• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Onlangs is een tante van mij overleden. Daar had ik eigenlijk nauwelijks contact mee.

Zij was gehuwd (gemeenschap van goederen), geen kinderen en haar man is ruim 10 jaar geleden overleden.
Zij had 2 zussen waarvan er 1 mijn andere tante ook overleden is en die had twee kinderen.
Haar overleden man kwam uit een groot gezin (weet niet of er nog broers / zussen leven maar heb wel een hoop kinderen daarvan ontmoet).

Er is een testament.
Aard van de akte: 1. Openbaar testament dat alle voorgaande uiterste wilsbeschikkingen herroept (uit 1979)
Gelezen en dat is enkel een herroeping en worden geen nieuwe erfgenamen in genoemd.

Nou ben ik degene die het meeste van financiën weet, handigste is met zaken regelen etc. dus de kandidaat om het af te gaan handelen.

Wil ik best doen, maar dan wil ik eigenlijk wel weten of alles naar haar twee zussen gaat (1 mijn moeder en 2 gezamenlijk de 2 kinderen van mijn andere overleden tante) of dat het zowel naar de twee zussen gaat als ook naar broers/zussen van de overleden echtgenoot gaat (vertegenwoordigd door hun kinderen).

Beetje voorsorterend op de verklaring van erfrecht die uiteraard aangevraagd moet worden maar voor mij relevant in hoeveel tijd en moeite ik hier in wil steken.

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:55
Voor zover ik het weet van standaard erfrecht en ook wat er bij bovenstaande link staat:

de erfenis van de man is naar zijn echtgenoot, jouw tante, wordt in dit soort gevallen ook langstlevende genoemd, gegaan (of al anders verdeeld als dat destijds in zijn testament oid stond). Daar is dan dit waarschijnlijk toegepast (komt van bovenstaande link):

“Wettelijke verdeling

Had de overleden persoon een echtgenoot (of geregistreerd partner) en kinderen? Dan geldt de ‘wettelijke verdeling’. Dat betekent dat:

de echtgenoot die nog leeft de hele erfenis krijgt”

En nu kijk je dus alleen nog naar je tante (langstlevende), en haar familieleden volgens de standaard erfrecht regels.

Alleen wanneer gehuwden binnen x tijd van elkaar overlijden wordt er naar beide kanten van de families gekeken als er niks speciaals over vermeld staat in het testament.

Nogmaals: Voor zover ik het weet van standaard erfrecht en ook wat er bij bovenstaande link staat. Ik ben geen expert (:

[Voor 5% gewijzigd door Poumelie op 18-05-2023 19:26]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:44
Van belang is of de erfenis van de echtgenoot in het verleden is afgehandeld. Indien de vrouw enig erfgenaam was van haar echtgenoot dan is dat helder. Dan hoeft er geen rekening gehouden te worden met familie van de de echtgenoot.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:56
Rukapul schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:48:
Van belang is of de erfenis van de echtgenoot in het verleden is afgehandeld. Indien de vrouw enig erfgenaam was van haar echtgenoot dan is dat helder. Dan hoeft er geen rekening gehouden te worden met familie van de de echtgenoot.
Terechte vraag. Op zich erven zus en kinderen van andere zus elk de helft van de nalatenschap van de erflater, maar het is goed mogelijk dat erflater nog verplichtingen heeft tegenover de erfgenamen van de voor overleden echtgenoot, afhankelijk van wat er bij die vererving wel of niet afgehandeld is.

[Voor 33% gewijzigd door StevenK op 18-05-2023 21:04]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:15
Rukapul schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:48:
als die man nou kinderen had gehad uit een ander huwelijk dan hadden die ook niks gekregen volgens jou?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:35

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

bie100 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:00:
[...]
als die man nou kinderen had gehad uit een ander huwelijk dan hadden die ook niks gekregen volgens jou?
Volgens mij staat er duidelijk in de post die je kwoot dat dit alleen zo is als die man geen andere erfgenamen had ;)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:15
YakuzA schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:16:
[...]

Volgens mij staat er duidelijk in de post die je kwoot dat dit alleen zo is als die man geen andere erfgenamen had ;)
nou het ging mij meer om het feit langstlevende wat als ze beide kinderen hadden en de vrouw gaat als laatste hemelen hoe ze daar dan mee omgaan

heb er verder geen verstand van :) maar vind het wel interessant hoe en wat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:35

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

bie100 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:31:
[...]
nou het ging mij meer om het feit langstlevende wat als ze beide kinderen hadden en de vrouw gaat als laatste hemelen hoe ze daar dan mee omgaan

Bij overlijden van de 1e wordt in zo’n situatie al een gedeelte als kindsdeel ‘gereserveerd’ voor kinderen ouder 1 vziw.
Na overlijden van de 2e komt dat kindsdeel vrij.

[Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 18-05-2023 20:50]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:56
bie100 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:31:
[...]

In de basis, is de helft voor de kinderen, de helft voor de weduwe, *maar* met een langstlevende testament krijgt de weduwe het gebruik van de hele nalatenschap en is de vordering van de kinderen pas opeisbaar na overlijden van de weduwe. En in de basis is over dat kindsdeel pas rente verschuldigd als de wettelijke rente boven de 6% is. Maar hiervoor geldt ook dat dit anders kan zijn vanwege de inhoud van het testament van degene die als eerste overleden is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Wat iedereen hiervoor even vergeet is dat het testament uit 1979 stamt. In 2003 is het erfrecht ingrijpend vernieuwd. Als in het testament alleen staat ik herroep mijn voorgaande testamenten dan is het wettelijk erfrecht van 2003 van toepassing. Als in het testament staat: “ik herroep al mijn voorgaande testamenten en benoem tot mijn enige erfgenamen, mijn wettige erfgenamen.” Dan is het erfrecht van voor 2003 van toepassing. Immers als je in 1979 je wettige erfgenamen benoemd dan is dat volgens de wet die gold ten tijde van het tekenen van het testament. (Uit de overgangswet blijkt dat oude testamenten volgens het oude recht worden geregeld).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee