Temperatuurmeter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimirene
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-06 20:51
Ik zoek temperatuur meters, voor binnenhuis en in de tuin, en die ik vanaf de camping via een app kan uitlezen.
Veel systemen met buitenmeters zijn gebaseerd op Bluetooth en moet je binnen een bepaalde afstand blijven en kan ik dus niet elders uitlezen.
Maak mij niet uit welk smart home systeem het is, als er maar buitensensoren bij zitten en op afstand is uit te lezen. Daarnaast heb ik meerdere binnenmeters nodig(3).
Wie heeft een idee. Ben al twee dagen aan het zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Pimirene op 18-05-2023 20:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:32
Dit kan met heel veel smart weerstations. Welke heb je gevonden, en waarom voldoen die niet?

Voorbeeldje: uitvoering: Netatmo Weerstation

[ Voor 40% gewijzigd door upje op 18-05-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimirene
De netatmo ben ik inderdaad tegen gekomen, sorry dat ik die niet heb gemeld, maar wel de enige die ik was tegengekomen en ik vond m best wel prijzig. Ook de kwaliteit schijnt niet al te best te zijn, met name de buitenmeter schijnt snel kapot te gaan.

Ben benieuwd of er nog meer alternatieven zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Pimirene op 18-05-2023 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Zigbee temp en vochtmeters is goedkope optie en dan een hub erbij, kijk maar op ali staan er genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimirene
Ben ik ook aan het doornemen, oa Moers tuya zigbee. Ook te koop bij Ali.
Nadeel is dat de sensoren allemaal voor binnen bedoeld zijn. Kan het proberen het onder een afdakje te hangen 😄.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:45
Ik heb een Aqara temperatuur en RV sensor buiten in een kabeldoos gemonteerd. Aan de onderkant zitten twee kabeldoorvoeren voor de verbinding met de buitenlucht. De sensor is bedoeld voor binnen, maar het functioneert al ruim een half jaar. Temperatuurmeting komt vrij nauwkeurig overeen met de metingen van Buienradar, waarvan het meetstation ca. 15 km van mijn woning staat.
De kabeldoos-sensor staat wel in de schaduw, want anders krijg je verkeerde temperatuurmeting.
De bedoeling is om de sensor nog eens in een speciaal weerhuisje te doen.

De sensor werkt met Zigbee, dus je hebt nog wel een hub en een simpel computertje nodig.
https://tweakers.net/pric...-and-humidity-sensor.html

[ Voor 12% gewijzigd door JukeboxBill op 18-05-2023 22:50 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimirene
Goed idee die kabeldoos, dat opent mogelijkheden. Daar had ik nog niet aan gedacht. Merci.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenuka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-04 06:56
JukeboxBill schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:46:
... De sensor werkt met Zigbee, dus je hebt nog wel een hub en een simpel computertje nodig.
https://tweakers.net/pric...-and-humidity-sensor.html
Kan ik mijn philips hue basis station als hub hiervoor gebruiken? Of is een aparte hub hiervoor beter? Ik las dat philips hue bulbs wel als repeaters werken maar ook als er een andere hub gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-06 12:34
Hier heb ik allemaal Tuya zigbee hangen, maar met 1 hub en wat beton is het om te huilen. Hub hangt op de 1e verdieping en de tuin is niet te doen qua bereik. Hierheb ik laatst (onder een afdakje in de schaduw) de wifi variant gehangen, daar had ik wel prima bereik mee. Dus check eerst even hoe je met (dikke) muren en verdiepingen zit, voor je met zigbee spul aan de gang gaat.

Heb van de week een stapeltje wifi sensoren van Tuya besteld via ali, en ga de zigbee vervangen. Dingen kosten 5-6 euro per stuk, 2 weken wachten. Werken top met de Tuya app, en ook met Domoticz en/of Home Assistant.

Extra hubs bijplaatsen had gekund, echter heb ik voor de prijs van die dingen 3 sensoren via wifi. En een hub heeft een UTP nodig, die heb ik ook niet voorhanden op de plekken waar ze zouden moeten hangen voor genoeg bereik. Heb daarnaast nog een berg lampen en stopcontacten van Tuya (nouja, LSC van de Action, ook gewoon Tuya) en veel spul is onder water ook Tuya. Denk aan Calex, Kruidvat, LSC, Aquara, Aubess. Werkt allemaal naadloos.

Inmiddels wordt het hier best een project met automatiseren. Lampjes aan bij zonsondergang, ventilatie een standje hoger bij X temperatuur, mits het buiten koeler is, zulk werk. Best grappig om mee bezig te zijn, en nog handig ook! Raak amper meer een lichtschakelaar aan :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dakillerbean schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:00:
Dus check eerst even hoe je met (dikke) muren en verdiepingen zit, voor je met zigbee spul aan de gang gaat.
(...)

Extra hubs bijplaatsen had gekund, echter heb ik voor de prijs van die dingen 3 sensoren via wifi. En een hub heeft een UTP nodig, die heb ik ook niet voorhanden op de plekken waar ze zouden moeten hangen voor genoeg bereik.
Zigbee is juist een erg prettige techniek in huizen met veel interne demping van radiosignalen, omdat het een mesh netwerk maakt. Vrijwel elk zigbee apparaat met netvoeding (dus lampen, stekkers, etc) is zelf een router waar andere apparaten weer mee kunnen verbinden.

Zo ziet bijvoorbeeld mijn zigbee netwerk eruit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbhOKWBhspZfxv74xmoxlOgHqVY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ltY1aO3e4LFV0l4TZ6SPOM5.png?f=fotoalbum_large
Meerdere hubs met utp heb je dus niet nodig. Gewoon lekker verder bouwen aan je zigbee netwerk met lampjes en andere apparaten met netvoeding :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Zenuka schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:00:
[...]

Kan ik mijn philips hue basis station als hub hiervoor gebruiken? Of is een aparte hub hiervoor beter? Ik las dat philips hue bulbs wel als repeaters werken maar ook als er een andere hub gebruikt wordt?
Ik ben niet bekend met Philips Hue en welk protocol het gebruikt.
Het lijkt mij dat Hue toch vooral iets is om verlichting te regelen.
Als binnen het Hue assortiment een temperatuursensor zou zitten, dan kan je die gebruiken. Het maakt namelijk niet uit welke sensor je gebruikt, zolang er maar een ontvanger is, die de sensor kan uitlezen.

Mijn voorbeeld was alleen om aan te geven dat je niet percee een buitensensor hoeft te gebruiken, maar dat een binnensensor ook voldoet, zo lang je die maar voldoende beschermt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimirene
Inmiddels alles geïnstalleerd, in de tuin in een waterdichte doos.
Hub in de garage aan de UTP kabel, tuin sensor ca 15 meter verder. Signaal is zwak, maar doet het wel. In de garage ook nog een temperatuurmeter, die als mesh punt zou moeten functioneren op ca 6 meter tussenin. Echter signaal nog niet optimaal. Overweeg nog een zigbee signaal versterker tussen te zetten of de UTP kabel met hun te verlengen. Uitlezen vanaf de camping werkt vlekkeloos.
Met WiFi is het al zo druk in huis, vandaar geen voorkeur voor WiFi oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Pimirene schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:52:
In de garage ook nog een temperatuurmeter, die als mesh punt zou moeten functioneren op ca 6 meter tussenin.
Welke thermometer is dat? Ik ken voornamelijk zigbee thermometers op een batterijtje en die zijn per definitie geen routers binnen de mesh (dat kost teveel energie).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Pimirene schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:52:
Inmiddels alles geïnstalleerd, in de tuin in een waterdichte doos.
Hub in de garage aan de UTP kabel, tuin sensor ca 15 meter verder. Signaal is zwak, maar doet het wel. In de garage ook nog een temperatuurmeter, die als mesh punt zou moeten functioneren op ca 6 meter tussenin. Echter signaal nog niet optimaal. Overweeg nog een zigbee signaal versterker tussen te zetten of de UTP kabel met hun te verlengen. Uitlezen vanaf de camping werkt vlekkeloos.
Met WiFi is het al zo druk in huis, vandaar geen voorkeur voor WiFi oplossing.
Leuk om een update te lezen. (y)

Werkt die temperatuursensor echt als een mesh punt?
Ik heb begrepen dat alleen devices werken in de mesh als ze permanent netspanning krijgen, zoals smart plugs.

I.i.g., dat is zo bij Aqara spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimirene
Ik heb verschillende, met en zonder display. Maar in de tuin in de doos zit er een zonder.

https://a.aliexpress.com/_EHsNVpP

Ik heb begrepen dat ook de sensoren als mesh werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Pimirene schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:09:
Ik heb begrepen dat ook de sensoren als mesh werken.
Ze werken wel in een mesh: ze kunnen verbinden met een router in de buurt. Maar sensoren op batterijen zijn zelf geen routers, maar end nodes. In het plaatje van mijn netwerk herken je de end nodes aan hun groene kleur en het feit dat het netwerk daar doodloopt; ze verbinden met een router, maar er zijn verder geen andere devices die een end node als tussenstapje kunnen gebruiken.

De thermometer waarnaar je linkt is 100% zeker geen router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimirene
Oké, wist ik niet. Had begrepen dat elk component als doorgeef punt werkte.
Dan toch maar zigbee versterker erbij gaan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Pimirene schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:00:
Dan toch maar zigbee versterker erbij gaan kopen.
Zo'n apparaat schakelaar (doorsteek stekker) is vaak ideaal, die zijn niet duur, zitten in het stopcontact en je kunt ze meteen gebruiken om wat leuks te schakelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimirene
Bedoel je iets anders dan dit?
| Tuya Zigbee Signaal Repeater Usb Signaalversterker Extender Zigbee Gateway Smart Home Apparaten Smart Automatisering Voor Smart Life Nieuw
https://a.aliexpress.com/_Ew7Xpap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Pimirene om mijzelf even te quoten:
Gizz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:38:
[...]
Vrijwel elk zigbee apparaat met netvoeding (dus lampen, stekkers, etc) is zelf een router waar andere apparaten weer mee kunnen verbinden.
Met andere woorden: je kunt zo'n repeater (losse router) gebruiken, maar die heeft verder geen functie. Maar je kunt ook een tussenstekker inzetten die zowel een router is als een nuttig apparaat omdat je er iets mee kunt schakelen. Of een heel stekkerblok. Of een module om je bestaande verlichting mee te schakelen. Of een lampje. Of een kattenvoerautomaat.

Dit zijn allemaal voorbeelden van apparaten die een router zijn (dus je mesh-netwerk versterken) én daarnaast nog iets anders nuttigs doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimirene
Snap het 😄.

Dus alleen de apparaten op stroom fungeren als mesh en niet de batterij apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ja. Waarbij er helaas enkele uitzonderingen zijn, apparaten op netvoeding die toch geen router zijn. Maar voor 99% (schat ik) van de apparaten op netvoeding geldt wel dat ze helpen als router :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimirene
Inmiddels een zigbee repeater en een zigbee slimme stekker gekocht.
Gemerkt dat beide stroomapparaten met elkaar samenwerken, echter de batterij temperatuur meters doen niets met de repeater. De repeater en de tuin temp meter zitten 6 meter uit elkaar zonder belemmeringen en signaal blijft slecht. Dus ze zien elkaar blijkbaar niet.
Smart stekker zit op de bovenverdieping en signaal is normaal doordat die de repeater beneden pakt voordat die naar de gateway gaat. Zie schermafdrukken.
Werkt dus allemaal anders dan ik had verwacht en Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ObwwNVFRtIWran_qDKF2GCeVOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGOF7vEBKGwu9ptrVCL2eNMK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TrEt7tO977d6p4qz67ngnSiaxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sv9s95rjzwqNj2GvlvPCFfbi.jpg?f=fotoalbum_largegehoopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Heb je al geprobeerd om de temperatuursensor dichter bij een repeater te plaatsen? Of dichter bij de hub?

Kan het zijn dat je eerst de hub + sensor hebt geïnstalleerd en later de repeaters hebt bijgeplaatst?
Ik heb geen in-depth verstand van hoe alles precies werkt, maar instinctief zou ik in zo'n geval de temperatuursensor resetten, zodat de verbinding opnieuw wordt opgebouwd en dan wel via de repeaters gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimirene
Ik heb de gateway gereset waardoor alles zich opnieuw ging aanmelden, maakte geen verschil. Zal morgen eens een meter verwijderen en opnieuw aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:11
Denk dat de ecowitt GW1000 samen met de WH32 uitstekend voor je was.

15x330 SW38

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pimirene
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMStJQ1kCdjVzJYNEBWFat0cL1Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RKvLBjyM04tkKhSruyhrWTWw.png?f=fotoalbum_large

En zonder iets te veranderen heeft hij m nu wel gepakt. Blijkbaar enige tijd voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimirene
Vreemd is dat de zigbee multi gateway er regelmatig uitvliegt. Zit aan een netwerk kabel.
Logboek zegt ; sluiting. Zie scherm . Iemand enig idee waar ik moet zoeken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84qW7PCVg0iw3eAJ_LK3WPvHVJs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f8BrUUbKrp8Uyw0Hs9f6RQpQ.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1