou je je ook moeten afvragen of je het helemaal wil verplaatsen omdat het ook weer impact heeft op de rest van de kamer. Je zou het ook kunnen afdekken met een kapje (dichtsmeren kan niet).

Alle reacties

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:18
Plaatje op centraaldoos en een los lichtsnoer trekken? Wat voor verlichting wordt t?

Acties:
  • Beste antwoord

• wm1234
Volgens mij weet je zelf het antwoordt al, plafond gaatje boren op het nieuwe punt en een gaatje in het regelwerk om de buis doorheen te doen. Vervolgens weer dicht maken en weer stuc'en.

Als het een centraalpunt is, zou je je ook moeten afvragen of je het helemaal wil verplaatsen omdat het ook weer impact heeft op de rest van de kamer. Je zou het ook kunnen afdekken met een kapje (dichtsmeren kan niet).

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Centraaldoos verplaatsen is een aardige klus. Er zijn zo 3-4 stopcontacten of lichtpunten op aangesloten. Bij verplaatsen moeten alle buizen worden verlegd en nieuwe kabels worden getrokken.

Het is een stuk makkelijker om een extra lichtpunt te maken en met buisje te verbinden met de centraaldoos.

• boudewijn2212
Dank voor de reacties!

• boudewijn2212
wm1234 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:11:

Hoe zou je het beste een gaatje in het regelwerk maken? Moet je dat op meerdere plaatsen een gat maken in het gips?

• wm1234
Ligt eraan hoe de constructie is, maar het liefste maak je veel meters en beperk je de gaatjes en het hele plafond sleuven/openbreken.

Optisch minder mooi maar ook prima, een gootje op het plafond naar de nieuwe locatie. Stuk goedkoper en sneller.

Ligt eraan hoeveel tijd, moeite en geld in wil stoppen.

• boudewijn2212
Gootje wil ik zeker niet, moet netjes weggewerkt zijn. Idee om een endoscoop te gebruiken ook?

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-12 16:46
boudewijn2212 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:51:
Hallo! Ik wil binnenkort gaan verbouwen en wil de aansluiting in het plafond verplaatsen zodat het lichtpunt recht boven mijn kookeiland komt te hangen. Ik kom er alleen niet uit hoe ik dit het beste doe.

Het plafond is van gipsplaten en het regelwerk loopt haaks op de richting waarin ik het wil verplaatsen.[Afbeelding]
Als er wat ruimte is boven je regelwerk voor een snoer dan kan je proberen om via een spruit van je huidige centraaldoos een snoer naar je nieuwe lichtpunt te trekken. Daar boor je dan gewoon een hollewanddoos in het plafond en daar laat je je snoer weer in uitkomen waar je dan je lamp op kan hangen. Je kan proberen een trekveer in de spruit van je centraaldoos te drukken om te kijken of je boven het plafond ongeveer op de plek kan uitkomen waar je je nieuwe lichtpunt wil hebben.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-12 17:13

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Het is knap K als je door al je regels moet. Anders zou je simpelweg met een afgetakte kabel aan een magneet het kunnen doortrekken naar het nieuwe gat met minumaal breekwerk, Nu zul je echt een sleuf moeten openmaken en weer dicht en afwerken.
Pagina: 1