Beste Tweakers,
Afgelopen maanden veel gelezen op dit forum, en veel geleerd. Maar nog lang niet genoeg dat ik me zeker voel om zomaar ja te zeggen tegen een offerte voor zonnepanelen. Hopelijk zouden jullie me daarom kunnen helpen met het inschatten van enkele legplannen.
Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp!
:fill(white):strip_exif()/f/image/04DoDyFSyek2NtRmpRY5c05r.png?f=user_large)
/f/image/i4HLkFrNdodxb1nKGj0zMhnH.png?f=fotoalbum_large)
Offerte 2 legt er nog een paneel bij naast de pijpjes, offerte 3 pakt het iets anders aan (zie foto hieronder). Daarbij vraag ik me wel af of de panelen onder en boven niet te strak op de dakrand liggen.
De prijs per Wp van alledrie lijkt mwoah, met alledrie wel prettige ervaring in het adviestraject.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Xqyx5ej469NSTPTjrQprxeWN.png?f=user_large)
Paar vragen die ik hier wel bij heb:
- Denken jullie ook dat oost-west in ons geval een beter gebruik van beschikbare dakoppervlak is?
- Is de voorgestelde string-omvormer niet te groot gezien oost-west-opstelling?
- Is het bij 5.740 Wp nominaal vermogen op oost-west aan te raden om op 3-fasen aan te sluiten? (Ook gelet op een buurt waar relatief veel zonnepanelen liggen).
- Aanbieder heeft ook een optie voor micro-omvormers van APS. In ons geval i.v.m. beperkte schaduw misschien niet zo nodig, maar de ruimte onder het dak willen we op termijn misschien verbouwen i.v.m. thuiswerken. Bovendien kriebelt het wel wat om ook datalogging te kunnen doen. Hoe denken jullie hierover?
- Kun je APS DS3-L eenvoudig verdelen over 3-fasen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/lrGZr7mizCmjnRR5SM22MHHB.png?f=user_large)
Offerte 5 gaat op mijn verzoek ook voor een oost-west-opstelling, maar plaatst 13 panelen (vermoedelijk Jinko Tiger Neo 430 Wp-panelen, moet nog even navragen) in landscape-modus. Met 8 panelen richting oost; 5 panelen richting west (zie foto hieronder). Deze aanbieder is sowieso een stuk duurder dan offertes 4a en 4b. En ik vraag me af:
- Hoe praktisch de onbalans is tussen oost en west. Zowel w.b.t. keuze voor omvormer als opbrengst tijdens de momenten dat we zelf veel verbruiken (einde middag/begin avond koken op inductie).
- Is de omvormer ook hier niet te groot?
Afgelopen maanden veel gelezen op dit forum, en veel geleerd. Maar nog lang niet genoeg dat ik me zeker voel om zomaar ja te zeggen tegen een offerte voor zonnepanelen. Hopelijk zouden jullie me daarom kunnen helpen met het inschatten van enkele legplannen.
Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp!
Regio
Groene Hart/Zuid-Holland.Luchtfoto van het huis
We zouden de panelen graag op het hoogst gelegen dak willen hebben (het lager gelegen dak ligt een groot deel van de dag in de schaduw). Het dak ligt vrijwel pal op het zuiden, en ligt ongeveer 8,75 meter van de grond en ongeveer 5,75 meter hoger dan het lager gelegen dak.:fill(white):strip_exif()/f/image/04DoDyFSyek2NtRmpRY5c05r.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
De binnenmaten van het dak zijn ongeveer 9,9 meter in de lengte x 3,9 meter in de breedte. De pijpjes van cv en ventilatie snoepen er naar schatting 2 m2 af. In totaal dus krap 37 m2.Schaduw
Enkel schaduw van de pijpjes, voor de rest geen hoge bomen in de nabijheid.Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fasen aansluiting.Budget en doel
We zouden graag zo veel mogelijk elektriciteit opwekken per m2. Dat levert op korte termijn waarschijnlijk overcapaciteit op, maar vanuit klimaat-overwegingen en met het oog op de toekomst liever een paneel te veel dan te weinig. Het budget is flexibel, hangt af van wat geboden wordt.Wie gaat het project uitvoeren
Laten uitvoeren.Bijhouden van data
Leuk, bijvoorbeeld ook om te delen in een van de opbrengst-topics hier op Tweakers. Maar focus ligt primair op stabiel en efficiënt systeem.Reeds verkregen offertes - samenvatting
We hebben offertes van zo'n 15 lokale en nationale aanbieders. Prijzen lopen uiteen van net geen €1,20 per Wp tot een astronomische €2,50 per Wp. Bovendien houden sommige installateurs het bij 8 panelen, anderen denken er 15 kwijt te kunnen. Hieronder de offertes waartussen ik twijfel. Daarbij heb ik gelet op prijs per Wp in combinatie met beoordelingen van de installateur en de ervaring die ik had met het advies./f/image/i4HLkFrNdodxb1nKGj0zMhnH.png?f=fotoalbum_large)
Vragen en opmerkingen die ik zelf had m.b.t. offertes 1, 2 en 3
Driemaal een traditionele zuid-opstelling, waarbij offerte 1 dezelfde opstelling aanhoudt als de buurman rechts heeft (zie eerste foto bovenaan dit topic).Offerte 2 legt er nog een paneel bij naast de pijpjes, offerte 3 pakt het iets anders aan (zie foto hieronder). Daarbij vraag ik me wel af of de panelen onder en boven niet te strak op de dakrand liggen.
De prijs per Wp van alledrie lijkt mwoah, met alledrie wel prettige ervaring in het adviestraject.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Xqyx5ej469NSTPTjrQprxeWN.png?f=user_large)
Vragen en opmerkingen die ik zelf had m.b.t. offertes 4 en 5
Hierbij driemaal een oost-west-opstelling. Offertes 4a en 4b zijn allebei van een goed aangeschreven lokale aanbieder, wat ik een pluspunt vind. Bovendien ook een nette prijs. Deze installateur stelt 14 panelen voor waarbij je drie keer een dakje oost-west hebt. En dan nog twee panelen richting oost; twee panelen richting west (zie foto hieronder). Dit spreekt me persoonlijk aan, omdat dit overkomt als een efficiënter gebruik van het beschikbare dakoppervlak.Paar vragen die ik hier wel bij heb:
- Denken jullie ook dat oost-west in ons geval een beter gebruik van beschikbare dakoppervlak is?
- Is de voorgestelde string-omvormer niet te groot gezien oost-west-opstelling?
- Is het bij 5.740 Wp nominaal vermogen op oost-west aan te raden om op 3-fasen aan te sluiten? (Ook gelet op een buurt waar relatief veel zonnepanelen liggen).
- Aanbieder heeft ook een optie voor micro-omvormers van APS. In ons geval i.v.m. beperkte schaduw misschien niet zo nodig, maar de ruimte onder het dak willen we op termijn misschien verbouwen i.v.m. thuiswerken. Bovendien kriebelt het wel wat om ook datalogging te kunnen doen. Hoe denken jullie hierover?
- Kun je APS DS3-L eenvoudig verdelen over 3-fasen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/lrGZr7mizCmjnRR5SM22MHHB.png?f=user_large)
Offerte 5 gaat op mijn verzoek ook voor een oost-west-opstelling, maar plaatst 13 panelen (vermoedelijk Jinko Tiger Neo 430 Wp-panelen, moet nog even navragen) in landscape-modus. Met 8 panelen richting oost; 5 panelen richting west (zie foto hieronder). Deze aanbieder is sowieso een stuk duurder dan offertes 4a en 4b. En ik vraag me af:
- Hoe praktisch de onbalans is tussen oost en west. Zowel w.b.t. keuze voor omvormer als opbrengst tijdens de momenten dat we zelf veel verbruiken (einde middag/begin avond koken op inductie).
- Is de omvormer ook hier niet te groot?
:strip_exif()/f/image/HTjGLWTLRARcD2TOYYyLLlNq.jpg?f=fotoalbum_large)