Geen volle gigabit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenerf
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-09 01:31
Goedendag, ik had laatst mijn router in accespoint mode gezet, verbonden met de modem (cat5e). Wifi werkt prima naar behoren maar als ik mijn computer bedraad aansluit op de router wordt de snelheid gecapt op ongeveer 300/400mbps, wanneer ik mijn computer bedraad op de modem aansluit pak ik wel de 900/950.

Ik heb ook geprobeerd de kabel die van modem > router gaat direct in mijn pc gestopt en dan pak ik wel de 900/950. Ook mijn playstation bedraad met router raakt niet aan de max snelheid... iemand enig idee waardoor dit kan komen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Onze glazen bol doet het even niet, dus we weten niet welke router je daar hebt, en via welke poorten je het aansluit op de modem.

Het klinkt hier alsof je van WAN naar LAN gaat en dat daar een bottleneck tussen zit (actief cappen lijkt me onwaarschijnlijk tenzij je dat zelf ingesteld hebt). Als DHCP server echt uit staat kun je proberen om alles via LAN poorten aan te sluiten. Mogelijk dat je dan wel volle Gb snelheden haalt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenerf
dion_b schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:46:
Onze glazen bol doet het even niet, dus we weten niet welke router je daar hebt, en via welke poorten je het aansluit op de modem.

Het klinkt hier alsof je van WAN naar LAN gaat en dat daar een bottleneck tussen zit (actief cappen lijkt me onwaarschijnlijk tenzij je dat zelf ingesteld hebt). Als DHCP server echt uit staat kun je proberen om alles via LAN poorten aan te sluiten. Mogelijk dat je dan wel volle Gb snelheden haalt.
Ik heb momenteel een asus tuf gaming ax-4200. De kabels gaan van LAN modem > WAN Router. Ik heb in acces point mode gezet dus als het goed staat de DHCP server uit. Modem is van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Fenerf schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:04:
[...]

Ik heb momenteel een asus tuf gaming ax-4200. De kabels gaan van LAN modem > WAN Router. Ik heb in acces point mode gezet dus als het goed staat de DHCP server uit. Modem is van Ziggo.
Krijg je, met die Asus verbonden, wel een 192.168.178 ip-adres? Als dat zo is, probeer het eens met LAN<>LAN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:14

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

2,4Ghz ga je nooit meer dan 500 Mbps (je router is rated tot 575) halen en dat is uitzonderlijk snelheden zijn theoretisch in optimale condities,5ghz is sneller maar op korte afstanden maar wifi heeft sowieso verlies, bedraad is altijd sneller en heeft amper last van andere invloeden en wifi alleen maar.

Dus verwachting dat bedraad de zelfde snelheid heeft als wlan gaat niet op.

[ Voor 11% gewijzigd door 42dpi op 18-05-2023 18:14 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenerf
jadjong schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:09:
[...]

Krijg je, met die Asus verbonden, wel een 192.168.178 ip-adres? Als dat zo is, probeer het eens met LAN<>LAN.
Ja, heb een 192.168.178 ip-adres. Heb dat even geprobeerd maar nog altijd hetzelfde geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenerf
42dpi schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:13:
2,4Ghz ga je nooit meer dan 500 Mbps (je router is rated tot 575) halen en dat is uitzonderlijk snelheden zijn theoretisch in optimale condities,5ghz is sneller maar op korte afstanden maar wifi heeft sowieso verlies, bedraad is altijd sneller en heeft amper last van andere invloeden en wifi alleen maar.

Dus verwachting dat bedraad de zelfde snelheid heeft als wlan gaat niet op.
Ik pak nu ook sneller wifi op 5Ghz dan dat ik mijn computer bedraad aansluit en dat is niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:00
Heb je al andere kabels geprobeerd? De kabels vanaf je problematische router naar de betreffende devices.

Indien het modem werkt, de kabel van de modem richting de router werkt en Wifi goed werkt - dan blijft er weinig over.

[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 18-05-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenerf
eric.1 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:31:
Heb je al andere kabels geprobeerd? De kabels vanaf je problematische router naar de betreffende devices.

Indien het modem werkt, de kabel van de modem richting de router werkt en Wifi goed werkt - dan blijft er weinig over.
Jazeker, meerdere zelfs en allemaal cat5e :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 01:23
Router firmware updaten en een reset uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenerf
TRAXION schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:00:
Router firmware updaten en een reset uitvoeren.
Had al compleet reset gedaan en firmware is ook up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:15
Dit komt waarsch door je lan to wan in ap mode. Ook al is het ap mode, het gaat door de cpu heen en dan zakt je snelheid

Druk ze beide maar eens in een lan poort, zou beter moeten gaan.

Eigk de eerste post van dion dus

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
laurens0619 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:55:
Dit komt waarsch door je lan to wan in ap mode. Ook al is het ap mode, het gaat door de cpu heen en dan zakt je snelheid

Druk ze beide maar eens in een lan poort, zou beter moeten gaan.

Eigk de eerste post van dion dus
Deze routers kunnen over de 2,5 gigabit op de wanpoort.

En in router modus verwerken ze dit ook prima.
Overigens ben je niet de enige als ik google mag geloven.
Misschien dat er in ap mode iets niet hardware matig gedaan wordt een de cpu overbelast is.

Als je de router in standaard router functie zet een de dhcp service uitzet en de routers doormiddel van de lanpoorten verbind zal het waarschijnlijk wel snel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:15
@TRAXION
Misschien komt het omdat routers voor NAT wel vaak een chip hebben voor offloading maar als er niet genat wordt (in ap mode) niet?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-09 17:35
Aantal zaken wat ik zou checken:

- Duplex instellingen het interface die gaat naar modem
- Speed instellingen op 1G controlleren op het interface die gaat naar modem

Misschien stomme vraag, maar kan het zijn dat andere devices je bandbreedte leeg trekken als jij een speedtest doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenerf
TRAXION schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:08:
[...]

Deze routers kunnen over de 2,5 gigabit op de wanpoort.

En in router modus verwerken ze dit ook prima.
Overigens ben je niet de enige als ik google mag geloven.
Misschien dat er in ap mode iets niet hardware matig gedaan wordt een de cpu overbelast is.

Als je de router in standaard router functie zet een de dhcp service uitzet en de routers doormiddel van de lanpoorten verbind zal het waarschijnlijk wel snel gaan.
Ja dat had ik geprobeerd maar na het uitzetten van dhcp service kon ik niet meer in de routers web gui komen en had ik geen verbinding meer :s. Denk dat ik wellicht iets heb vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fenerf schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:35:
[...]

Ja dat had ik geprobeerd maar na het uitzetten van dhcp service kon ik niet meer in de routers web gui komen en had ik geen verbinding meer :s. Denk dat ik wellicht iets heb vergeten?
Vast IP instellen binnen subnet maar buiten range van je andere DHCP server.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenerf
dion_b schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 01:07:
[...]

Vast IP instellen binnen subnet maar buiten range van je andere DHCP server.
Dus als ik het goed begrijp (ben geen expert) moet ik mijn router een statisch ip geven buiten de range van de dhcp modem die nu op 192.168.178.10-200 staat? dus dan moet ik mijn router een ip geven van bijvoorbeeld 192.168.178.2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Correct.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenerf
Top, dan probeer ik dat even. Moet ik ook andere dingen zoals NAT en FIREWALL uitzetten of is DHCP alleen genoeg?
Ik heb net nog mijn router aan/uit gezet en nu pak ik wel de 900/940s, het vreemde er aan is wel dat als ik speedtest open hou dat die nog altijd halveert en bij het wegklikken naar een ander tabblad weer springt naar de 900s. Is dit normaal :? dit is trouwens LAN > LAN in ap mode.

Ik zie nu ook dat mijn router cpu usage echt op de 1/2%s werkt, kan dat er ook iets mee te maken hebben?

[ Voor 9% gewijzigd door Fenerf op 19-05-2023 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:45
Meestal worden dit soort problemen veroorzaakt door de firewall waar veel te weinig cpu power voor beschikbaar is in consumenten routers.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenerf
Ben(V) schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:11:
Meestal worden dit soort problemen veroorzaakt door de firewall waar veel te weinig cpu power voor beschikbaar is in consumenten routers.
Maar in ap mode staan die dingen toch uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:45
AP mode is iets anders dan repeater mode.
In AP mode is het enige wat uit gaat is de router functionaliteit en gaat nog steeds al het verkeer naar buiten door die Asus en zal daar ook de firewall op werken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenerf
Even een update,
Ik heb de router in zijn normale modus gezet, ip toegediend, wan uitgeschakeld (kan ik het gewoon aanlaten?) mijn ps5 die pakt de volle snelheid, heb het ook even snel getest en iets gaan downloaden en ik pak inderdaad de volle gigabit. Mijn pc daarintegen wilt nog altijd niet de volle snelheid pakken terwijl beide bedraad aangesloten zijn. Ook verbruikt mijn asus router nog altijd echt bijna tot niet zijn cores en blijft de cpu usage dusdanig laag tot bijna geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-09 22:05
Ik probeer wat mee te denken, en het is wat verder gezocht, maar ik moest aan een case denken waar de MTU size een dergelijk probleem veroorzaakte (Alleen dat was van WAN --> Provider)

Kun je eens checken wat je MTU is en of deze op de default 1500 staat ?

https://knowledgebase.pal...20MTU%20is%201500%20bytes.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenerf
Gwindorian schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:39:
Ik probeer wat mee te denken, en het is wat verder gezocht, maar ik moest aan een case denken waar de MTU size een dergelijk probleem veroorzaakte (Alleen dat was van WAN --> Provider)

Kun je eens checken wat je MTU is en of deze op de default 1500 staat ?

https://knowledgebase.pal...20MTU%20is%201500%20bytes.
Yes, hij staat op default 1500. Het vreemde is dat wanneer ik mijn pc via dezelfde kabel aansluit aan de modem ik wel de volle snelheid pak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 22:15
Ik stel voor om eens te testen met eens je router te swappen naar een simpel & dom gigabit switchie ...
Als dat wel de issue oplost, is de veroorzaker van je probleem duidelijk ...

Wij kunnen alleen maar gokken wat die Asus in AP modus toch doet met ethernet verkeer, misschien doet ie wel analyses op zn pakketten (beetje zoals de DPI van een Ubiquiti ook enorm bandbreedte kost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenerf
ijske schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:23:
Ik stel voor om eens te testen met eens je router te swappen naar een simpel & dom gigabit switchie ...
Als dat wel de issue oplost, is de veroorzaker van je probleem duidelijk ...

Wij kunnen alleen maar gokken wat die Asus in AP modus toch doet met ethernet verkeer, misschien doet ie wel analyses op zn pakketten (beetje zoals de DPI van een Ubiquiti ook enorm bandbreedte kost)
Daar dacht ik ook aan maar de router staat inmiddels uit AP modus en beperkt mijn gigabit nog altijd op mijn pc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Kan je een schets maken hoe eea is aangesloten?

Want je geeft aan dat je PS5 (bekabeld?) wel de volledige snelheid haalt (hoe heb je dat getest?) Maar je PC niet .. maar je zegt ook dat je PC met "dezelfde kabel" wel de volledige snelheid haalt?

Dus een tekening van hoe eea loopt .. zou volgens mij wel handig zijn. Het lijkt er op dat er een "brakke" kabel ergens is nml ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
@Fenerf als de playstation wel de volle snelheid bereikt maar de pc niet ga ik het zoeken bij de kabel naar de pc of de pc zelf.

Wat is de linkspeed van de verbinding in windows?

Technisch gezien kan de demping op de kabel hoog zijn en de Asus hier gevoeliger voor is.

Wat voor kabel ligt er tussen ? En hoe is deze afgemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenerf
Alles direct vanaf de lan porten van de modem behaald 1gigabit. Mijn ps5 bekabeld pakt nu ook de gigabit via de routers lan poort. Mijn pc niet en die heeft ook een nieuw cat5e kabel die ik laatst had gekocht.

Ik heb op LAN1 de kabel van de modem verbonden aan mijn router, LAN2 mijn pc en LAN3 de ps5. Alle kabels zijn nieuw cat5e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenerf
duvekot schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:51:
Kan je een schets maken hoe eea is aangesloten?

Want je geeft aan dat je PS5 (bekabeld?) wel de volledige snelheid haalt (hoe heb je dat getest?) Maar je PC niet .. maar je zegt ook dat je PC met "dezelfde kabel" wel de volledige snelheid haalt?

Dus een tekening van hoe eea loopt .. zou volgens mij wel handig zijn. Het lijkt er op dat er een "brakke" kabel ergens is nml ...
Ja, de kabel die van de modem naar router loopt pakt ook de gigabit als ik het rechtstreek aan mijn pc sluit dus via de poort van de modem. Aan de kabel zal het dan niet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenerf
TRAXION schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:52:
@Fenerf als de playstation wel de volle snelheid bereikt maar de pc niet ga ik het zoeken bij de kabel naar de pc of de pc zelf.

Wat is de linkspeed van de verbinding in windows?

Technisch gezien kan de demping op de kabel hoog zijn en de Asus hier gevoeliger voor is.

Wat voor kabel ligt er tussen ? En hoe is deze afgemonteerd?
Er staat bij de linkspeed wel gewoon 1Gbps.
Pagina: 1