Toon posts:

Tradfri spots aan app toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Roberto538
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 18:33
Mijn vraag
...Bij mijn vriendin , hebben ze laatst heel haar huiskamer laten verbouwen en heeft ze de aannemer 12 tal ikea spots in plafond laten inbouwen .

En deze op een dimmer aangesloten gewoon op de muur, nu wilt ze deze ook graag via app kunnen bedienen.
Want nu als je de dimmer schakelaar aanraakt , gaan de spots heel vel of uit. Lastig deze gedoseerd te bedienen.
ik zelf denk dat ze een verkeerde dimmer schakelaar hebben gebruikt voor deze spots.
Ik dacht zelf, hoe lastig kan het zijn deze te verbinden. 8)7

Na uren gekloot krijg ik ze niet gekoppeld. van de 12 kreeg ik er 3 dmv afstandsbediening werkende. maar niet via de app. Want die zoekt en zoekt alleen maar terwijl al die lampen knipperen , wat je zou moeten hebben om ze te koppelen. maar verbinden homaar :-( Terwijl het scannen van de hub dmv Qr code wel meteen ging.

Met 6 x aan en uit zetten om de boel te koppelen kreeg ik het niet voor elkaar.
Nu zag ik op het net, dat men deze 1 voor 1 de lampen koppelde ? is dat wellicht het probleem omdat deze natuurlijk alle 12 tegelijk aangaan middels de dimmer ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ikea app via samsung telefoon
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Tradfri spots kunnen niet met een wanddimmer (tenzij zigbee met HA ofzo) gedimd worden. Koppelen gaat inderdaad per stuk. Dus allemaal behalve 1 monteren, koppelen en dan omwisselen voor de volgende.

Een alternatief is om spotjes te nemen die je met een standaard dimmer kan dimmer. Dan kan dat niet meer met een app.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • +1Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@lemming_nl spotjes die met een standaard dimmer te dimmen zijn zijn dus ook met een slimme (zigbee) inbouw diimmer te dimmen dan heb je dus domme spots, en vermoedelijk een inbouw dimmer in je wanddoos (want makkelijkste aan te sluiten)

@Roberto538
de grote hamvraag hier is natuurlijk,

hoe is dit nu precies aangesloten,

tradfri spul van ikea is in beginsel gewoon zigbee spul en kan MET en ZONDER hub worden bediend.

> in de configuratie zonder hub heb je een afstandsbediening (die je al dan niet op de muur kunt plakken/schroeven) let op dat zijn dus GEEN inbouw dimmers, en als die inbouw dimmers er wel tussen zitten dan heeft je instalateur er een puinboel van gemaakt en zou ik hem/haar vriendelijk doch dringend verzoeken om de boel in orde te maken of om de boel weg te komen halen en je geld terug te geven..

die opzet werkt dan (met een maximum van x of y aantal lampen doordat een afstandsbediening een korte puls geeft die de lampjes ontvangen en daaraan gekoppeld kunnen worden... om dit GOED (en betrouwbaar) te laten verlopen is vaak een enorm gedoe...

> beter is het hem ook de hub aan te schaffen dit is een klein apparaatje dat net als de aftandsbediening een signaal kan uitzenden die de lampen op kunnen pikken, om één of andere reden lijkt dit vaak makkelijker te gaan (ook al begrijp ik daar geen technische reden voor) want de koppeling loopt voor zover ik weet bij ikea nog steeds via een afstandsbediening (not sure) ... wat ik wel zeker weet is dt je die hub via een ethernet kabel aan je netwerk kunt hangen en vanaf dat moment kan elke pc, tablet of telefoon in principe verbinden met je tradfri hub om zo lichten aan en uit te zetten je hebt daarvoor alleen verbinding nodig met hetzelfde netwerk, en eventueel een username+ password dat je in kunt stellen.

als jij dus nu nog geen hub hebt aangesloten, dan is het logisch dat je met de app ook geen lampen kunt vinden, het zijn immers geen wifi lampen.

• Roberto538
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 18:33
> beter is het hem ook de hub aan te schaffen dit is een klein apparaatje dat net als de aftandsbediening een signaal kan uitzenden die de lampen op kunnen pikken, om één of andere reden lijkt dit vaak makkelijker te gaan (ook al begrijp ik daar geen technische reden voor) want de koppeling loopt voor zover ik weet bij ikea nog steeds via een afstandsbediening (not sure) ... wat ik wel zeker weet is dt je die hub via een ethernet kabel aan je netwerk kunt hangen en vanaf dat moment kan elke pc, tablet of telefoon in principe verbinden met je tradfri hub om zo lichten aan en uit te zetten je hebt daarvoor alleen verbinding nodig met hetzelfde netwerk, en eventueel een username+ password dat je in kunt stellen.

als jij dus nu nog geen hub hebt aangesloten, dan is het logisch dat je met de app ook geen lampen kunt vinden, het zijn immers geen wifi lampen.
Ik zei precies hetzelfde tegen haar, ik weet nu niet hoe de aannemer het verlaagde plafond heeft gemaakt en de lampen precies heeft aangesloten.
Want de slimmerik heeft alles netjes af gemonteerd en de dozen etc allemaal weg gekiept.
Want het was nu al weer een hele discussie over en weer, ik heb jou lampen gemonteerd en niet geleverd vanuit mij....dus je zoekt het maar uit |:(

Ik heb dus getracht via de TRÅDFRI hub inderdaad verbinding te maken met de lampen. Middels Ethernet kabel direct op ziggo modem aan te sluiten .
Ze heeft in de gehele huiskamer zeg maar 2 wanddimmers in de muur, waarbij op elke schakelaar er 6 of 8 spots per dimmer schakelaar is aangesloten.
Dus via de beschreven handeling 6x snel de lampen aan en uit te schakelen, zouden deze dus verbinding moeten gaan maken . De lampen in voorste helft van huiskamer , beginnen netjes te knipperen .
Maar achter in weer niet . Vervolgens zie je op de app Scannen naar lampen.
En krijg dan vervolgens de melding, geen lampen gevonden. Terwijl die lampen vrolijk door blijven knipperen.
Toen dacht ik probeer het even voor de gein met de "normale " STYRBAR afstandsbediening .
Die maakt weliswaar wel verbinding, maar alleen met 3 van de 6 . En kan ik netjes Wit en /of geel verlichten en dimmen etc.
Maar de rest dus niet.....

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee