[L/L, W/L] Opzoek naar een warmtepomp oplossing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• foxforgames
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-07 17:40
Huidige situatie
Ik zit nu op een woonboot. Een kantoor en twee kamers beneden en een woonkamer/keuken/badkamer boven. De bovenste laag wordt verwarmd door een houtkachel en dit gaat waarschijnlijk niet veranderen omdat de kosten van stoke vele malen lager liggen dan die van stroom op dit moment. De benedenverdieping wordt nu verwarmd door middel van resistive heat, wat niet optimaal is.
Afgiftesysteem:
Er is geen infrastructuur aanwezig om makkelijk op aan te sluiten, de huidige situatie is een combinatie van een houtkachel en resistive heat panels. Dus het liefst split units in de woonkamer en de 3 kamers.
Warmtepompvoorkeur:
Zou het liefst W/L willen omdat ik toch genoeg water al in de buurt heb en alleen maar 3 kamers hoef te verwarmen. Maar ik heb nog geen W/L gezien dus L/L is ook een optie.
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf. Alle kamers zijn bereikbaar via dezelfde muur, wat installatie eenvoudig maakt.
Reden
Ik doe dit voornamelijk om de resistive heat te vervangen, wat de kw’s nogal doet oplopen in de winter. Dus als een warmtepomp mij al de optie biedt om warmte uit de bovenverdieping te kunnen transporteren naar beneden zou dat al genoeg zijn.

Beste antwoord (via foxforgames op 18-05-2023 23:09)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Water - lucht bestaat... Dat is water - water met fancoils. (Zie topic)

Maar lucht - lucht zal eenvoudiger zijn... En grote kans op veel voordeliger
Split unit L/L mag je helaas niet zelf doen. F-gassen regels.

Ik zie verder weinig vragen ;)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Water - lucht bestaat... Dat is water - water met fancoils. (Zie topic)

Maar lucht - lucht zal eenvoudiger zijn... En grote kans op veel voordeliger
Split unit L/L mag je helaas niet zelf doen. F-gassen regels.

Ik zie verder weinig vragen ;)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• foxforgames
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-07 17:40
Op zich is dat alles wat ik wou weten.