Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeuwtje
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hallo,

Ik wil de LG UltraGear 48GQ900 mogelijk gaan aanschaffen als monitor voor zowel productiviteit en gamen.

Nu lees ik dat bij productiviteit toepassingrn, waarbij een vrij statisch beeld kan zijn, dat deze monitor een automatisch dimfunctie heeft die niet uit te zetten is.

De een zegt dat het vrij agressief overkomt en de ander vindt het dan weer niet storend.

Helaas ben ik nog niets tegengekomen op het internet waarbij dit getoond wordt..

Heeft iemand hiermee ervaring? Cq instellingen waarbij het effect minimaal is.

Bijvoorbeeld de helderheid terugschroeven?

Mijn huidige LCD monitor heb ik zefs op 40% staan en is daarbij aangenaam helder in bv excel of word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dat komt door de ASBL (Automatic Static Brightness Limiter). Bij veel statisch beeld dat niet genoeg verandert zal het paneel gaan dimmen. Dit kan je bij de OLED monitoren van LG niet aanpassen. Het beeld wordt dan steeds donkerder en dat is soms best onhandig vind ik persoonlijk. Dit verdwijnt direct als het beeld significant verandert, bijv je Word document verschuiven.

Zie eerste stuk van deze video voor het probleem: YouTube: 5 Bizarre Problems That Affect ONLY OLED TVs, & How to Fix Them

Voordeel van de LG monitor is wel dat hij een grotere heatsink heeft en het effect dus pas later optreedt dan bij de TV variant. Het paneel is immers identiek aan die van een LG 48C2 TV.

Ik gebruik zelf een LG 42C2 als monitor en krijg dagelijks met de ABSL te maken. Ik kan het wel uitzetten in de TV service settings, maar kies er bewust voor om alle anti burn-in maatregelen aan te laten staan.

Met de LG UltraGear 48GQ900 ga je tijdens gamen en films zeer, zeer zelden de ABSL effecten zien. Dit omdat de grote heatsink ervoor zorgt dat het pas heel laat activeert. Tijdens office werk kan het wel soms tevoorschijn komen. Pas bij heel lang statisch beeld wordt het echt te donker.

Het is zeker een minpuntje, maar het formaat én de beeldkwaliteit van OLED blazen LCD schermen dermate hard weg dat je het voor lief neemt :)

48" is wel een serieus formaat trouwens. Ik heb 42" en vind 80 tot 100 cm kijkafstand acceptabel, maar minder is echt niet te doen. Bij 48" moet je toch wel minimaal 100 cm aanhouden.

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 18-05-2023 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeuwtje
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Dank voor je ervaring. De video had ik al gezien.
Zou het toch wel willen zien als je met word of excel werkt.

Het formaat is voor mij geen probleem ben 43" gewend. 48" lijkt mij wel mijn "sweet spot"