Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:26

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Ik heb al meer dan 10 jaar een Mede8er MED400X2 mediaspeler en het ding draait nog altijd prima. Hij is niet de snelste, maar speelt alles wat ik wil. De bestanden staan op een net zo oude Synology DS211. Inmiddels hebben we een tweede Syno voor overig gebruik, waardoor de DS211 alleen nog maar voor de Mede8er wordt gebruikt. En dat is een beetje overkill. Dus heb ik alle mediabestanden van de DS211 overgezet naar een externe HDD die ik nog had liggen en die aangesloten op de USB van de Mede8er. Werkt feilloos.
So far so good. Nu zou ik graag nieuwe mediabestanden van de PC naar de USB-HDD van de Mede8er willen kopiëren. Dat lukt op dit moment alleen door de HDD fysiek aan te sluiten op de PC, maar als je gewend bent om rechtstreeks via het netwerk iets naar de NAS te slepen dan is dat wel een gedoetje. Je zou toch zeggen dat het mogelijk moet zijn om de Mede8er via het netwerk te benaderen, maar ik zou niet weten hoe. De Mede8er heeft wel een NAS modus en als ik die inschakel dan zie ik het apparaat verschijnen onder Netwerk in de Windows Verkenner. Maar ik kan vervolgens nergens op doorklikken. Als ik het IP-adres van de Mede8er in de browser intik, dan krijg ik een foutmelding (pagina niet bereikbaar, time out). Zie ik iets over het hoofd, of is dit echt teveel gevraagd voor een antieke mediaspeler?

Beste antwoord (via JME op 22-05-2023 22:48)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

JME schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:03:
Aanvulling: inmiddels ontdekt dat de Mede8er SMB1 vereist. Zodra ik SMB1 support toevoeg aan mijn Windows 11 PC kan ik wel bij de Mede8er. Maar hoe slim is dat, om SMB1 support in te schakelen op mijn PC? Ik lees van alles over veiligheid en zó belachelijk belangrijk is het allemaal nu ook weer niet. Voorlopig SMB1 support maar weer uitgezet totdat ik er meer over heb gelezen..
SMB is per definitie onveilig, dus het is niet meer of minder veilig om een ouder protocol aan te zetten. Windows zet die uit omdat het niet meer nodig is en niet meer actief wordt onderhouden, maar de dingen waar je je druk om zou moeten maken zouden in de implementatie van de SMB server moeten zitten en niet in het protocol zelf, en omdat het protocol zelf niet veilig is en je dus nooit je SMB poorten moet forwarden naar het grote internet is het risico hier nihil.

In het kort: er is geen extra risico bij het aanzetten van SMB1 ondersteuning op je Windows PC, het risico zit in de server (de mediaspeler in dit geval). Zolang je niet in je router de poorten open gaat zetten is dat risico te verwaarlozen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Aanvulling: inmiddels ontdekt dat de Mede8er SMB1 vereist. Zodra ik SMB1 support toevoeg aan mijn Windows 11 PC kan ik wel bij de Mede8er. Maar hoe slim is dat, om SMB1 support in te schakelen op mijn PC? Ik lees van alles over veiligheid en zó belachelijk belangrijk is het allemaal nu ook weer niet. Voorlopig SMB1 support maar weer uitgezet totdat ik er meer over heb gelezen..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

JME schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:03:
SMB is per definitie onveilig, dus het is niet meer of minder veilig om een ouder protocol aan te zetten. Windows zet die uit omdat het niet meer nodig is en niet meer actief wordt onderhouden, maar de dingen waar je je druk om zou moeten maken zouden in de implementatie van de SMB server moeten zitten en niet in het protocol zelf, en omdat het protocol zelf niet veilig is en je dus nooit je SMB poorten moet forwarden naar het grote internet is het risico hier nihil.

In het kort: er is geen extra risico bij het aanzetten van SMB1 ondersteuning op je Windows PC, het risico zit in de server (de mediaspeler in dit geval). Zolang je niet in je router de poorten open gaat zetten is dat risico te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
@Oon dankjewel!
De PC en de Mede8er kunnen met elkaar praten als ik de SMB1 ondersteuning op de PC en de "NAS modus" van de Mede8er aanzet. Vermoedelijk schakelt die "NAS modus" de SMB1 server op de Mede8er in.
Kan ik in de router (een KPN Experiabox) nog iets instellen om wat extra zekerheid rond de SMB server te creëren? De mediaspeler hoeft alleen maar op het lokale netwerk te kunnen, er is geen reden om inkomend of uitgaand contact met "buiten" toe te staan. De mogelijkheden om dat selectief op de Experiabox te kunnen instellen lijken echter beperkt. Is er een specifieke term waar ik naar moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

JME schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:07:
@Oon dankjewel!
De PC en de Mede8er kunnen met elkaar praten als ik de SMB1 ondersteuning op de PC en de "NAS modus" van de Mede8er aanzet. Vermoedelijk schakelt die "NAS modus" de SMB1 server op de Mede8er in.
Kan ik in de router (een KPN Experiabox) nog iets instellen om wat extra zekerheid rond de SMB server te creëren? De mediaspeler hoeft alleen maar op het lokale netwerk te kunnen, er is geen reden om inkomend of uitgaand contact met "buiten" toe te staan. De mogelijkheden om dat selectief op de Experiabox te kunnen instellen lijken echter beperkt. Is er een specifieke term waar ik naar moet zoeken?
Nee, juist als je niks instelt op je router ben je veilig, gewoon niet aankomen dan kan standaard niemand van buitenaf erbij. Je kunt hooguit even dubbelchecken dat UPnP uitstaat, dat is ook zo'n onveilig systeem dat er voor zorgt dat apparaten zelf poorten open kunnen zetten, maar ik kan me niet voorstellen dat een mediaspeler dat gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb het apparaat niet meer maar kan je op de Mede8er geen FTP server opzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Oon schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:08:
[...]

Nee, juist als je niks instelt op je router ben je veilig, gewoon niet aankomen dan kan standaard niemand van buitenaf erbij. Je kunt hooguit even dubbelchecken dat UPnP uitstaat, dat is ook zo'n onveilig systeem dat er voor zorgt dat apparaten zelf poorten open kunnen zetten, maar ik kan me niet voorstellen dat een mediaspeler dat gaat doen.
UPnP zit er wel op maar staat uit. Ik denk dat ik er inmiddels wel uit ben. Hartelijk dank voor alle info!
Pagina: 1