Cloud opslag met FTP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:23
Voor het uploaden en downloaden van camera bestanden van een 5-tal Foscam-camera's had ik altijd Mihos.net. Hierop had ik 1TB opslag met FTP toegang waardoor mijn Foscam camera's via FTP hun beelden kwijt kunnen.

Nu krijg ik gisteren een e-mail dat door een overname per 1 juli deze service stopt. Nu ben ik opzoek naar alternatieven maar gezien de camera's niet met TLS overweg kunnen is de keuze vrij beperkt. Ik zie veel aanbieders (veel ook in Amerika).

Ik ben opzoek naar ongeveer 1TB Cloudhosting met FTP zonder TLS verplichting. Bij Mihos betaalde ik daarvoor 7 euro per maand. Iemand ideeën voor een goed alternatief? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:31
Bedoel je niet dat je FTP wil kunnen gebruiken i.p.v. verplicht wordt FTPS te gebruiken? Die FTPS kan over TLS of SSL, het is niet of FTP of TLS.

Het is overigens niet makkelijk zoeken want veel webhosters blijven FTP zeggen ook al gebruiken ze FTPS. Dan schiet je niet op.

Vraag is wat je met de foto's wil kunnen nádat ze zijn geüpload. Wil je ze in een browser kunnen bekijken, dan gebruik je een https-verbinding en dienen de bestanden in een https-omgeving op de server te staan en daar kan de FTP-verbinding niet bij.

Je zou dan met FTP de foto's moeten uploaden en ze dan op de een of andere manier (handmatig of script) moeten verplaatsen naar de secure omgeving voor de browser.

[ Voor 74% gewijzigd door Kalief op 18-05-2023 17:27 ]

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metabool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06-2023
Misschien, als je het gewenste doel toelicht, dat andere opties beter passen.

Zo zou je bijvoorbeeld ergens een VPS kunnen afnemen waar je zelf FTP toegang op inschakelt.
Of thuis of elders zelf een eigen server hosten of NAS die je dan met FTP kan benaderen.

Als het netwerkverkeer altijd van dezelfde IP-adressen afkomstig is dan kan je mbv wat firewallregels deze dan ook weer dicht houden voor de rest van de wereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

FTP is zowel verouderd als onveilig: iedereen kan je wachtwoord meelezen - iets dat je bij dergelijke beelden vast niet wilt.

Als de camera's zo oud zijn dat ze niets anders ondersteunen maar niet oud genoeg om te willen vervangen dan is inderdaad in huis naar eigen ftp server sturen beter, om van daaruit (automatisch) door te zetten via veiliger protocol.

Edit: eens met @Metabool maar dat zijn redenen om niet acuut stekkers er uit te hoeven trekken, geen redenen om niet verder te kijken als je toch aan de start staat van een wijziging.

[ Voor 20% gewijzigd door F_J_K op 18-05-2023 18:25 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06 18:13
Wat ook een optie is is stack van transip, daar heb je 1TB voor 6,- (actie eerste maanden voor 1,- geloof ik).
Dan neem je een raspberry pi in je netwerk met ftp-server en mount je stack via sftp of WebDAV en kun je via ftp uploaden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metabool
F_J_K schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:32:
FTP is zowel verouderd als onveilig: iedereen kan je wachtwoord meelezen - iets dat je bij dergelijke beelden vast niet wilt.
Is wel iets genuanceerder dan dat.
Voordat je bijvoorbeeld een wachtwoord kan 'meelezen' moet je wel het netwerkverkeer weten te bemachtigen.
Dat kan op een lokaal netwerk bijvoorbeeld door arp-poisening in te zetten en zo verkeer tussen client en gateway te bemachtigen, span of port mirroring op een switch inschakelen of op de gateway iets anders uithalen.

Dat is behoorlijk ver gezocht en zolang je niet met gevoelige data omgaat en aan allerhande veiligheidseisen en standaarden moet voldoen is er niets aan de hand.

Er is wel eea te doen aan beveiliging uiteraard, zoals op firewallniveau beperken van de toegang (enkel whitelisted IP's toestaan). Zelfs al zou iemand accountinfo (wachtwoord) hebben, dan nog wordt het netwerkverkeer uberhaupt niet toegestaan.

Zolang je maar geen "VPN"-dienst gebruikt. Want dan sta je inderdaad wel (vrijwillig zelfs) al je netwerkverkeer aan een derde partij af.

Ook kan je je FTP server eenvoudig zo instellen dat het account wat je gebruikt wel mag schrijven, maar niet mag verwijderen.

En als laatste: accounts en wachtwoorden zijn leuk voor basale toegangsrechten maar als je vervolgens een oude FTP server verkeerd installeert met allerhande bugs en exploits dan is waarschijnlijk helemaal geen wachtwoord nodig om toegang te krijgen en wat kwaads uit te halen.

Niet alles hoeft van 80 beveiligingslagen te worden voorzien.
De kluis bij de Nederlandse Bank is ook van meer beveiliging voorzien dan je eigen voordeur en je dagelijkse boodschappen zal je ook vast niet laten vervoeren door een waardetransport.

Je plaintext wachtwoord op het netwerk door iemand laten achterhalen die daarvoor al lokaal op je netwerk moet zitten iets niet iets om je direct zorgen om te hoeven maken. En dat je internetprovider je dataverkeer zit te sniffen in de hoop dat jij een keer een plaintext wachtwoord over het netwerk stuurt is al helemaal niet iets om je zorgen om te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
@Metabool Vergeet WiFi-netwerken met shared wachtwoorden niet. Altijd ook zo leuk met die WiFi-APs op publieke plekken (denk koffie-tentje, café, et c.) met één enkel wachtwoord. WPA2 beveiligd, uh-huh. Zolang je de shared passkey weet, kun je alles decrypten, ook dat van de rest van de netwerkgebruikers. Zie bijv. https://wiki.wireshark.org/HowToDecrypt802.11

Een WPA-PSK-beveiligd AP met een universeel bekende PSK is praktisch gezien net zo veilig als een open AP zonder WPA..

edit:
Ik zie op die WireShark-wiki dat 't voor WPA3 wel een stuk lastiger is. Scheelt weer :)

[ Voor 27% gewijzigd door Osiris op 18-05-2023 18:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metabool
Osiris schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:19:
@Metabool Vergeet WiFi-netwerken met shared wachtwoorden niet. Altijd ook zo leuk met die WiFi-APs op publieke plekken (denk koffie-tentje, café, et c.) met één enkel wachtwoord. WPA2/3 beveiligd, uh-huh. Zolang je de shared passkey weet, kun je alles decrypten, ook dat van de rest van de netwerkgebruikers. Zie bijv. https://wiki.wireshark.org/HowToDecrypt802.11

Een WPA-PSK-beveiligd AP met een universeel bekende PSK is praktisch gezien net zo veilig als een open AP zonder WPA..
True maar dat is niet heel anders dan op bekabeld netwerk grapjes kunnen uithalen.

Wel heel sterk mee eens dat je geen PSK moet gebruiken, behalve thuis op je netwerkje met een paar clients.

Andermans netwerken, wifi of ethernet of anders mag je inderdaad niet vertrouwen.

Dat is de nuance waar ik op duidde. Als ik in mijn eigen huis, achter mijn eigen apparatuur over mijn eigen internetverbinding FTP doe naar mijn eigen server die ik elders host, dan is er niets aan de hand als daar geen TLS laag overheen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Dank allen voor de de reacties.

Het gaat om Foscam camera's. Het nadeel is dat de op drie verschillende locaties staan. Voor een deel van de camera's heb ik idd een andere oplossing via Asus Webstorage.

Maar één camera staat op een openbare locatie. Daarmee hoeft de beveiliging ook niet heel hoog te zijn, er gebeurd daar helemaal niks interessants. Tenzij het inbrekers gilde langs komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metabool
TwingyTwingy schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:31:
Tenzij het inbrekers gilde langs komt.
En het inbrekersgilde zal vast niet je netwerk gaan zitten "hacken" terwijl ze hun slag staan.
Moet je eerder ervoor bang zijn dat ze je camera stelen.

Je server kan je enigszins goed beveiligen met een goed ingerichte firewall.

Maak desnoods een eigen FTP account per camera, en sta enkel toegang op firewall (iptables) niveau toe vanaf de reeds bekende externe publieke IPv4 adressen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijn41
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-06 12:02
Misschien is StorageBox van Hetzner een idee? Daar kost 1TB maar 3.87 euro, en die ondersteunen nog steeds FTP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-06 08:54

jurroen

Security en privacy geek

Thijn41 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:33:
Misschien is StorageBox van Hetzner een idee? Daar kost 1TB maar 3.87 euro, en die ondersteunen nog steeds FTP.
Dit ja. En ondersteuning voor FTPS, SFTP, rync en anderen.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik55
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:55
Hallo,

Ook ik kom van Mihos en ben op zoek naar iets anders.
Hoe zijn de ervaringen met Hetzner?

Als HCC lid kan ik ook bij Strato iets voordelig afnemen, maar dan moet ik extra betalen voor ftps lijt het. Ik heb daar met Strato over gebeld (mailen kan niet omdat ik niet geauthentiseerd ben ???🤔🙄) De mevrouw aan de andere kant leek niet te begrijpen waar ik het over had, dus ik ben niets wijzer geworden.

Dus misschien toch maar beter naar Hetzner...
Vandaar mijn vraag, hoe zijn de ervaringen???

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:26
Hendrik55 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:23:
Hallo,

Ook ik kom van Mihos en ben op zoek naar iets anders.
Hoe zijn de ervaringen met Hetzner?

Als HCC lid kan ik ook bij Strato iets voordelig afnemen, maar dan moet ik extra betalen voor ftps lijt het. Ik heb daar met Strato over gebeld (mailen kan niet omdat ik niet geauthentiseerd ben ???🤔🙄) De mevrouw aan de andere kant leek niet te begrijpen waar ik het over had, dus ik ben niets wijzer geworden.

Dus misschien toch maar beter naar Hetzner...
Vandaar mijn vraag, hoe zijn de ervaringen???
Ik kan je een Storagebox bij Hetzner erg aanraden, ik ben al ruim 5 jaar tevreden klant. Zorg er wel voor dat je de toegang zoveel als mogelijk beperkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Charlie_Root op 13-06-2023 09:36 ]

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS | AbuseDB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Ik heb zelf vandaag Hetzner aangesloten op de camera's. Ik was er eerst 'uitgevist' en had geen zin om een paspoort op te sturen. Uiteindelijk na veel ge-mail was een PayPal vooruitbetaling ook prima.

Vandaag alle camera's omgezet. Alles werkt zoals je zou verwachten. Prima prijzen daar ook, de helft van wat ik bij Mihos kwijt was. Aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik55
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:55
Vandaag ook een Storagebox bij Hetzner geregeld.
Moet hem nog wel instellen, en dan mijn backuptaken aanpassen. Dat ga ik komende dagen eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCP cloud
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:20

MCP cloud

Op het web sinds 1998

Charlie_Root schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:35:
[...]

Ik kan je een Storagebox bij Hetzner erg aanraden, ik ben al ruim 5 jaar tevreden klant. Zorg er wel voor dat je de toegang zoveel als mogelijk beperkt.
Ziet er goed uit, maar lees niks van een backup enz...of zie ik dit over het hoofd :P